InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Cruise met Costa Mediterranea in Oost-Caribbean vanuit Miami

Cruise met Costa Mediterranea in Oost-Caribbean vanuit Miami

Cruise met Costa Mediterranea in Oost-Caribbean vanuit Miami Een cruise in het oosten van de Caribbean is een onvergetelijke ervaring. In januari als het in Nederland koud en guur is dan is het in deze streken lekker warm. Ook de avonden zijn zwoel. Wanneer je dan van een uitstekende verzorging kunt genieten aan boord van een cruiseschip van de Costa rederij is het echt genieten geblazen. De route die het schip volgde in januari 2015 is vanaf Miami naar de Bahamas. Vervolgens vaarde men naar Tortola en de Britse Maagdeneilanden, daarna naar Sint Maarten en Grand Turk waarna de cruise weer eindigt in Miami.

Voorbereiding

Wie naar Amerika wil vliegen dient in het bezit te zijn van een paspoort dat na terugkeer nog een half jaar geldig is. Ook is een visum vereist. Dit is een ESTA formulier wat in 2017 nog 14 dollar kost. Men kan dit zelf regelen via: ESTA Toestemming wordt meestal direct verkregen. Vergeet niet het formulier bij het paspoort mee te nemen.Tijdens ons verblijf werd er niet naar de ESTA gevraagd, maar toch dient men dit bij zich te hebben.

Boeken

De cruise kan worden geboekt bij één van de bekende reisorganisaties zoals cruisetravel, maar voor wie met de rederij Costa wil varen kan dit ook zelf regelen bij Costa. Tenslotte dient men één nacht van tevoren door te brengen in Miami. Als men de boekingen zelf regelt is de keuze groot en heeft men de vrijheid om een hotel te kiezen naar de eigen financiële mogelijkheden en andere wensen. Wij hadden de cruise geboekt bij Cruisetravel.

Reizen naar Miami

Er zijn diverse mogelijkheden om te vliegen naar Miami. Wij vlogen met Delta. De Amerikaanse douane had nogal veel tijd nodig om alle formaliteiten goed te vervullen en overstappen in New York kostte ons 2 uur. Sommige mensen kiezen voor een paar extra dagen in Miami en huren een auto om ook de omgeving te verkennen. De afstanden in de stad zijn groot. Er zijn prachtige shoppingcentra.

Gegevens over de Costa Mediterranea

  • gewicht 86000 ton
  • lengte 292 meter
  • breedte 32 meter
  • aantal passagiers 2680
  • Bemanning 897
  • bouwjaar 2003
  • aantal deken 12
  • snelheid 22 knopen.

Wie dit schip voor de eerste keer betreedt zal bijna verblind worden door alle glitter. Er is veel glas en zilver gebruikt.
Ontzettend speciale decoratie in felle kleuren. Hier moet je wel even aan wennen. Sommige mensen zullen dit mooi vinden terwijl anderen het afschuwelijk vinden.

Inchecken voor de cruise

Veel hotels in Miami kennen shuttle-bussen naar de haven. Ook is het mogelijk om een taxi te nemen. De bagage wordt bij de Terminal afgegeven en die vinden we later terug in onze hut. Om te kunnen inchecken heb je je paspoort nodig en het inschepingsformulier. Een gezondheidsverklaring ontvang je ter plekke en dien je te ondertekenen vóór het aan boord gaan. Meestal heb je zelf de check-in al gedaan op de website van Costa. Dan wordt je vriendelijk welkom geheten en mag je direct door naar het restaurant voor een eerste lunch. Na enige tijd wordt omgeroepen dat de hutten gereed zijn. In de hut vinden we dan de boordkaart welke je binnen 48 uur moet valideren.

Boordkaart

Een boordkaart is een persoonlijk eigendom. Het is de kaart waarmee je de hut kunt openen en hiermee betaal je alle uitgaven aan boord zoals je drankjes en aankopen. Ook wanneer je excursies boekt dan worden deze op je account bijgeschreven middels je boordkaart. Aan het einde van de cruise ontvang je de rekening.

