InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > The Queen Experience, GelreDome Arnhem, 18 november 2011

The Queen Experience, GelreDome Arnhem, 18 november 2011

The Queen Experience, GelreDome Arnhem, 18 november 2011 In het GelreDome in Arnhem vindt op vrijdag 18 november 2011 The Queen Experience plaats, een groots eerbetoon aan Queen, maar vooral aan hun zanger en boegbeeld Freddy Mercury, in november 1991 in Londen overleden aan de gevolgen van Aids. Twintig jaar na dato een ode door Joseph Clark & Band & Wibi Soerjadi onder begeleiding van het New Romanian Symphonic Orchestra & Choir. In samenwerking met STOP AIDS NOW! worden er rondom The Queen Experience verschillende inzamelingsacties georganiseerd.

The Queen Experience, GelreDome Arnhem

Op vrijdag 18 november 2011 is in het GelreDome in Arnhem eenmalig The Queen Experience, een grootschalig eerbetoon aan Queen, vooral aan zanger Freddie Mercury, van wie deze maand de twintigste sterfdag zal worden herdacht. In een twee uur durende show zullen veel nummers van de Britse band gezongen worden door Joseph Clark & Band, onder begeleiding van het New Romanian Symphonic Orchestra & Choir. Speciale gast is Wibi Soerjadi.

Patrick Kramer, zorgt net als bij de Symphonica in Rosso en de Wit Licht concerten van Marco Borsato voor de speciale lasershows, video Walls en lichteffecten. Het podium is geïnspireerd op het laatste concert van Queen in het Wembley Stadion in Londen in 1986. Er zal net als toen gebruik worden gemaakt van verschillende hoogtes in het podium en hetzelfde lichtplafond met losse lampen.
Tijdens dit optreden zingt Joseph Clark samen met de sopraan Sibongile, een landgenote uit Zuid-Afrika, het legendarische nummer Barcelona, oorspronkelijk een duet van Freddie Mercury met Montserrat Caballé.

The Queen Experience is gekoppeld aan STOP AIDS NOW! Rond deze avond zijn er tevens een aantal inzamelingsacties voor dit doel. Van ieder verkocht entreebiljet gaat een gedeelte naar deze stichting.

Voorverkoop en aanvangstijden Queen Experience

De voorverkoop is gestart op 24 mei.
De aanvang is 20.30 uur, eindtijd 22.45 uur, er is geen pauze.
GelreDome is open om 18.00 uur.

Beknopte biografie Freddie Mercury

Farrokh Bulsara, oftewel Freddie Mercury werd geboren op het eilandje Zanzibar, op 5 september 1946. In 1968 besloot hij samen met medestudenten Brian May en Tim Staffell van het Londens Imperial College een bandje te starten. Later werd daar Roger Taylor aan toegevoegd en werd gekozen voor Smile als groepsnaam. In 1970 kwam Freddie Mercury Smile versterken, in 1971 gevolgd door het vierde Queen-lid John Deacon. De naam van de band werd veranderd en Queen was een feit.

Freddy bracht de eerste jaren van zijn leven door in India, in zijn kinderjaren verhuisde het gezin Bulsara naar Londen. Hij rondde er aan de kunstacademie een studie Design af, en speelde tot zijn toetreding tot Queen in diverse bandjes.
Van 1971 tot 1991 duurde het tijdperk Queen. Aanvankelijk, in de zeventiger jaren als een stevige rockband, met wereldhits als Bohemian Rhapsody (met de eerste videoclip ooit) en Somebody To Love. Begin jaren tachtig slopen de disco-invloeden in hun muziek, commercieel en artistiek niet hun meest succesvolle periode. Al snel daarna vervolgden ze hun reeks hit successen met Radio GaGa (waar Lady GaGa haar naam aan heeft ontleent), I Want To Break Free en The Show Must Go On hun feitelijke zwanenzang. De Queen-leden leefden het leven als echte rocksterren met excessieve feesten waar drugs, drank en vrouwen de hoofdmoot vormden.

Queen nam samen met David Bowie Under Pressure op, in 1988 brachten Freddie Mercury en de Spaanse operazangeres Montserrat Caballé het nummer Barcelona uit, in 1992 gebruikt voor de Olympische Spelen in de Baskische stad.

Begin november 1991 werd pas duidelijk dat Freddie Mercury aan AIDS leed, een schok voor fans en andere muziekliefhebbers. AIDS was nog vrij onbekend, was een ziekte waar nog een taboe op rustte. Op 24 november 1991 overleed Freddie in Londen aan de gevolgen. Na zijn dood kreeg hij pas alom erkenning als fenomenaal zanger. Op het Freddie Mercury Tribute Concert in Wembley, op Paasmaandag 20 april 1992 bleek dat de meeste vertolkers van de Queen hits niet konden tippen aan de zangkwaliteiten van Mercury.

