InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Kamperen > Kamperen of kramperen

Kamperen of kramperen

Kamperen of kramperen Kamperen kan erg leuk en gezellig zijn. En moet je minimaal één maal in je leven een keer hebben gedaan. Mits je je natuurlijk goed voorbereid en de juiste spullen mee hebt genomen. Want anders kan kamperen ook kramperen worden. Hieronder kun je lezen wat je nodig hebt om te kamperen met een tent op een camping en hoe je kamperen niet verandert in kramperen!

Kamperen

Als je gaat kamperen moet je er voor zorgen dat je de juiste spullen mee hebt en niet de onnodige dingen. Je moet voor kamperen wel een beetje avontuurlijk zijn aangelegd en niet te veel luxe willen hebben. Want in een tent zul je geen stopcontacten vinden zodat je je haar even kunt drogen met een föhn of even een uurtje tv kunt kijken. En voor een toilet of douche zul je waarschijnlijk even een stukje moeten lopen.

Benodigdheden kamperen

  • een goede waterdichte tent
  • grondzeil
  • hamer/schep
  • luchtbed/kampeermatras
  • slaapzak
  • gasstel/gasfles
  • zaklamp/lantaarn
  • touw
  • kunststof servies/bestek
  • kleding voor alle weersomstandigheden
  • paspoort
  • geld/bankpasjes
  • rugtas en plastic tassen
  • toiletartikelen (miniformaat)
  • zonnebril
  • afwasspullen
  • batterijen/opladers
  • reiswekker
  • fototoestel
  • EHBO set
  • medicijnen
  • aansteker/lucifers
  • spelletjes voor binnen en buiten
  • klapstoelen/klaptafel
  • koelbox

Veel artikelen kun je in het buitenland kopen. Dit schelt een hoop ruimte in je tas of koffer en scheelt een hoop sjouwwerk.

Wat te doen bij regen

Mocht de regen echt met bakken uit de hemel komen, zorg er altijd voor dat je spullen in de tent en natuurlijk de tent binnenin droog blijft. Span eventueel een extra zeil over de tent heen. Zorg er wel voor dat het water zich niet in het zeil verzamelt. Probeer je tent altijd op een verhoogd stukje neer te zetten dan verklein je namelijk de kans dat er water je tent binnen stroomt. Mocht dit toch gaan gebeuren, graaf dat een soort van gleuf om je tent heen om daar het water in op te vangen. Anders wordt je kamperen toch kramperen.

De meeste camping hebben goede faciliteiten als het gaat regenen. Ben je op die faciliteiten uitgekeken zijn dan kun je ook nog het volgende gaan doen. Ga uitjes plannen die je met regen toch nog kunt gaan doen. Meestal gaat er in plannen veel tijd zitten en als je uitgeplant bent dan is de regen vaak al weer voorbij.

Toiletvoorzieningen tijdens kamperen

Als je gaat kamperen zorg er dat je niet te ver en niet te dicht bij de toilet- en douchevoorzieningen staat. Het is erg vervelend als je eerst 10 minuten moet lopen voordat je naar het toilet kan. Maar het is ook vervelend als er de hele dag mensen voorbij je tent lopen die naar het toilet gaan of gaan douchen.

De meeste campings hebben grote gebouwen waar de toilet en douche gelegenheden zijn. Over het algemeen is daar vrij van te gebruiken. Maar er zijn ook camping waar je speciale muntjes moet halen om te kunnen douchen en daar betaal je dan een klein bedrag voor. Meestal zijn de voorzieningen groot genoeg en schoon. De voorzieningen van de dames en de heren zijn over het algemeen gescheiden.

Camping kiezen

Als je hebt besloten om te gaan kamperen, kies dan zorgvuldig je camping uit. Campings onderling kunnen nogal verschillen. Zo heb je campings met of zonder zwembad, met of zonder een campingwinkel, campings waar honden wel of niet zijn toegestaan en noem maar op. Ook zijn de campings beoordeeld met sterren. Hoe meer sterren hoe luxer de camping is.

Prijzen

Afhankelijk van waar en wanneer je gaat kamperen en hoe luxe je het wilt hebben, heb je al staplaatsen vanaf 15,- per dag tot wel 100,- of meer per dag. Om vakantiekosten de drukken maar toch lekker even weg te zijn, zijn er steeds meer mensen of gezinnen die voor een kampeervakantie kiezen.

Kampeerergernissen voorkomen

Om veel kampeerergernissen te voorkomen staan hier nog een aantal tips.
  • Zet voordat je op vakantie gaat je tent in de tuin op om te kijken of alles compleet is en nog heel is. En natuurlijk het belangrijkste, of je nog weet hoe je je tent moet opzetten.
  • Controleer je gasstel/gasfles of die het nog wel doet
  • Check je zaklamp/lantaarn

Veel kampeerplezier
© 2008 - 2017 Lautof, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geen geld voor een dure vakantie? Koop een tent!Geen geld voor een dure vakantie? Koop een tent!Veel mensen kijken alweer uit naar de zomervakantie. Door de crisis en onzekerheid is er echter weinig tot geen geld te…
Kant en klare bungalowtent huren, hoe bevalt dat?Kant en klare bungalowtent huren, hoe bevalt dat?Lekker op vakantie naar de zon? Een bungalowtent huren is luxe kamperen. Kamperen is trouwens nog steeds een van de mees…
Tips bij het kamperen in een tentTips bij het kamperen in een tentKamperen is iets wat mensen al jarenlang doen. Eigenlijk is kamperen al zo oud als de mensheid. Het kamperen in een tent…
Voor het eerst kamperenWat staat je allemaal te wachten als je voor het eerst gaat kamperen? En, wat heb je eigenlijk allemaal nodig tijdens he…
Bronnen en referenties
  • Anwb boekje over kamperen
  • Vacansoleil

Reageer op het artikel "Kamperen of kramperen"

Infoteur: Lautof
Laatste update: 11-10-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Kamperen
Schrijf mee!