InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Cruise van Rotterdam via Schotland; Edinburgh naar Noorwegen

Cruise van Rotterdam via Schotland; Edinburgh naar Noorwegen

Cruise van Rotterdam via Schotland; Edinburgh naar Noorwegen Een cruise vanaf Rotterdam via Schotland naar Noorwegen is een prachtige belevenis. Het is een reis waarbij je tochten kunt maken door prachtige en ongerepte natuur. Het varen met een cruiseschip door de fjorden is van ongekende schoonheid. Daarnaast wordt een bezoek gebracht aan interessante steden en plaatsen. Wel speelt het weer een belangrijke rol bij deze cruise. Bij mooi weer heeft men natuurlijk beter uitzicht en is het wandelen in de natuur aangenamer.

Cruiseschip de Rotterdam

Deze cruise werd gemaakt met het schip de Rotterdam van Holland America Lines en duurt veertien dagen. Vertrek was op 25 augustus 2012. De Rotterdam heeft ongeveer 1250 passagiers aan boord en ruim 600 bemanningsleden. Er zijn 10 dekken. Meerdere bars en restaurants, een theater, een zwembad wat overdekt kan worden, een bibliotheek en diverse winkels. Er worden tijdens deze cruise tien havens bezocht. Vertrek en aankomst in Rotterdam. De haven in Rotterdam aan de Wilhelminakade is gemakkelijk te bereiken en de cruiseterminal is ruim. Na afgifte van de bagage kan men in de vertrekhal even wachten en al snel volgt de gang door de douane en wordt je door vriendelijk personeel naar je hut gebracht. De bagage wordt in de loop van de middag bezorgd. Eerst kan men gaan lunchen. Daarna volgen de veiligheid instructies. Iedereen wordt verplicht aan dek te verschijnen en krijgt een plaats toegewezen in één van de reddingsboten indien er gevaar zou bestaan. Om vijf uur in de middag gaan de trossen los en vaart het schip naar Hoek van Holland uitgeleide gedaan door het Rotterdams shantykoor. De dag daarna is een zeedag die goed gebruikt kan worden om alle informatie nog eens goed door te lezen en een bezoek te brengen aan het excursieteam die een presentatie verzorgt over de havens welke we gaan bezoeken en de excursiemogelijkheden.

Queensferry

De eerste haven die het schip aandoet is die van Queensferry. Hier staan shuttlebussen gereed om de passagiers naar Edinburgh te brengen. Vanzelfsprekend was het ook mogelijk om een georganiseerde excursie te boeken naar Edinburgh maar de meeste mensen maken toch gebruik van de shuttlebus of nemen de trein.

Edinburgh

De stad Edinburgh is zeer indrukwekkend maar ook grauw. Het regent hier vaak. De bussen stoppen in het centrum zodat men gemakkelijk naar de Royal Mile, de historische winkelstraat van Edinburgh kan wandelen. Hier zetelt het parlement van Schotland weer sedert 1999. Vanaf 1995 is dit oude centrum uitgeroepen tot werelderfgoed. Vroeger was hier de ontmoetingsplaats voor alle lagen van de bevolking. Thans kan men zeggen dat hier alle bevolkingsgroepen ter wereld rond wandelen. Direct na aankomst al zie je het Edinburgh castle wat gelegen is op een vulkanische rots. Het kasteel kent een lange geschiedenis en voor een bezoek dient men dan ook geruime tijd uit te trekken. Ook kan een bezoek gebracht worden aan het Royal yacht Brittannia wat hier permanent in de haven ligt. Voor liefhebbers van whisky kan men vanzelfsprekend kennis opdoen in het whiskycentrum waar men door een gids wordt rondgeleid en de diverse soorten whisky kan proberen die afkomstig zijn uit de hoog- en laaglanden van Schotland. De St. Giles kathedraal die gebouwd werd in de vroege middeleeuwen is zeker een bezoek waard. Behalve de oude stad heeft Edinburgh ook een nieuw gedeelte waar men goed terecht kan voor het aankopen van mooie wollen kleding. Wie geen zin heeft om te lopen kan de hop on hop off bus nemen.

KathedraalKathedraal

Invergordon

De boot vaart van Queensferry naar Invergordon en dan ontdek je de schoonheid van de Schotse Hooglanden. Hier zijn ruige bergen en mooie meren, veel kastelen en kleine leuke plaatsen. Maar vooral kan men hier kennis maken met de echte Schotse sfeer. Wie in Invergordon aan land gaat zal ontdekken dat de tijd hier echt heeft stil gestaan. Het leven van de Schotse bevolking was erg hard in vroegere tijden. In het midden van de negentiende eeuw was hier grote armoede en de regering besloot tot de "Highlands Clearances". Mensen werden gedwongen te emigreren naar Noord Amerika en zelfs naar Australië. Degenen die achter bleven werden verhuisd naar zgn. "crofts". Later volgde er meer bescherming door de overheid. Pas met de ontdekking van olie en gas rondom Aberdeen ontstond hier wat economische vooruitgang. Wie echter door het stadje Invergordon wandelt waant zich in de vijftiger jaren van de vorige eeuw. Ook de huizen zijn gemeubileerd volgens de stijl van die jaren.
InvergordonInvergordon

