InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > De European Dog Show: wat is de European Dog Show

De European Dog Show: wat is de European Dog Show

De European Dog Show: wat is de European Dog Show Op de European Dog Show in Leeuwarden zijn meer dan 300 soorten honden te vinden. In totaal zullen zon elfduizend dieren acte de presence geven. De honden die op de European Dog Show zijn te vinden komen bovendien van over de hele wereld. Alles over de European Dog Show.

De European Dog Show in Leeuwarden

De European Dog Show werd dit jaar in Leeuwarden gehouden van 1 tot en met 4 september in het WTC in Leeuwarden. Er komen elfduizend honden naar het evenement en zij behoren tot driehonderd verschillende rassen. De dieren vinden een onderkomen in 6 verschillende hallen van het WTC.

European Dog Show ter ere van het 100-jarig bestaan van de Federation Cynologique International

De European Dog Show wordt gehouden ter ere van het 100-jarig bestaan van de Federation Cynologique International. Deze organisatie werd in 1911 opgericht en is het wereldwijde orgaan op het gebied van rashonden. Heel veel kennelclubs zijn aangesloten bij de organisatie. Nederland was een van de oprichters van de club. Om te vieren dat de club een eeuw bestaat, zijn er dit jaar in Nederland vier grote hondenshows. De laatste keer dat er in Nederland een grote hondenshow werd georganiseerd was in 2002. In 1995 was de show in 1995. In het noorden van Nederland werd nooit eerder zon grote show gehouden van honden.

Grote hondenshows in andere landen

In mei 2011 was ook al een grote hondenshow in Duitsland. In juli vond de World Dog Show plaats in Parijs. De honden die in Parijs en in Leeuwarden kampioen worden, doen mee aan de wedstrijden in Brussel voor de Champion of Champions. De wedstrijden in Leeuwarden zijn Europese hondenwedstrijden. Wie punten wint kan Europees kampioen worden. Bovendien zijn het open kampioenschappen. Dit betekent dat ook deelnemers uit landen buiten Europa met niet-Europese honden Europees kampioen kunnen worden. Om die reden komen er mensen uit de hele wereld naar de European Dog Show. Geregisteerd staan hondeneigenaren uit zelfs Korea, Rusland en de Verenigde Staten.

Sommige hondenbezitters laten verschillende honden keuren

Sommige hondenbezitters laten bovendien ook meer dan 1 hond keuren. Zo heeft er een hondenbezitter meegedaan die maar liefst 17 dieren heeft laten keuren. Ook zijn er meerdere hondeneigenaren die tussen de 10 en 15 honden laten keuren.

De 9 Nederlandse rassen zijn ook vertegenwoordigd op de European Dog Show

De negen Nederlandse hondenrassen zijn ook vertegenwoordigd op de European Dog Show. Dit zijn de volgende honden:
  1. het Markiesje,
  2. de Hollandse Smoushond,
  3. de Hollandse herder ruw/lang en korthaar,
  4. de Nederlandse Schapendoes,
  5. het Kooikerhondje,
  6. de Saarlooswolfhond,
  7. de Drentsche Patrijshond,
  8. de Stabijhoun
  9. de Wetterhoun

In totaal 354 erkende hondenrassen op de wereld

Op de wereld zijn er in totaal 354 erkende hondenrassen. Op de European Dog Show zijn maar liefst 324 te vinden, dus ze zijn er bijna allemaal.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Fan de Frije Wetters
  • Friesch Dagblad
  • European Dog Show 2011

Reageer op het artikel "De European Dog Show: wat is de European Dog Show"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 04-09-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!