InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Het Glemmer Beachfestival: wat is Glemmer?

Het Glemmer Beachfestival: wat is Glemmer?

In 2010 introduceerden de horecaondernemers van het Friese plaatsje Lemmer een nieuw strandfestival dat Glemmer werd genoemd. In 2010 speelde onder andere Kane op het strand van Lemmer, maar ook Edwin Evers met zijn band. In 2011 zijn op 1, 2 en 3 september Ilse de Lange, Guus Meeuwis, Martin Morero en DJ Dennis van der Geest op Glemmer te vinden. Alles over Glemmer.

Glemmer het strandfestival in Lemmer, voor jong en oud

Tijdens de eerste editie had de organisatie van Glemmer al gekozen voor differentiatie. Zo speelde op de eerste avond The Pink Floyd Project, een gezelschap dat vooral de ouderen aansprak. Op avond twee stond Kane op het podium en bracht een schitterende show. Op de derde dag was het vooral groot feest met DJ’s voor de jongeren. Op die manier probeert Glemmer voor elke leeftijdscategorie een avond vol vertier te bieden.

Glemmer 2011: de eerste avond met Guus Meeuwis

Ook in 2011 heeft het beachfestival Glemmer weer voor elke avond een heel eigen thema bedacht. Donderdag 1 september, de eerste avond van het Glemmer festival gaat onder de noemer 'Brabant meets Fryslân. Op die avond is vooral een rol weggelegd voor Guus Meeuwis, de hoofdact van die avond. Vanzelfsprekend wordt het lekkerste tot het laatst bewaard en begint de avond met:
  • Kevin en Andre vanaf 18.00 uur. Het duo speelde lange tijd in Kevin’s Crew en stonden in Lost in Music van Veronica.
  • Vangrail vanaf 20.00 uur. Deze band van 5 personen maakt Nederpop die in Nederland en België overal goed bekend is.
  • De Kast vanaf 21.30 uur is een Friese band die in de jaren ’90 heel veel bekendheid had. Vooral In Nije Dei kennen heel veel mensen nog steeds heel goed. De Kast komt voor deze gelegenheid weer samen.
  • Guus Meeuwis. De hoofdact treedt op vanaf 23.00 uur. Wie kent hem niet van ondermeer Kedeng, keding, Oeh Hoe.

'Rock'n Ladies' op Glemmer met Ilse de Lange tijdens Glemmer

De vrijdagavond – 2 september - wordt Rock’n Ladies genoemd omdat er dan een paar stevige dames op het podium staan.
  1. En die avond begint met Lisa Lois om 20.30 uur. Deze dame heeft haar sporen inmiddels wel verdiend en zal het spits afbijten op de tweede avond van Glemmer.
  2. Om 21.45 uur wordt ze opgevolgd door Miss Montreal. Deze band met Sanne Hans krijgt ook steeds meer bekendheid en staat bekend om de K’s Choice-achtige klanken
  3. Ilse de Lang om 23.30 uur. Na deze beide dames betreedt vervolgens Ilse de Lange de buhne op het strand van Lemmer. Deze country en popzangeres is bij iedereen wel bekend sinds zijn in 1998 met haar eerste single 'I'm Not So Tough hele hoge ogen scoort'.

De nacht van Glemmer op 3 september met Martin Morero en de Edwin Evers Band

Op 3 september is er vervolgens de Nacht van Glemmer, waarbij Edwin Evers & Band, Lisa Lois, Loco Loco Discoshow, Piano Toppers, Martin Morero en Dj Dennis van der Geest optreden. De derde avond van het festival begint al om 17.00 uur met muziek, maar voorafgaande daaraan is er op het strand ook al van alles te doen en te zien. Dit mede door de sponsoren.

Programma van de laatste Glemmer avond op 3 september van Glemmer 2011:
  1. Kevin en Andre – 18.00 uur
  2. Edwin Evers Band - 19.10 uur
  3. Danny Panadero – 20.55 uur
  4. Loco Loco Discoshow – 21.15 uur
  5. Piano Toppers – 22.30 uur
  6. Martin Morero uit Gooische Vrouwen – 23.30 uur
  7. Dennis van der Geest – 23.59 uur

Waar vindt het Glemmer beachfestival plaats?

