InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > De stad Bergamo is interessant voor een korte trip

De stad Bergamo is interessant voor een korte trip

De stad Bergamo is interessant voor een korte trip Soms kom je per toeval terecht in een stad die onbekend voor je is. Op doorreis wil je overnachten en dan blijkt dat je plotseling in een omgeving terecht bent gekomen die waarlijk een juweel genoemd mag worden. Dus is het noodzakelijk om wat langer te blijven en op verkenning te gaan. We bleven onverwacht twee dagen in Bergamo en het zal zeker niet de laatste keer zijn dat we deze prachtige stad bezocht hebben. Vooral de Citta Alta is schitterend. Het was genieten van cultuur, natuur en lekker Italiaans eten.

De ligging van Bergamo op veertig kilometer van Milaan

Bergamo is gelegen op 40 kilometer van Milaan. Vanaf het centraal station in Milaan vertrekt er ieder uur een trein naar Bergamo. De rit duurt ongeveer 45 minuten. Het is de hoofdstad van de provincie Bergamo gelegen in Lombardije. Als men arriveert bij het station dan is er aan de overzijde een busstation waar kaartjes gekocht kunnen worden zowel voor de stadsbussen als voor de sneldienst die naar de luchthaven Orio al Serio vertrekt. Deze bussen vertrekken iedere twintig minuten.

De luchthaven Orio al Serio maakt de stad geschikt voor korte trip

De luchthaven Orio al Serio ligt op 5 km. afstand van Bergamo en is een luchthaven die lange tijd gebruikt werd vooral voor vrachtvervoer. Hier vertrekken sedert 1972 veel vluchten van Low cost maatschappijen zoals Ryanair die naar veel verschillende bestemmingen binnen Europa vliegt. Vanuit Nederland kan men met deze maatschappij van diverse plaatsen vertrekken zoals vanuit Eindhoven, Maastricht. Het is dus heel goed mogelijk om deze stad te bezoeken als korte trip tussendoor, bijvoorbeeld voor een bezoek samen met Milaan.

Gegevens over Bergamo

De stad Bergamo telt ongeveer 120.000 inwoners. Er is een modern gedeelte wat bijzonder mooie pleinen heeft en ruim van opzet is.Hier bevindt zich ook het museum waar werken te zien zijn van grote meesters zoals Pisanello en Botticelli. Maar ook hangen hier werken van Breughel. Er zijn diverse grote winkelstraten en veel gezellige terrassen en restaurants waar de Italiaanse keuken in al zijn facetten genoten kan worden.

De Citta Alta

De Citta Alta of bovenstad is het belangrijkste gedeelte van de stad. Bergamo was van de 15e tot aan de 18e eeuw onder Venetiaans beheer. Deze stad heeft het Middeleeuwse karakter goed behouden. Veel prachtige panden zijn gerestaureerd en wie van barok houdt zal van de ene verbazing in de andere vallen. Hier vinden we nog de oude stadsmuren die dateren uit de zestiende eeuw. Er zijn diverse punten van waaruit men een prachtig uitzicht heeft over de omgeving. Bij helder weer is het zelfs mogelijk om tot Milaan te kijken. Vanaf het hoogste punt kan men soms het Lago di Garda zien. Wie met de bus vanaf de beneden stad naar boven rijdt komt op een plein van waaruit men door de stadspoort in een wirwar van kleine straatjes belandt. In deze straatjes waar je stevig moet klimmen en dalen zijn allerlei winkeltjes gevestigd die de plaatselijke en regionale Italiaanse producten verkopen. Er zijn diverse mooie pleinen en paleizen. Het is heel gezellig om hier rond te wandelen en lekker op een terrasje te snoepen van de Italiaanse heerlijkheden.