Joseph Clark en Mozart

Joseph Clark, de leadzanger van de Queen Experience woont in Zuid-Afrika maar is geboren in de Verenigde Staten. Hij kwam in 1990 in aanraking met de muziek van Queen, toen hij werd gevraagd als één van de drie leadzangers voor Queen At The Opera, een eerbetoon aan de rockiconen.

Tot dat moment was hij alleen professioneel balletdanser, de regisseur van het project wist echter dat hij kon zingen. De danser was tot dan toe niet echt bekend met het repertoire van de koninklijke band, hij kende slechts 4 of 5 nummers. Joseph Clark noemt Queen de Mozart van de moderne rockmuziek. Het feit dat ze een bijzonder privéleven hadden buiten beschouwing gelaten (Mozart had ook een flamboyant en extravagant karakter), was er in zijn ogen geen enkele andere band die het hun na deed om zo veel verschillende muziekstijlen uit te proberen op een magistrale en blijkbaar gemakkelijke manier.

Tegenwoordig vertolkt hij regelmatig het Queen-repertoire, zonder de verkleedpartijen, waarvan hij zegt dat het alleen maar clownesk over zou komen en dat het om Freddie's muziek gaat, niet hoe hij er uit zag.

Wibi Soerjadi special guest Queen Experience GelreDome

Dinsdag 7 juni 2011 werd bekend gemaakt dat klassiek pianist Wibi Soerjadi de special guest is tijdens de Queen Experience. Wibi zal een speciaal stuk componeren voor het evenement.

Wibi Soerjadi werd geboren in Leiden op 2 maart 1970. Hij startte met pianolessen toen hij 11 was en won al op zijn 15e het prestigieuze Prinses Christina Concours in Den Haag. Hij studeerde aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Wibi woont in Zeist en is eigenaar van Landgoed De Wulperhorst. Dit monumentale landhuis is voorzien van een klein concertzaaltje, waar hij kleine uitvoeringen verzorgd. In deze "Salon" geeft hij aankomende zomer opnieuw een reeks zomerconcerten, in een intieme setting. Wibi scoorde eenmalig een top 10 hit in 2005, toen hij op het nummer Blind For You van de Haagse band Di-rect meespeelde. In 2007 componeerde hij voor een kür van ruiter Anky van Grunsven en haar paard Salinero het muziekstuk Dance Of Devotion.

The New Romanian Symphonic Orchestra & Choir

The New Romanian Symphonic Orchestra & Choir is in 2009 ontstaan onder leiding van dirigent Raymond Janssen. Het bestaat uit een150-koppig koor en symfonieorkest dat onder andere de grote werken van Verdi, Beethoven, Mozart en Orff uitvoert in de grotere concertzalen van Europa.

Raymond Janssen, bekend als de dirigent en concertpianist van vele Europese festivals en concerten, is tevens grondlegger van de contacten tussen Roemeense musici en Westerse podia.

Raymond Janssen en Cadenza European Art Productions

De Nederlandse dirigent en pianist Raymond Janssen richtte Cadenza European Art Productions op, een organisatie die zich ten doel stelt de samenwerking tussen Oost-Europese musici en podia in West-Europese landen tot stand te brengen. Raymond is ervan overtuigd dat in de Oost-Europese landen een flink muzikaal potentieel aanwezig is, ontstaan uit een rijke traditie.

The New Romanian Chamberorchestra and Choir, zoals de officiële naam luidt is een vrij nieuw orkest, samengesteld uit jonge, begaafde musici. Jaarlijks worden met dit collectief kerstconcerten gegeven op historische lokaties in Nederland en staat de Matthaüs Passion van J.S. Bach op het programma, o.a. in het concertgebouw Amsterdam.

Setlist Queen Experience (willekeurige volgorde en onder voorbehoud)

  • Barcelona
  • Let Me Entertain You
  • Donít Stop Me Now
  • A Kind Of Magic
  • Another One Bites The Dust
  • Stone Cold Crazy
  • I Want It All
  • God Save The Queen
  • One Vision
  • Under Pressure
  • You Take My Breath Away
  • Save Me
  • We Are The Champions
  • I Want To Break Free
  • Who Wants To Live Forever
  • Get Down, Make Love
  • Brighton Rock
  • Melancholy Blues
  • Sleeping On The Sidewalk
  • Crazy Little Thing Called Love
  • Hitman
  • Mother Love
  • Somebody To Love
  • Love Of My Life
  • Made In Heaven Medley:
  • Dear Friends
  • We Will Rock You
  • Bohemian Rhapsody
  • The Show Must Go On
  • These Are The Days Of Our Lives
  • Play The Game
  • Radio Ga-ga
  • Is This The World We Created
  • Fat Bottom Girls
  • Itís A Hard Life
  • Killer Queen
  • Donít Try So Hard
  • Bicycle race
  • No Iím here
  • Jailhouse rock

