InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Rotorua heeft de kiwi, Maori's, geisers en modderbaden

Rotorua heeft de kiwi, Maori's, geisers en modderbaden

Rotorua heeft de kiwi, Maori's, geisers en modderbaden Wie Nieuw-Zeeland bezoekt zal zeker een bezoek brengen aan Rotorua. Er is zoveel te zien dat er vooraf een keuze gemaakt zal moeten worden. Bijzonder interessant is een bezoek aan de geisers, de dampende modderpoelen en aan een Maori dorp waarbij het Whakarewarewa park een goede indruk geeft van het leven van de Maori bewoners van dit land. De Maori's zijn de oorspronkelijke bewoners van Nieuw-Zeeland en hun leefwijze is bijzonder.

Tauranga

Wie met een cruise schip langs Nieuw-Zeeland vaart zal in Tauranga aan land gaan. Hier staan dan kleine busjes aan de kade en de chauffeurs proberen mensen te verleiden om met hun mee te gaan naar Rotorua. Onderhandelen over de prijs is noodzakelijk en ook over de tijd die er gebruikt kan worden. Immers het cruiseschip vertrekt op een vaste tijd en de afstanden zijn nogal groot. Er wordt gestart met een busrit door Tauranga. Een aardige badplaats waar veel senioren komen om de oude dag door te brengen. De omgeving hier is gezond en het klimaat is gunstig. Op een excursie wordt er door de chauffeur veel informatie gegeven en dat maakt de tocht veelzijdig. In dit geval krijgt men ook inzicht in het leven van de Maori's die de oorspronkelijke bewoners van Nieuw-Zeeland zijn.

Het woord Kiwi heeft hier een verschillende betekenis

Een leuk onderscheid wat wordt gemaakt is dat een kiwi iemand is die in Nieuw-Zeeland geboren is. Een Nieuw-Zeelander is echter een persoon die geïmmigreerd is naar dit land.

Kiwiplantage

In een excursie is een bezoek aan een kiwiplantage opgenomen. Het is erg interessant. Schitterend om te zien welke producten er allemaal met kiwi gemaakt worden. Kiwi thee, kiwi crème, kiwi wijn, kiwi sap kiwi jam etc. Er zijn gele en groene kiwi's. In het najaar komen hier veel mensen uit Indonesië en Filipijnen om te werken. Zij krijgen een goed loon en worden goed gehuisvest. Deze mensen oogsten alle mogelijke soorten fruit, citroenen, aardbeien, bessen, appels en peren en als laatste de kiwi. Daarna zijn ze verplicht het land te verlaten. Doen ze dit niet dan wordt voor drie jaar de werkvergunning ingetrokken en krijgen ze een boete.

Rotorua

Rotorua is een stad die ongeveer 52000 inwoners heeft. Het is één van de meest bezochte steden op het Noordereiland. De naam is afkomstig van de zwavellucht die er in het gebied doordringend hangt; een lucht van rotte eieren. De naam was dan ook oorspronkelijk Rottenrua . Hier kun je een bezoek brengen aan de geisers, aan de borrelende modderpoelen en aan de dampende rotsen. Er zijn hier veel warmwaterbronnen en kokende meren. Het hete water spuit met grote kracht omhoog en overal zie je de stoom uit de aarde komen. In het centrum van Rotorua kan men zien hoe de mensen het hete water gebruiken om het zwembad te verwarmen maar ook voor de watervoorziening in huis en zelfs indien nodig voor de verwarming. Apart om te zien hoe men met systemen van buizen en opslagtanks werkt en hoe de stoom ontsnapt. In Rotorua kan in de winter enige vorst voorkomen maar over het algemeen heerst hier een gunstig klimaat. Het is hier eigenlijk wel gevaarlijk om te wonen want je leeft op een vulkaan. De modder wordt natuurlijk gebruikt voor schoonheidsdoeleinden. In Rotorua is het ook mogelijk om te baden. Het hele gebied is van een bijzondere schoonheid met blauwe meren en prachtige bossen. Eigenlijk is het aan te raden om meerdere dagen hier te blijven genieten in een thermische omgeving met een geweldig mooie natuur.

