InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Bangkok is een stad waar tempels van Boeddha uniek zijn

Bangkok is een stad waar tempels van Boeddha uniek zijn

Bangkok is een stad waar tempels van Boeddha uniek zijn Wie na verloop van lange tijd weer een bezoek brengt aan Bangkok zal verbaasd zijn over de vele veranderingen die de stad heeft ondergaan. Maar de oorspronkelijke oosterse sfeer is behouden gebleven en de vriendelijke bevolking zal u nog steeds begroeten met een glimlach en de woorden: "Sawadee" wat welkom betekent. Veel is gemoderniseerd en het verkeer is nog waanzinnig druk maar de tempels hebben hun schoonheid behouden en de mystieke en tropische sfeer is alom aanwezig.

Reis naar Thailand

Wie een reis wil maken naar Thailand dient zich goed voor te bereiden. Voor een verblijf van minder dan 30 dagen is geen visum noodzakelijk maar wel dient het paspoort nog 6 maanden na terugkeer geldig te zijn. Voor inentingen kan men het beste contact opnemen met de GGD. Er zijn diverse mogelijkheden om goedkoop te vliegen. Wij hebben gekozen voor een nachtvlucht met British Airways en dit bleek gunstig. Men komt dan aan op de namiddag op de nieuwe luchthaven Suvarnabhumi.

Skytrain naar het centrum van de stad

De luchthaven ligt ongeveer 35 km. ten zuid oosten van de stad. Er zijn diverse mogelijkheden om naar de stad te komen waaronder de expressebussen of de nieuwe skytrain. Wij kozen voor de taxi. Men gaat één verdieping naar beneden waar de balie voor de public taxi gevestigd is. U geeft bij een loket de naam van het hotel op en er komt een geregistreerde taxi.

Met de taxi naar het hotel

Als u in de taxi stapt dan vraagt u om de meter aan te zetten. Dit voorkomt problemen achteraf. De chauffeur zal u vragen of hij de tolweg moet nemen en als u hierop bevestigend antwoordt dan betaalt u een paar baht naast het bedrag wat de meter aangeeft. Het gaat snel en de taxi is goedkoop in Bangkok. Zodra men de luchthaven heeft verlaten dan zien we dat de stad enorm is uitgebreid. In Bangkok wonen tussen de 9 en 12 miljoen mensen. 15% hiervan werkt in de industrie o.a. computers, textiel en voeding. Er is een enorme toename van hoogbouw gekomen waardoor Bangkok zich niet meer onderscheidt van andere grote wereldsteden.

Het hotel

Wij hebben gekozen voor het East Grand Sathorn hotel wat gelegen is in het zuiden van de stad. Dit hotel telt 31 verdiepingen. Onze kamer lag op de 21e verdieping. Op de 14e verdieping is een overloopzwembad. Dit is erg spectaculair. Men heeft het gevoel dat men zo de diepte in kan zwemmen. Na een lekkere douche en een goede maaltijd hebben we genoten van het prachtige uitzicht over de stad. Al die lichtjes maken het moeilijk om te gaan slapen wat wel noodzakelijk is na zo'n lange reis. Het hotel serveert een uitstekend ontbijt en het diner is in de vorm van een buffet. Zowel Thaise gerechten als Chinees en Europees. Het hotel heeft via een eigen luchtbrug een directe verbinding met de skytrain zodat alle delen van de stad eenvoudig en snel te bereiken zijn. Wij boekten dit hotel via:booking.com

zwembadzwembad

Temperatuur

Thailand heeft een tropisch klimaat. Dit betekent dat het overdag rond de 34 graden is en de nachten geven nauwelijks verkoeling. Het blijft rond de 30 graden. Er is een korte regentijd en een lange regentijd. Deze laatste valt in de maanden mei tot oktober. Maar ook in de korte regentijd die loopt van december tot februari kan er soms een enkele bui vallen. Thailand is het gehele jaar door te bezoeken.

