InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Het achterland van de Spaanse Costa Brava

Het achterland van de Spaanse Costa Brava

De meeste Costa Brava vakantiegangers vliegen op Girona, om daar vanaf de luchthaven zo snel mogelijk naar de badplaats van bestemming te komen. Maar Girona is ook een leuke Spaanse stad om te bezoeken. Bovendien kun je vanuit Girona leuke uitstapjes maken. Treed in de voetsporen van de surrealistische Spaanse schilder Dalí; bezoek middeleeuwse stadjes en kloosters of rijd via een mooie route met uitzicht op de besneeuwde toppen van de Pirineos naar Andorra.

Girona

Girona - of in het Nederlands Gerona - is een middelgrote Spaanse stad. De doorsnee Costa Brava vakantieganger landt op de airport van Girona, huurt daar een auto of stapt in een bus om af te reizen naar een bestemming aan de Costa Brava. Maar de stad Girona is ook de moeite van een bezoek waard en van daaruit valt er nog heel wat te ontdekken op het gebied van cultuur en natuur. Vanaf de luchthaven van Girona kun je met de bus naar het centrum van deze stad. Je stapt dan uit op het bus- en treinstation van Girona, van waaruit je tevens bussen en treinen naar alle windstreken kunt nemen. Een taxi vanaf de luchthaven naar het centrum van Girona pakt een stuk duurder uit: zo'n 30.

Bezienswaardigheden

Het historisch centrum van Girona is compact en intiem. Centraal staat de Catedral, aan de top van de trappen die er naar toe leiden vanaf de Plaça de la Catedral. Van buiten barok, van binnen gothisch. Één van de mooie dingen die hier te zien zijn is het Tapijt van de schepping. In het centrum van het tapijt figureert God en in de cirkel om hem heen zie je de schepping van Adam, Eva, de dieren, de lucht, het licht en de duisternis. De tand des tijds heeft rechtsonder het tapijt enigszins aangevreten. Het entreebewijs voor de kathedraal is tevens geldig voor de nabij gelegen Església de Sant Feliu met zijn onvoltooide toren. In de directe omgeving bevinden zich ook de Banys Àrabs, de Arabische baden, uit de 12e eeuw. Vanaf het centrum leiden kronkelende straatjes en trapsteegjes naar beneden, naar de rivier de Onyar. Via een aantal bruggen met uitzicht op de kleurige huizen aan de rivier kom je in het tegenoverliggende gedeelte van Girona. Op één van de terrasjes aan de Plaça de la Independencia of aan de Avenida de Llibertat is het goed toeven. De gerenoveerde oude Joodse wijk El Call bestaat uit een wirwar van steegjes met hobbelige klinkers (gemakkelijke schoenen zijn een uitkomst!). Girona is een stad vol sfeer, met trendy winkels en leuke restaurantjes.

Girona en flor

Al 25 jaar lang is het traditie om in de tweede week van mei Girona in de bloemetjes te zetten. De trappen naar de Catedral zijn dan geplaveid met bloemen; de Catedral, de San Feliu, de Arabische Baden en nog een aantal andere historische gebouwen zijn van binnen en buiten opgesmukt met bloemen in artistieke arrangementen. De toegang is in dit geval gratis, maar daarvoor moet je dan wel in de rij willen staan. Straatjes, bruggen en alles wat maar van pas komt zijn versierd. In een steegje zagen we bijvoorbeeld een hangende compositie van witte schoenen gevuld met bloemen. Het is in die week wel verschrikkelijk druk. De ene na de andere bus spuugt ladingen toeristen uit, die dan braaf achter een gids met een grote plastic bloem aan hobbelen.

