InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Het andere Mallorca: Sóller

Het andere Mallorca: Sóller

Het andere Mallorca: Sóller In het westen van de Middellandse Zee, op tien uur varen vanaf Valencia in Spanje, ligt het eiland Mallorca. Bij de meeste mensen is deze vakantiebestemming bekend als feesteiland, maar op Mallorca is meer te zien en te doen. Zo kun je met een antieke trein naar Sóller en de haven aan de noordwestkust.

Inhoud

Ligging

De Serra de Tramuntana is de enige bergketen van het eiland en loopt parallel aan de noordwestkust. In de bergen is het iets koeler en natter dan op de rest van het eiland, soms sneeuwt het in de winter. De bergketen staat op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO en is een geliefde wandelbestemming. Ingeklemd tussen de bergketen en de kust ligt de eeuwenoude handelsstad Sóller. Vijf kilometer verderop aan de kust ligt het havenstadje Port de Sóller.

Geschiedenis

Zeerovers en citroenen

Dat er een aparte haven en handelsstad zijn, is ontstaan in een ver verleden. Zeerovers bedreigen de kust van Mallorca en dwingen de eilandbewoners om voor hun eigen veiligheid meer landinwaarts te gaan wonen. Tegelijkertijd verdienen veel Mallorcanen de kost met piraterij en als huursoldaat, bijvoorbeeld in de Punische Oorlogen. Sóller wordt voor het eerst genoemd door de Romeinen, tijdens hun overheersing van het eiland. Na de Romeinen komen de Vandalen, de Byzantijnen en de Moren. Op de berg Balitx, boven Port de Sóller, staan nog overblijfselen van wachttorens uit die laatste periode.

Franse invloeden

Na de Franse Revolutie drukken Franse immigranten hun stempel op Sóller met de aanvoer van geïmporteerde goederen, kleding, voedsel en culturele uitingen. De export naar Frankrijk van citrusvruchten, amandelen, vijgen en olijven is omvangrijker dan ooit. Na een dip in de economie in de 19e eeuw, die veel immigranten dwingt om terug te keren naar Frankrijk of verderop in de wereld hun heil te zoeken, trekt de verkoop van citrusvruchten weer aan als in 1921 de rol van vitamine C wordt ontdekt.

De Ferrocarril en de vakantiegangers

Aan het begin van de 19e eeuw besluit Sóller zich los te maken uit het geografische en daardoor economische isolement dat door de bergketen wordt veroorzaakt. Het resultaat is de Ferrocarril Sóller: de trein van de hoofdstad Palma de Mallorca dwars door de bergketen naar Sóller.

Sóller nu

In de jaren zestig van de vorige eeuw, als in West-Europa de welvaart en de daarbij behorende vrije tijd aantrekt, wordt Mallorca 'ontdekt' door vakantiegangers. Stille vissersdorpjes worden omgebouwd tot mondaine badplaatsen met hotels en vermaak voor de gasten. Toch zijn Sóller en Port de Sóller niet besmet geraakt door uit de grond gestampte hoogbouw en werelds vermaak en dat maakt een bezoek aan beide stadjes meer dan de moeite waard. Natuurlijk zijn er hotels en restaurants gericht op toeristen, maar het is er rustiger en relaxter.

Met de trein naar Sóller

De Ferrocarril

Vanaf de hoofdstad Palma kun je op diverse manieren naar Sóller toe, met de auto, met een georganiseerde dagtocht, te voet of op de fiets, maar de mooiste reis maak je toch met de Ferrocarril Sóller. De geëlektrificeerde houten trein, dezelfde als tijdens de opening van de lijn in 1912, brengt je in één uur van Palma naar Sóller. De trein vertrekt vanaf het Plaça d’Espanya en het stationsgebouw ziet er nog net zo uit als toen. Er zijn een restauratie, sanitaire voorzieningen en ouderwetse loketten waar het betalen met pin nog niet is doorgedrongen. In de zomer rijdt de trein zes keer per dag naar Sóller, in de winter vier keer per dag. Je kunt kiezen voor een enkeltje of een retour, met of zonder de tram naar Port de Sóller. De duurste optie, retour inclusief tram is € 30,= (prijs januari 2017).

