InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > De oostkust van Australië: Brisbane - Cairns

De oostkust van Australië: Brisbane - Cairns

Op 6 januari vlogen mijn vriend en ik richting Australië om voor twee maanden hier rond te reizen. Na Australië bezoeken we ook nog Fiji en het westen van Amerika. Tijdens dit deel van de route zien we schildpadden, krokodillen, prachtige natuur, haaien, roggen en zijn we op een zandeiland geweest.

Het begin van de wereldreis

Na een lange, lange vlucht zijn we aangekomen in Sydney. Vanuit Sydney zijn we via Melbourne naar Adelaide gereden. De reisroute en de bezichtigingen staan beschreven in Australië: Van Sydney via Melbourne naar Adelaide. Na Brisbane en Cairns zijn we doorgegeven naar Fiji om twee weken te relaxen. We zijn geëindigd in het westen van Amerika.

Brisbane

Brisbane is een mooie stad. Het heeft een prachtig park en een mooi aangelegd zakencentrum. Ook merk je direct dat je dichter bij de evenaar zit: het is vreselijk warm. Ook zijn wij er tijdens het regenseizoen en krijgen nog een flinke bui te verduren als we in het park zijn. In Brisbane halen we de huurauto op. Hiermee kunnen we een maand rondreizen met als eindpunt Cairns!

Hervey Bay en Fraser Island

De eerste stop is bij Hervey Bay. Het gaat niet zozeer om Hervey Bay zelf, maar om het eiland wat vanaf hier te bereiken is: Fraser Island. We boeken online een tour voor een dag. Fraser Island zelf bestaat uit alleen maar zand, wat betekent dat we een gigantische four-wheel bus hebben. Het eerste bezoekje brengen we aan Lake McKenzie; een meer dat werkelijk fenomenaal is. De volgende stop is het oude central station. Vroeger was hier een dorpje voor de houtverwerking, maar deze bestaat al lange tijd niet meer. Als laatst rijden we via de ‘highway’ (oftewel het strand) naar Pinnacles of Colloured Sands en Eli Creek. Hier kun je als een soort van glijbaan in het water liggen. Helaas is het water ijskoud! Alhoewel Fraser Island erg mooi is, zou ik dit niet nog eens doen. De tour bestaat namelijk uit veel rijden in de bus, haasten om alles te zien voor half 5 in verband met de getijden en daardoor maar korte tijden om dingen te bekijken en ervan te genieten.

Bundaberg: Mon Repos – Schildpadden

We rijden naar Mon Repos waar schildpadden komen om hun eieren te leggen. Je moet je hiervoor inschrijven om mee te mogen met een tour, dus het is belangrijk dit op tijd te doen. Als je in de juiste tijd komt, dan kun je zowel de grote volwassen schildpadden zien, als één die eieren legt als de kleintjes die uit de eieren komen en een sprint maken naar de oceaan. Als er iets gebeurd, word je per groep opgeroepen. Daarna kun je kiezen of je nog blijft voor een mogelijke tweede ronde (dit kan wel tot laat in de avond/nacht zijn). Als je een zaklampje meeneemt, heb je kans dat je de kleintjes mag begeleiden naar de oceaan door middel van een ‘lichttunnel’.

Airlie Beach en The Whitsundays

Bij Airlie Beach zitten geen stingers (enorme kwallen die dodelijk giftig zijn), dus hier kan je rustig zwemmen. Het water is lekker warm en het uitzicht prachtig. Maar de belangrijkste reden voor ons om hier heen te gaan was de tour naar de Whitsundays. Eerst bezoeken we Whithaven Beach: zo’n wit strand en het azuurblauwe water kun je pas verbeelden als je het zelf echt ziet! Tevens hebben we hier onze eerste twee duiken gedaan nadat we ons duikbrevet in Nederland hadden gehaald. Veel koraal en vissen gezien. Overigens is ook snorkelen de moeite waard vertelden de andere reizigers ons.