Vertrek uit Miami

De Costa Mediterranea vertrekt 's avonds om elf uur uit de haven van Miami. Daarvoor heb je nog een veiligheidsinstructie aan boord waarbij je allemaal met je zwemvest naar het station gaat waar de reddingsboten zich bevinden. Daarna speelt de muziek en kan de pret beginnen. De 12 daagse route van de Costa Mediterranea was in 2015 als volgt:
  • Miami
  • Bahama's Freeport
  • Cruise dag op zee
  • Samana, Dominicaanse republiek
  • Road Town Tortola
  • St. John Antiqua
  • Point à Pitre Grand Terre Guadaloupe
  • Sint Maarten
  • Cruisedag op zee
  • Grand Turk
  • Cruisedag op zee
  • Miami einde van de cruise.

Bahamas, Freeport

Omdat het schip hier niet zo lang blijft liggen zijn de mogelijkheden om het eiland te bezoeken gering. Het Unesco dolfijnenpark kan bezocht worden indien men tevoren een reservering heeft gemaakt. Men kan met dolfijnen spelen die echt vrij rondzwemmen. Er bevinden zich op dit eiland mooie tuinen en parken met exotische bloemen en dit bij een tropische temperatuur is geweldig om te acclimatiseren.

Samana
Samana is een schiereiland wat gelegen is in het noorden van de Dominicaanse republiek. De stad die ook Samana heet is de hoofdstad van dit schiereiland en heeft bijzonder mooie stranden. Het is leuk om je in een plaatselijke taxi (een voertuig op drie wielen) te laten vervoeren naar een stukje tropisch regenwoud. Na een kleine wandeling waarbij uitleg gegeven wordt over de groei en bloei van diverse bomen en struiken kom je bij een grote waterval. Het is mogelijk om hier te zwemmen in het koude water.

Samana is een kleine stad met een plaatselijke markt en erg vriendelijke bevolking. Er worden hier veel plaatselijke producten verkocht. Er leven op het schiereiland in 2015 ongeveer 50.000 mensen en het wordt vooral bezocht door toeristen die de stranden willen bezoeken en genieten van de prachtige ongerepte natuur.

Tortola

Tortola behoort tot de Britse Maagdeneilanden. Het is het grootste eiland en ligt ten oosten van Puerto Rico. De hoofdstad van Tortola is Road Town. Heel aardig is een bezoek aan de Botanische tuin die op loopafstand van de stad ligt. Er groeien vele mooie tropische bloemen waarbij vooral de orchideeën kleurrijk zijn. Vlak bij de haven is een kleine markt waar kruiden te koop zijn en andere souvenirs. Het strand Cane Garden Bay wordt veel bezocht en heeft een prachtige ligging.

Antiqua

De hoofdstad van Antiqua is St. John. Hier wonen ongeveer 36000 mensen in 2016. De aankomst met een cruiseschip is hier erg leuk. Je wandelt vanaf de pier zo naar Redcliff Quay. Hier vinden we winkeltjes en leuke historische panden die dateren uit de negentiende eeuw en waar werkelijk van alles verkocht wordt. Vanzelfsprekend zijn hier ook veel juwelierszaken. Er wordt geadverteerd met belastingvrije aankopen. Even verderop staan talloze taxi chauffeurs te wachten om passagiers naar de stranden te brengen of voor een tochtje over het eiland. Dit laatste is zeker aan te bevelen. Men kan in dit gebied naar het tropisch regenwoud of naar diverse mooie stranden. Ook is het leuk om de overblijfselen te zien van een oude suikerfabriek en een molen waar het suikerriet werd gemalen. De slavernij werd hier pas afgeschaft in 1854 en dit heeft zijn sporen achtergelaten. De bevolking van dit eiland is erg religieus en naar men zelf zegt zeer plichtsgetrouw. De tocht gaat langs Shirley Heights van waar men een schitterend uitzicht heeft op de haven met grote jachten. Op deze jachten leven mensen die afkomstig zijn uit de gehele wereld. Bij Runaway Bay vind je een prachtig strand maar er zijn wel méér als 300 baaien en strandjes te vinden in dit paradijs.