Van Palma naar Alfàbia

De rit begint in het centrum van Palma en de trein rijdt in een rustig tempo naar het noorden. Met de bergen als achtergrond bestaat het landschap uit kleine dorpjes en verspreide boerderijen, weilanden die lijden onder de droogte en olijfbomen. De trein stopt zo nu en dan bij een halte om voornamelijk wandelaars in en uit te laten stappen. Halverwege de reis tussen het stadje Bunyola en het begin van de vele tunnels kun je uitstappen voor een bezoek aan de Jardins d´Alfàbia. Deze tuinen en het bijhorende landhuis, stammen uit de tijd van de Reconquista in de 15e eeuw. De toenmalige eigenaar heeft de tuinen in Moorse stijl laten aanleggen met waterpartijen en irrigatiesystemen en deze zijn door de eeuwen heen in diezelfde stijl geconserveerd.

De tunnel en het uitzicht over Sóller

De ramen in elke wagen kunnen naar beneden worden geschoven. Als de trein de drie kilometer lange tunnel inrijdt weerklinkt het geluid van de trein door de wagons, waardoor een gesprek vrijwel onmogelijk is, maar de ervaring en het geluid zijn zeer bijzonder. Eenmaal de tunnel uit gaat de trein niet rechtstreeks naar Sóller, maar gaat erlangs, door naar het noorden en met een lus weer naar het zuiden om dan pas het station van Sóller in te rijden. Door die lus rijdt de trein over een plateau waar een perron is aangelegd. De trein stopt hier en passagiers kunnen hier uitstappen en doen dat ook allemaal. Het is geen treinstation, maar speciaal bedoeld voor het oogverblindende uitzicht over Sóller dat in het dal ligt, aan alle kanten omringd door groene hellingen. Hierna daalt de trein af naar het dal. Overal groeien hier de voor de streek zo typische en beroemde citrusbomen.

Modern vervoer

Een ritje met de bus

Een goed alternatief voor de trein naar Sóller en Port de Sóller is bus 211 van de TIB. Deze lijndienst van één van de Mallorcaanse busmaatschappijen brengt je in drie kwartier naar Sóller en in een uur naar Port de Sóller. Rechts het station van de Ferrocarril is het trein- en busstation van Palma. Alle treinen en bussen vertrekken van ondergrondse platforms. Het busplatform is één verdieping naar beneden en rechtsom langs de koffietentjes. Betalen kan bij de chauffeur, natuurlijk contant en het liefst gepast. Een kaartje, er zijn alleen enkeltjes, naar Port de Sóller kost € 6,= (prijs januari 2017). De kans is groot dat je de enige niet-Mallorcaan in de bus bent. Fijn als je je even wilt afzonderen van de toeristische hectiek.

Onderweg in de bus

De bus volgt de autoweg Ma-11 ‘Carretera de Sóller’ parallel aan de spoorbaan. Bij de (bushalte) Jardins d´Alfàbia verdwijnt de trein in de treintunnel. De bus rijdt met de auto’s de toltunnel in. Vlak voor de toltunnel kun je met de auto ook omhoog, de bergpassen over. De rit door de tunnel duurt ongeveer vijf minuten en na nog eens vijf minuten ben je bij de halte C/Cetre. Na een korte wandeling van tien minuten sta je op het centrale plein in de oude binnenstad van Sóller.

Bezienswaardigheden in Sóller

Lekkere pasteitjes

Na het afdalen van de hoge trappen van het treinstation kun je meteen op de tram naar Port de Sóller, maar leuker is eerst de korte wandeling naar het centrale plein, het Plaça Constitutió. Vrijwel meteen na het verlaten van het station zit aan de rechterhand Pastisseria L. Vidal. Een banketbakkerij met heerlijke empañadas, Spaanse pasteitjes.

Het centrale plein, de kerk en het bankgebouw

Wanneer je de trambaan blijft volgen, sta je na een paar minuten op het Plaça Constitutió. Meteen aan je rechterhand is de kerk van Sant Bartomeu. De kerk is in verschillende perioden in de geschieden ge-, ver- en herbouwd en de verschillende bouwstijlen zijn herkenbaar. De kerk is overdag geopend en binnen rondkijken is mogelijk. Een ander opmerkelijk gebouw aan het plein is de Banco de Soller. Het gebouw stamt uit 1912, heeft een kalkstenen voorgevel en is ontworpen door Joan Rubio, een leerling van Antoni Gaudí. Het kleine plein bestaat uit verschillende niveaus met rondom cafés en eetgelegenheden. Om de zoveel minuten rijdt de tram langs. Een mooi opstappunt voor de tram is de halte in de straat waar de tram het plein verlaat.

Naar de kust

Met de tram naar Port de Sóller

De tram slingert zich door de smalle straten en tussen de achtertuinen van Sóller door. Net als de trein is de tram geëlektrificeerd. De houten wagons zijn allemaal gebouwd tussen 1890 en 1932. De volledige route is minder dan vijf kilometer lang en de rit duurt een kwartier. Bijna overal is enkelspoor met hier en daar wat inhaalsporen. Het laatste stuk rijdt de tram over de lange boulevard van Port de Sóller.

