InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Gletsjerspektakel in Nieuw Zeeland

Gletsjerspektakel in Nieuw Zeeland

Gletsjerspektakel in Nieuw Zeeland Gletsjers zijn fantastisch om te zien en er zijn er enorm veel te vinden op onze aardbol. Vaak is het niet mogelijk om op gletsjers te wandelen omdat veel gletsjers constant in beweging zijn maar in Nieuw Zeeland kan het wel. Daar kan je met een helikopter op een gletsjer worden afgezet om vervolgens een tijd lang te genieten van de pracht van ijs. Het kan allemaal op Southern Island van Nieuw Zeeland. Daar vind je in het West National Park, niet ver van elkaar verwijderd twee gletsjers, te weten de Franz Josefgletsjer en de Foxgletsjer. De Foxgletsjer is in de 19e eeuw genoemd naar een Nieuw Zeelandse Minister President met de naam Wiliam Fox en als U het interessant vindt om te weten, Franz Joseph I was de keizer van Oostenrijk en naar hem is de andere gletsjer vernoemd door een ontdekkingsreiziger.

Een gletsjer is een enorme ijsmassa, ontstaan in gebieden waar het enorm koud is en waar veel neerslag valt, zoveel dat niet alle neerslag verdwijnt. Dergelijke gebieden vind je vooral in het hooggebergte. De daar gevallen sneeuw blijft gedurende langere tijd liggen en de hoeveelheid sneeuw wordt steeds zwaarder waardoor dit samengedrukt wordt en verandert in een ijsmassa. Afhankelijk van klimaat en temperaturen groeit de gletsjer aan tot een enorme ijsmassa, die op een gegeven moment door zijn eigen gewicht en de zwaartekracht vanaf een berg naar beneden beweegt. De snelheid waarmee dat gebeurt is afhankelijk van vele factoren en iedere bewegende gletsjer heeft zijn eigen snelheid. Het kan zijn dat het gaat om enkele meters per jaar maar er zijn gletsjers bekend, die veel sneller gaan en je praat dan soms wel over meerdere meters per dag. Het uiteinde van de gletsjers smelt vaak en vormt dan een rivier. Beide Nieuw Zeelandse gletsjers hebben een flinke snelheid in vergelijking met andere gletsjers en komen uit in een tropisch regenwoud dat direct aan de kust ligt. Het zijn daardoor bijzondere gletsjers en voor de Nieuw Zeelanders extra interessant omdat zij nergens in de weide omgeving gletsjers hebben.

Op beide gletsjers worden wandelingen aangeboden, hetzij beginnend aan de gletsjermond of ergens op een midden of hoger gelegen plek waar je wordt afgezet met een helikopter. Tijdig boeken voor de helikopter is een aanrader en nog geen garantie omdat het weer vaak roet in het eten gooit en een geplande vlucht op het laatste moment niet kan doorgaan. Onze keus was gevallen op de Foxgletsjer omdat deze minder druk wordt bezocht dan de Frans Josefgletsjer. Desondanks zijn er honderden mensen per dag, die zo’n trip willen beleven en wij hadden dus geluk dat onze vlucht wel doorging.

We werden ontvangen en kregen direct vele paren sokken en bergschoenen aangeboden. Men raadde ons aan zoveel mogelijk paren sokken aan te doen en we begrepen wel waarom. Vervolgens kregen we bergijzers en een lange houten stok met aan de onderzijde een metalen punt. De voorbereiding bestond verder uit een korte uitleg die eigenlijk inhield dat we altijd in de buurt van de gids moesten blijven en zijn voetstappen moesten volgen. We mochten in geen geval op eigen houtje op ontdekkingstocht gaan want het zou kunnen gebeuren dat je dan verdwijnt in een gletsjerspleet. Deze kunnen meerdere tientallen meters diep zijn en staan soms vol met gletsjerwater en het was overbodig om ons uit te leggen dat het om erg koud water ging.