Inverness

Erg leuk is het om de dag goed te benutten en met de bus een tocht te maken naar Inverness. Ook kan men van hieruit naar het meer van Loch Ness maar dat kost wat meer tijd en kan men beter georganiseerd doen. De bus rijdt ongeveer een uur naar Inverness door het bergachtige landschap en komt aan bij het busstation. Inverness is de hoofdstad van de Schotse Hooglanden. Hier zijn vroeger veel conflicten geweest tussen de Hoog- en de Laaglanden en daarbij is veel vernield. De stad bestaat dan ook uit een nieuw en een oud gedeelte. De oude winkelstraten zijn leuk met de oude Victorian arcade, het kleine overdekte winkelcentrum. De meeste mensen zullen echter vooral de keuze maken om te wandelen langs de rivier de Ness. Bij zonnig weer een prachtige wandeling met mooi aangelegde tuinen. Het gerechtsgebouw torent boven de stad uit en van hieruit heeft men een mooi uitzicht op de rivier.

Lerwick/Shetland eilanden

Lerwick is de hoofdstad van de Shetland eilanden en heeft ongeveer 8000 inwoners. De Shetland eilanden worden vooral bezocht door mensen die een bezoek willen brengen aan de verschillende vogelreservaten.Er zijn in totaal 100 Shetland eilanden waarvan er vijftien bewoond zijn. In totaal hebben ze 20.000 inwoners. Men kan zeggen dat dit het laatste ongerepte gebied is van Noord Europa waar bijzondere vogels te bewonderen zijn zoals de Jan van Gent en de papagaaiduiker. Ook kan men hier zeehonden en zeeotters aantreffen. Echter... het weer is in deze streken erg wisselvallig en tijdens deze cruise was het onmogelijk om iets verder dan de hoofdstad te komen. Een stevige storm zorgde dat bezoek aan andere eilanden onmogelijk was. Lerwick heeft mooie oude huizen uit de zeventiende en achttiende eeuw en er is een aardig museum wat de geschiedenis van het eiland goed weergeeft. Ook is het mogelijk om een wandeling te maken rond de stad langs de kliffen. In de zeventiende eeuw hebben Nederlandse haringvissers hier huisjes gebouwd en zij maakten dit tot tussenstation. Er zijn hier dan ook Nederlandse graven te vinden van zeelieden die vaarden op de VOC schepen. Jammer genoeg is het leven sterk veranderd toen in 1974 Sullom Voe de grootste olieoverslagplaats van Europa werd waarvan BP en Shell de eigenaars waren. Men leeft hier thans vooral van het toerisme. Shetland schapen zie je onderweg grazen op de weide maar de Shetland pony zie je niet vaak meer.

Geiranger Fjord

Om van de Shetland eilanden naar Noorwegen te varen heeft men een zeedag nodig. Tijdens deze cruise was er echter een storm opgestoken met soms windkracht 12 zodat er veel passagiers maar ook bemanningsleden ziek werden. Het was hartverwarmend om te zien hoe het personeel wat minder last had van zeeziekte alles in het werk heeft gesteld om zo goed mogelijk voor de passagiers te zorgen. De kapitein besloot wat harder te gaan varen zodat we 's avonds al in de beschutting van het fjord kwamen. De volgende dag was het weer helemaal opgeknapt en hebben we volop kunnen genieten van het Geiranger fjord. De boot legt aan in Geiranger wat een kleine havenplaats is die omgeven is door hoge bergen met sneeuw en veel watervallen. Aan de rand van de fjord is een camping. Het dorpje telt slechts 300 inwoners. In het hoogseizoen is het hier erg druk. Alhoewel het fjord erg groot lijkt is het toch één der kleinste fjorden. De klippen zijn bijzonder steil. Hier kan men prachtige wandelingen maken. Bij de plaatselijke VVV zijn wandelroutes te verkrijgen. Ook is het mogelijk om de berg Dalsnibba te bezoeken die 1476 meter boven zeeniveau ligt en daarbij heb je een mooi uitzicht op de Geitfjell bergen met veel sneeuw. De weg naar boven telt twintig smalle bochten. Wie gaat wandelen moet wel goed op de tijd letten want door de hoogteverschillen kun je meer tijd nodig hebben dan je denkt om af te dalen en aan het eind van de dag gaat het schip echt op het afgesproken tijdstip varen. Daarna volgt aan dek een presentatie waarbij uitleg gegeven wordt over de omgeving. Het doorvaren van dit smalle fjord is sprookjesachtig mooi in de vroege avond als de zon langzaam verdwijnt.

 Geiranger Geiranger

Skjolden

Ook in Skjolden kan men prachtige wandelingen maken naar watervallen en mooie punten met schitterend uitzicht. Overal verspreid staan wat kleine bedrijven waar land- en tuinbouw wordt bedreven. In de winter is dit gebied echter totaal verlaten. Nadat het schip in de avond weg vaart volgt aan dek weer een presentatie over het ontstaan van de fjorden. Een prachtige regenboog begeleidde ons op de vaart door het fjord.

