InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > De Quokka is geen rat

De Quokka is geen rat

De Quokka is geen rat Zeker niet, de Quokka is familie van de rotswalibi en komt voor in Australië. Het dier werd ooit door de Nederlanders aangezien als een rat. Hoe is het mogelijk dat wij Nederlanders, in Australië een lief schattig dier een rat durven noemen. Erger nog, wij noemden zelfs één van de meest aantrekkelijke eilanden van Australië een rattennest. Op Rottnest Eiland praten ze er nu nog over. Het was aan het eind van de 17e eeuw toen de Nederlander Willem de Vlamingh met zijn bemanning aan land ging op een klein eilandje dat ongeveer 20 kilometer voor de westkust van Australië ligt. Daar kregen ze de schrik van hun leven want het wemelde er van dieren, die zij omschreven als reuzenratten. Ze verlieten het eiland en gaven het de naam Rattennest. Het eiland is er nog steeds en de “ratten” worden er nu gelukkig beschermd. Alleen de naam is een beetje verbasterd: Rottnest Island.

Op dat eiland komen nu per jaar zo’n half miljoen toeristen, niet alleen voor de mooie stranden, de prachtige onderwaterwereld of de indrukwekkende natuur maar zeker ook voor de Quokka, want zo heet het dier dat toentertijd werd aangezien voor een rat. Het is, zoals zo veel dieren in Australië, een buideldier dat familie is van de walibi. Hij heeft een bruingrijze vacht en wordt ongeveer 80 centimeter groot. Hij heeft een ronde stevige staart en dat zou wel eens mede de reden kunnen zijn geweest dat men dacht met ratten te maken te hebben. Zij voeden zich met bladeren en gras en doen dat bij voorkeur ’s nachts. Zij zijn goed tegen droge tijden opgewassen want zij kunnen lange tijd zonder voedsel en water overleven. Zij planten zich het hele jaar door voort en na een draagtijd van 4 maanden kruipt de baby naar de buidel waar hij zo’n 25 weken blijft. Na die tijd blijft hij zeker nog zo’n 10 weken afhankelijk van de moeder die de baby zoogt. De Quokka komt veelvuldig voor op Rottnest Island maar daarbuiten slechts heel sporadisch op twee kleinere eilandjes en op het vasteland in de omgeving van Perth. De totale populatie wordt momenteel geschat op ongeveer 10.000.

Rottnest Island ligt ongeveer 20 km uit de kust op de hoogte van Perth. Het is een bijzonder geliefd eiland met meerdere overnachtingplaatsen maar bijzonder vroeg boeken is noodzakelijk. Wij kregen al geen plek meer toen we daar 8 maanden voor aankomst een plek probeerden te boeken. Het is echter heel erg de moeite waard om dat toch te proberen want het eiland heeft voor één dag gewoon te veel moois te bieden. Het verkeer is er beperkt en de meest gebruikelijke manier om je op het eiland te verplaatsen is de fiets. Voor de minder sportieve mensen rijdt op het eiland een bus, die vaste haltes heeft waar je gedurende de hele dag kan in- en uitstappen naar eigen keus. De mooiste plekken en stranden worden aangedaan
en er wordt duidelijk aangegeven of je er wel of niet kan snorkelen en wat je kan verwachten. Gelet op de betere omstandigheden zo ver uit de kust komen hier meer koralen en vissoorten voor dan aan de kust. In het dorpje waar de haven is, kan je alles krijgen variërend van eten, drank tot fiets, tandem en helmpje, jawel, dat helmpje is in Australië voor alle fietsers verplicht.

Als U net als wij geen plek heeft kunnen bemachtigen dan bent ook U aangewezen op de dagtrip naar het eiland. U kunt zowel van Perth als van Fremantle de boot nemen. Vanaf Perth is het een anderhalf uur durende vaart waarbij U eerst over de Swan River vaart, prachtig maar tijdrovend omdat daar niet snel gevaren mag worden. Anders is het van Fremantle dat direct aan de kust ligt want van daar af bent U in 25 minuten op Rottnest Island, overigens een leuk avontuur want de boot gaat supersnel en doet daarbij meer aan een kermisattractie denken dan aan een rustig boottochtje. Diverse touroperators bieden pakketten aan en je kan zelfs al een fiets en helm aangemeten krijgen op het vasteland waarna de fiets op de boot wordt meegenomen. Goedkoper is om op het eiland zelf je fiets te huren en qua tijd maakt het niet erg veel uit want eer je de jou toegekende fiets vanaf de boot krijgt is er even veel tijd verloren. Kies vooral een fiets met versnellingen want vlak is het eiland zeker niet. Nadat wij ons voorzien hadden van broodjes en drank (allemaal op het eiland verkrijgbaar) wilden we op de fiets stappen maar we zagen direct al onze eerste Quokka.
Wat een schattig dier, we waren direct verliefd en gelukkig is er digitale fotografie want anders waren we zeker een heel rolletje kwijt.

Met de plattegrond op zak begonnen we aan ons avontuur. Verdwalen kan je overigens niet op dit eiland want het is niet groter dan 11 kilometer bij 4,5 kilometer. Het is een prachtig eiland dat ondanks de vele bezoekers rust uitstraalt. Ieder uitkijkpunt was meer dan de moeite waard en helaas moesten we om te snorkelen een keus maken uit vele plekken, die het eiland te bieden had. Wij kozen voor Little Armstrong Bay, een heel erg beschut gelegen strandje aan de noordzijde. We genoten enorm en zowel het koraal als de vele kleurrijke vissen waren een lust voor het oog. Het nadeel van zo’n dagtrip is dat je de boot terug moet halen dus we moesten afbreken en weer de fiets op.

We hadden al twee Quokka’s voor ons zien oversteken maar kwamen nu op een punt waar twee volwassen Quokka’s en een jonkie langs de weg zaten. We stopten en zetten de fietsen weg en gingen direct naast hen op een boomstronk zitten, zonder dat ze verdwenen. Ze kwamen zelfs nieuwsgierig naar ons toe en keken ons met vragende oogjes aan. Nu werd ons duidelijk dat vele toeristen kennelijk geen weerstand kunnen bieden aan de strenge regel de dieren vooral NIET te voeren. Deze Quokka’s waren zeker niet mensenschuw en het was een beproeving want je krijgt de neiging hen iets te eten aan te bieden, zeker wij Nederlanders, want we vonden dat we wel iets goed te maken hadden. Wij waren het immers die hen ratten noemden. Ze bleven ons verleiden maar we hielden stand…nou ja, ter compensatie raakten we ze even aan en ze lieten zich welgevallig aaien. Toen we werden afgelost door enkele nieuwe fietsers, fietsten we terug naar de haven. We waren precies op tijd om de fiets nog even in te leveren en de boot terug te nemen.

Het eiland heeft een onvergetelijke indruk achter gelaten en het was een fantastische dag. Een spectaculaire boottocht, sportief fietsen, picknick op een strandje voor ons alleen, fraaie natuur, koraal en tropische vissen en onze lieveling, die je alleen hier kunt bewonderen, de Quokka.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Quokka is geen rat"

Infoteur: Peter
Gepubliceerd: 15-02-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Reisverhalen
Schrijf mee!