InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Cordoba is een stad in Andalusië met rijke geschiedenis

Cordoba is een stad in Andalusië met rijke geschiedenis

Cordoba is een stad in Andalusië met rijke geschiedenis Een bezoek aan Cordoba is een onvergetelijke belevenis. Deze stad in Andalusië heeft een rijke geschiedenis en vooral de Mezquita en het Alcázar zijn prachtig om bij rond te dwalen. Maak een reis terug in de tijd. Maar ook een bezoek in mei tijdens de fiëstas is zeker aan te raden. Het is dan nog niet zo heet in deze "braadpan" van Andalusië zoals de provincie Cordoba ook wel genoemd wordt. Maar eigenlijk kan men Cordoba gedurende het gehele jaar bezoeken.

Geschiedenis

Cordoba kent een rijke geschiedenis. De Romeinen hebben er een legerkamp gesticht rond 200 jaar v. Christus. Gelegen op een kruispunt van wegen en met veel mijnen in de omgeving kwam de stad tot bloei. Na de val van het Romeinse rijk kwam de stad in handen van de Visgoten. In 711 ontstond er een grote invasie van de Moren en werd Cordoba de hoofdstad van het Moorse Spanje. In die tijd is men ook begonnen met de bouw van het Alcazar en de moskee. In 1236 werd de stad veroverd door de Christenen. De bloei van de stad werd regelmatig weer teniet gedaan door onderlinge twisten. Ook hebben de Franse troepen van Napoleon hier veel vernietigd. Er is toch meer dan voldoende te bewonderen uit de oude Moorse periode.

Cordoba is een bijzondere stad

Wie Cordoba in rijdt zal direct ontdekken dat vlak naast de prachtige brede lanen en avenida's er veel kleine straatjes en steegjes zijn die steeds nauwer worden en soms alleen door trappen met elkaar verbonden zijn. Bij de keuze van een hotel zal men hier rekening mee dienen te houden. Vaak liggen parkeergarages aardig verscholen. De stad ligt op 120 meter boven zeeniveau en telt ongeveer 320.000 inwoners. Het is de warmste stad van geheel Europa. In de zomer zijn temperaturen van 40 graden tot in de avonduren normaal. De hitte blijft dan hangen in de nauwe straatjes. Veel huizen hebben een patio die verblindend wit is geschilderd maar waar men mooie geraniums hangt. Het is dan ook leuk om een tocht te maken langs deze huizen.

Sierra Morena

De Sierra Morena ligt in de directe omgeving van Cordoba. Dit woeste natuurgebied heeft bergen die tot 1300 meter hoogte rijzen. Door de stad stroomt de rivier de Guadalquivier. Voor een bezoek aan de stad en haar omgeving kan men het beste vooraf een programma maken om te beslissen wat U wilt gaan bekijken want u zult moeilijke keuzes moeten maken.

Mezquita

Het belangrijkste monument in deze stad is ongetwijfeld de Mezquita. Wanneer U hier binnen komt dan ziet men eerst de patio de los naranjos plein van de sinaasappelbomen. Vooral in het voorjaar ruikt de bloesem hier zeer aangenaam. Vroeger was dit de plaats waar de gelovigen zich reinigden alvorens de moskee te betreden. Er zijn twee fonteinen die later aangebracht zijn bij het waterreservoir. Vervolgens komt U in de moskee met allemaal verschillende zuilen, verschillend in hoogte maar ook in kleur maar allemaal zijn ze met bogen verbonden. Er zijn in totaal 856 zuilen. Opvallend is dat hier ook de verschillende bouwstijlen te zien zijn zowel Korinthische als Dorische zuilen. Uniek is vervolgens om te zien dat midden in deze moskee een indrukwekkende kathedraal staat. Deze kathedraal is daar in het midden van de zestiende eeuw gebouwd. De bouw heeft méér dan honderd jaar geduurd. De preekstoel is nog van latere datum. Er is een aparte ruimte waar de kunstschatten bewaard worden zoals de monstrans die tijdens de Goede week (de semana santa) wordt meegedragen in de processie. De toren van de moskee is gebouwd in de zeventiende eeuw rond de minaret die uit de tiende eeuw stamt.

Alcázar de los Reyes Cristianos

In de tuin van de moskee liet in 1327 een koning zijn residentie bouwen. met baden en mooie tuinen. Na de Moorse overheersing volgde de christelijke en ook veel christelijke vorsten hebben het paleis bewoond en uitgebreid. In de tuinen vinden we beelden van de koningen die het paleis hebben bewoond. Lange tijd was het echter in gebruik als gevangenis. Dit werd in 1951 beëindigd en thans is het paleis gedeeltelijk te bezoeken. Een marmeren sarcofaag uit de derde eeuw is het belangrijke kunstwerk.

