InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Sleeën op Madeira

Sleeën op Madeira

Sleeën op Madeira Madeira is een heel mooi eiland en ligt ongeveer 700 kilometer ten westen van de Afrikaanse kust ten noorden van de Canarische eilanden. Het behoort officieel tot Portugal en heeft het gehele jaar een temperatuur tussen de 15 en de 23 graden. Een ideaal vakantie-eiland want het heeft voor iedereen wat en je kunt er iets heel speciaals doen, sleeën zonder sneeuw !!! Een vakantiebestemming die nogal eens vergeten wordt is Madeira, een Portugees eiland in de Atlantische oceaan. Het is vooral geschikt om er een actieve vakantie te plannen want het is geen eiland met lange zandstranden waar je kunt gaan liggen bakken. De kustlijn is zeker in het noorden erg ruig met steile aan zee staande rotsen. Het eiland is ook bijzonder heuvelachtig, bijna bergachtig want de toppen halen toch ruim de 1800 meter hoogte.

Om te wandelen zit je op dit eiland uitstekend en er zijn kilometers aan wandelwegen beschikbaar. Om het gehele eiland van water te voorzien zijn in het verre verleden overal, tot hoog in de heuvels, irrigatiekanalen aangelegd, de zogenaamde levada’s. Om deze te onderhouden was het noodzakelijk dat deze bereikbaar bleven en langs deze levada’s lopen paden, soms breed en soms enorm smal. Het kan dus voorkomen dat je op een smal pad langs een diepte van meerdere honderden meters loopt. Geen angst, er worden zowel hier als ter plaatse boekjes uitgegeven waarin alle wandelwegen staan vermeld en als er gewaagde passage’s zijn dan wordt dat duidelijk aangegeven. De wandelingen zijn prachtig en soms spectaculair. Voor degenen die liever langs het water lopen is een wandeling langs de ruige kust zeer aan te bevelen.

Wat echter toch het spectaculairst is op dit eiland is het sleeën. Nee, gelet op de temperatuur, slee je hier dus echt niet in de sneeuw. De tocht wordt uitgevoerd in een door twee mannen, de zogenaamde carrieros, bestuurde slee, die bestaat uit een met riet gevlochten “mand” op een houten onderstel. Het onderstel heeft twee geleiders die aan de onderkant zijn beslagen met metaal en op die manier glijdt de slee, de Toboggan, zoals hij wordt genoemd, gemakkelijk over de verharde straten. Het is van oudst her ( ontstaan in 1850 ) een vervoersmiddel om van de hoger gelegen gedeelten van de stad de lagere gedeelten te bereiken. Door de komst van de auto is de toboggan uit het straatbeeld van het eiland verdwenen want zo’n slee was alleen bruikbaar om naar beneden te gaan. Na een snelle afdaling moest men de hele handel weer met paard en wagen naar boven vervoeren. Gelukkig is dit gebruik niet verloren gegaan en wordt er tot op de dag van vandaag nog steeds gebruik gemaakt van de toboggan, ook al is het nu alleen nog voor toeristen, die zich zo’n rit niet willen laten ontgaan. Vanaf de hoofdstad Funchal kan je met een kabelbaan naar het op een heuvel op 550 meter hoger liggende plaatsje Monte gaan. Het is een alleraardigst plaatsje met een mooie kerk en een grote botanische tuin.
Het is ook de plaats vanwaar je met de slee naar beneden kunt en dat wilden we graag eens ervaren. We namen plaats in de mand zonder veiligheidsriemen.

Een helm was ook niet noodzakelijk en door twee geheel in het wit geklede mannen werd onze slee eerst even aan een touw vooruit getrokken. Eenmaal op de schuine helling van de straat voelden we dat we naar beneden gleden. De mannen sprongen achter op de slee en zorgden voor nog meer snelheid door met de voeten telkens af te zetten zoals je dat doet op een autoped. De snelheid nam daardoor flink toe en misschien viel het wel mee maar in deze erg smalle steile straatjes leek het alsof we onbeheersbaar snel naar beneden stoven. De beide mannen wisten de slee tot onze verbazing maar zeker tot ons genoegen door de bochten en langs obstakels zoals geparkeerde auto’s en voetgangers te sturen. Er kunnen snelheden bereikt worden tussen de 15 en 45 kilometer per uur. Op een gegeven moment zagen we de mannen links en rechts lachend voor de slee uit rennen. Gelukkig lieten ze ons niet aan ons lot over en precies op tijd sprongen ze weer achterop om de volgende bocht door te komen. Net als U vroegen vooral wij, zittend in dat naar beneden suizende mandje, ons af of er ook remmen aanwezig waren. Eigenlijk niet en dat betekent dat de cerreiros daarvoor moesten zorgen en ze deden dat door hun dikke zolen onder hun schoenen als rem te gebruiken. Na een echt spannende rit van ongeveer 10 minuten hadden we ongeveer 2 kilometer naar beneden afgelegd. Een aanrader en laat U dus gerust door de carreiros verleiden dit avontuur te beleven!! Op één van de gezellige terrassen genoten we na van deze bijzondere rit, genietend van nog een specialiteit van dit eiland: een glaasje Madera.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sleeën op Madeira"

Infoteur: Peter
Gepubliceerd: 08-02-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Reisverhalen
Schrijf mee!