Undarra Volcanic National Park

Ook al is de weg er naartoe vrij saai (maar waarschijnlijk zie je onderweg wel een ‘road train’), het park is het meer dan waard. Undarra bestaat uit zowel actieve als non-actieve vulkanen. In de loop van de tijd heeft de lava allerlei tunnels uitgesleten. In Undarra heb je de kans deze te bekijken met een gids. Hij vertelt je de geschiedenis en ontstaan van verschillende lavatunnels. Als je het leuk vindt, kun je hier ook een avondtour doen – waarbij je met geluk allerlei nachtdieren kunt zien. Tevens kun je

Het noorden: Daintree National Park, Cape Tribulation en krokodillen

Hoe noordelijker je komt, hoe warmer het wordt. Bij Cape Tribulation heb je prachtig uitzicht over de baai. Let wel op: hier kunnen krokodillen zitten. Daarnaast is ook de rit hiernaartoe zeker de moeite waard en sla daarbij de uitzichtpunten niet (allemaal) over!
We overnachten in Port Douglas en daarna gaan we richting Hartley’s Crocodile Farm. In Daintree kun je ook krokodillen zien in hun natuurlijke leefomgeving, maar dan moet je er wel zijn in de juiste periode. Op deze farm kun je mee op rondvaart door het krokodillenhabitat, waardoor je ze alsnog een soort van ‘in het wild’ ziet. Verder krijg je een tour langs de fokkerij (er moeten natuurlijk tasjes gemaakt worden…), kun je langs de leefhokken lopen, kun je kangoeroes voeren, een slangenshow zien en een krokodillenshow. Daarnaast kun je tegen extra betaling de freshies (zoetwater krokodillen) voeren met kippekoppen. Zeker de moeite waard dus, helemaal als je in het seizoen bent waarin de krokodillen zich in het wild niet/weinig laten zien.

Kuranda, Cairns en The Great Barrier Reef

Kuranda is een klein bergplaatsje. Hier bezoeken we Kuranda’s Birdworld. Je kunt allerlei vogels van dichtbij zien, omdat je door hun leefgebied heenloopt. In Kuranda kun je overigens ook gewoon de leuke winkeltjes bekijken.
Cairns is meer een groot dorp. Vanuit Cairns maken wij een driedaagse duiktrip. We maken in totaal 10 duiken, waarvan één nachtduik. Natuurlijk zijn er heel veel verschillende opties wat betreft lengte van de trip, duiken of snorkelen en de aanbieder. De prijzen kunnen nogal verschillen, dus kijk eerst even rond. Tijdens onze duiktrips hebben we clownsvissen (‘nemo’), roggen, haaien en vele soorten koraal en andere vissen gezien.

De route

Fiji

Na Cairns zijn we vertrokken naar Fiji. Hier hebben we twee weken lekker gerelaxed. Eerst zaten wij in het Mango Bay Resort, waar je echt in een safarihutje zit. Ze bieden low-budget tours aan, onder andere duiktripjes en een trip naar Suva. Later zaten we in het Warwick hotel. Dit veel luxere hotel was qua eten ook direct aanzienlijk duurder, dus als je naar Fiji wil, Let dan ook zeker op je budget. Bedenk tevens dat je niet overal zomaar kan pinnen.

Lees verder

© 2013 - 2019 Marilyn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Australië: Hoe kom je in Mount Isa in de Outback?Mount Isa is een stad in het noorden van Australië in de staat Queensland. De stad wordt ook wel Mt. Isa of The Isa geno…
Studeren in AustraliëVeel Nederlanders emigreren naar Australië. Australië is ook een erg populair vakantieland bij Nederlanders. Veel Nederl…
Hoe kom je in Gold Coast, Australië?Zon, zee, strand, alcohol en feesten. Gold Coast is een zeer populaire toeristische plek aan de oostkust van Australië.…
Byron Bay, AustraliëEen echte hippie-plaats. Oude Volkswagen bussen, blousen met bloemen, kleding wat te drogen ligt op de motorkap van een…
Backpack tips - Bestemming kiezenBackpack tips - Bestemming kiezenJe hebt besloten om na je studie te gaan reizen of om je werk te onderbreken voor een sabbatical en te gaan backpacken.…

Reageer op het artikel "De oostkust van Australië: Brisbane - Cairns"

Infoteur: Marilyn
Laatste update: 21-02-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!