InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > De UCI World Tour

De UCI World Tour

Vanaf 2011 behoort de Vuelta tot de UCI World Tour. De UCI, ofwel de Internationale Wielerunie. Dit is een internationale wielercompetitie. De Ronde van Spanje werd twee keer door een Nederlander gewonnen. In 1967 werd deze gewonnen door Jan Janssen en in 1979 door Joop Zoetemelk.

Laat in de zomer

De Vuelta wordt laat in de zomer gehouden. Vroeger werd deze in april – mei gereden. Sinds de verplaatsing van de wielerwedstrijd is deze in populariteit gestegen. Zo hebben er de afgelopen jaren aan deze wedstrijd veel meer buitenlandse renners meegedaan en dus niet uitsluitend Spanjaarden. De Vuelta is dus internationaler geworden. Renners doen ook mee aan de Ronde van Spanje om zich min of meer voor te breiden op de Giro.

Geen traditionele truien

De Vuelta heeft geen traditionele truien voor de leiders. Deze veranderen om de zoveel jaar weer van kleur van uiterlijk. Dit heeft te maken met de verandering van sponsors. De leiderstrui voor het algemeen klassement is sinds 2010 rood, die voor de leider in het puntenklassement is groen en de trui in het bergklassement is wit met blauwe bolletjes. Naast deze drie klassementen is er ook nog een vierde klassement. Dit is tegenwoordig het combinatieklassement. Deze wordt berekend door de klasseringen uit de drie klassementen bij elkaar op te tellen.

Het beest van Asturië

De zwaarste klim in de Ronde van Spanje is de op de alto de El Angliru in Asturië. Deze berg is ruim twaalf kilometer lang. Deze etappe werd pas in 1999 toegevoegd aan de Vuelta. Het steilste en moeilijkste stuk is de Cueňa les Cabres. Deze klim staat ook wel bekend als ‘het beest van Asturië’ of ‘de verschrikkelijke Angliru.‘ In 2002 was de organisatie van de Vuelta van plan om deze beklimming niet meer in de wedstrijd op te nemen. Dit kwam vooral, doordat het tijdens stormachtig weer en hevige regen haast onmogelijk was om de top te bereiken. In 2008 is deze zware beklimming toch weer in de ronde opgenomen.

Meer bergetappes

De Vuelta kent veel meer bergetappes en finishes bergop dan de Tour de France en de Giro d’Italia. Zo zijn andere beklimmingen de Alto de Abantos, de Sierra Nevada, de Lagos de Covadonga, Arcalis, Cerler en Rassos de Peguera. Wel zijn deze etappes minder zwaar dan die van de andere twee rondes.
Gerelateerde artikelen
Wedstrijd- en ploegcategorieën binnen het wielrennenWedstrijd- en ploegcategorieën binnen het wielrennenIn het wielrennen zijn er verschillende niveau's voor wedstrijden en ploegen. Niet elke wedstrijd is namelijk even belan…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "De UCI World Tour"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 07-02-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!