Stop AIDS now! en de opbrengst van The Queen Experience

Behalve het feit dat er van iedere verkochte toegangskaart een bedrag aan dit goede doel geschonken wordt kunnen er ook speciale VIP-arrangementen geboekt worden en is er een veilig met foto's op canvas van Freddie Mercury. Het ingezamelde geld gaat naar een project van STOP AIDS NOW! in Ethiopië. De organisatie wil daar betere toegang tot gezondheidszorg, scholing en maatschappelijke ondersteuning bewerkstelligen voor al die mensen die met AIDS te maken hebben gekregen.
Ook krijgen vijfhonderd zwangere vrouwen met hiv medicijnen, om te voorkomen dat hun ongeboren kind geïnfecteerd raakt.

Parkeren en openbaar vervoer naar GelreDome

Met het openbaar vervoer is het GelreDome het best te bereiken door eerst de trein naar Arnhem Centraal te nemen en op het stadsbusperron de bus te nemen (lijn 7), die er ieder kwartier stopt. Vervolgens uit stappen bij halte Batavierenweg, waar de bestemming bereikt is. Vaak zijn er bij grote evenementen in het GelreDome vanaf het station speciale pendeldiensten met bussen, rechtstreeks naar het GelreDome. Voor een gering bedrag is er een retourticket te kopen bij speciale, tijdelijke stalletjes, voor het station.

Naast het GelreDome ligt een uitgestrekt parkeerterrein, het Transferium GelreDome, dat goed bereikbaar is vanaf de A325 en N325. Het biedt plaats aan 645 auto's. Normaal door het jaar kan op dit transferium gratis geparkeerd worden, dit geldt echer niet tijdens evenementen. Vaak worden automobilisten bij het binnenrijden van de invalswegen naar Arnhem al geattendeerd op grote evenementen die plaats vinden in het GelreDome en wordt men automatisch naar parkeergelegenheden gedirigeerd. Ook vanaf deze plekken zijn er speciale pendeldiensten met stadsbussen.

Meer over het GelreDome in Arnhem

Het GelreDome is behalve een voetbalstadion en thuishaven van voetbalclub Vitesse ook een evenementencomplex. Het werd gebouwd tussen 1996 en 1998. Het stadion is in principe overdekt, maar het dak wordt opengeschoven bij droog weer. De voetbalmat is weg te schuiven, zodat er op het middenterrein van het stadion een vloer ontstaat waar concerten en optredens gehouden kunnen worden. Evenementen die er afgelopen jaren plaatsvonden zoals de Symphonica In Rosso reeksen en optredens van Rammstein, Lady GaGa en Guns N' Roses maakten Het Grootste Theater van Nederland, zoals het GelreDome het zelf stelt, landelijk bekend in de uitgaanswereld.

Adres GelreDome: Batavierenweg 25, 6841 HN Arnhem

Lees verder

© 2011 - 2019 Kroezenier, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Theater- en Dvd-recensie: One night of QueenrecensieTheater- en Dvd-recensie: One night of QueenGary Mullen & The Works zijn verantwoordelijk voor een goed in elkaar gezette show rond de legendarische band Queen. Het…
Rasartiest en zanger van Queen, Freddie MercuryRasartiest en zanger van Queen, Freddie MercuryVeel te jong gestorven is en blijft leadzanger van Queen, Freddie Mercury, een rasartiest die met zijn muziek miljoenen…
Queen, Koninklijke RockmuziekQueen, Koninklijke RockmuziekQueen is begonnen als punkachtige hardrock en geëindigd als symfonische popband met een unieke eigen sound. Queen zal no…
Bohemian Rhapsody - QueenBohemian Rhapsody is geschreven door Freddie Mecury in 1975. Het nummer verscheen op het vierde album, A Night at the Op…
Hits jaren 90: 1992In 1992 scoorden 2 Unlimited en Nirvana voor het eerst een hit. Maar ook artiesten zoals Guns 'N Roses, Boyz II Men en P…
Bronnen en referenties
  • www.gelredome.nl
  • www.soerjadi.com
  • De Gelderlander
  • www.tqe-gelredome.nl
  • www.cadenza-productions.nl/raymond-janssen.html

Reageer op het artikel "The Queen Experience, GelreDome Arnhem, 18 november 2011"

Infoteur: Kroezenier
Gepubliceerd: 15-06-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: GelreDome Evenementen
Schrijf mee!