De sfeer van Bangkok

Wie Bangkok als eens eerder heeft bezocht zal verbaasd zijn dat er zoveel is bijgebouwd maar dat tevens de oorspronkelijke sfeer toch zo goed behouden blijft. Ondanks de aanleg van de skytrain en de metro blijft het verkeer een ramp. Daarom kost het vaak veel tijd om met een taxi ergens in de stad te komen. Vervoer over het water is gemakkelijker. De bevolking is over het algemeen uiterst vriendelijk en voorkomend. De eettentjes langs de weg verkopen nog dezelfde producten waardoor de geur van het Thaise en Chinese eten iedereen doet watertanden. Het is mogelijk om hier goedkope maaltijden te krijgen.

De rivier de Chao Phraya

Op de rivier varen veel verschillende boten. Het is erg gemakkelijk om met een expresboot de tempels te bezoeken. Er zijn duidelijke haltes waar men kan in- en uitstappen. Er worden voor diverse afstanden verschillende tarieven berekend maar het vervoer is goedkoop. Ook kan men zelf een bootje huren. Erg leuk is het om een tochtje te maken door de Klongs ( de zijrivieren) waar men het dagelijks leven van een deel van de bevolking kan bekijken.

Tempels van Boeddha en overige bezienswaardigheden

Bangkok is vooral bekend om haar prachtige tempels. We denken hierbij aan:
  • Tempel van de Smaragden Boeddha en het Koninklijk paleis
  • Tempel van de Gouden Boeddha
  • Tempel van de liggende Boeddha
  • Wat Arun
  • Chinatown
  • Lumpini park
  • Shopping malls

Koninklijk paleis en tempel van de smaragden Boeddha

Als u bij het Koninklijk paleis bent aangekomen dan kan men met enige verbeelding zich wanen in het oude Siam. Er zijn verschillende gebouwen die dateren uit verschillende periodes. De audiëntiezaal dateert uit 1789. Het vroegere gerechtsgebouw dateert uit het einde van de achttiende eeuw en wordt alleen gebruikt voor officiële gebeurtenissen. De gouden Chedi bevat relikwieën van Boeddha. Aan de poort staan de wachters. In de tempel van de smaragden boeddha vinden we het meest heilige beeld van het land. Het beeldje van smaragd is maar 75 cm. hoog en werd meer dan 500 jaar geleden in Chiang Rai ontdekt. Phra Kaeo is de naam. Drie keer per jaar krijgt het beeld andere kleding aan wat door de Koning wordt gedaan. Een wandeling in de omgeving van het Paleis is interessant omdat men hier veel kraampjes zal vinden waar amuletten worden verkocht. Ook zijn er diverse plaatsen waar boeddha vereerd wordt en mensen hun offergaven brengen.

wachters bij de poortwachters bij de poort

Tempel van de gouden Boeddha

De tempel van de Gouden Boeddha is heel bijzonder. Lange tijd heeft men niet geweten dat dit beeld van zuiver goud is. Het is afkomstig uit Ayutthaya en weegt 5500 kg. Het beeld is 3 meter hoog. Het beeld was met gips bedekt en toen men dit verwijderde in 1953 ontdekte men het gouden beeld.

Tempel van de liggende Boeddha

De tempel van de liggende boeddha ofwel de Wat Pho is zeker een bezoek waard. De tempel dateert uit 1789 en werd door Rama 1 gebouwd. Het is één van de oudste tempels van Bangkok. De voeten zijn bewerkt met 108 paarlemoeren figuren. Om het beeld staan 394 kleine boeddha beelden Wel is het meestal erg druk bij deze tempel zodat men gedragen door de mensenmassa langs het beeld loopt. De Boeddha is 46 meter lang en 15 meter hoog. Bij deze tempel is ook een klooster en hier kan men massage krijgen.
voeten van boeddhavoeten van boeddha

Wat Arun

Als men niet zoveel tijd heeft is het toch belangrijk om de Wat Arun te bezoeken. Deze tempel is gelegen op de linker oever van de rivier . Mozaïek van duizenden geglazuurde steentjes schitteren in het zonlicht. Deze tempel wordt de tempel van de dageraad genoemd en dateert uit 1842. Toen de tempel bijna gereed was bleek er onvoldoende mozaïek beschikbaar te zijn. De bevolking heeft toen haar eigen porselein kapotgeslagen om de tempel te kunnen afbouwen. Vooral tijdens de ochtenduren schitteren de steentjes in de zon. Men kan de trappen op lopen maar deze zijn wel erg stijl.

