InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Sri Lanka is een tropisch vakantieparadijs

Sri Lanka is een tropisch vakantieparadijs

Sri Lanka is een tropisch vakantieparadijs Sri Lanka is een tropisch eiland dat geliefd is bij veel toeristen. Alle ingrediënten zijn aanwezig om een succesvolle vakantie te beleven. Tot 1972 was de naam van het eiland Ceylon maar daarna werd het veranderd in Sri Lanka. Wij hebben het land in 1980 bezocht en kwamen twee jaar later weer terug voor een prachtige vakantie in de tropen. Nu na 36 jaar was het weerzien bijzonder mooi om mee te maken en de grote veranderingen te ervaren. Het land heeft geleden onder oorlog en de verschrikkingen van de tsunami maar heeft haar gastvrijheid en prachtige natuur behouden.

Ligging van Sri Lanka

Sri Lanka wordt wel eens de traan van India genoemd. Het ligt precies aan de zuidpunt en ingeklemd tussen India en China. Sri Lanka is anderhalf keer zo groot als Nederland. Volgens tellingen uit 2016 is het aantal inwoners 22.235.000. Het aantal inwoners is ook hier snel gegroeid. In 1977 waren er 15 miljoen inwoners. Tot 1972 was Sri Lanka bekend onder de naam Ceylon. De bevolking bestaat uit
  • Singalezen 75%
  • Tamils 11%
  • Chinezen 14%

Geschiedenis van Ceylon

De oorspronkelijke bewoners waren de Vedda's. De Portugezen hebben Sri Lanka ontdekt rond vijftienhonderd en ook de Nederlanders waren hier in de gouden eeuw. Zij kwamen voornamelijk om handel te drijven. Vervolgens kwamen de Engelsen die het land jarenlang bezet hielden. Eerst probeerden de Engelsen om koffieplantages op te zetten maar dit mislukte. Daarna kwamen er theeplantages die tot op heden de bekende Ceylon thee leveren.

Religie

De belangrijkste religies zijn:
  • Boeddhisme: 69%
  • Tamils zijn hindoe en zij vormen ongeveer 15% van de bevolking
  • Moslims; men schat het aantal in 2017 op 7% van de bevolking
  • Slechts 6% van de bevolking is christen

Exportproducten

De exportproducten van Sri Lanka zijn vooral rubber, thee en kokosnoot en specerijen. Amerika is de grootste handelspartner. Daarna volgt Duitsland. Vooral op het gebied van telecommunicatie worden er veel bedrijven naar Sri Lanka verplaatst vanuit Amerika. Naar India bedraagt de export slechts 7%.

Importproducten

Er moet veel voeding worden geïmporteerd en 20% van deze voedingsproducten worden geleverd door China. Maar ook machines en olie moeten worden ingevoerd.

Etnisch conflict

De Tamils leefden vooral in het noorden en oosten van het land. Zij zijn regelmatig in conflict gekomen met de Singalezen. In de tachtiger jaren van de vorige eeuw heeft dit geleid tot een burgeroorlog die bijna vijf en twintig jaar duurde waarbij de Tamil tijgers gesteund werden door India. Deze guerillaoorlog heeft het land veel schade toegebracht. Er vielen veel burgerslachtoffers en het toerisme daalde tot het nulpunt. Na vredesonderhandelingen waarbij de Noren en Japanners werden ingeschakeld kwam de vrede in 2009.

Tsunami

Op 26 december 2004 heeft de tsunami vooral op Sri Lanka veel slachtoffers gemaakt en onvoorstelbaar veel leed veroorzaakt. Naar schatting hebben 38.000 mensen het leven verloren bij deze natuurramp. Veel van de infrastructuur werd verwoest en ontelbaar veel gezinnen werden dakloos.

De natuur en de stranden

Sri Lanka mag met recht een tropenparadijs genoemd worden. Er zijn hele mooie stranden die omgeven worden door palmbomen en prachtige tropische planten. Overal zie je prachtige hibiscusstruiken en de franchipani bloeit uitbundig. De stranden zijn groot en omgeven door palmbomen. In de bergen vinden we de theeplantages bij Nuwara Eliya.

