InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > De zuidkust van Australië: Sydney, Melbourne, Adelaide

De zuidkust van Australië: Sydney, Melbourne, Adelaide

Op 6 januari 2012 vlogen mijn vriend en ik richting Australië om daar twee maanden een rondreis te doen. We vlogen aan op Sydney. Na Australië hebben we Fiji en West-Amerika nog bekeken. In Australië hebben we een auto gehuurd voor maximale vrijheid en voor de nachten hadden we een tentje met toebehoren bij ons.

Sydney

Wij vlogen aan op Sydney. De vlucht van 24 uur en het tijdsverschil kwamen we ’s ochtends 8 januari aan. Gelijk deze dag zijn we door Sydney gaan lopen. In de Woolworths (supermarktketen) hebben we wat boodschappen gedaan.

Als eerste zijn we naar de Botanic Gardens gegaan. Dit is een prachtig park die vlakbij het Sydney Opera House ligt. Je kunt uitkijken over het blauw water en de bootjes. Daarna hebben we het Sydney Opera House bewonderd.
Tot slot hebben we in Sydney nog veel rondgelopen, waarbij we ondertussen vast de ongeschreven verkeersregels probeerden te doorgronden, en hebben we de Harbour Bridge, Sydney’s Aquarium (zeer de moeite waard), Hyde Park en Garden of Friendship bekeken. Ook hebben we, vanaf de buitenkant, St. Mary’s Cathedral bekeken.

Blue Mountains en de Jenolan Caves

Na zonder brokken de stad uit gekomen te zijn, gaan we richting de Blue Mountains. We hebben al een gratis* camping uitgezocht en daar parkeren we eerst. De volgende dag gaan we richting de Blue Mountains (vlakbij Katoomba). Hier staan allemaal eucalyptusbomen die een blauwe gloed afgeven. We hebben hier de skyway, skyrail en train genomen om dit immense gebied te verkennen en overzien. Ook hebben we een wandeling gemaakt door het bos zelf.

We overnachten daarna bij de Jenolan Caves in een backpackershotel. We doen een cave tour. Hiervoor zijn verschillende opties, je kunt bij het informatiepunt zien welke grotten je kunt bezoeken. De Jenolan Caves zijn druipsteengrotten. Hier zie je allerlei stalactieten en stalagmieten in verschillende kleuren, vormen en groottes. Als we nog een keer naar Australië gaan, doen we zeker nog een bezoekje aan de Jenolan Caves!

Kosciuszko National Park, Lakes Entrance en Cape Conran

Vanwege tijd slaan we Canberra over. We rijden door het Kosciuszko National Park, waar je in het hoogseizoen (winter) een entree-fee voor moet betalen. Dit was een heel bijzonder park met bergen en kale, witte bomen. Uiteindelijk zijn we helemaal naar het zuiden gereden en bij Lakes Entrance aangekomen. Hier hebben we voor het eerst na Sydney de oceaan gezien. Zwemmen kon niet echt: ook al was het warm en het zand verbrand je voeten, de oceaan was op dat moment ijskoud! We hebben deze keer overnacht op een drukke camping bij Cape Conran (kostte ook direct $20).

Paynesville

Australië staat onder andere bekend om zijn koala’s. Deze kun je in hun natuurlijk omgeving bewonderen door een wandelroute door Paynesville te doen. Je kunt parkeren aan de ene kant en gratis (als je loopt) met de ferry naar de andere kant. Als je geluk hebt, spot je een koala die laag in de bomen zit, zodat een leuke foto mogelijk is. Aangezien deze beestjes 20 uur per dag slapen, zul je waarschijnlijk niet veel activiteit aantreffen.

Wilsons Promontory National Park

Ook dit staat op het verlanglijstje om nog eens te bezoeken. De weg naar Tidal River alleen al is de moeite waard om heen en weer te rijden. Een glooiend, groen landschap met in de verte de oceaan. In de park zijn verschillende wandelroutes uitgezet, zowel voor de geoefende wandelaar als de beginner. Ook kun je hier tegen de avond wombats spotten! Als je in Wilsons Promontory wil overnachten, kun je het beste voordat je het park inrijd even bij een visitors information centre stoppen om te vragen of er nog plek op de camping is en/of het reserveren van een plekje. Voor internationale bezoekers zijn speciale plekken gereserveerd (maar ook die kunnen natuurlijk bezet zijn!).

Churchill Island

Net onder Melbourne ligt Churchill Island. Hier kun je veel dingen doen. Je kunt pelikanen zien die gevoerd worden en waarbij de ranger een verhaal vertelt over hun leefgewoonten. Ook kun je een echte Australische Ranch bezoeken. Hier kun je schapen geschoren zien worden, hoe hoefijzers geslagen worden (en een kleintje als souvenir meenemen), koala’s spotten en pinguïns bekijken. De pinguïns komen tegen schemer uit het water in groepjes. Toen wij er waren, was het net het moment dat er jongen waren (half januari).

Melbourne

Op het moment dat we in Melbourne zijn is het 26 janauri – Australia Day. Op deze feestdag herdenken de Australiërs dat op 26 januari 1788 voor het eerst de Britse vlag in Sydney gehesen werd. We hebben het park van Melbourne bekend, waar op dat moment allerlei kraampjes en tentoonstellingen waren, onder andere een heleboel oldtimers en “Dutch Pof-fur-ches”.

