InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > The Cotswoldway van Bath naar Chipping Campden (Broadway)

The Cotswoldway van Bath naar Chipping Campden (Broadway)

The Cotswoldway van Bath naar Chipping Campden (Broadway) Wandelen in Engeland blijft me in vervoering brengen! Tijdens de paasvakantie hebben we met drie The Cotswoldway bewandeld. Waan je in Midsomer Murders wanneer je van het ene prachtige landschap in het andere terecht kom. Vaak wordt dit wandelpad vanuit Chipping Campden naar Bath gedaan. Echter op aanraden van de “Lonely Planet” zijn wij de tocht vertrokken vanuit Bath. Het voordeel is dat je dan vaker de wind in de rug hebt én dat je met elke kilometer die je stapt meer en meer prachtige typische Engelse dorpen doorkruist op je pad.

Omdat we enkele lange dagen te trotseren hadden, kozen we ervoor om onze bagage niet op de rug te dragen. Alle informatie hierover is terug te vinden op http://www.luggage-transfers.co.uk.

Op vele plaatsen kom je zitbanken ter herinnering van iemand tegen. Het is een toffe manier om deze weinige mensen tussen de schappen respectvol te eren. Het valt ons ook op dat er in de meeste pubs geen storende TV of schreeuwerige muziek op de achtergrond is. Soms hoor je enkel wat zachte muziek aan de toog.

We vertrekken op stap met enkele wandelkaarten en met viewranger op onze smartphone. De route van elke wandeldag kan je op www.viewranger.com terugvinden.

Dag 1 (31 maart 2013) aankomst Bath

De Eurostar brengt ons vanuit Brussel naar Londen alwaar we de trein naar Bath nemen voor 30£. We worden onmiddellijk betoverd door de Engelse landschappen die we in snel tempo doorkruisen. Bath is een zeer boeiende stad als vertrekpunt van onze wandelweek.

De jeugdherberg is vergane glorie en is inderdaad een backpackers-plaats. Met twaalven wordt je ongezellig gestapeld in een zuurstofarme ruimte. De vuile woonkamer en keuken nodigden zeker niet uit om er even wat voorbereidingen te treffen.

Slaapplaats: Bath Backpackers

Pierrepont street 13
+44 (0) 1225 446 787
kostprijs: 39£ voor 3 personen

Dag 2 (1 april) tot Tormarton 27 km

Nee, het is echt geen grap: op 1 april hebben we te maken met een stevige wind en vriestemperaturen. We beginnen aan onze prachtige wandeling langs golfterreinen, tussen velden met vergezichten en de typische Engelse cottages. In Cold Ashton zijn we net voorbij de sfeervolle kerk even afgeweken naar rechts om er in een lokale boerderij/bar wat op te warmen en een kleine snack te nuttigen. Waan je even terug in Vlaanderen want het zacht ruisen van de M4 vergezeld je tot net in Tormarton.

Roy’s pub gaat pas open rond 18u en dus hoef je je niet te haasten op je eerste wandeldag. De kamer in de pub is prima. Zeker in vergelijking met vorige nacht. Er hangt een gezellige sfeer en je kan er genieten van lekker eten!

Slaapplaats: Majors Retreat Pub

High Street
Tormarton
01454-218263
kostprijs: 35£ voor 1 persoon

Dag 3 tot Wotton-under-Edge 24 km

We starten aan een prachtige daslookwandeling die midden in de ‘lionsheeps’-weiden begint. De komende dagen zullen we in de bossen vaak vergezeld worden van daslook. Het is een lekker kruid met een zalige looksmaak. Zeker eens van proeven! Over eten gesproken, we zijn een beetje afgeweken van het pad om in Hawkesbury Upton in de pub Beaufort te eten. Daarna hebben we deze fantastische wandeling verder gezet tot in Wotton-under-Edge!

Het hotel is een goede overnachtingplaats. Voor een smakelijk avondmaal kan je naar The Royal Oakinn in Hawstreet gaan.

Slaapplaats: Swan Hotel

16 Market Street
Wotton-Under-Edge
01453 843004
Kostprijs: 85£ voor 3 personen

Dag 4 tot Uley 17 km

Volgens de gids ‘Walking in Britain’ is het een wandeldag van 17 km en volgens google maps een wandeling van maar 13 km. Dit komt omdat je op een gegeven moment de keuze hebt om ofwel direct naar Uley te gaan of eerst nog via de rand van een golfterrein wat extra vergezichten te gaan bewonderen.

Je wandelt voortdurend op hoogteplateaus met 360° uitzichten over de hele omgeving. Gelukkig zijn we de wind ondertussen al wat gewoon! Ons middagmaal nuttigen we in Dursley. Uley is een pittoresk dorpje met de brouwerij ‘Pigsear of Uley bitter’. Ze brouwen een Engels bier dat tot de beste van streek hoort.

In The Old Crown Inn heerst er een toffe atmosfeer. Het eten is voortreffelijk en het bed komt sneller dan verwacht van pas.

