InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Brunei op Borneo is Negara Brunei Darussalam: Sultanaat

Brunei op Borneo is Negara Brunei Darussalam: Sultanaat

Brunei op Borneo is Negara Brunei Darussalam: Sultanaat Brunei is een klein sultanaat in Zuid Oost Azië. De officiële naam is Negara Brunei Darussalam en dit betekent Huis van de vrede. Gelegen op het eiland Borneo bestaat het land grotendeels uit regenwoud en er hangt dan ook meestal veel nevel. In de hoofdstad van Brunei met de mooie naam Bandar Seri Begawan is meer te zien dan men zou verwachten In dit sultanaat heerst een streng regime waarbij geen alcohol is toegestaan.

Borneo ofwel Kalimantan

Borneo heeft een totale oppervlakte van 74.3000 vierkante kilometer. Het bestaat grotendeels uit regenwoud en er hangt hier meestal een vochtige en warme nevel. De officiële naam van Borneo is Kalimantan. Een groot deel is van Maleisië. Dit zijn Saba en Sarawak en het zuiden is van Indonesië en wordt Kalimantan genoemd. Borneo is al oud en al 1000 jaar na Chr. kwamen hier de eerste Chinezen. De hoogste berg is de Kota Kinabalu. Ook vinden we hier de orang- oetan reservaten waar apen worden opgevangen die men geprobeerd heeft als huisdier te houden hetgeen mislukte. Ook zieke apen worden hier opgevangen. In het tropisch regenwoud komen ook neusapen voor. Men kan op Borneo prachtige trektochten maken maar deze vereisen wel een goede voorbereiding.

Brunei is sultanaat met de naam Darussalam

Brunei wordt ook wel Darussalam genoemd en dit betekent Huis van de Vrede . Dar is huis en Salam is vrede. De hoofdstad van Brunei heet Bandar Seri Begawan. De staat is in 1984 onafhankelijk geworden. Brunei heeft een oppervlakte van 5765 vierkante kilometer. Aardolie en aardgas hebben hier grote rijkdom gebracht. De olie wordt verkocht aan Japan, Taiwan, Korea, Thailand, China en de USA. Het aantal inwoners van Brunei bedraagt 388000 en in de hoofdstad wonen 70.000 mensen. Opvallen hierbij is dat 33000 mensen aan land wonen maar 37000 mensen wonen in de waterdorpen die om de stad liggen. 80% van alle voedingsmiddelen moet hier worden ingevoerd. In Brunei kent men een eigen dollar maar ook Singapore dollars worden hier geaccepteerd. Er wordt rijst verbouwd en peper. Exportproducten zijn ook rubber, hout en kurk.

Beleid voor alcohol

In de gehele staat Brunei kan men geen alcohol kopen. Sedert 1997 is ook in restaurants en nachtclubs het schenken van alcohol verboden. Wie uit het buitenland komt mag voor eigen consumptie wel wat alcohol meenemen maar de hoeveelheid is streng aan regels gebonden. Verwacht op een terras dan ook geen fris biertje.

De Sultan

De Sultan van Brunei is Hadj Hassanal Bolkiah. Hij werd geboren in 1946 en regeert vanaf 1967. De sultan is één van de rijkste mensen ter wereld. Zo heeft hij het grootste woonhuis van de wereld. Hij bezit ongeveer 7000 auto's en maar liefst negen vliegtuigen. De sultan is één van de beste polo spelers ter wereld. Deze sultan die grote rijkdommen heeft vervult diverse functies. Zo is hij:
  • Minister president
  • minister van financiën
  • eerste minister
  • minister van defensie.
  • minister van economie

De bevolking van Brunei

De bevolking van Brunei bestaat voor het grootste gedeelte uit Moslims. 66% is van oorsprong Maleier, 15% Chinees, 11% zijn gastarbeiders waarbij we dan moeten denken aan hoog opgeleide mensen uit het buitenland die in dienst zijn van buitenlandse bedrijven zoals Shell. Al in de vijftiende eeuw werd via Brunei de islam verspreid over Saba en Sarawak. De bevolking betaalt geen belasting. Opleiding en gezondheidszorg zijn kosteloos. Jaarlijks worden door de staat een aantal huizen gebouwd die gratis verstrekt worden aan de bevolking. De benzine kost hier slechts 15 cent per liter en de bevolking is redelijk welvarend.