We gingen met een busje naar de helikopter, die ons vervolgens in twee groepjes naar boven zou vliegen. Een helikoptervlucht is en blijft een speciale ervaring en we waren bijzonder onder de indruk toen we over de gletsjer hoogte wonnen. Pas nu kreeg je inzicht hoe groot zo’n gletsjer is en hoe grillig de ijsmassa kan zijn en we zagen al dat het geen simpele wandeling zou worden. We zagen ook dat de gletsjer hogerop spierwit was en dat er felblauwe kleuren zichtbaar waren. We zagen niet goed of het ging om meertjes of ijsgrotten, die zich in een gletsjer kunnen vormen.

We vlogen door tot ongeveer op twee derde van de gletsjer en de piloot zette zijn toestel zacht neer op het gladde ijs en wij stapten uit. De ondergrond was bikkelhard spiegelglad ijs en op een vlak stukje kregen we gelijk geleerd hoe we onze bergijzers onder de schoenen moesten knopen. Vooral je voeten telkens recht neer zetten en stevig aanstampen als je er op steunt, was een hele wijze les. De helikopter was vertrokken en we begonnen onder leiding van “Scotty” onze eerste voorzichtige stapjes op een helderwitte maar erg schuine ijsmassa te zetten. De stok was daarbij een prettig hulpmiddel. Je moest er niet aan denken dat je hier ten val kwam en begon te glijden….maar eh, je dacht er natuurlijk wel aan want ik had verwacht dat we met touwen aan elkaar zouden zitten maar dat was niet zo. Scotty ging vooruit en liep en sprong over het ijs alsof we op een simpel sneeuwveldje thuis liepen. Wij hadden ontzag voor de erg grote en diepe spleten niet ver van ons vandaan en voor een groot meer met kristalhelder water. Ik stelde me even voor hoe ik er uit zou zien als ik met mijn hoofd naar beneden meters over dit bikkelharde en vlijmscherpe ijs naar beneden zou glijden en vervolgens in zo’n ijsmeer zou plonzen. Gelukkig werd deze angst verdreven door de pracht van het witte en blauwe ijs want we zagen meerdere ijsgrotten en soms hele tunnels met helderblauwe wanden. Regelmatig kropen we door een holte om verder te kunnen en we keken ons de ogen uit, zo indrukwekkend was het om in zo’n ruige ijswereld te mogen zijn. Ook zaten er her en der gaten in een plafond van ijs waar je met je hele bovenlichaam uit stak als je daar rechtop ging staan. In een rotswand aan de zijde van de gletsjer kletterde het water van een waterval naar beneden.

Scotty liet ons ook even dichtbij de rand van een enorme spleet komen om te zien hoe diep dat kan zijn en ik zag de bodem niet eens. Het motiveerde mij wel om mijn voeten vooral recht te blijven zetten zodat de ijzeren punten onder mijn schoenen voor voldoende grip zouden zorgen. We waren allemaal onder de indruk en omdat er slecht weer op komst was waardoor de geplande tweede tocht niet door zou kunnen gaan, werd ons gevraagd of we langer wilden blijven. Niemand wilde weg en we hadden geluk dat we nog een extra uur op de gletsjer kregen. Het was onvergetelijk en we schoten vele vele foto’s totdat de helikopter ons weer kwam oppikken. Niet ver boven ons zagen we dichte mistwolken en de top was niet eens meer zichtbaar, hoog tijd dus om terug te vliegen. We waren een sensatie rijker.

In de middag gingen we naar het uiteinde van de Foxgletsjer kijken. De gletsjer was daar vele meters hoog en er had zich door smeltwater een grote grot aan het uiteinde gevormd. Ongelooflijk is dat we vlakbij die ingang een wandeling konden maken door het tropische regenwoud, een groot contrast. Deze gletsjers zijn enkele van de weinige gletsjers die uitmonden in een regenwoud vlak aan zee. Het ijs was hier vies en grijs, in tegenstelling tot hogerop waar we eerder die dag waren geweest maar desondanks was de gletsjer van deze kant gezien even indrukwekkend. Indien U waar dan ook in de wereld de gelegenheid krijgt een gletsjer te bewonderen moet U dat niet nalaten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gletsjerspektakel in Nieuw Zeeland"

Infoteur: Peter
Gepubliceerd: 09-02-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Reisverhalen
Schrijf mee!