InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Katten en Kuching

Katten en Kuching

Katten en Kuching De katten hebben een eigen stad. Zo zou je het kunnen noemen.Kuching is de naam van de hoofdstad van de Maleisische provincie Sarawak op Borneo en is Maleisisch voor het woord “kat”. Wat heeft Kuching met katten ? Maleisië heeft een tweetal provincies die op Borneo liggen. Het gaat om Sabah en Sarawak. Het zijn geheel andere provincies dan die op het vasteland want op Borneo heeft men nog veel jungle terwijl het vasteland van Maleisië best Westers aandoet. Je kan vanaf de hoofdstad Kuala Lumpur, overigens een hele fijne stad om te vertoeven, gemakkelijk zelfstandig met een huurauto door heel Maleisië rond rijden. Anders is dat met de genoemde provincies op Borneo want daar ben je aangewezen op andere vervoersmiddelen zoals vliegtuigjes en boten, zeker als je de interessante plekken wilt bezoeken. De hoofdstad van de provincie Sarawak heet Kunching en dat betekent in de Maleisische taal: “Kat”. Hoe de stad aan de naam is gekomen is niet echt bekend want er zijn meerdere verklaringen voor.

Eén uitleg is dat de naam een verbastering is van het Chinese “Gu Chin” hetgeen “haven” betekent. Een andere verklaring is dat de stad is genoemd naar een lycheesoort met de naam “Mata Kuching” wat staat voor “kattenoog”. Mata Kuching is ook de naam van een heuvel in de buurt van de stad en vroeger zou er een rivier vanaf die heuvel naar de stad gestroomd hebben. Die rivier is uitgedroogd en door de stad stroomt nu een andere rivier, de “Sarawak River”.

Waar de naam ook vandaan komt, de stad draagt de katten duidelijk zichtbaar een warm hart toe. Niet de heerlijke lychees, niet de rivier maar de katten zijn een opvallende verschijning. Kattenliefhebbers zullen hier genieten van de vele kattenbeelden. Op de meeste grote verkeerspleinen of grote kruisingen staan beelden van katten in alle vormen en maten: Een kat op een hoge zuil en onder aan de zuil nog eens vier poezen of een grote beeldengroep spelende katten op een ander kruispunt. Op een erg grote rotonde zit een enorm grote Chinese witte kat, die een groet brengt door één poot op te heffen. Bronzen kattenbeelden zijn ook overal in de stad te vinden dus het is eigenlijk een “place to be” als je van katten houdt.

Kan een kattenmuseum eigenlijk ontbreken in een stad met de naam Kuching. Nee, natuurlijk niet en waar kan je dat museum beter onderbrengen dan in het gemeentehuis zelf. Het aan de rand van de stad gelegen gemeentehuis van de stad is een bijzonder modern gebouw en doet futuristisch aan.
Het kattenmuseum is voor iedereen, die er in geïnteresseerd is gratis te bezoeken en kattengek zoals wij zijn, wilden we uiteraard wel een bezoekje brengen aan dit voor ons in Maleisië onverwachte museum. We zagen overigens gelijk dat in het stadswapen van de stad twee katten staan afgebeeld.

Het museum had echt van alles te bieden op het gebied van katten, variërend van wetenswaardigheden, anekdotes en bijzonderheden tot opgezette katten, posters, schilderijen en beeldjes. Naast al deze interessante wetenswaardigheidjes was er ook per land een verzameling kattendingetjes. We zochten en zagen tot onze verbazing (of was het opluchting ? ) dat ook Nederland vertegenwoordigd was en we zagen onder andere enkele van Delfts Blauw gemaakte kattenbeeldjes als het in Nederland in de winkels zo normaal uitziende pak Whiskas kattenvoer. Hier kreeg dat gewone pak kattenbrokjes iets extra’s. Helemaal voldaan verlieten we het kattenmuseum en gingen terug naar de stad zelf. Kuching is niet al te groot en is gemakkelijk te voet te verkennen.

Het drukst wordt het s’avonds langs de boulevard en zowel de toeristen als de plaatselijke bevolking zijn daar terug te vinden. Er wordt geflaneerd, gezellig iets gedronken op één van de terrasjes of gesmikkeld bij één van de vele kraampjes, die de lekkerste dingen voorzetten. Ook is er hogerop in de stad een gigantisch terras waarlangs diverse restaurateurs maaltijden aanbieden van vlees of vis. Waar je ook gaat zitten, kennelijk weten ook de katten dat ze geen kwaad kunnen doen en overal heb je in een mum van tijd één of meerdere katten bij je, die op hun zo onbescheiden manier duidelijk maken dat ze aanwezig zijn en bereid zijn wel wat te eten van je aan te nemen, de lieverds. Op de plek waar de voedselresten door personeel achteloos op een hoop worden gesmeten, was een verzameling katten aanwezig en kon je tijdens het eten bestuderen hoe dominantie onder katten wordt uitgevochten. De sterkste ging er met een complete vissengraat vandoor. Daarnaast heb je de zekerheid dat andere dieren zoals muizen en ratten deze plek niet bezoeken. Langs de boulevard was het voor ons toch het gezelligst en daar aten we wat vaker. Jawel…de kattenliefhebbers vermoeden het al, je hebt op gegeven moment je vaste kat, die mee komt eten en op de laatste avond namen we nog even wat sateetjes, niet zozeer voor de honger maar om afscheid te nemen van “onze” kat. Kuching is zonder meer een leuke stad en heeft voor de kattenliefhebbers iets extra’s en als U niet van katten houdt………Kuching heeft iets met lychees te maken en is toch een leuke stad !!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Katten en Kuching"

Infoteur: Peter
Gepubliceerd: 05-02-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Reisverhalen
Schrijf mee!