InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Kamperen > Duincamping Bakkum (kamp Bakkum), ons oudste kampeerterrein

Duincamping Bakkum (kamp Bakkum), ons oudste kampeerterrein

Duincamping Bakkum (kamp Bakkum), ons oudste kampeerterrein De Kennemer Duincamping Bakkum te Castricum is in 1914 ontstaan. En de vraag tijdens de zomervakantie naar een kampeerplaats "op Bakkum" is onverminderd groot. In het hoogseizoen drijft dit de overnachtingstarieven naar ongekende hoogten. Rond de Tweede wereldoorlog was kamperen nog vooral voor Jan de arbeider, die zich geen luxe kon permitteren. Maar sinds 1950 is ook op gebied van luxe en comfort het nodige veranderd. Kamp Bakkum is niet langer alleen voor de Amsterdammer uit de Jordaan, maar ook voor de Volkskrant- of NRC-lezer.

Kamperen vorige eeuw

Kamperen was vorige eeuw voor Jan modaal en anderen die in financieel opzicht weinig hadden. Als je wel meer dan een arbeider had te besteden, ging je in een huisje of pension, maar beslist niet in zo’n armoedige tent zonder enig comfort. En dan ook nog een barre fietstocht vanuit de grote stad met volgepropte fietstassen en kinderzitjes. Meestal minstens 50 km met tegenwind of nog erger. Ter plaatse aangekomen geen elektriciteit, warm water en zelfs geen toilet met stromend water. Koud water uit een pomp was de enige faciliteit. En als je naar de WC ging sleepte je een emmer water mee om het zaakje weg te spoelen.

Kennemer Duincamping Bakkum

Kampeerterrein Bakkum is in 1914 opgericht en bevindt zich nog steeds in de mooie waterleidingduinen van de gemeente Castricum. Het is gelegen op korte afstand van strand en zee. De camping is ontstaan op het toenmalige privé-landgoed van de Duitse prinses, Prinses Von Wied. Een mevrouw die de natuuraanbidder een warm hart toedroeg, want in 1914 gaf ze toestemming aan een aantal personen om op haar landgoed hun tent op te slaan.

Amsterdams accent

Sindsdien groeide Bakkum uit tot een uniek kampeerterrein, waar meerdere generaties Amsterdammers een belangrijk stuk van hun leven hebben doorgebracht. Kinderen waren in de frisse buitenlucht in plaats van op een benauwde etagewoning. Vaders kwamen er samen met hun echtgenotes in het weekend tot rust, na een 48-urige werkweek noeste arbeid. Ze ontspanden er tijdens hun twee weken zomervakantie. "Kamp Bakkum" was een plek waar de Amsterdammers en andere stedelingen konden ademhalen in de vrije natuur. De kampeerders vormden een grote besloten gemeenschap met een sterk sociaal karakter, die lief en leed deelden.

Tweede Wereldoorlog

Kampeerterrein Bakkum gaat in 1941 dicht. Begin 1942 wordt het terrein door de Wehrmacht gevorderd en wordt er een V1-lanceerinrichting geïnstalleerd die gelukkig niet wordt ingezet. In 1946, wanneer het strand- en duingebied weer wordt opengesteld en het gevaar voor mijnen is geweken, kan ook het kampeerterrein weer voor publiek vrij komen. Helaas kunnen de tenten nog niet overal worden neergezet, vanwege de vele aanwezige bunkers. Inschikken op de andere plaatsen is de boodschap, want de animo is gelijk weer groot. De in totaal 20 bunkers zullen later nog van pas komen als winkelruimte. Pas in 1973 worden ze definitief verwijderd.

Tenthuisjes

Een nieuw fenomeen doet zich in de jaren 50 voor, namelijk het vakantiehuisje met linnen dak en houten vloer. De demontabele tentwoningen worden zeer populair. De linnen huizen beschikken over balkon, keukentje, bedden en simpel meubilair. Sommige zelfs met zeil op de vloer. En al die vakantiehuisjes zijn voorzien van vensters. Kamperen in de oude zin van het woord is dit niet meer, en de huurprijs is navenant hoger.

