InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Toetanchamon: de tentoonstelling in Brussel en Amsterdam

Toetanchamon: de tentoonstelling in Brussel en Amsterdam

Toetanchamon: de tentoonstelling in Brussel en Amsterdam Wie geen geld heeft om af te reizen naar Egypte, kon reeds gaan genieten van de graftombe en de schatten van farao Toetanchamon in Brussels Expo in 2011. Nu kan de tentoonstelling bezocht worden in Amsterdam, meer bepaald van 29 november 2012 tot 5 mei 2013, telkens van 9 tot 19 uur. Een schitterende tentoonstelling, waar jong en oud heel wat van opsteken! Altijd al in de ban geweest van Egypte en van de farao's? Een echte fan van Toetanchamon? Dan is de tentoonstelling Tutankhamun echt iets voor jou! Na Brussels Expo in 2011, is deze tentoonstelling nu opgebouwd in Amsterdam en wel van 29 november 2012 tot 5 mei 2013.

De tentoonstelling

De tentoonstelling is opgebouwd uit drie grote delen. Eerst heb je een introductiezaal, daarna word je meegenomen met Howard Carter en Lord Carnavon naar de tijd van de ontdekking en tenslotte kan je op je gemak alle schatten nog eens in detail bekijken.

Introductiezaal

Eens je bent binnen geraakt, krijg je een audiogids, verkrijgbaar in verschillende talen. Deze is echt noodzakelijk, anders mis je een groot deel van de tentoonstelling. Daarna kom je terecht in de introductiezaal. Hier leer je meer over Egypte, over fauna en flora, over de steen van Rosetta, over het opgravingsgebied en over het beeld van Toetanchamon met de inscriptie van zijn naam op de achterkant. Op sommige panelen vind je een nummertje. Door dit in te tikken op je audiogids krijg je uitleg over wat er te zien is. Er valt ook heel wat te lezen, maar de tekst op de audiogids is een welkome aanvulling. Op het einde van de zaal is een deur met een televisietoestel naast. Hierop kan je aflezen hoelang je nog moet wachten tot je het volgende deel in mag. Elke 12 minuten wordt er een nieuwe groep toegelaten.

Films

In de volgende zaal krijg je een aantal films te zien. Via de audiogids krijg je meeslepende tekst en uitleg te horen. Hier is de audiogids echt wel noodzakelijk, anders heb je geen uitleg. Eerst zie je wie de ouders van Toetanchamon waren. Daarna maak je kennis met Howard Carter en zie je hoe zijn doorzettingsvermogen leidde tot de ontdekking van het graf van Toetanchamon. Je beleeft mee de spanning en de ontroering van de ontdekkers bij het ontdekken van de verzegelde graftombe. Je ziet hoe de voorwerpen in de voorkamer waren opgestapeld en dat er eerder al grafrovers waren binnengedrongen. Daarna maak je kennis met het schrijn waar Toetanchamon in werd bewaard. Van deze kamer was de zegel nog intact, het bewijs dat hier in 3000 jaar niemand was binnengetreden en dat alles zich nog in dezelfde staat bevond.

De schatten van de farao

In het laatste deel van de tentoonstelling staan de voorwerpen uit het graf netjes uitgestald. Met de audiogids kan je rustig beluisteren waar de voorwerpen voor dienden, waaruit ze gemaakt werden en van wie ze waren. Naast de voorwerpen staan ook bordjes waar nog meer uitleg op staat. Hier zie je sieraden, strijdwagens, spelen, stoelen, etc. Verder ook het schrijn met de vier kanopen met de ingewanden van Toetanchamon en natuurlijk het beroemde dodenmasker!

Shop

Na de tentoonstelling beland je in de shop. Hier vind je de tentoonstellingsgids, met een editie voor volwassenen en eentje speciaal op kindermaat. Bij aankoop van de twee tegelijk krijg je korting. Mooie catalogi met extra uitleg over de making of van de tentoonstelling. Verder andere boeken, leesboeken over Egypte en souvenirs. Beelden en voorwerpen uit albast, teksten op papyrus, scarabees, potloden, schrijfpennen, postkaarten, etc.

Replica's

De tentoongestelde voorwerpen zijn niet de echte voorwerpen. Het zijn replica's, maar wel schitterend nagemaakt! Het namaakgoud blinkt zo dat je denkt dat het echt is! Sommige stukken werden tweemaal gerepliceerd. Eenmaal voor de uitleg bij de films en eenmaal voor de uitgestalde voorwerpen.