Alesund

In Alesund heeft in 1904 een grote brand gewoed. Hierbij is een groot deel van deze plaats verwoest. Maar de stad is geheel in Jugendstil of art nouveau opnieuw opgebouwd. Dit maakt het heel bijzonder om hier te wandelen. Overal zie je aparte gevels en torentjes. De stad is opgebouwd uit drie eilandjes die aan de in gang van het Storfjord liggen. De natuur rondom is erg mooi. Een leuke wandeling kan men maken naar het Atlanterhavsparken waar in 1998 een groot aquarium werd gebouwd. Het is het grootste aquarium van Noord Europa waar vissen zwemmen die voorkomen in de Atlantische oceaan en vooral in de fjorden.

Bergen

Bergen is het begin- en eindpunt van de Hurtigruten veerdienst die vaart tussen Bergen en Kirkeness. De stad is gebouwd op zeven heuvels en er heerst hier een prettige sfeer. Op de wandeling vanaf de haven zien we eerst de oude middeleeuwse houten huizen. Dit noemt men "de Bryggen". Deze wijk staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. In Bergen is een bijzonder gezellige vismarkt waar o.a. walvisbiefstuk, krabbenpoten en kaviaar wordt verkocht. Er zijn veel visrestaurants rondom de haven. Edvard Grieg werd hier geboren en het geboortehuis van Grieg kan men bezoeken. Ook is het mogelijk om met de tandradbaan naar de berg Fløien te gaan waar men een prachtig uitzicht heeft over de stad en de omgeving. Er zijn leuke winkelstraten waar men souvenirs kan kopen.

BryggenBryggen

Oslo

Op deze cruise werd ook de bijzondere stad Oslo bezocht.

Kristiansand

Deze plaats die in 1641 werd gesticht staat vooral bekend om haar ferryboten. Er wonen hier 60.000 mensen en de stad toont een overzichtelijk beeld van veel houten huisjes die gebouwd zijn in rechte straten. Er is hier een mooie jachthaven gelegen aan een park. Dan kunnen we hier ook de Odderneskerk bezoeken die stamt uit de elfde eeuw. Het Ravedalenpark is mooi gelegen met bloemen, planten, kunstmatig aangelegde vijvers.

Kopenhagen

De laatste haven die wordt aangedaan is Kopenhagen. Het cruiseschip legt aan bij de Langelinie pier en van hieruit kan men gemakkelijk de stad in wandelen. Eerst kom je voorbij de Kleine Zeemeermin. Opvallend is hoeveel mensen met de zeemeermin op de foto willen. Ze is dan ook het nationale symbool van Denemarken. Al wandelend komt men al snel bij het paleis Amalienborg. Vooral leuk om te zien is het wisselen van de wacht. Dit is het winterpaleis van de Koninklijke familie. Als men verder loopt dan komt men aan de gezellige haven met haar vele terrassen en rondvaartboten. Het is heel trendy om hier een terrasje te pikken en daarna te gaan shoppen op de Strøget. Een lange winkelstraat met veel gezellige winkels.

Na Kopenhagen heeft men nog een zeedag. Op de laatste avond tijdens deze cruise had de bemanning nog een verrassing in petto. Rondom het zwembad werd een prachtig buffet opgesteld van de mooiste en meest exotische desserts die we kunnen bedenken. De laatste zeedag kan men benutten door nog eens deel te nemen aan een leuke kookdemonstratie of een lezing te bezoeken. Ook zijn er allerlei spelletjes waar men aan kan deelnemen. In de vroege morgen komt men weer in de haven van Rotterdam aan. Het eind van een prachtige cruise.
Gerelateerde artikelen
Vliegen naar de Faeröer Eilanden met Atlantic AirwaysVliegen naar de Faeröer Eilanden met Atlantic AirwaysDe Faeröer Eilanden zijn geen alledaagse vakantiebestemming. Toch winnen reizen naar de ongerepte natuur van deze archip…
Goedkoop vliegen naar Engeland met Eastern AirwaysGoedkoop vliegen naar Engeland met Eastern AirwaysWie als Nederlander goedkoop wil vliegen vertrekt van een Belgische of Duitse luchthavens. Als je dan ook nog naar Groot…
Schotland, het land van de doedelzakSchotland, het land van de doedelzakSchotland is het land van de meren, diepe dalen, de beroemde Hooglanden en van een ruige kust met hoge rotskapen, fjorda…
Reistips: Schotland (Regio Perth en Dumfries)Hier volgen enkele tips om uw vakantie in Schotland helemaal compleet te maken. Als u verblijft in de buurt van Perth en…
Interessante informatie over de Faeröer eilandenVelen hebben waarschijnlijk nog nooit van de Faeröer eilanden gehoord. De Faeröer eilanden horen bij Denemarken. Maar wa…
Bronnen en referenties
  • Informatie Cruise Travel
  • Explorer Holland America Line.

Reageer op het artikel "Cruise van Rotterdam via Schotland; Edinburgh naar Noorwegen"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 09-08-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!