InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > De vleermuizen van Costa Rica

De vleermuizen van Costa Rica

De vleermuizen van Costa Rica In de reisboeken staat het nog niet vermeld maar in Costa Rica is door de bioloog Dr. Richard LaVal de zogenaamde Bat Jungle opgericht. In Sante Elena worden de vleermuizen letterlijk en figuurlijk in het zonnetje gezet. In hartje Costa Rica ligt het tropische nevelwoud van Monteverde, een trekpleister voor vele toeristen, die van de natuur houden. Dr. Richard LaVal bestudeerde meer dan 40 jaar vleermuizen over de gehele wereld en heeft hier zijn museum ingericht waar je alles te weten kan komen over vleermuizen. Een leuke bijkomstigheid is dat een tweede bioloog aanwezig is, die oorspronkelijk uit België komt. Hij is in Costa Rica gebleven na zijn huwelijk met een Costa Ricaanse vrouw en vindt het leuk om zijn Nederlands te kunnen blijven oefenen op Nederlandstalige toeristen dus een Nederlandstalige rondleiding behoort tot de mogelijkheden.

Het museum, Bat Jungle, heeft een belangrijke functie want vooral voor de mensen die niet van vleermuizen houden is dit de gelegenheid hun mening bij te stellen. Dat deze vooroordelen over vleermuizen weggenomen dienen te worden is uitermate belangrijk want U zal leren dat de wereld zoals hij nu is, niet kan voortbestaan zonder de aanwezigheid van vleermuizen. Wij kunnen daar voor zorgen want de grootste vijand voor deze dieren is de mens. De in de wereld geschopte gedachte dat een vleermuis in je haar wil vliegen is een fabeltje. Hier wordt U uitgelegd dat een vleermuis beschikt over een perfect echosysteem en dat hij een draad zo dik als een mensenhaar in het donker gemakkelijk kan onderscheiden. Dat de vleermuis wel eens rakelings langs je vliegt komt door het feit dat het diertje achter een insect aan zit die net in Uw buurt vliegt. Het insect is machteloos en wordt opgepeuzeld. U zou dankbaar moeten zijn want die mug kan U niet meer steken.

De vleermuis verspreidt ook geen ziektes en is ook geen bloedslurpend dier, nou ja, slechts 1 procent van alle soorten vleermuizen heeft bloed nodig om te overleven. Zij “stelen” dat bloed bij voorkeur bij vee, dat daar niets van merkt. Als zij het doen wachten meerdere vleermuisjes zelfs op hun beurt om een beetje bloed te likken zodat er niet meerdere wonden gemaakt hoeven te worden. Dat doen ze niet uit medeleven maar enkel om energie te sparen. 70 procent van de vleermuizen eet fruit terwijl 29 procent insecten, vis, kikkertjes en andere dieren eet en stelt U zich eens voor hoe de wereld er uit zou zien als al deze miljoenen vleermuizen geen planten meer zouden bestuiven en geen insecten meer zouden vangen. Als voorbeeld noem ik de grootste vleermuizen-kolonie van de wereld, die we vinden we in de staat Texas van Amerika. De 40 miljoen in een grot huizende dieren vliegen in de schemering uit en vangen in slechts één nacht maar liefst 500 ton aan insecten.
In het museum heeft men enkele grappige weegschalen staan waar U aan de hand van Uw lichaamsgewicht kunt zien hoeveel drank en voedsel U per dag, in verhouding met de vleermuizen, tot U moet nemen om te overleven. U zult versteld staan. Ook krijgt U even hele grote oren aangemeten om aan den lijve te ondervinden waarom de vleermuizen zo’n grote oren hebben. Men laat U horen hoe vleermuizen communiceren en het hoogtepunt is de donkere ruimte waar U de levende vleermuizen kunt bewonderen. Door het dag- en nachtritme middels verlichting om te draaien, zijn de vleermuizen hier overdag actief. U ziet hoe aardig ze er uit zien, hoe ze zich voortbewegen, hoe ze eten.
Na de rondleiding kunt U facultatief en bij de prijs inbegrepen nog genieten van een ongeveer 45 minuten durende speelfilm. Mocht U er de tijd voor hebben dan is het een aanrader, alleen al om de prachtige filmopnamen.

Het museum is dagelijks geopend van 09.00 uur tot 20.00 uur en is te vinden op de weg van Santa Elena richting het nationale Park van Monteverde. De grote borden aan de linkerkant van de weg kunt U niet missen. U hoeft niet te reserveren maar het kan wel, bijvoorbeeld als U met een groepje bent en een rondleiding wilt. (645-5052)

De toegangsprijs bedraagt US$ 8,00 voor volwassenen en US$ 6,00 voor kinderen.

Weet U waarom een vleermuis eigenlijk ondersteboven hangt? Weet U hoe vaak en hoeveel jonkies een vleermuis krijgt en hoe de moeders met hen omgaat? Weet U waar ze graag overnachten? Weet U dat U in plaats van een vogelhuisje ook een vleermuishuisje kunt bouwen? Weet U dat ze op de hele wereld voorkomen behalve op de polen en dat wij in Nederland maar liefst 21 verschillende soorten hebben?

Nee hè, nou, alle reden dus om dit boeiende en leerzame museum dus niet over te slaan.

Mocht het U nu echt te veel zijn, laat dan de rest van Uw gezelschap het museum doen en dan pikt U even het in hetzelfde gebouw gevestigde chocoladefabriekje mee. Chocolade wordt op erg veel plaatsen in Costa Rica gemaakt maar onder ons, de Belgische bioloog bekende ons dat hij de Belgische chocolade lekkerder vond.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De vleermuizen van Costa Rica"

Infoteur: Peter
Gepubliceerd: 24-03-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Costa Rica
Schrijf mee!