Verschillende fruitsoorten worden op het eiland verbouwd zoals de banaan, mangistan, de ananas, de mango, papaya. Ook de broodboom komt hier veelvuldig voor. Daarnaast zijn er overal specerijenplantages, waarbij kaneel heel belangrijk is. Ook is het mogelijk om op Sri Lanka een wildpark te bezoeken waar nog olifanten en buffels leven. Vooral veel prachtige vogels zijn te bewonderen op een tocht door het wildpark.

Weerzien Sri Lanka op één dag

We kwamen met het cruiseschip de haven van Colombo invaren en zijn zo snel mogelijk van boord gegaan. We huurden een auto met chauffeur die ons de hele dag zou vervoeren. Eerst moesten we Colombo verlaten en dat duurt al zo'n drie kwartier. We worden omgeven door tuktuks, maar de wegen zijn breed. Op de vroege morgen is er nog niet zoveel verkeer maar dat zal snel veranderen. Vanaf Colombo rijgen zich de winkels en bedrijven aaneen. De buitenwijken zijn enorm groot. Aangekomen bij Kalutera zie je de grote boeddhistische tempel waar mensen al vroeg met bloemen de tempel bezoeken. Vanaf hier was je vroeger op het platteland. Als je toevallig 's avonds terugkeerde dan hadden de mensen nog geen elektriciteit en zaten ze met een olielampje hun kostje te koken. Nu is het helemaal stedelijk gebied langs de kust met kleine bedrijven. Je kunt het strand nauwelijks zien en de mooie landhuizen met erven eromheen zijn volledig verdwenen. Opvallend is dat het hier veel schoner is langs de weg dan in India.

Beruwela

Wij hebben zowel in 1980 als in 1982 een vakantie doorgebracht in Hotel Swannee in Beruwela. Dit hotel is gehavend door de tsunami en bestaat niet meer maar ik wilde graag terug naar deze plaats. Er zijn aan het strand prachtige nieuwe hotels verrezen. Nog steeds met dezelfde mooie grote open galerijen. Tuinen zijn aangelegd en het is hier heel rustgevend. Ik heb een stukje langs het strand gewandeld en de atmosfeer weer geproefd van vriendelijke rust. We hebben thee gedronken op het terras van hotel Earl's reef.

Vismarkt

Een bezoek aan Beruwela is niet compleet zonder een bezoek aan de kleine haven. Tot mijn grote schrik zaten hier mannen op de grond die de vinnen van jonge dode haaien afsnijden. De haaien worden in een vrachtwagen naar de plaatselijke markt vervoerd. Ze worden niet gekoeld maar zo ter consumptie aangeboden aan de plaatselijke bevolking. De vinnen worden geëxporteerd naar Japan en China.
Baai BeruwelaBaai Beruwela
Jonge haaienJonge haaien
<BR>
Toddyman
Toddyman

Toddyman

In Sri Lanka worden hoog tussen de palmbomen touwen gespannen. In de vroege morgen en in het vallen van de avond klimmen mannen dan in de bomen en zij hebben een kruik bij zich. Ze lopen dan levensgevaarlijk van boom tot boom om toddy te verzamelen. Hiervan wordt sterke drank gemaakt. Dit is gegiste palmwijn en in de omgeving zijn kleine fabriekjes waar deze palmwijn gestookt wordt. De toddyman doet nog steeds zijn werk en je ziet hem boven in de touwen hangen.

Bezienswaardigheden bij een langer verblijf

Toen wij in Sri Lanka op vakantie waren in 1980 en 1982 hadden we een strandvakantie geboekt en huurden we regelmatig een auto met chauffeur. Zelf rijden is niet aan te bevelen. En zo bezochten we o.a. Kandy en de theeplantages van Nuwara Eliya. Op een andere trip bezochten we Dambulla. Een absoluut hoogtepunt was een tweedaags bezoek aan Kataragama.

