InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Een rondje Andalusië

Een rondje Andalusië

Het vliegveld van de Spaanse stad Málaga is het startpunt voor menige zonnige vakantie aan één van de badplaatsen aan de kust van Andalusië. Maar Málaga zelf heeft ook zo haar charmes. Bovendien kun je van daaruit met openbaar vervoer of een huurauto nog veel meer moois ontdekken in deze zuidelijke regio van Spanje. Grote steden als Granada en Sevilla, kleinere stadjes als Ronda en Migas. Wij maken deze keer een rondje Málaga-Antequera-Córdoba-Málaga.

Rondreizen in Andalusië

Wij reisden eind januari / begin februari 2014 een weekje in Andalusië. Veelal zon, milde temperaturen en een enkel dagje regen bepalen het weerbeeld. Toeristische attracties zijn in dit jaargetijde veel minder druk, het is niet zo heet dat je alleen nog maar in het zwembad wilt liggen en overal hangen de appeltjes van oranje vrolijk te lonken aan de sinaasappelbomen. Wij kozen er deze keer voor om ons met het openbaar vervoer (bus, trein, taxi) te verplaatsen, omdat je in grote steden als Málaga en Córdoba vaak meer last dan gemak van een auto hebt. Wat het huren van een auto betreft: dikwijls ben je veel duurder uit als je van tevoren een auto huurt bij één van de internationale autoverhuurbedrijven. Ter plaatse een auto huren bij een Spaanse agent, bijvoorbeeld Atesa, is goedkoper en er worden veel minder strenge condities gehanteerd.

Málaga

Ons eerste hotel in Málaga - MS Maestranza - ligt in het centrum met alle bezienswaardigheden op loopafstand. Op het dakterras van het hotel bevindt zich een jacuzzi onder een glazen koepel, van waaruit je een prachtig zicht hebt op het Alcazaba en de kathedraal.

Alcazaba en kathedraal
Om het Alcazaba te bezoeken moet je via een voetpad heuvelopwaarts, maar er blijkt ook een lift te zijn die je naar het hart van dit oude Moorse fort brengt. Van daaruit kun je verder lopen naar het hoger gelegen Castillo de Gibralfaro. Daar is op zich niet zoveel te beleven, maar je hebt er een prachtig uitzicht. Aan de voet van het Alcazaba ligt de kathedraal van Málaga, ook wel La Manquita geheten. Het kerkgebouw heeft slechts één toren; de zuidelijke toren werd nooit afgebouwd. Veel pracht en praal in deze kathedraal, op het overdadige af zoals in zoveel kerken in Spanje. Het getuigt wel van een enorme devotie. De kathedraal moet ook onderhouden worden en daarom mag je Ä 5 p.p. betalen als entreegeld. Dat gaat vast ten koste van de inkomsten van de diverse bedelaarsters die zich bij de ingang ophouden.

Gelukkig mag je in de meeste huizen van God gratis naar binnen. Dat is ook het geval in de kapel verbonden aan het Hospital Noble (de rest van dit gebouw is in gebruik als kantoor). Het is een bijna mystieke ervaring. In de kleine ruimte waar net heftig gewierookt is, ligt een enorm groot beeld van Jezus aan het kruis. Via een glas-in-lood-raam valt precies het zonlicht op zijn smartelijk gelaat.

Flamenco

In de buurt van de kathedraal wemelt het van de restaurantjes, tapasbarretjes en terrasjes. We vinden een plekje op een terras nog net in de zon, voordat die achter de kathedraal schuilgaat. Aan een tafeltje achter ons nemen twee zangers en een gitarist plaats; een spontane Flamenco-sessie. De mannen doen het uit pure passie, want ze gaan niet met de pet rond. De oudste zanger moet tussen de bedrijven door steeds zijn langere, grijze haar met een kammetje aan zijn hoofd plakken, want er staat behoorlijk wat wind.

Picasso-museum

Vanaf de kathedraal loop je in een paar minuten naar het Picasso-museum, gevestigd in het 16e eeuwse Palacio de Buenavista. Het museum heeft een vaste collectie van werken van Picasso en heeft regelmatig tentoonstellingen met een Picasso-thema. Vanuit het museum loop je via een smalle straat naar de Plaza de la Merced, waar Picasso in één van de omringende gebouwen heeft gewoond. En passant moet je bepaald even de bogeda El Pimpi binnenstappen, één van de leukste tapasbars van de stad.

Paseo Marítimo

Een mooie plek in Málaga aan de haven, ook vlakbij het centrum. Een brede wandelboulevard met tal van restaurants en winkels. Als je op één van de terassen zit, heb je een geweldig uitzicht op het moderne en het oude Málaga.