In het spoor van Salvador Dalí

Ten noord-oosten van Girona ligt de zogenaamde Dalí-driehoek, de plaatsen waar deze beroemde Spaanse schilder uit de 20e eeuw woonde en werkte. In Figueres, zo'n 40 km ten noordoosten van Girona, is het Teatre Museu Dalí te bezoeken. Een zeer geliefd doelwit voor toeristen - zo blijkt - want er staat een rij belangstellenden, die zich uitstrekt tot ver in de tegenoverliggende straat. De uitbater van een terras, die zich telkens door de menigte moet wringen om zijn clientèle te kunnen bedienen, weet te melden dat - als je hier eenmaal staat - het hoogstens nog 1 à 2 uur duurt voordat je aan het kaartjesloket bent. Maar het wachten is de moeite waard, want dit museum verdient de naam theater ten volle. In de centrale hal staat een klassieke cadillac, waaruit een weemoedig muziekje klinkt. Door een ingeslagen ruitje zie je voorin een chauffeur en achterin Dalí en zijn Russische vrouw Gala zitten. Op het dak van de auto staat een levensgrote afbeelding van een naakte vrouw en daarboven hangt vanaf het plafond een boot aan de een of andere constructie. Op de achterwand een gigantische schildering van Dalí. De overige vertrekken van het museum lopen zoals in een theater rondom dit centrale punt. De objecten in het museum - afgezien van de tekeningen en schilderijen - zijn vaak bizar, obscuur en in elk geval intrigerend. Via een aparte ingang (buitenom) bereik je de ruimte, waarin de door Dalí ontworpen sieraden te bewonderen zijn. Onder de felle lampen springen de vonken er vanaf. Dalí vond dat een kunstenaar veelzijdig moest zijn en werd daartoe o.a. geïnspireerd door de talenten van Leonard da Vinci. Terzijde van het museum is een plein, rijkelijk voorzien van Dalí-elementen, met gezellige terrassen. Vanuit het treinstation van Girona vertrekt zowat elk uur een trein richting Figueres.

Ten noordoosten van Figueres ligt aan de kust het mooie witte plaatsje Cadaqués met een karakteristieke witte kerk, die je al van verre ziet. Vlakbij woonden hier Dalí en Gala in Port Lligat. Deze woning, nu een museum, is alleen na telefonische afspraak te bezoeken. Cadaqués is zowat de enige plaats aan de Costa Brava die gespaard is gebleven voor het massatoerisme, want er zijn praktisch geen zandstranden. Aan het boulevardje met leuke restaurantjes, houdt Salvador op een sokkel de boel een beetje in de gaten. Hij staat niet ver van Bar Meliton, waar hij menig uurtje met zijn vrienden vertoefde.
Vanuit Cadaqués moet je zeker het Nationale Park Cap de Creus bezoeken, het meest ruige stukje kust van de Costa Brava. In het voorjaar een overdaad aan gele bloemen, wind en zilte zeelucht.

Ten oosten van Girona ligt in het piepkleine plaatsje Púbol-La Pera het Castell de Gala Dalí. In de grafkelder van dit kasteel ligt Gala begraven. Dalí zelf heeft zijn laatste rustplaats in het Teatre Museu Dalí. Er staan in het kasteel van Gala wel twee tombes naast elkaar, maar de ene is dus leeg. Gala en Dalí woonden hier samen tussen globaal 1970 en 1980. Dit optrekje in Púbol was het eigendom van Gala en ze wilde dan ook niet dat Salvador zich met de inrichting bemoeide, alhoewel er allerlei geschenken van hem aan Gala te bezichtigen zijn. Bijvoorbeeld twee (lelijke) beelden van olifanten in de tuin. Gala had zo haar eigen smaak, getuige haar slaapkamer: een azuurblauw hemelbed met stoelen en gordijnen in dito kleur. Het terras met landelijk uitzicht diende als eetkamer. Op de bovenste verdieping van het museum is een aantal japonnen van Gala te bewonderen.
.

