Ideale gezinsvakantie: goedkoop, geen stress en vlakbij

Ideale gezinsvakantie: goedkoop, geen stress en vlakbij Een familievakantie houden kun je op veel manieren. Maar als een paar weken vrijaf vooral gaat om met je gezin te ontspannen en uit te rusten, kun je beter dicht bij huis blijven dan een verre reis maken. Dicht bij je woonplaats is leuk en vertrouwd. Het is voordelig en je kan bij slecht weer gewoon lekker even thuis slapen. En wat heerlijk om niet in de file te hoeven.

Gezinsvakantie in de jaren 50

Kort na de tweede wereldoorlog, zo circa 1955, waren er nog weinigen die een buitenlandse reis konden betalen. Een enkeling kon het zich veroorloven met de touringcar naar Italië te reizen, een land dat toen juist als vakantiegebied populair begon te worden. Maar zeker ouders met kinderen konden zich die luxe niet permitteren. Die zochten hun toevlucht dikwijls tot kamperen in Nederland met de (4-persoons) tent of in simpel tenthuisje op een kampeerterrein, zoals een camping toen nog heette. Het vervoer vond in die tijd plaats per fiets met kinderzitjes, en fietstassen. Vaak werd met expediteur Van Gend & Loos een grotere hutkoffer vooruitgestuurd, met de zwaardere spullen als kookgerei e.d. Onder Amsterdammers waren kampeerterrein Bakkum in Castricum en De Fransche kamp in het Gooi bijzonder populair. Daar werd zomers dan ook heel plat Mokums gesproken. Je had als ouders geluk als het redelijk zomerweer was gedurende die twee weken. Maar het was ook wel eens 14 dagen slecht weer. Logisch dat op een gegeven moment de zonvakanties populair werden, zodat het Hollandse klimaat je enige vakantie per jaar niet langer kon verpesten.

Kamperen in 2012

Niet alleen is het aantal vakantiedagen van werknemers uitgebreid van 2 naar minstens 4 weken, ook de luxe en het comfort zijn toegenomen t.o.v. vroeger (voor degenen die werk hebben). Het is niet langer een primitieve aangelegenheid om te kamperen, want de kwaliteit en het gebruiksgemak van de campinguitrusting is natuurlijk enorm verbeterd t.o.v. voorheen. De luchtbedden waren al langer in zwang, maar wie had kunnen verzinnen dat er ook opblaasbare tenten zouden komen die in een oogwenk staan. De kookmogelijkheden zijn ook niet langer primitief en als je een keertje geen zin hebt om de maaltijd te bereiden, haal je een patatje.

Douche en toiletvoorziningen

De moderne douche en toiletgebouwen zijn ook in geen enkel opzicht meer te vergelijken met de Wcs van vroeger, toen je nog met een emmer water het zaakje moest wegspoelen en de douche geheel niet aanwezig was, of amper over warmwater beschikte.

Het vervoer

Ja dat is natuurlijk helemaal luxe als je in het bezit van een auto bent, waar je de fietsen achterop mee kunt nemen, en voor de rest ook alle gemakken kunt vervoeren van je woning naar camping. En niet te vergeten van camping naar huis. Want als je dicht bij je woning kampeert kun je af en toe in je eentje of met zn allen een dagje terug, voor een lekkere douchebeurt, en om even de planten+tuin te controleren en de post te bekijken. Kun je gelijk nog wat verplichtingen afwerken en eventueel een nachtje slapen in je eigen bed als je de volgende ochtend ook nog wat thuis moet regelen. Des te lekkerder ga je vervolgens met je lege hoofd weer naar de tent of het huisje.

Het klimaat

Het enige dat je nog steeds niet moet hebben is 14 dagen regen. Maar zodra het enigszins droog is en niet te koud, kun je jezelf en je gezin goed vermaken op een camping, vandaag de dag. Voor de kinderen en volwassen is bij minder goed weer veel te beleven en wordt er genoeg georganiseerd. Bovendien heb je de vrije natuur tot je beschikking met die grazende hooglanders in de duinen, en kun je bramen of bosbessen zoeken.

Sensatie voor je kinderen en/of kleinkinderen

Als je een gezin hebt of al in de kleinkinderen zit, is niets zo leuk om dichtbij huis vakantie te houden in een huisje of in een tent. Want dat betekent weinig reistijd en weinig reiskosten, en dus geen kinderen die zich vervelen tijdens die reis. Dus al met als nauwelijks stress. Maar je hebt ook het gemak van je eigen woning op minder dan een uur afstand, voor als je even wat van thuis nodig hebt, of iets moet regelen. Als je in Amsterdam woont kun je voor het prachtige Gooi kiezen of de diverse duincampings aan onze mooie Noordzeekust. Kun je behalve van de prachtige duinen ook bij mooi weer van het strand genieten. Als opa en oma zet je bijvoorbeeld je tent op en laat je beurtelings je kinderen en/of kleinkinderen komen voor een leuk dagje of een weekendje ontspanning. Zelf ga je als grootouders natuurlijk stiekem thuis slapen in je heerlijke eigen bed zodra ze er toch niet zijn.

Bakkum

Gelegen in het Noordhollands Duinreservaat, een waterwingebied. U heeft het hierboven al gelezen: Camping Bakkum was rond de tweede wereldoorlog en ook daarna buitengewoon populair bij de Amsterdamse arbeiders die vaak slecht behuisd waren op hun kleine etagewoning. Deze camping dateert al van 1914, wat betekent dat in 2014 het 100-jarig bestaan werd gevierd. Oorspronkelijk was het terrein geen kampeerterrein, maar deed het dienst als overnachtingadres voor werklozen. Die waren namelijk in het kader van de werkvoorziening te werk gesteld in de duinen waar ze dennen moesten planten t.b.v. de mijnbouw in Limburg, waar het als stuthout werd gebruikt.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ideale gezinsvakantie: goedkoop, geen stress en vlakbij"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 19-03-2020
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Kamperen
Schrijf mee!