InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Kamperen > Grappige en nuttige kampeergadgets

Grappige en nuttige kampeergadgets

Grappige en nuttige kampeergadgets Sommige kampeerders wanen zich de James Bond van de camping wanneer zij quasi onverschillig hun technologische hoogstandjes tevoorschijn halen. Zij verstaan de kunst om tussen de honderden goed bedoelde uitvindingen die op kampeergebied elk jaar weer op de markt komen precies die handigheidjes te halen die daadwerkelijk praktisch zijn en wellicht in de toekomst een ‘must’ worden voor elke zich zelf respecterende kampeerder. Hieronder een overzicht van de huidige gadgets binnen de kampeerartikelen.

Kampeerartikelen

Er zijn vele nuttige kampeerartikelen te koop. De meeste kennen we: de tent, de slaapzak en de stoel. Maar in kampeerwinkels en op internet zijn veel meer artikelen te verkrijgen. Sommige zijn nutteloos maar grappig. Anderen zijn nuttig, milieuvriendelijk en origineel. Elk jaar komen er weer artikelen bij.

Met kampeerpannetje elektriciteit opwekken

Op basis van een ontdekking uit de negentiende eeuw kunnen we tegenwoordig USB-apparaten opladen met behulp van warmte. Terwijl je met de PowerPot of de Biolite camping stove je eten klaarmaakt zetten de pannen de warmte om naar elektriciteit. De technologie heet thermoelectric power generation. Aan de pan zit een draad bevestigd die je kunt aansluiten op bijvoorbeeld je telefoon.

Met grappige milieuvriendelijke bikini elektriciteit opwekken

Houd je niet van zelf eten koken, maar lig je liever in je bikini te bakken aan het strand? In dat geval is er de Solar-bikini. Terwijl je de hele dag in het zonnetje ligt laadt je bikini met behulp van zonnepaneeltjes je telefoon op. Binnenkort komt er ook een versie voor mannen.

Lamp van drankfles

Een bottlelight ziet eruit als een soort kurk, maar is een ledlampje. Je kunt hem in een lege drankfles doen zodat je deze kunt omtoveren tot een lamp. Zo zorg je voor romantische sfeerverlichting in je tent.

Opvouwbare barbecue voor op de camping

Een barbecue die je net zo klein kunt opvouwen als een laptop. Hij weegt vier kilo en is in opgevouwen toestand 45 cm x 25 cm. Net als een gewone barbecue kun je hem elke keer weer opnieuw gebruiken en heeft het niet de nadelen van een wegwerpbarbecue.

Top kampeergadget: Slaapzak met broekspijpen en mouwen

’s Ochtends op een luchtbedje je slaapzak uitkruipen kan voor sommigen een flinke onderneming zijn. In deze gevallen is de slaapzak die je gewoon kunt aanhouden als je naar het toiletgebouw gaat, of naar de kampwinkel een onmisbaar kampeerartikel. Ze hebben mouwen en broekspijpen en een capuchon en je loopt er lekker warm bij. Wellicht zul je nieuwsgierige blikken krijgen.

Vreemde kampeerartikelen: Jas, slaapzak en tent ineen

De JakPak is een jas die voorzien is van ritsen, klittenband en bretels. Op die manier kun je hem omtoveren tot slaapzak en zelfs tot tent. De tent is zeer minimalistisch (alleen boven het hoofd is een tent-achtige constructie ter grootte van een gemiddeld boek) en voor sommigen wellicht zeer claustrofobisch. Maar omdat hij tot de heup waterdicht is schijnt hij ideaal te zijn voor festivalgangers.

Reflecterende scheerlijnen voor op donkere campings

Wanneer je in het donker over een camping wandelt kun je zomaar ineens struikelen over de lijnen van de tenten. Dat is nu niet meer nodig want er zijn voortaan reflecterende scheerlijnen op de markt die oplichten als je er met een zaklamp langs schijnt. Nu maar hopen dat je mede-kampeerders deze kampeeraccessoires hebben aangeschaft.