Middeleeuwse stadjes en kloosters

In de wijde omtrek van Girona en Figueres wemelt het van de middeleeuwse plaatsjes, kloosters en abdijen. Ik noem een paar plaatsjes ten oosten van Girona: Pals, Peratallada, Begur, die zich min of meer tot een toeristische attractie op bescheiden schaal hebben weten op te werken. In het mooie Pals is dat al te ver doorgeslagen door er een toeristentreintje rond te laten rijden. Geheel zinloos overigens, want Pals is maar heel klein. Peratallada is veel leuker. In een omringend décor van bouwvallige muren en kerk- en kasteeltorens een paar intieme pleintjes, waar je een hapje kunt eten.
Ten westen van Figueres ligt Besalú, een middeleeuws stadje, waar de Pont Fortifikat de grootste trekpleister is. De brug zelf dateert uit de elfde eeuw, de indrukwekkende torens die als toegangspoort dienen zijn er zo'n twee eeuwen later bijgebouwd. Als je over de brug loopt waan je je een figurant in een oud ridderverhaal.

Wie alle kloosters in de omtrek wil bezoeken, heeft daar een flinke kluif aan. Ik noem er maar een paar. Ten noordoosten van Figueres ligt richting kustplaats Llança op zekere hoogte het Monastir de Sant Pere de Rodes. Van hieruit heb je een prachtig uitzicht over de omgeving. De bergweg die er naartoe leidt heeft geen zijbescherming en is smal. En dat is niet leuk als je een bus tegen komt! Voorbij Besalú en Castellfollit de la Roca richting Ripoll ligt de oude abdij St. Joan de les Abadesses met o.a. een mooie middeleeuwse beeldengroep en een museum.

De Pyreneeën

Wie van de mooie natuur van de Pirineos wil genieten, kan dat doen op weg naar Andorra. Via Ripoll, de Collada de Toses (een pas tot 1800 m), Puigcerdá, La Seu d'Urgell naar de hoofdstad Andorra la Vella. Onderweg een prachtig uitzicht op besneeuwde bergtoppen (in het voorjaar in ieder geval). Andorra zelf is niet zo boeiend: een groot centrum van supermercado's, outlets e.d. Aan de Spaanse kant van de grens met Andorra is het loeidruk op zaterdag: heel wat Spanjaarden gaan boodschappen doen in Andorra.

Turismo Rural

Wie lekker rustig en romantisch wil overnachten, doet er goed aan een Turismo Rural op te zoeken. Langs de kant van de weg staan tal van bordjes die naar een dergelijk onderkomen verwijzen. De prijs varieert van 50 - 60 per overnachting, al dan niet met ontbijt. Richting Pirineos vinden we zo'n Turismo even voorbij St. Joan de les Abadesses. Rondom rust en landelijkheid. Vlakbij paarden in de wei en verderop klingt het gerinkel van koeienbellen.
In Peratallada vinden we B & B Can Soles, een middeleeuws huis met een tuin omringd door fragmenten van een kasteeltoren e.d. En er staat een oude kerktoren, die elk kwartier even laat weten dat hij er is. Het ontbijt is in de tuin, waar de vogels een concert geven. In zo'n setting wil je graag een ontbijtje wegwerken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het leven van DaliSalvador Dali is een van de meest controversiële en excentrieke kunstenaars van de 20e eeuw. Zelf hield Dali zich voor e…
Girona: Spaans provinciestadje met de allure van een stadWie Catalonië (Spanje) zegt, zegt Barcelona. Tuurlijk. Maar Girona, de derde stad in de Catalaanse regio, timmert stevig…
Catalonië: veelzijdige regio in Noord-Oost SpanjeCatalonië is een grote regio in Spanje die maar liefst 7,3 miljoen inwoners telt. De hoofdstad is Barcelona, befaamd om…
Naaktstranden aan de Costa BravaDe vele badplaatsen aan de Costa Brava in het Spaanse Catalonië zijn populair onder Nederlandse vakantiegangers. In de z…
Wintersport in AndorraWintersport in AndorraIngeklemd tussen Frankrijk en Spanje ligt het mini-bergstaatje Andorra. Bij de meeste Nederlanders alleen bekend omdat w…
Bronnen en referenties
  • Lonely Planet
  • ANWB Wegenkaart Catalonië

Reageer op het artikel "Het achterland van de Spaanse Costa Brava"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 18-05-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Spanje
Schrijf mee!