Chinatown

Bangkok heeft ook een Chinatown. Deze wijk is in de loop der jaren sterk veranderd. Het is hier overvol en er wordt van alles verkocht. Men ziet veel eetstalletjes langs de weg en ontelbaar veel producten worden te koop aangeboden. Veel etenswaren waarvan de herkomst voor ons onbekend is.

Lumpinipark

Wie even genoeg heeft van het drukke stadsleven en vermoeid is van een bezoek aan de tempels kan uitrusten in het Lumpinipark. Hier ziet u de Thaise bevolking zich ontspannen en in de ochtenduren ook aan sport doen. Er is een grote vijver in het park waar schildpadden rondscharrelen.

Shopping Malls

Bangkok kent vele grote shoppingmalls. Voor mensen die graag winkelen is het een eldorado. Alle wereldmerken zijn vertegenwoordigd. Bij veel kleinere zaken die te vinden zijn in de Malls is het verstandig om af te dingen. Dit wordt gezien als een spel. Grote ketens hebben vastgestelde prijzen. In de shoppingmalls zijn vaak aparte etages met allerlei restaurants. Wel is hier veel fastfood.

Bangkok en het duistere verleden

Lange tijd heeft Bangkok een slechte naam gehad vanwege het sekstoerisme. Hier is echter wel veel meer controle op gekomen. Het blijft echter een stad die nog steeds door toeristen wordt bezocht met andere dan culturele bedoelingen. De wijk rondom Silom Road en vooral Patpong is nog steeds het centrum voor bars en prostitutie. Het is wel leuk om hier een avond rond te kijken. Veel nep-artikelen worden hier verkocht. Ook is het oppassen voor zakkenrollers.

Na drie dagen verblijf in Bangkok moesten we de stad verlaten. Onze tocht ging verder naar Laem Chabang waar een cruiseschip op ons wachtte voor een tocht door Zuid Oost Azië. Laem Chabang is gelegen op 90 minuten rijden van de stad Bangkok en het ligt 30 km. ten noorden van Pattaya. Ondanks dat we een plattegrond hadden in het Thais kon de taxichauffeur de weg op het grote haventerrein niet vinden. We hebben twee uur rond gereden alvorens we het schip zagen liggen. Maar uiteindelijk waren we nog op tijd voor de afvaart.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stedentrip BangkokStedentrip BangkokBangkok is de hoofdstad van Thailand en veruit de grootste stad in het land met een geschatte inwonersaantal van meer da…
Bangkok: Airport Link, BTS Skytrain & MRTA subwayNa een lange vliegreis wil je graag snel naar je hotel. Dit kan op verschillende manieren. Suvarnabhumi airport ligt ong…
Tips voor kort verblijf in BangkokEen tussenstop in Bangkok, twee dagen gedwongen rust op weg naar Zuidoost-Azië? Laat u niet door de drukte van de miljoe…
Ayutthaya en haar vele tempelsAyutthaya en haar vele tempelsAyutthaya (soms geschreven als Ayuthaya) is een stad in Centraal Thailand, op ongeveer 76 km van Bangkok. Ayutthaya was…
Ko Kret - het aardewerkeiland nabij BangkokKo Kret - het aardewerkeiland nabij BangkokBangkok is meer dan alleen Khao San Road waar je meer backpackers ziet dan Thais. Het is meer dan alleen clubs, bars en…
Bronnen en referenties
  • Jo Dominicus Thailand
  • Informatie AIDA

Reageer op het artikel "Bangkok is een stad waar tempels van Boeddha uniek zijn"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 07-08-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!