Muara

De haven van Brunei is gelegen in Muara. Dit was oorspronkelijk een vissersdorp waar in het begin van 1900 slechts 1500 mensen woonden. Thans is het een belangrijke havenstad met scheepswerven. Er is hier een en lang zandstrand te vinden van 1600 meter. Dit strand is erg mooi schoon en er zijn kleedhokjes, douches en eetstalletjes. Na de tweede wereldoorlog kwamen hier de Australiërs aan land om de Japanners te verdrijven. De bevolking uit de hoofdstad brengt vaak de week-enden door aan deze stranden.

Bezienswaardigheden van Bandar Seri Begawan

De belangrijkste bezienswaardigheden van Bandar Seri Begawan zijn:
  • Kampong Ayer,
  • Museum Royal Regalia
  • Jame Asr Hassanal Bolkiah Moskee
  • Clubhuis van de poloclub met de stallen

Kampong Ayer

Als men in de hoofdstad komt dan zien we direct aan de waterkant de dorpen op palen liggen. Hier woont een groot deel van de bevolking. Er is ook een school en een medische post. Alhoewel de huizen van buiten een beetje armoedig aandoen zijn deze van binnen vaak mooi ingericht. Ook zijn er veel mensen die wel een huis in de binnenstad hebben maar toch een deel van de tijd in hun huis op het water doorbrengen. Aan de kade staan gidsen die bootjes verhuren. Met een bootje kun je door het dorp op palen varen en men gaat dan een stukje de natuur in langs de mangrovebossen. Dit is een leuke tocht met mooi natuurschoon en kleine watervallen.
Kampong AyerKampong Ayer

Museum Royal Regalia

Bij het binnentreden van het museum moet men de schoenen uitdoen. Tevens tassen en fototoestellen in bewaring geven. Het museum bevat vele rijkdommen van de sultan waaronder een prachtige oude koets.

Omar Ali Saifuddien moskee

Deze moskee is prachtig gelegen aan een grote vijver. Vóór de moskee ligt een Venetiaans schip van beton maar mooi gedecoreerd. Als de moskee open is mag men deze bezoeken en ook op het schip kan men wandelen. Bij ons bezoek was de moskee echter gesloten.
Omar Ali Saifuddien moskeeOmar Ali Saifuddien moskee

Jame Asr Hassanal Bolkiah moskee

Dit is de grootste moskee van Brunei die enigszins buiten het centrum is gelegen. Ook hier is de gouden koepel opvallend. De moskee werd gebouwd ter ere van het zilveren huwelijksfeest van de Sultan. De moskee is gelegen is de kampong Kiaron en ligt midden in een park met veel schitterende tropische planten.

Clubhuis van de poloclub en de stallen

Voor liefhebbers van de polosport is dit een geliefd uitstapje. Men bezoekt het clubhuis en ziet de trofeeën die de Sultan gewonnen heeft.

Vanzelfsprekend zijn er in Bandar Seri Begawan ook goede mogelijkheden om te winkelen. Er is een boulevard met een grote shopping mall en diverse restaurants in de nabijheid. Aan het water is een kleine open luchtmarkt waar de plaatselijke producten verkocht worden.
Gerelateerde artikelen
Bruneï DarussalamBruneï Darussalam of kortweg Bruneï staat meestal niet bekend als toeristische topbestemming. Dit kleine sultanaat met o…
Brunei: een ‘droog’ land met sappige regenwoudenBrunei: een ‘droog’ land met sappige regenwoudenBrunei? Is dat een stad? In de Perzische Golf? Wat heb je daar te zoeken? Deze en andere reacties vielen ons ten deel to…
Vliegen met Malaysia AirlinesVliegen met Malaysia AirlinesMalaysia Airlines is een populaire luchtvaartmaatschappij als het gaat om vluchten naar Azië. Bekende vakantiebestemming…
Het tropisch regenwoud van Nieuw GuineaHet eiland Nieuw-Guinea is uitvoerig onderzocht door bomenkappers en houthakkers. Iedereen komt tot de conclusie dat het…
Handelsposten van de VOC op CheribonHandelsposten van de VOC op CheribonDe stad Cheribon, ook wel geschreven als Cirebon, Chirebon of Tjirebon, is gelegen op de noordkust van het Indonesische…
Bronnen en referenties
  • Informatie AIDA

Reageer op het artikel "Brunei op Borneo is Negara Brunei Darussalam: Sultanaat"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 20-02-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!