Het Glemmer Beach festival vindt plaats op het strand van Lemmer. Daar staat een megafestivaltent waar iedereen onder kan staan. Vanzelfsprekend voorzien van alle mogelijke licht- en geluidselementen. Overal op het terrein zijn verder eet- en drinkgelegenheden te vinden en natuurlijk toiletgelegenheden. Het strand van Lemmer is te vinden aan de Plattedijk.

Overnachten op een speciale camping tijdens Glemmer?

Wie dat wil kan tijdens Glemmer ook nog op de camping van Glemmer staan. Dit is de gemeentecamping, maar die is gedeeltelijk omgedoopt tot Glemmer camping. Festivalbezoekers kunnen er tegen een gereduceerd tarief terecht. Er zijn ook enkele schepen die slaapplaats aanbieden op het water.

De sfeer van Glemmer

De sfeer van het Glemmer Beachfestival is ontspannen en prettig te noemen. Met het water op de achtergrond, de sfeer van een leuk vissersplaatsje (waar het overdag ook goed toeven is overigens) en een goede line-up is het gewoon heerlijk feest op het festival.

Aanvullende activiteiten

Tijdens de tweede editie van Glemmer is er niet alleen maar muziek te horen. Zo is er op de zaterdag ook een outdoor challenge waarbij deelnemers eerst mogen oefenen om zo snel mogelijk een soort touwladder te beklimmen en ze dat daarna mogen doen voor mooie prijzen. Ook zijn er sportdemonstraties. Sponsoren Sonnema en Coca Cola komen ook met leuke zaken zoals een refreshmenttent. Tevens is er op de derde avond een verkiezing voor de leukste Glemmer girl en boy. Degenen die er het meest glamourous bij lopen, krijgen daarvoor op die avond een prijs.

Streng alcohol- en drugsbeleid op Glemmer

Tijdens Glemmer 2010 werden op de derde avond drugshonden ingezet. Dit jaar zal dat ook weer het geval zijn, maar verder is er ook strenge controle op het gebruik van alcohol door jongeren tot 16 jaar. Mensen tussen 16 en 25 moeten hun identificatiemiddel meenemen om aan te tonen dat ze alcohol mogen drinken. Zij krijgen een polsbandje. Wordt iemand betrapt op het drinken van alcohol terwijl hij of zij geen polsbandje draagt, dan is het direct einde verhaal op die avond. Die persoon wordt dus direct van het terrein gezet en kan niet meer meefeesten. Wie wel wil feesten en ouder is dan 16 jaar, moet in ieder geval zijn identificatiebewijs laten zien, want anders krijgt de persoon in kwestie geen polsbandje en loopt hij of zij dus ook de kans om bij drankgebruik van het terrein gezet te worden. Ook als hij of zij wettelijk wel mag drinken. De organisatie heeft dat besluit overigens genomen omdat de Voedsel- en Warenautoriteit hoge boetes oplegt bij overtredingen.

Kaarten voor Glemmer

Kaarten voor Glemmer zijn te koop via de ticketservice, maar ook met korting via onder andere de uitgeverij van de Leeuwarder Courant en de plaatselijke Zuid-Friesland. De link daarnaartoe is: Zuid-Friesland of Leeuwarder Courant

Lees verder

Gerelateerde artikelen
RTL 4: Meeuwis & De Mol Maken VriendenRTL 4: Meeuwis & De Mol Maken VriendenZanger Guus Meeuwis en alleskunner Johnny de Mol zijn al jarenlang vrienden. Dolblij waren ze dan ook toen ze te horen k…
Guus Meeuwis: Groots met een Zachte G 2018Guus Meeuwis: Groots met een Zachte G 2018Ook dit jaar wordt Groots met een zachte G van Guus Meeuwis weer georganiseerd in het Philips Stadion te Eindhoven. Groo…
The Voice of Holland 2016: Jury en seizoensopbouwThe Voice of Holland 2016: Jury en seizoensopbouwOp 21 oktober 2016 start een nieuw seizoen van The Voice of Holland. Deze talentenshow, bekend van de omgedraaide stoele…
Bronnen en referenties
  • Zuid-Friesland
  • Leeuwarder Courant
  • www.glemmer.nl

Reageer op het artikel "Het Glemmer Beachfestival: wat is Glemmer?"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 24-08-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Lemmer
Schrijf mee!