InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Kamperen > Nederlandse Caravan club is een fijne vereniging

Nederlandse Caravan club is een fijne vereniging

Nederlandse Caravan club is een fijne vereniging De Nederlandse Caravan club ofwel de NCC is een vereniging van mensen die enthousiast en actief zijn in het kamperen met de caravan. Deze Vereniging telt 3500 gezinsleden en heeft 28 terreinen in Nederland die allen gelegen zijn in prachtige gebieden. Deze terreinen zijn alleen toegankelijk voor leden en er wordt van de kampeerders verwacht dat ze zelf ook de verantwoording nemen voor een schoon en aantrekkelijk terrein.

Wat doet de Nederlandse Caravanclub

Deze caravanclub wil het toeristisch gebruik van camper en caravan stimuleren in Nederland en daarbuiten. Het is van oorsprong een vereniging van caravangebruikers maar ook met vouwwagen of camper kan men lid worden. In Nederland heeft de caravanclub maar liefst 28 terreinen. Hier kan men zich als men lid is aanmelden voor een kort of wat langer verblijf. De terreinen liggen altijd in een prachtige omgeving. De facilitaire voorzieningen zijn eenvoudig en het sanitair is schoon. Het onderhoud wordt door de leden zelf verzorgd waardoor de prijzen laag blijven en het gevoel van verantwoordelijkheid voor het terrein hoog is. Naast het kamperen op een van de terreinen worden er ook evenementen georganiseerd. Jaarlijks worden er reizen georganiseerd waar men als lid aan kan deelnemen. Wie lid is van de Nederlandse caravanclub ontvangt elf keer per jaar het blad de caravan. Dit blad is geschreven voor leden en door leden.

De terreinen

De 28 terreinen die de NCC in beheer heeft liggen verspreid over heel Nederland. Het zijn geen normale campings en soms liggen ze verscholen. Door het regelmatig bezoeken van een terrein leer je Nederland heel goed kennen. Meestal is het mogelijk om de fiets mee te nemen zodat men op verkenning kan gaan in de omgeving. Overnachten op een van de terreinen is behoorlijk goedkoop door de inzet van veel vrijwilligers. De beheerders zijn vrijwilligers echtparen die actief optreden en steeds aanwezig zijn. Bijna overal zijn de warme douches gratis. Ieder is verplicht douche en toilet mede schoon te houden en te zorgen dat het terrein netjes blijft. Sommige terreinen hebben een eigen kleine bibliotheek en er is altijd informatie over de omgeving voorradig. Heel mooie terreinen zijn gelegen in Ede en dit is een van de terreinen die ook het gehele jaar geopend is. In de directe nabijheid van Valkenburg ligt ook een mooi terrein. Vanaf het terrein kan je hier lopend de stad Valkenburg in gaan. Zeewolde is een van de terreinen die vaak bezocht worden evenals Ugchelen waar men heerlijk door het bos kan fietsen en lopen en prachtige tochten over de Veluwe kan maken. Belt- Schutsloot is een van de terreinen waar men lekker van het water in de omgeving kan genieten. Als men als lid een terrein wil bezoeken dan dient men zich tevoren telefonisch aan te melden. Zo voorkomt men teleurstelling want een terrein kan volgeboekt zijn. Voor gezinnen die een druk leven hebben is het erg mooi om op vrijdagavond naar een terrein te kunnen rijden en daar tot zondag heerlijk in de natuur te verblijven. Kinderen leren elkaar kennen en kunnen in de vrije natuur spelen. Oudere en gepensioneerde mensen blijven soms een paar weken op een bepaald terrein staan.

Evenementen

Ieder jaar wordt in Ravenstein de kaarsjesavond gehouden en het terrein in Ravenstein is dan extra geopend. Maar ook gaat men al jarenlang in augustus met een aantal caravans naar Scheveningen. Men staat dan aan de haven. Ook Sail wordt bezocht waarbij men dan georganiseerd op grote parkeerterreinen overnacht. Kerstmarktkamp wordt georganiseerd in Valkenburg en een midwintertreffen vindt plaats in Helden. Als men lid wordt van de Nederlandse caravanclub dan is men verplicht om deel te nemen aan een kennismakingskamp. Dit was erg prettig omdat je hierbij op speelse wijze een aantal vrijwilligers leert kennen en tevens op de hoogte wordt gebracht van het reilen en zeilen van de vereniging. Ook worden door de vereniging lessen gegeven in het achteruit rijden met de caravan. Hiervoor gebruikt men dan een hele grote klomp. Tijdens het instructie weekend krijg je een bepaalde tijd op wanneer je met de klomp mag gaan rijden. Tevens worden er andere vaardigheden op het gebied van rijden met de caravan aangeleerd. In de herfst werd er vroeger ook een snoeikamp gehouden waarvoor vrijwilligers gevraagd werden en waarbij op bepaalde terreinen met een groep mensen gesnoeid en geruimd werd. Bij sommige evenementen is het mogelijk om je in te schrijven voor een maaltijd bijv. stamppot of snert. Bij de NCC krijgt men ook kennis aangereikt omtrent elektriciteit. Vroeger hadden de meeste terreinen slechts 2 ampère en een enkel terreintje had zelfs helemaal geen elektriciteit. Maar je leerde precies wat je wel en niet tegelijk kon gebruiken. Wel een kleine T.V. en koelkast aan maar koffie zetten met de hand. Dit is inmiddels veranderd. De terreinen hebben nu over het algemeen 4 ampère en sommige zelfs 6 ampère.