Great Ocean Road

Vanuit Melbourne zijn we naar het zuiden gereden over de Great Ocean Road. Deze loopt van Torquay via Anglesea en Lorne naar Apollo Bay. Onderweg zijn er een heleboel uitkijkposten en (kleine) wandelroutes. Zo kun je natuurlijk de Twelve Apostles (zijn er nu overigens nog maar zeven) bekijken. Maar ook de Razor Back en London Bridge, beiden ook lime-stone formaties, vonden wij erg mooi. De zee en wind vreet deze formaties echter weg, waardoor er met een aantal jaren weinig tot niets meer van over zal zijn.

Helemaal aan het eind van de Great Ocean Road kun je Great Otway Park bezoeken. Vanuit de auto kun je weer koala’s spotten en aan het eind kun je (uiteraard tegen betaling) de oudste vuurtoren bewonderen.

Grampians National park

Grampians is een bergachtig park waar ook weer wandelroutes te doen zijn voor beginner tot gevorderd. Door de Fyans Creek te doen kwamen we langs een soort weiland waar heel veel kangoeroes een middagdutje deden. Ook hebben we de Silverbrand Falls bezocht. Een tijdje voor ons bezoek was daar echter een overstroming geweest, waardoor er een enorme ravage achtergelaten was. Ook hebben we Mount Abrupt beklommen, wat een pittige tocht was, maar zeker de moeite waard. Als je een wandeling wil doen, laat je dan altijd goed informeren door het Visitors Information Centre, zodat je weet hoeveel tijd het gaat kosten.

Kangeroo Island

De weg vanuit Grampians richting Cape Jervis is vrij saai (languit en rechtdoor). Vanuit Cape Jervis nemen we de veerpont naar Kangeroo Island. Hier overnachten we twee nachten. Als je hier met de huurauto heen wil, check dan even of het verhuurbedrijf daar geen problemen mee heeft. Het Visitors Information Centre kan je weer informatie geven over de kosten en interessante plekjes.

De kangoeroes hier zijn nieuwsgierig, dus houd eten achter slot en grendel (en niet in je tent). Wij doen een tour over Seal Bay, waar je de zeehonden kunt bewonderen. Je kunt hier ook alleen een tour doen over de boardwalk, maar dan zie je nog vrij weinig; over het strand lopen met zeehonden is echt een aanrader en het geld waard!

Daarnaast bewonderen we de Remarkable Rocks en de Kelly’s Hill Caves. Deze laatste is, net als de Jenolan Caves, een druipsteengrot. Echter is dit van lime-stone, wat betekent dat het ontstaan is uit zand. Verder is hier Hansan Sanctuary, een soort koala en kangoeroe reservaat. Hier kun je overdag een wandeling maken, maar ook ’s nachts. Wij kiezen voor het laatste en dat valt niet tegen. We krijgen een uitgebreide uitleg over de koala’s en kangoeroes, zien ook eens een mannetjeskangoeroe en mogen de nagels, buidel en staart van een kangoeroe aanraken.

* In Nederland kun je een campinggids kopen waarin alle gratis campings in Australië staan aangegeven. Hiervan zijn in het zuiden meer dan in het oosten. Deze informatie kun je ook vragen aan de mensen bij de visitor information centre.

** Visitor Information Centre zitten veel in de plaatsjes in Australië. Hier kun je allerlei informatie opvragen over de omgeving, bijvoorbeeld hotspots, campingplekken en routes. Ook kun je soms reserveringen doen voor bepaalde tours. En de mensen zijn altijd vriendelijk en willen je graag helpen!

De route van Sydney via Melbourne naar Adelaide

Hieronder vind je de route zoals wij hem ongeveer gereden hebben. Vanuit Adelaide zijn we naar Brisbane gevlogen. Vervolgens hadden we weer een huurauto en zijn we naar Cairns gereden.

Lees verder

© 2013 - 2018 Marilyn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Champions Trophy Hockey 2008; teams en speelschema vrouwenVan 17 mei tot en met 25 mei vindt in Mönchengladbach (Duitsland) de World Hockey Women's Champions Trophy plaats. Aan d…
Speelschema en Uitslagen Australië - WK Voetbal 2014Australië is sinds 2005 lid van de Aziatische voetbalbond en heeft zich door een tweede plaats in groep B (samen met Jap…
Champions Trophy Hockey 2008; teams en speelschema mannenVan 21 juni tot en met 29 juni vindt in Rotterdam de World Hockey Men's Champions Trophy plaats. Aan dit prestigieuze to…
Studeren in AustraliëVeel Nederlanders emigreren naar Australië. Australië is ook een erg populair vakantieland bij Nederlanders. Veel Nederl…
WK Rugby 2011 - Nieuw-ZeelandWK Rugby 2011 - Nieuw-ZeelandHet wereldkampioenschap rugby 2011 vindt plaats van 9 september tot 23 oktober in rugbynatie Nieuw-Zeeland. Twintig land…

Reageer op het artikel "De zuidkust van Australië: Sydney, Melbourne, Adelaide"

Infoteur: Marilyn
Laatste update: 21-02-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!