Point á Pitre Grand Terre op Guadeloupe
Precies zoals Columbus deed in 1493 vervolgt het schip de Costa Mediterranea haar route naar Guadeloupe. In 1635 werd dit eiland door de Fransen veroverd. Er is daarna herhaaldelijk strijd geweest met de Engelsen die het eiland wilden bezitten maar uiteindelijk is het toch in Franse handen gebleven. In 1976 heeft het eiland de status van "Region" verkregen. Men gaat van boord in Grand Terre. Het eiland Guadeloupe bestaat uit twee delen. Het ene deel is Basse Terre. Hier ligt de vulkaan La Soufrière. Het andere gedeelte is Grand Terre en dit gebied is meer vruchtbaar met bananen- koffie- en suikerrietplantages. De hoofdstad is Point à Pitre. (Punt van Pieter), genoemd naar een Nederlandse visser die hier zijn vis verkocht. De stad heeft thans 250.000 inwoners. In 1845 woedde hier een aardbeving die veel oude panden heeft verwoest. Een wandeling vanaf de haven naar de plaatselijke markt is aan te bevelen. Allerlei soorten kruiden, fruit en vruchtensappen worden hier verkocht. De plaatselijke munt is de euro.

Sint Maarten

Op het eiland Sint Maarten wonen ongeveer 50.000 mensen. Zie voor informatie: Cruise door de Caribbean.
In 2015 is men op Sint Maarten bezig om de haven sterk uit te breiden. Dit betekent dat men ofwel een taxi moet nemen naar St. Philipsburg ofwel ongeveer 15 minuten moet lopen om in het centrum van Philipsburg te komen. Sint Maarten is een populaire haven voor cruiseschepen. Tijdens ons bezoek lagen er zes gigantische schepen tegelijk. Het spreekt voor zich dat de straten dan overbevolkt zijn.

Grand Turk
Dit eiland wordt als laatste aangedaan door de Costa Mediterranea. Vanuit zee ziet het eiland eruit als een klein atol. Hier ligt de boot een gehele dag en het is mogelijk diverse excursies te boeken. o.a. een tocht met een glasbodemboot of een snorkeltocht waarbij het mogelijk is om te spelen met hele grote roggen. Het koraal in deze omgeving is zwart. Voor de mensen die geen tochten willen maken is er een groot tropisch strand vlak bij de pier. Ook hier kan men heel goed snorkelen en vele vissen zien in de mooiste kleuren.

Na een laatste zeedag komt het schip weer aan in Miami waar de ontscheping plaats vindt. Men kan nog een excursie boeken naar de Everglades als men laat op de dag of in de avond terugvliegt. Wie al vroeger terug vliegt neemt een taxi aan de haven naar de luchthaven.

Route

De route van een cruiseschip kan worden gewijzigd. Dit kan zowel vóór aanvang van de cruise maar ook tijdens de vaart. Daarom is het altijd belangrijk om de informatie vooraf goed te lezen en te kijken hoe het dagprogramma eruit ziet. Een gewijzigd beleid van de rederij kan aanleiding zijn om een route te veranderen maar ook weersomstandigheden kunnen het noodzakelijk maken een andere koers te varen. Zo heeft de Hurricane Irma in september 2017 grote schade aangericht in het Caraïbisch gebied waardoor een aantal routes in 2018 zeker zal moeten worden gewijzigd.
Gerelateerde artikelen
De mooiste bestemming voor een cruise: de Caribische ZeeEen helderblauwe zee, prachtig eilanden, zonovergoten witte stranden, palmbomen en een heerlijk tropisch klimaat. Dat zi…
Vliegen tussen de Nederlandse Antillen met CaribairVliegen tussen de Nederlandse Antillen met CaribairDit artikel valt binnen een reeks die gaat over de luchtvaartmaatschappijen die vluchten uitvoeren naar de Nederlandse A…
Goedkoop vliegen naar de Caribbean met Caribbean AirlinesGoedkoop vliegen naar de Caribbean met Caribbean AirlinesWie vanuit Nederland via Londen naar de Caribbean vliegt doet dat vaak met British Airways. Zij verzorgen deze vluchten…
Cruise door de Caribbean is een droomreisCruise door de Caribbean is een droomreisIn januari 2009 maakten wij een cruise door de Caribbean. We vertrokken in St. Juan te Puerto Rico. Deze cruise had een…
Christelijke Feestdagen - Sint MaartenChristelijke Feestdagen - Sint MaartenTijdens Sint Maarten gaan kleine kinderen met lampionnen zingend langs de deuren om snoep op te halen. Maar was dit wel…
Bronnen en referenties
  • Informatie Cruise Travel: brochure Vaarschema en haveninformatie
  • Informatie Costa Mediterranea; Dagelijkse krant die men in de hut ontvangt

Reageer op het artikel "Cruise met Costa Mediterranea in Oost-Caribbean vanuit Miami"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 11-05-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!