Tramremise met een geschiedenis

De eindhalte is ter hoogte van restaurant Mar y Sol. Het gebouw is begonnen als tramremise, werd in 1929 een hotel en heeft in de Spaanse Burgeroorlog Italiaanse marineofficieren van de onderzeebootdivisie ingekwartierd gekregen. Het restaurant, met verhoogd terras en goed uitzicht over de baai, de haven en de bergen, heeft de sanitaire voorzieningen zo opgezet dat ook de toeristen en strandgasten hiervan gebruik kunnen maken.

De boulevard

Tegenover Mar y Sol is een kleine bakkerij met heerlijke bocadillo’s. Hele of halve stokbroden naar keuze belegd voor een lekkere lunch op het strand of zittend op een muurtje. Natuurlijk zijn er veel souvenirwinkels en restaurants langs de boulevard, allemaal gericht op de toeristen, maar de sfeer is er rustiger. Geen druk van medewerkers om toch vooral hier te komen eten of iets te kopen.

Rondom de boulevard

Teruglopend over de boulevard gaat links de smalle straat Carrer de Jaume Torrens omhoog. Aan het begin van de straat staat een typisch Spaans loket waar loterijtickets worden verkocht. Halverwege de straat is een kleine supermarkt waar je water, frisdank en versnaperingen voor onderweg of op het strand kunt inkopen.

Souvenirs en snuisterijen

Weer terug op de boulevard slentert het rustig langs alle winkels. Er zijn leren sandalen uit Menorca, gevlochten boodschappenmanden en rijen aardewerk in allerlei kleuren, maten en vormen te koop. Op de begane grond van een in typisch Mallorcaanse stijl gebouwd huis, na het ijzeren toegangshek steek je eerst het binnenplein over, wordt aardewerk, snuisterijen en kunst verkocht. Eenmaal binnen is het heerlijk koel, de huizen zijn er speciaal op gebouwd om de warmte buiten ten houden. In een kledingwinkeltje, waar er velen van zijn, is de achterdeur open. In de tuin, een grote binnenplaats, staan citroenbomen en zithoekjes. Het geluid van de straat is er niet te horen.

Het strand

Halverwege de bocht van de baai komt een brede straat met verhoogd wandelpad in het midden op de boulevard uit. Aan het einde van deze straat, waar de bebouwde kom al weer ophoudt, is de bushalte van de lijndienst uit Palma. Na het flaneren langs de boulevard en het bekijken van alle souvenirs, kun je heerlijk liggen op het strand waar palmbomen voor schaduw zorgen en luisteren naar het geluid van de langsrijdende tram.

De nazomer

Als in het najaar de restaurants in het zuiden, waar de feestgangers zijn, hun deuren al weer sluiten voor de winter, kun je in Port de Sóller nog rustig uit eten en genieten van de ondergaande zon. De laatste trein is dan helaas al weg, maar de bus brengt je comfortabel weer terug naar de hoofdstad.
© 2017 Nehalenia, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mallorca, eiland voor de ontdekkerMallorca, eiland voor de ontdekkerMallorca staat niet alleen garant voor zon en strand maar kent ook een enorme variatie aan landschappen. In het spectacu…
Antiek: het verzamelen van antiek glasAntiek: het verzamelen van antiek glasEr is veel vraag naar antiek glas. Dit komt omdat mensen veel graag iets tastbaars in handen willen hebben. Antiek glas…
Belastingen - moet ik over kunst en antiek belasting betalenBelastingen - moet ik over kunst en antiek belasting betalenHoeveel belasting en btw betaalt u over kunst en antiek in 2016 en 2017? Kunst en antiek kunnen een vermogen waard zijn,…
Uiensoep met port: het receptMet het koude weer is er niets zo lekker als met een warme kom soep voor de openhaard te zitten. De klassieke uiensoep i…
Antarctica, keerpunt Vernadsky StationAntarctica, keerpunt Vernadsky StationWe brengen de nacht door tegenover het Vernadsky Station in het gebied met de naam “Three little Pigs”. Het weer is kalm…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ramonrullan, Pixabay
  • Wikipedia: https://es.wikipedia.org/wiki/S%C3%B3ller
  • The Rough Guide to Mallorca & Menorca, Phil Lee, uitgave 2004

Reageer op het artikel "Het andere Mallorca: Sóller"

Infoteur: Nehalenia
Laatste update: 22-05-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!