De vulkaan Tarawera

In de jaren tot 1880 waren de hellingen van de vulkaan Tarawera nog kalkterrassen. Deze werden het achtste wereldwonder genoemd omdat ze wit en turkoois van kleur waren. Zij waren gevormd door het zoute water van een geiser.. De Maori's hadden een uitbarsting van de vulkaan voorspeld en dit gebeurde in 1886.Hierdoor ontstonden de eerste modderpoelen. Zo kunnen we in deze omgeving ook de Lady Knox geiser vinden die iedere morgen tot een hoogte van 21 meter het kokende water spuit. Ook is hier de champagne pool. Dit is en warm water meer wat bubbelt als de champagne druppels.

Whakarewarewa park

Een bezoek aan het Whakarewarewa park is beslist het hoogtepunt. Dit park ligt iets buiten Rotorua en is een bekend toeristisch centrum. Hier is een opleidingscentrum waar Maori jongeren het traditionele houtbewerken leren. Ook is hier te zien hoe men vroeger met de kano de rivier op ging en tevens hoe men het voedsel bewaarde. Het is het gebied van de Maori's. Zij wonen hier in Rotorua en omgeving al sedert de veertiende eeuw. De Maori's kookten hun warme maaltijd in de grond en dit wordt een "hangi "genoemd.

Ontvangst en ceremonie

Bij het gemeenschapshuis wordt men op officiële manier ontvangen. Je mag niet zo maar binnen lopen maar wordt begroet door de gastvrouw en pas daarna krijg je toestemming om met de gastvrouw mee te komen. Eenmaal per dag wordt er een concert gegeven in het gemeenschapshuis. Hierbij zie je traditionele dansen door de Maori's. Er zijn in de directe omgeving diverse gemeenschapshuizen van Maori's die veelvuldig bezocht worden door toeristen. De Maori's zijn van mening dat de voorouders verder leven in de gemeenschap en het gemeenschapshuis heeft dan ook een bijzondere functie.

Maori als bevolkingsgroep

Ongeveer 14% van de totale bevolking is Maori. Ook de taal die ze spreken wordt Maori genoemd. Maori's werden lange tijd onderdrukt en er werd tot aan het begin van de twintigste eeuw geprobeerd om de mensen te bekeren tot het christendom. Thans is er meer respect voor de Maori cultuur. De oude legendes worden weer verteld. Maori's houden van tatoeages en zij zijn over het algemeen stevig gebouwd. Naast het Engels is nu ook de Maori taal erkend. Maori's mogen gratis studeren in Nieuw-Zeeland om de achterstand in kennis te halen die ze lange tijd hadden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geschiedenis van de MaoriDe Maori is een volk dat in Nieuw-Zeeland woont. In dit artikel zal de Maori geschiedenis beschreven worden en wat de hu…
Nieuw-Zeeland, twee werelden in één landNieuw-Zeeland bestaat uit twee grote eilanden, die veel van elkaar verschillen. Het Noordereiland kenmerkt zich door haa…
Nieuw-Zeeland: Voor een ideale vakantie tussen Kiwi en MaoriNieuw-Zeeland is het jongste land op aarde. Het is het allerlaatste stuk landmassa dat werd ontdekt. Nieuw-Zeeland heeft…
Bay of islands in Nieuw-ZeelandBay of islands in Nieuw-ZeelandBay of Islands in Nieuw-Zeeland is ook voor de Nieuw-Zeelanders zelf een favoriete vakantiestek met een historisch karak…
De Maori, Een GeschiedenisDe Maori, Een GeschiedenisDe geschiedenis van de Maori is van oudsher een orale geschiedenis, tot de komst van de blanken maakten de Maori geen ge…
Bronnen en referenties
  • Nieuw Zeeland J.W. Driessen.

Reageer op het artikel "Rotorua heeft de kiwi, Maori's, geisers en modderbaden"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 17-12-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Cruise reisverslag
Schrijf mee!