InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > De rattentempel in Deshnok

De rattentempel in Deshnok

In de deelstaat Rajasthan, in Noord-India, een uur rijden vanaf de stad Bikaner, aan de Jodhpur-road, ligt midden in de Tharwoestijn, een klein plaatsje: Deshnok. Deshnok is niets meer dan een stoffig woestijn-gehucht waar de temperatuur in de zomer kan oplopen tot 50 graden Celsius en als je het bord aan de linkerkant van de weg, waarop staat 'Karni Mata mandir' mist, zou je niet weten dat je net voorbij bent gereden aan een van de meest bijzondere bezienswaardigheden van India: de rattentempel.

Karni Mata

De rattentempel wordt ook wel de Karni Mata tempel genoemd, naar de beschermheilige van de tempel en de streek, 'Karni Mata'. Karni Mata(mata=moeder) leefde in de 14-de eeuw en heeft tijdens haar leven veel wonderen verricht. Zo wekte ze haar eigen zoon Lakhan weer tot leven nadat hij was verdronken. Men gelooft dat Karni Mata een incarnatie is van een van de belangrijkste en machtigste godinnen van India:Durga. Karni Mata zweerde dat haar familieleden nooit werkelijk zouden sterven;ze zouden reincarneren als 'kabas', ratten. Zo'n 600 familie's in Deshnok en omgeving geloven dat ze afstammen van deze godin en dat ze in een volgend leven terug zullen komen als ratten. De ratten in de tempel worden dan ook aanbeden en met zoete lekkernijen en melk verwend.

Prasad

Wat elke Indier zal doen, alvorens een bezoek aan de tempel te brengen, is het kopen van 'prasad'. 'Prasad' betekent letterlijk 'gezegend voedsel'. Het zijn meestal allerlei soorten zoetigheden, gemaakt van melk en suiker, in de vorm van een balletje of een vierkantje of ruitje, al dan niet beplakt met ouwel, of gevuld met pistache-noten. Maar ook een kokosnoot kan dienen als 'prasad'. De 'sweets' zijn vaak verkrijgbaar in de buurt van een tempel. Zo ook in Deshnok. Aan het plein, voor de ingang van de rattentempel, bevinden zich verschillende 'sweets-shops', waar je ook als reiziger wat toekomstig 'prasad' kunt kopen. Toekomstig omdat je pas van 'prasad' kunt spreken als het binnen, bij het heiligdom -waar het beeld staat van Karni Mata-, door een van de priesters is gezegend. Na de zegening, dient de 'prasad' uitgedeeld te worden, om zo alle positieve energie van de godin die letterlijk in het voedsel is gebracht, te verspreiden. Het 'voor jezelf houden' van prasad wordt als respectloos beschouwd en men gelooft dat het ongeluk brengt.

De ratten

In de tempel lopen honderden grijze ratten rond. Er zijn ook witte ratten,maar die zijn zeldzaam. Veel ratten zitten op de randen van de grote schalen gevuld met melk, die er zijn geplaatst. Op veel plaatsen zijn ook zoetigheden gestrooid, waar de ratten op af komen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de vloer er vies en plakkerig is. Wanneer je het niet aandurft om op blote voeten in de tempel rond te lopen- in een tempel mag je nooit met schoenen naar binnen-kun je een paar sokken aandoen. Nadat je je zoetigheden hebt laten zegenen, en nadat de priester een 'tikka' van as op je voorhoofd heeft aangebracht, behoor je een rondgang om het heiligdom te maken, waarbij je het aantal ratten dat over je voeten loopt, telt. Na de rondgang vertel je je reisgenoot of buurvrouw 'hoeveel' geluk jij hebt gehad. Wanneer er ratten over je voeten lopen, ben je gezegend en zul je geluk hebben, met name de witte ratten brengen uitzonderlijk veel voorspoed en geluk.