Slaapplaats: The Old Crown Inn

The Green17
Uley
01453 860 502
Kostprijs: 85 pond voor 3 personen

Dag 5 tot Painswick 22,6 km

Deze wandeldag gaat hoofdzakelijk doorheen verschillende groene bosstroken. Er is de mogelijkheid om in Kings Stainley wat eten te vinden maar door het uitgebreide ontbijt en wat extra mondvoorraad houden we er geen halte. Het was een koude winterdag met veel wind en de gekende Britse verfijnde korrelsneeuw. Doorstappen was de boodschap! Het klinkt misschien ongelofelijk maar het is wederom een mooie tocht met als eindpunt een typisch Engels dorpje.

We verblijven in een overnachtingplaats met wat meer luxe zodat onze spieren even tot ontspanning kunnen komen in een warm bad.

Slaapplaats: The Falcon

New Street
Painswick
+44 1452 814222
info@falconpainswick.co.uk
Kostprijs: 95£ voor 3 personen

Dag 6 tot Dowdeswell Reservoir 28,1km

Dit is een lange wandeldag waar gelukkig niet al teveel kuitenbijters bijzitten. Best kan je geen halte houden in het drukke baanwegrestaurant ‘Air balloon’. Enkele kilometers verder in de buurt van het college is er een star-bistro, dat veel rustiger gelegen is.

Het is niet door de vele kilometers dat je plots begint te ijlen en je je ineens in India waant. De Koloshi B&B is India. Het is nog vrij nieuw, toch voor de Indiërs, en dat merk je vooral aan het nog niet ingewerkt personeel. Het was een Fawlty-tower-achtige avond! Je kunt er Indisch eten van het buffet à volonté of à la carte.

Slaapplaats: KoloshiB&B, restaurant & bar

London Road
Charlton Kings
01242 516 400 or 01242 516 800
90£ voor 3 personen

Dag 7 tot Winchcombe 18 km

Dit is een ontspannen wandeling met zeer verschillende landschappen. Het is de mooiste dag tot nog toe. Kwam dit door de zon die heel de dag meereisde of door de ‘scenery’? In de Cleeve Hill golfclub kan je een drankje of zelfs een kleine snack verorberen.

The Plaisterers Arms is een eenvoudige, gezellige pub met zeer goed eten. Liz, de verantwoordelijke, is een Ierse dame van weinig woorden but very lovely! We hebben het platte Engels bier vervangen door Ierse Whiskey’s!

Slaapplaats: The Plaisterers Arms

Abbey Terrace
01242 602358
Winchcombe
Kostprijs: 80£ voor 3 personen

Dag 8 tot Broadway 18 km

Onze slotdag doorheen dit mooie gebied brengt ons tot in Broadway met een heerlijke middagstop in Stanton! Daar kan je eten op
het einde van het dorp in The Mount. Het is je laatste kans om de adembenemende zichten in je geheugen te prenten of vast te leggen op de gevoelige plaat. Er een laatste keer de frisse Britse lucht opsnuiven en je zinnen weer op Belgenland zetten… Ons avontuur stopte in Broadway waar onze luggage-man ons opwachtte. Deze Australiër, die de streek niet meer kan missen, brengt ons tot aan zijn woonplaats en het eigenlijke eindpunt van The Cotswoldway, Chipping Campden. Ik had het gevoel dat ik die laatste 10 km ook wel had kunnen wandelen. Anderzijds is het soms ook wel leuk om tijdig aan te komen, je even te kunnen verfrissen om daarna volop te genieten van de Engelse sfeer met één of andere cider.

De slaapplaats is 800 meter buiten het stadscentrum. Er zijn heel wat alternatieven dichter in de stad zelf te vinden.

Slaapplaats: Taplins Bed andBreakfast

5 Aston Road
ChippingCampden
+44 (0)1386 840927
Kostprijs: 110£ voor 3 personen

Dag 9 via London terug naar huis

De man van de B&B brengt ons na een heerlijk Engels ontbijt naar de bushalte in Chipping Campden. Tijdens de busrit kunnen we nog een laatste blik werpen op deze zalige omgeving. De trein in Moreton brengt ons tot in Londen Paddington, waar de metro ons tot aan de Eurostar brengt in het station Saint Pancras.

Meer informatie over het openbaarvervoer kan je hier terugvinden voor de bus of de trein.
© 2013 - 2017 Druide, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bath and BodyWorksBath and BodyWorks is een Amerikaanse winkel die in 1990 is opgericht in New Albany, Ohio door Leslie Wexner. Het is een…
Investeren in valuta: de Bath brengt geld op!Investeren in valuta: de Bath brengt geld op!Het land van de glimlach Thailand is een toeristisch land, waarvan veel mensen van over de hele wereld jaarlijks geniete…
Een bruisende Kerst met LUSHAls het aan LUSH ligt, wordt Kerst 2011 een bruisende Kerst, met een reeks fantastische winterproducten, bestaande uit e…
Afvallen met wandelenAfvallen met wandelenKun je afvallen met wandelen? Heel veel mensen vinden het heerlijk om te gaan lopen. Ze willen liever niet rennen en hop…
Inspanningsfysiologie; verbrand calorieën met wandelenWandelen kan de stofwisseling en dus het caloriegebruik aanzienlijk vergroten. Tot een snelheid van 8 kilometer per uur…

Reageer op het artikel "The Cotswoldway van Bath naar Chipping Campden (Broadway)"

Infoteur: Druide
Gepubliceerd: 30-04-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!