Welvaart schrijdt voort

Ook Camping Bakkum raakt eind 20ste eeuw in een stroomversnelling. De welvaart en ook de vrije tijd neemt toe, en de gezinnen raken gewend aan meer comfort en luxe. Het aantal werkuren is door het verdwijnen van de 6-daagse werkweek inmiddels gedaald van 48 naar soms 36. Daarnaast zijn er per jaar ook vele vakantiedagen bijgekomen. Die extra vrije tijd wordt vaak ook op de camping doorgebracht.

Kamperen mag best een beetje primitiever zijn, maar het verschil met het comfort thuis mag niet té groot worden. Beter sanitair is vooral ook de wens. Meer toiletten, wastafels, spiegels en stopcontacten. En natuurlijk een warme douche! Langzaam maar zeker worden al die faciliteiten geïnstalleerd.

Bakkum is een plaats die allang niet meer uitsluiten op fiets of brommer wordt bereikt, zodat ook in dat opzicht de frequentie en mogelijkheden toenemen.

Gezellig winkelplein

Het leuke winkelplein op Camping Bakkum geeft niet alleen het aanbod van de dagelijkse boodschap, maar is tevens een gezellige ontmoetingsplaats voor jong en oud. Met horeca faciliteiten en dikwijls met levende muziek. De belangrijkste ondernemingen op het plein:

  • Een supermarkt voor de dagelijkse boodschappen.
  • Restaurant en cafetaria, snackbar.
  • IJssalon Jan, die al 50 jaar schepijs van hoge kwaliteit levert
  • Vishandel.
  • Fietsreparatie shop.

Het pleintje geeft ook mogelijkheid aan kinderen voor het verkopen van tweedehandsspulletjes, en in de avond is er dikwijls levende amateurmuziek.

Tarief ontwikkeling

Het unieke duinterrein ligt net als in 1914 nog midden in de natuur. Het Castricummerstrand is op loopafstand. Er kamperen midden in de zomervakantie ruim 6.500 mensen op de 1.700 plaatsen wat nu Kennemer Duincamping Bakkum heet. De camping is ook bekend bij de toeristische kampeerder, die daar met het laatste model caravan of koepeltent neerstrijkt in het bos.

De tarieven volgen de wet van “Vraag en Aanbod”, want in het hoogseizoen kost een nachtje kamperen, inclusief toeristenbelasting en andere verplichte toeslagen, inmiddels zo’n 50 euro. Kamperen op Bakkum doe je allang niet meer omdat je huishoudbudget zo krap is.
Gerelateerde artikelen
Ideale gezinsvakantie: goedkoop, geen stress en vlakbijIdeale gezinsvakantie: goedkoop, geen stress en vlakbijEen familievakantie houden kun je op veel manieren. Maar als een paar weken vrijaf vooral gaat om met je gezin te ontspa…
Egmond aan Zee: badplaats met zon, cultuur en natuurEgmond aan Zee: badplaats met zon, cultuur en natuurGedurende het gehele jaar is het voormalige vissersdorp Egmond aan Zee een aantrekkelijke (bad)plaats met strand, zee en…
Wat is een modaal inkomen?De meeste mensen denken dat het modaal inkomen het gemiddelde inkomen is in Nederland, maar dat is niet het geval. Het i…
Alles over Ferry DoedensFerry Doedens is wellicht het meest bekend door zijn rol als Lucas Sanders in de soapserie Goede Tijden Slechte Tijden.…
Modaal inkomen tussen wal en schip?Modaal inkomen tussen wal en schip?Het modaal inkomen is bij benadering het gemiddelde inkomen van Nederland. De gezinnen die rond moeten komen van een der…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JerzyGorecki, Pixabay
  • Kennemer Duincamping Bakkum;
  • Kennemerduincampings.nl

Reageer op het artikel "Duincamping Bakkum (kamp Bakkum), ons oudste kampeerterrein"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 15-06-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Kamperen
Schrijf mee!