Reizen

Naast het bezoeken van de terreinen en het deelnemen aan evenementen is het ook mogelijk om deel te nemen aan een groepsreis. Men ontmoet elkaar dan op een tevoren afgesproken startpunt en komt op dezelfde camping aan. Vooral voor gebieden die je zelf niet gauw zult gaan bezoeken zijn deze reizen erg mooi. Denk bijvoorbeeld aan Schotland.

Nederlandse Caravanclub en het buitenland

De NCC heeft afspraken gemaakt met buitenlandse zuster- verenigingen waardoor je ook in het buitenland terecht kunt op terreinen van clubs. Dit is o.a. het geval in Frankrijk, Zweden en Finland.

Kosten van lidmaatschap

De kosten van het lidmaatschap bedragen 99 euro per jaar (in 2011 ). Daarnaast betaalt men een entreegeld van 35 euro maar hierin zit tevens de toegang tot het eerste weekend om kennis te maken. Tenslotte betaalt men een donateurschap van 45 euro. Dit lijkt een grote uitgave maar als we dan kijken naar de prijzen voor de overnachtingen dan zijn deze in het laagseizoen 8,50 per equipe en in het hoogseizoen tussen de 10 en 13,50. Voor elektriciteit betaalt men per nacht 4,75 bij 4 ampère.
Ook zijn er seizoensplaatsen te verkrijgen op de terreinen. Het is erg leuk om een winterabonnement te hebben bij een van de terreinen die in de winter geopend zijn. Hiervoor betaalt men dan ( in 2011 ) 275,00 euro waarbij de kosten voor elektriciteit apart berekend worden. In een goed verwarmde caravan in de winter midden in het bos staan is een sprookjesachtige belevenis. De vogels komen vlak bij en de eekhoorns zitten bij de caravan. In het bos kun je soms herten tegen komen.

Bijzondere herinnering

Toen de NCC haar vijftig jarig bestaan vierde in 2006 kreeg ieder een uitnodiging om deel te nemen aan een feestweekend. Er was een grote tent opgesteld waar muziek speelde en diverse activiteiten plaats vonden. Maar het mooiste was om aan het begin al die caravans te zien komen over de ijsseldijk bij Deventer en ieder kreeg een plaats toegewezen in de weilanden. Keurig op een rij met dezelfde afstand tussen elkaar. Door de plaatselijke krant is een luchtfoto gemaakt die haast onwerkelijk leek. Ondanks dat het al Pasen was bleef het weer guur en koud. Maar 's nachts was er een komeet zichtbaar. Ieder die uit de feesttent kwam 's nachts pakte zijn stoel en ging voor de caravan zitten om de komeet te zien. De lucht was helder zoals men slechts eenmaal zal beleven en de komeet was prachtig te zien.Mensen waren rustig en onder de indruk en het duurde die nacht erg lang voor ieder zijn bed had opgezocht. Terugkijkend op deze gebeurtenis kan men alleen maar diep respect hebben voor de vrijwilligers die deze happening mogelijk maakten.

Wanneer men in Europa een caravan of camper ziet rijden met het logo van een klompje zullen velen zich wel eens hebben afgevraagd wat dit te betekenen heeft. Leden en oud-leden weten dan dat het mensen zijn die lid zijn van de NCC.
Gerelateerde artikelen
Camper kopen: Waarop letten en wat kost een kampeerauto?Ook wel eens jaloers op mensen met een eigen camper? Vrij om te gaan en staan waar je wilt en altijd je eigen huisje bij…
Vouwwagen kopen: Waar moet je op letten en wat is de prijs?De vouwwagen is terug van weg geweest en met name, omdat de prijs veel lager ligt dan die van een camper of kampeerauto,…
Vakantiebeurzen: van kamperen tot verre reizenVakantiebeurzen: van kamperen tot verre reizenOnline 'gaan' is een van de populairste manieren waarop we inspiratie en informatie verzamelen over onze volgende vakant…
De kleinste en langzaamste camper ter wereldTijdens de crisis gaan producten van luxe-artikelen hun maten aanpassen aan de omstandigheden en de vraag. Dethleffs ont…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alexas Fotos, Pixabay
  • Eigen ervaring
  • Website Nederlandse Caravanclub.

Reageer op het artikel "Nederlandse Caravan club is een fijne vereniging"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 25-09-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Kamperen
Schrijf mee!