Organisatie in Brussel

De organisatie zelf laat veel te wensen over. Wanneer je aankomt, staat er een lange rij te wachten. Je schuift gewoon mee aan, totdat iemand uit de rij je er op attent maakt dat je de tickets eerst even verderop moet gaan kopen. Je gaat dan je ticket kopen en daarop staat het uur waarop je binnen mag. In ons geval twee uur later. Daar sta je dan. Je kan gaan wandelen naar de omliggende parken en naar het Atomium, maar daarvoor ben je uiteindelijk niet gekomen. Met je ticket van de tentoonstelling kan je korting krijgen voor een bezoek aan het Atomium. Deze service vind je maar wanneer je binnen bent in de tentoonstelling, dus te laat. Buiten staat daar geen woord over, net zo min als bij het Atomium zelf. En dan mag je nog van geluk spreken dat het niet regent, want anders kan je nergens terecht. Er staan wel wat stoeltjes bij de ingang, maar erg onvoldoende bij een grote stormloop. Ook toiletten vind je enkel binnen. Wanneer je dan op het aangegeven uur terug gaat aanschuiven, is het nog niet aan jou, want er is vertraging opgelopen. En weer sta je in de verkeerde rij, want de mensen die vooraan staan aan te schuiven, zijn mensen van het vorige tijdslot. De jobstudentjes die er rondlopen, hebben kennelijk heel wat moeite om alles in goede banen te leiden, het zijn de mensen uit de rij zelf die je zeggen waar je naartoe moet. Eens je dan binnen bent, kom je in de introductiezaal en wanneer je rond bent gegaan en gaat aanschuiven voor het volgende deel, moet je nog een aantal maal 12 minuten wachten eer je binnen mag. Gelukkig is het leed daarna geleden en kan je vanaf daar rustig op je eigen tempo verder gaan. Hoewel, het aantal stoelen en banken bij de films is ook te beperkt, zodanig dat een groot aantal mensen moet blijven rechtstaan. De kinderen zijn het snelst, installeren zich en vele oudere mensen moeten dan maar blijven staan. Niet erg netjes allemaal. Heel het gedoe met de wachttijden deed heel wat mensen afknappen. Sommigen gingen hun geld terugvragen, anderen werden serieus ongeduldig en begonnen te mopperen. Onze pubers die een bezoek aan een tentoonstelling al helemaal niet zagen zitten, werden er niet enthousiaster door. Gelukkig maakte de filmzaal en de prachtige voorwerpen veel goed, anders was het geen prettige middag geweest. Hopelijk hebben de organisatoren uit hun fouten geleerd en verloopt alle sin Amsterdam wat vlotter!

Waar en wanneer Amsterdam?

Waar

Place to be is Amsterdam Expo, Gustav Mahlerlaan 24, naast station Amsterdam Zuid. Parkeerplaats in de parkeergarage aan de overkant (aantal plaatsen beperkt) of op de parking van het iets verder gelegen Crown Plaza Hotel.

Wanneer?

Van 29 november 2012 tot 5 mei 2013, alle dagen van 9 tot 19 uur. Dit is twee uur meer dan in Brussel, waar de tentoonstelling toegankelijk was tussen 10 en 18 uur. Laatste toegang Amsterdam om 18 uur. Volgens de brochure moet je 90 minuten rekenen voor het bezoek. Maar als je alles grondig wil lezen, bekijken en beluisteren ben je al gauw een uur of drie zoet. Langer blijven is geen probleem.

Prijzen

Voor een uitgebreide prijstabel kan je terecht op www.amsterdamexpo.nl/tickets/prijzen. Het goedkoopste ticket is 16 euro. Hierbij moet je nog bespreek- en eventueel transactiekosten rekenen. De audiogids is steeds in de prijs inbegrepen. Weekdagen zijn het goedkoopst. Weekends en feestdagen zijn het duurst. Je kan ook een familiepack kopen, goed voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Zijn er meer kinderen, dan koop je extra kinderkaartjes. Je kan de tickets ook op voorhand bestellen via internet en dit is een echte aanrader, wil je het lange wachten vermijden. Bovendien zijn ze dan ook het goedkoopst. Nadeel is dat je een vaste dag en een vast uur toegewezen krijgt. Je krijgt 30 minuten speling. Onvoorziene omstandigheden of files en je bent je ticket kwijt.

Eigen mening aangaande de tentoonstelling

Een schitterende tentoonstelling! Prachtige voorwerpen en leuke teksten via de audiogids kunnen zowel jong als oud bekoren. Nadeel van de audiogids is dat je niet zo veel met elkaar kan praten. Vraagt je kleinste uitleg, dan ben je een deel van je eigen uitleg kwijt. Je kan wel zo dikwijls terug beluisteren als je wil. Het feit dat je op je eigen tempo naar de voorwerpen kan kijken is ook een pluspunt. Je wordt niet als een kuddedier voortgeduwd zoals in sommige andere tentoonstellingen. De prijzen zijn schappelijk. Goed voor een middagje kunst en cultuur.
Gerelateerde artikelen
Toetanchamon, de jonge koningToetanchamon, de jonge koningAls de Britse archeoloog Howard Carter in november 1922 niet zo gedreven was geweest in het ontdekken van het graf van T…
Egypte, Dal der KoningenRuim 3000 jaar geleden was Thebe in Egypte een bloeiende stad. Hier verkeerden namelijk de farao´s die met hun vermogen,…
Farao, farao's: de top-8 bekendste koningen van EgypteFarao, farao's: de top-8 bekendste koningen van EgypteDit artikel behandelt de top-8 beroemdste heersers van Egypte. Deze koningen c.q. farao's zijn afkomstig uit verscheiden…
Toetanchamon: de samenzweringWaarschijnlijk is Toetanchamon de beroemste koning van het oude Egypte. De 'kinderkoning' ligt in ieder geval in het mee…
Het oude EgypteWanneer er iets over geschiedenis wordt vertelt, is het bijna onmogelijk om niks over het oude Egypte te horen. Ook wann…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Toetanchamon: de tentoonstelling in Brussel en Amsterdam"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 31-05-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!