Kandy

In Kandy staat de tempel van de tand van Boeddha. (Toepasselijke naam). Hier wordt aan het eind van de dag de ceremonie gevierd. In augustus vinden hier belangrijke processies plaats, de Perahera. Dan is er een processie en de tand wordt onder een baldakijn op de rug van een versierde olifant gedragen. In het begin van de tachtiger jaren werd tijdens deze Perahera ook boete gedaan waarbij mannen dan over gloeiende houtskool liepen. Er werden veel brandende zwaarden gebruikt om het feest op te luisteren. De dansers van Kandy die dansen op de muziek van de trommelaars zijn beroemd.

Theeplantages bij Nuwara Eliya

In het bergachtig gebied op een hoogte van 1870 meter in het midden van Sri Lanka liggen grote theeplantages. Een bezoek aan deze plantages waar de Ceylon thee vandaan komt is eigenlijk een must. De natuur onderweg is uitbundig en groen. Hier is het koeler en het regent meer. In de directe omgeving zijn veel prachtig gelegen watervallen.

Dambulla

Een mooie tocht brengt je naar Dambulla. Dit is geografisch het middelpunt van Sri Lanka. Via een korte weg langs veel kleine winkeltjes kom je bij de tempel waar veel brutale apen rond lopen. In totaal zijn hier vijf tempels die uit de rotsen gehouwen zijn. Hier zie je de liggende boeddha, een beeld van 13 meter lang. Het tempelcomplex heeft vijf grotten. Maar de plaats wordt ook bezocht door hindoe's die hier hun goden vereren.

Galle

Galle is gemakkelijk te bereiken vanuit de hoofdstad Colombo met de trein. Deze stad is in handen geweest van de Nederlanders in de tijd van de V.O.C. en er zijn nog diverse historische overblijfselen. Zo zijn er het fort en de bastions en op de oude stadspoort staat het wapen van de V.O.C. Er is een museum waar veel herinneringen uit de Nederlandse en Portugese periode terug te vinden zijn. Verschillende straten hebben oude Nederlandse namen.

ZelfkastijdingZelfkastijding

Kataragama

Wie ooit in de gelegenheid is om Kataragama te bezoeken moet deze kans zeker grijpen. Het is de meest heilige plaats van Sri Lanka voor de hindoes. Men bezoekt de tempel van Skanda. In de rivier Menik Ganga gaan de gelovigen zich eerst reinigen. Tijdens de hindoefeesten in de zomer gedurende de maanden juli of augustus komen hier veel mensen om boete te doen. In 1980 zag je mensen die zich aan haken ophingen of met scherpe messen hun wang doorboorden. Alhoewel luguber zul je deze beelden nooit vergeten. De feesten gaan de hele nacht door tot in de vroege morgenuren en duren tien dagen lang.
© 2017 Celientje1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tamil Tijgers uit Sri LankaDe Tamil Tijgers zijn al decennia's bezig met het krijgen van een eigen staat. Maar in 2009 komen er berichtten naar bui…
Vriendelijkheid van Sri Lankanen is als een warm badSri Lanka is een prachtig eiland dat ligt in de Indische Oceaan. Het is gesitueerd onder India, ten zuidoosten van de zu…
Zuid-Azië: Nepal en Sri LankaIn Zuid-Azië liggen een aantal toeristisch gezien belangrijke landen. De laatste jaren komen de reizen in dit gebied ste…
Sri Lanka zet nu alles op alles om de Tamils te verslaanDe kranten en het nieuws kopten de afgelopen jaren steeds over de burgerstrijd in Sri Lanka. In 2010 lijkt de strijd tus…
„Kom binnen en wees welkom’’ - Ontmoeting met Tamils,,Please come in. Please join us.’ Honderden vrouwen, mannen en kinderen met een rode of witte stip op hun voorhoofd sc…
Bronnen en referenties
  • Informatie Cruise Celebrity
  • Informatie Dr. Ed Lynch
  • Dominicus Portret van Sri Lanka ISBN 9025709508 uitgeverij Gottmer 1977
  • http://www.frankossen.com/Esala%20Kataragama%20Perahera.htm

Reageer op het artikel "Sri Lanka is een tropisch vakantieparadijs"

Infoteur: Celientje1
Gepubliceerd: 09-02-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!