Funicolare

Er rijdt een kabeltrein, ofwel funicolare, van de benedenstad naar boven. Hierbij zijn er drie stations. Boven aan de oude stad is een botanische tuin. Erg leuk is het om helemaal van boven in gedeelten naar beneden te wandelen naar de benedenstad. Je loopt dan hele stukken over de oude stadsmuren. Neem hiervoor wel ruim de tijd. Ook voldoende water meenemen is belangrijk want het is een stevige wandeling. Bezienswaardig in de stad zijn o.a.:
  • Piazza Vecchia
  • Basiliek Santa Maria Maggiore
  • Palazzo della Ragione
  • Het Theater
  • Baptisteria

Piazza Vecchia

Op dit plein wat het belangrijkste plein van de stad is vinden we een mooie fontein die in 1780 aan de stad geschonken werd. Op het plein zijn diverse leuke terrassen waar men kan genieten van Italiaanse koffie en lekkernijen. Hier worden vaak exposities gehouden.

Basiliek Santa Maria Maggiore

Aan de Piazza del Duomo bevindt zich de Dom die in Romaanse stijl gebouwd is en de Basiliek Santa Maria Maggiore. Dit is een indrukwekkende gebouw. Bij binnentreden zal men de adem even inhouden. Alles is gedecoreerd in Italiaanse Barokstijl. In de basiliek zijn diverse belangrijke personen begraven waaronder verscheidene kunstenaars. Naast de Basiliek vinden we het Baptisteria. Deze kapel waar veel marmer werd gebruikt is rijkelijk versierd.

Palazzo della Ragione
Dit paleis bestaat al sedert de 12e eeuw en hier zetelde het bestuur van de stad. We zien hier een mooie zuilenhal. In de zestiende eeuw is het paleis gedeeltelijk door brand verwoest maar weer opgebouwd.

Het Theater

In deze Middeleeuwse stad vinden we diverse theaters waarbij het teatro Sociale bijzonder mooi is. Dit theater dateert uit 1808 en is gerenoveerd in 2009.

Verblijf

Bergamo telt meer dan honderd hotels en pensions in diverse prijsklassen. Het is zowel mogelijk om in de stad te overnachten als ook in de omgeving van de luchthaven Orio al Serio. Wij verbleven in het 57ResHotel in Orio al Serio. Hotel was wel goed maar erg afgelegen. Het kost dan nogal veel tijd om met de bus naar het centrum te gaan. Wel ligt dit hotel op loopafstand van de luchthaven. Ook zijn rondom Bergamo diverse campings.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goedkoop een stedentrip Milaan boekenGoedkoop een stedentrip Milaan boekenEen stedentrip Milaan: Milaan is natuurlijk de stad om te gaan shoppen met klasse. Maar daarnaast is het ook nog een pra…
MyAir tickets: goedkoop vliegen met MyAirMyAir tickets: goedkoop vliegen met MyAirWil je goedkoop vliegen en prefereer je Schiphol Amsterdam of Brussel als vertrekplaats? Dan is MyAir misschien iets voo…
Goedkoop vliegen naar Marokko met Air Arabia MarocGoedkoop vliegen naar Marokko met Air Arabia MarocIn Noord-Afrika wint het low cost recept ook aan populariteit. Air Arabia Maroc is een Marokkaanse maatschappij die het…
Goedkoop vliegen naar Slowakije met Danube WingsGoedkoop vliegen naar Slowakije met Danube WingsDanube Wings is een Slowaakse luchtvaartmaatschappij. Vanaf oktober 2009 kon goedkoop geevlogen worden naar Slowakije va…
De Italiaanse stad Milaan, wat is er te doen en te zien?De Italiaanse stad Milaan, wat is er te doen en te zien?Milaan is de tweede stad van Italië en de belangrijkste stad van Noord-Italië. Milaan is een uitstekende keus voor een v…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Informatie V.V.V. Bergamo

Reageer op het artikel "De stad Bergamo is interessant voor een korte trip"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 30-11-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Cruise
Schrijf mee!