De beste bezoektijden

De beste tijden voor een bezoek aan de rattentempel zijn in de ochtend tussen 10.00u en 12.00u en in de namiddag /avond tussen 16.30u en 19.00, omdat de er dan veel ratten te zien zijn. Dit heeft te maken met de warmte in dit gebied;overdag is het er erg heet en verschuilen de ratten zich in hun holen. Dit geldt ook een beetje voor de mensen hier;gedurende de dag verblijven de woestijnbewoners in hun huizen of hutten, en pas na 17.00u en in de zomermaanden(mei tm augustus) na 18.00u gaan ze weer naar buiten. 18.00u vind men ook een mooie tijd om een bezoek aan de tempel te brengen en een 'puja' (ceremonieel offer) te doen. Dit geldt ook voor de rattentempel. In de namiddag heb je meer kans op groepjes vrouwen in kleurige kledij die de tempel komen bezoeken en muzikanten die op het binnenpleintje muziek maken.

Festivals

Twee maal per jaar rond april/mei en oktober/november vindt er een festival plaats in en rond de rattentempel. De godin wordt dan nog eens extra in het zonnetje gezet dmv allerlei 'puja's', uitgevoerd door priesters en bezoekers en de ratten worden overladen met voedsel. De weg naar de tempel toe, is geheel overkoepeld met frames die kleurrijk zijn ingepakt en versierd met crepe-papier. Al bij het begin van deze weg worden de schoenen uitgedaan en het loopje naar de tempel toe gaat vervolgens blootsvoets, uit respect voor de godin. Om dezelfde reden heeft iedereen ook z'n beste en mooiste kleding aangetrokken, mannen veelal in witte 'kurta pyjama', vrouwen in 'linga'(lange wijde rok met lange hes eroverheen) of 'sari' van kleurrijke en dure stoffen. In de stalletjes worden de wat duurdere zoetigheden gekocht om te laten zegenen en vervolgens uit te delen.

Het plein

Het plein voor de tempel is omgeven door allerlei winkeltjes waar veelal hetzelfde te koop is:water, frisdrank, chips, zoetigheden, sleutelhangers, plastic beeldjes van Karni Mata en andere souvenirs met afbeeldingen van de godin erop en veel kaartjes waarop verschillende hindoe-goden staan afgebeeld.

Feiten

  • Het is niet mogelijk om in Desnok te overnachten. Deshnok heeft geen hotels of andere overnachtingsmogelijkheden. De uitvalsbasis voor een bezoek aan de rattentempel is Bikaner. Bikaner ligt zo'n 30 km ten noorden van Deshnok en heeft een ruime keuze aan hotels. Een aanrader is hotel Bhairon Vilas, vlakbij het Junagarh Fort.
  • De beste manier om bij de rattentempel te komen is door vanuit Bikaner een jeep of taxi te huren. Dit kost tussen de 350 en 500 rupees heen een terug. In hotels kun je inlichtingen hierover inwinnen.
  • De toegang tot de tempel is gratis. Voor het mee naar binnen nemen van je fotocamera moet je 20 rupees betalen en voor een videocamera 50 rupees. (1 euro is ongeveer 50 rupees).
  • De tempel is geopend van 4.00u 's ochtends tot 22.00u.
© 2008 - 2019 Morgan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vliegen naar India met Jet AirwaysVliegen naar India met Jet AirwaysSommige luchtvaartmaatschappij hebben vrijwel uitsluitend ten doel passagiers te vervoeren van en naar een enkel land. J…
Beleggen in IndiaBeleggen in IndiaIndia wordt een steeds aantrekkelijker land om in te beleggen. De rendementen van het land zijn zeer hoog. Toch ontwikke…
Amsterdam heeft haar Coffeeshops en India haar BhangshopsJaarlijks bezoeken veel toeristen massaal landen in Zuidoost Azië. Diverse redenen liggen hieraan ten grondslag. Het mer…
Waar op aarde komen tornado´s voor?Waar op aarde komen tornado´s voor?Een tornado kan overal op aarde voorkomen, vooral daar waar enorme onweersbuien ontstaan. In Noord-Amerika, in de Tornad…
Khus, Vetiver oftewel "The Oil of Tranquility" uit IndiaKhus of Vetiver is één van de oudste en meest populaire essentiële oliën in Zuidoost Azië. Met name in India, het land v…

Reageer op het artikel "De rattentempel in Deshnok"

Infoteur: Morgan
Gepubliceerd: 09-04-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!