Antequera

We reizen per bus van Málaga naar Antequera. Ons hotel ligt net even buiten het centrum van Antequera, maar het is een mooie, oude finca. Vanaf ons balkon hebben we uitzicht op een boom vol citroenen en verderop het wellness centrum Aquaslava, waarvan de gasten van het hotel Finca Esclava gratis gebruik kunnen maken. Het heeft o.a. een zwembad van bijna olympische afmetingen! Antequera is een middelgroot stadje en telt zo'n 30.000 inwoners Ö en 36 kerken, waarvan er een aantal geopend zijn voor bezoek. Vanaf het Alcazaba heb je uitzicht over het stadje met de rode pannendaken van de huizen en de contouren van de diverse kerktorens. De vlakbij gelegen Iglesia del Carmen heeft een rijkelijk versierd 18e eeuws retabel. Op het plein bij het Alcazaba is een leuk restaurant met een terras. Ideaal voor een lunch, ware het niet dat het weer niet meewerkt. Maar in het centrum van Antequera wemelt het van de leuke lokalen, waar je voor een habbekrats uitgebreid kunt lunchen of dineren. Op korte afstand van Antequera zijn een paar enorme dolmens te bewonderen. Zestien km ten zuiden van Antequera bevindt zich het natuurpark El Torcal met grillige rotsformaties.

Córdoba

Vanuit Antequera gaan er maar een paar bussen per dag naar Córdoba. Als je met de trein wilt, moet je 18 km verderop naar het station Antequera-Santa Ana. Wij nemen de bus en met behoorlijk wat vertraging arriveren we in Córdoba, maar na enige regen is de zon inmiddels volop gaan schijnen. Het is weekend en dat betekent dat er heel wat toeristen - met name ook Spanjaarden - op de been zijn. Dat blijkt al snel bij de receptie van ons Hotel NH Amistad, middenin het hart van het oude Córdoba gelegen. Van daaruit kun je je ontdekkingstocht beginnen in het labyrinth van straatjes met ongemakkelijk plaveisel en witgekalkte huizen. Hier en daar heb je een doorkijkje op een prachtige patio; één van de dingen waarom Córdoba zo beroemd is. Op veel patio's zijn ook restaurantjes te vinden. Daarnaast mag je natuurlijk ook een bezoek aan de Mezquita, de kathedraal van Córdoba niet missen. De oorspronkelijke moskee werd na de Moorse heerschappij omgetoverd tot een kathedraal. In het hart van deze geweldige ruimte met een woud vol zuilen is een vrij smakeloze kerk in renaissance-barokstijl ingebed. Dit destijds ook tot groot ongenoegen van Karel V. Esthetisch verantwoord of niet, het geheel is een enorme toeristische attractie. Ook het Alcázar Viejo, (Alcázar de los Reyes Cristianos, 1382) is een bezoek meer dan waard en dan met name aan de bijbehorende watertuinen, die tot de mooiste van Andalusië worden gerekend. De tuinen bestaan uit lange vijvers omhaagd door sinaasappelbomen, hoge typisch geschoren coniferen en er staan diverse beelden van koninklijke hoogheden van destijds. Achter de Mezquita is de Puente Romano te vinden, een oude Romeinse brug over de rivier de Guadalquivir. Daar is ook een gerenoveerd Islamitisch waterrad te bewonderen. Onderdeel van de oude Cordobaanse binnenstad is de zogenaamde Judería, waar de winkelende toerist zijn hart kan ophalen aan allerlei snuisterijen, maar ook mooie gebruiksvoorwerpen van leer of keramiek. Volop te beleven dus in deze Andalusische parel. Vanuit Córdoba ben je met de intercity binnen een uur in Málaga.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Córdoba, Moors verleden en Spaans temperamentWie Andalusië bezoekt, moet zeker een bezoek aan Córdoba brengen. De voormalige hoofdstad van Al-Andalus was in de 10e e…
De highlights van Andalusië en Costa del SolIn het uiterste zuiden van Spanje ligt een veelzijdig gebied. Voor wie van cultuur houdt is hier genoeg te vinden in Cor…
Cordoba: bezienswaardigheden die je niet mag missenCordoba: bezienswaardigheden die je niet mag missenCordoba ligt in het zuiden van Spanje in Andalusië. In de stad zijn prachtige monumenten te bekijken, waarbij nog veel u…
Mezquita: de grote moskee van CórdobaMezquita: de grote moskee van CórdobaDe grote moskee van Córdoba in Andalusië is een Spaans werelderfgoed en een ware parel die een brede waaier cultuur demo…
Dagtrips vanuit Ronda (Zuid-Spanje)Ronda (Andalusië) is een ideale vakantiebestemming, niet alleen omdat het zo historisch is, maar je kan vanuit Ronda hee…
Bronnen en referenties
  • Lonely Planet Spanje
  • National Geographic Reisgids Spanje

Reageer op het artikel "Een rondje Andalusië"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 08-02-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Spanje
Schrijf mee!