Juderia

Al vanaf de tijd dat de tempel van Salamo werd verwoest in 586 tot in de twaalfde eeuw vestigden zich veel joden in Cordoba. De joden werden benadeeld bij het kopen van land en moesten veel belasting betalen. Daarom vestigden zij zich vooral in de steden. Een bezoekje aan de vroegere wijk met haar kleine steegjes met witte huizen en mooie patio's met bloemen is een heerlijke wandeling. De ingang bevindt zich bij de Puerto de Almodóvar. Hier vinden we ook de enig overgebleven synagoge van Zuid Spanje. De bovenste verdieping was voor de vrouwen die niet aan de dienst mochten deelnemen. De muren zijn versierd met stucwerk in Mudéjarstijl. De synagoge werd voltooid in 1315. Na verdrijving van de joden in 1492 heeft het gebouw dienst gedaan als hospitaal en later was het de kapel voor het rooms katholieke schoenmakersgilde. Vaag is in de muur het kruis nog te zien uit die tijd.

Musea

Cordoba kent diverse musea waaronder het musea de Belles Artes met werken van Spaanse meesters. Ook is het het museum Julio Romero de Torres waar de cultuur van Andalusië wordt getoond. In de Torre de la Calahorra is een museum gevestigd wat de raakpunten tussen Islam, Jodendom en Christendom wil laten zien. Ook een bezoek aan het archeologisch museum is interessant. Dit museum is gevestigd in een paleis van een vroegere adellijke familie en het interieur is erg mooi.

Romeinse tempel

Vanuit de Romeinse tijd stamt de Romeinse tempel. De eerste tempel werd in de eerste eeuw na Christus gebouwd en bestond uit marmer en mooie versieringen. Thans heeft men een aantal zuilen gereconstrueerd om de plaats te markeren. Hoe het vroeger echt is geweest valt te bewonderen in het archeologisch museum.

Fiëstas de Mayo

In Cordoba worden gedurende de gehele maand mei feesten gehouden. Aan de overzijde van de rivier wordt de gehele buitengevel van de Mezquita nagebouwd en deze is gedurende de lange avonduren prachtig verlicht. Er zijn overal stalletjes waar men lekker kan eten. Mensen dansen en maken muziek en er zijn optochten. Vurige paarden worden bereden door mensen in de plaatselijke klederdracht. Een grote kermis mag natuurlijk niet ontbreken en zo ook het vuurwerk waarbij kosten nog moeite gespaard worden. Hoogtepunt van de avond is om rond twaalf uur samen met de Spanjaarden aan de chocolate met churros te gaan. Lekkere zoete slieren gebakken deeg deppen in de hete chocolademelk.

Handwerk uit Cordoba

Mensen die Cordoba bezoeken willen vaak een leuk aandenken meenemen. Hierbij kan men denken aan zilveren voorwerpen. In deze omgeving wordt veel ambachtelijk zilverwerk aangeboden. Ook lederwaren zijn goed en goedkoop. Daarnaast treft men in de streek rond Cordoba de beste olijfolie uit Spanje. Dat is niet te verwonderen als men de enorme olijfgaarden ziet die gelegen zijn in de gehele omgeving rondom de stad en die de hele zomer liggen bijna dagelijks de warmte van de zon ontvangen.

Winkelen in Cordoba

Cordoba heeft naast het oude centrum ook een mooi groot en modern winkelcentrum. Brede straten met grote pleinen waar 's avonds leuke terrassen te vinden zijn. Fonteinen spuiten in alle kleuren. Alle bekende wereldmerken zijn te vinden in Cordoba. Het is heerlijk om hier te slenteren, een terrasje te pakken en te kijken naar alle mensen die flaneren in de avond. Het oude centrum heeft kleine smalle straatjes die weinig zonlicht doorlaten en veel trapjes.
Gerelateerde artikelen
Córdoba, Moors verleden en Spaans temperamentWie Andalusië bezoekt, moet zeker een bezoek aan Córdoba brengen. De voormalige hoofdstad van Al-Andalus was in de 10e e…
De Spaanse stad Cordoba, wat is er te doen en zien?De Spaanse stad Cordoba, wat is er te doen en zien?Cordoba is een stad in Andalusië en ligt in het zuiden van Spanje. Cordoba is de hoofdstad van de gelijknamige provincie…
Mezquita: de grote moskee van CórdobaMezquita: de grote moskee van CórdobaDe grote moskee van Córdoba in Andalusië is een Spaans werelderfgoed en een ware parel die een brede waaier cultuur demo…
De highlights van Andalusië en Costa del SolIn het uiterste zuiden van Spanje ligt een veelzijdig gebied. Voor wie van cultuur houdt is hier genoeg te vinden in Cor…
Rondreis door AndalusiëRondreis door AndalusiëDe mooiste plaatsen in Andalusië zijn Granada, Cordoba, Sevilla en Ronda. In één week kun je de allermooiste tuinen en p…
Bronnen en referenties
  • Kunst en architectuur ANDALUSIË.

Reageer op het artikel "Cordoba is een stad in Andalusië met rijke geschiedenis"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 30-06-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!