Glow-in-the-dark voor op donkere campings

Je hebt hier van alles van. Wat te denken van w.c. papier dat in het donker oplicht of speelkaarten of handschoenen. De glow werkt natuurlijk alleen in het donker. Wanneer er licht is van de maan of van lantaarnpalen zal de werking ervan verminderen. In het geval dat er toch wat licht is zou je Glowsticks of –breaklights kunnen gebruiken om de andere kampeerders voor je lijnen te waarschuwen. Deze dingen hebben een werking van enkele uren.

Vernuftig: De opblaasbare vouwwagen

Bert Holkamp bedacht een systeem waarmee je vouwwagens en tenttrailers door middel van lucht automatisch kunt laten uit- en invouwen. Met het Wind Force systeem hoeft de moderne kampeerder geen gebruik te maken van tentstokken of –scheerlijnen. Met deze uitvinding kun je voortaan in je eentje de tent uit- en invouwen.

Milieuvriendelijk: Kampeertoilet

De 12 ambachten bedacht een w.c. voor situaties waar geen rioolaansluiting aanwezig is maar waar een toilet wel handig zou zijn, de Nonolet. Hij is ook te gebruiken in de tent of in de caravan. Er komt geen chemisch goedje aan te pas, alleen papier. Het werkt zelfs zonder water en dankzij de bijgeleverde ventilator is hij reukloos. De inhoud van het Nonolet mag in de gft-bak. Doordat elke grote boodschap afgedekt wordt met papier ontstaat er met wat extra technologie een soort papiermaché. Eens in de vier weken kan dit in de zak die je dichtvouwt milieuvriendelijk weggegooid worden.

Huis-tuin-en keuken: nuttige gadgets uit het keukenkastje

Verder zijn er allerlei handigheidjes die gewoon uit je keukenkastje komen. Wat dacht je van de sla-centrifuge die gebruikt kan worden als vergiet, schaal om eten in op te dienen en om gewassen kleding in te centrifugeren? Natuurlijk kun je de sla-centrifuge ook gewoon gebruiken waarvoor het bedoel is: om sla te centrifugeren. Maar dat laatste kan ook door de sla in een theedoek te doen, deze dicht te vouwen en vervolgens stevig rond te slingeren.

Ook kun je de was doen door deze in de koelbox te doen, daarna water en zeep toe te voegen waarna je de koelbox in de auto zet. Na een uitstapje is bij terugkomst op de camping de was lekker schoon en fris. Kijk eens in je keukenkastje en bedenk wat voor vernuftigheden je er mee kunt bedenken voor op de camping.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leuk vakantiewerk op een campingLeuk vakantiewerk op een campingOp zoek naar vakantiewerk? Vakantiewerk op een camping kan een leuke uitdaging zijn. Er zijn verschillende banen op camp…
Campings op TerschellingTerschelling is een populaire vakantiebestemming, voor zowel gezinnen als jongeren. Wat betreft accommodatie is er veel…
ANWB Campings van het jaar 2012ANWB Campings van het jaar 2012Op 11 januari 2012 zijn de winnaars bekend geworden die de titel ANWB Camping van het jaar 2012 mogen voeren. Kampeerlie…
Kamperen in AmsterdamWanneer je overnachten in een hotel niets vindt, of je bent iemand die graag het avontuurlijke opzoekt, of je kiest ervo…
Prettig kamperen aan de rand van Parijs: Huttopia VersaillesWie een bezoek aan Parijs wil brengen, kan een hotel of jeugdherberg overwegen. Is de stedentrip onderdeel van een lange…
Bronnen en referenties
  • www.want.nl
  • www.goedgevoel.nl
  • www.pinterest.nl
  • www.telegraaf.nl
  • www.mnn.com
  • www.de12ambachten.nl

Reageer op het artikel "Grappige en nuttige kampeergadgets"

Infoteur: Gway
Laatste update: 30-08-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Kamperen
Schrijf mee!