InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Uittips Pasen 2016: Leuke tips voor een gezellig dagje uit

Uittips Pasen 2016: Leuke tips voor een gezellig dagje uit

Uittips Pasen 2016: Leuke tips voor een gezellig dagje uit In 2016 wordt de eerste Paasdag gevierd op zondag 27 maart 2016 en tweede Paasdag op maandag 28 maart 2016. Veel Nederlanders zijn tijdens de Paasdagen vrij. De werknemers die werken in het bedrijfsleven en de werknemers van de overheidsinstellingen zijn op de beide Paasdagen meestal wel vrij. Daarentegen zijn de werknemers van de publieke instellingen, zoals in de ziekenhuizen, niet vrij en draaien dan meestal een zondagsdienst. Daarnaast zijn veel bedrijven in de horeca echter wel open. Daarom worden, zowel op eerste Paasdag als tweede Paasdag, in heel Nederland tal van activiteiten en evenementen georganiseerd. Bij de evenementen die georganiseerd worden kan gedacht worden aan bijvoorbeeld Paasvuren, Paasmarkten, lammetjesdagen, eieren zoeken en nog veel meer. De volgende uittips voor Pasen 2016 staan stuk voor stuk garant voor een gezellig dagje uit.

Pasen 2016

Pasen wordt ieder jaar gevierd in de maand maart of april. In 2016 wordt Pasen in de maand maart gevierd.

Extra lang weekend

Voor vele Nederlanders betekent Pasen dat men mag genieten van een extra lang weekend. Dit komt ook omdat veel Nederlanders reeds op vrijdag 26 maart 2016, Goede vrijdag, al mogen gaan genieten van een extra vrije dag. Mede door de extra vrije dagen, maar ook doordat Pasen wordt gevierd in het voorjaar wordt het Paasweekend gezien als meest geschikte weekend voor een dagje of weekendje weg. In 2016 gingen honderdduizend Nederlanders tijdens het Paasweekeinde er heerlijk een weekendje tussenuit. Nederland biedt talloze mogelijkheden, voor een weekendje weg in eigen land, maar ook elders in Europa zijn er tal van geschikte mogelijkheden voor een heerlijk weekendje weg of een leuke stedentrip.

De leukste Paasmarkten van Nederland

Paasmarkt Nijmegen

In 2016 zal de traditionele Paasmarkt in Nijmegen voor de 29e keer plaatsvinden. De Paasmarkt wordt gehouden op Tweede Paasdag, maandag 28 maart, van 10:00 uur 's ochtends tot 17:00 uur 's middags. Naast de Paasmarkt zijn de meeste winkels in Nijmegen ook op Tweede Paasdag gewoon geopend. Tijdens de Paasmarkt wordt op de Grote Markt en Koningsplein een Smartlappenfestival gehouden. De activiteiten in Nijmegen staan garant voor veel gezelligheid.

Locaties van de markten in Nijmegen

Locatie van de Paasmarkt in Nijmegen in 2016 is de:
  • Hoogstraat
  • Burchtstraat
  • Grote Markt
  • Augustijnenstraat
  • Marienburgplein
  • Koningsplein
  • Pauwelstraat
  • Broerstraat
  • Ziekerstraat
  • Molenstraat
  • Stikke Hezelstraat
  • Stevenskerkhof.

Verschillende soorten markten

De Paasmarkt in Nijmegen bestaat dus traditiegetrouw uit verschillende soorten markten. Deze markten worden gehouden in een deel van de stad:
  • Warenmarkt: Burchtstraat-Augustijnenstraat-Grote Markt Kelfkensbos-Hoogstraat-Molenstraat-Ziekerstraat en Pauwelstraat
  • Platen en Cd beurs: Marienburgplein
  • Boekenmarkt: Marienburgplein
  • Kunstmarkt: Marienburgplein
  • Standwerkers: Broerstraat
  • Kinderspelen: Kelfkensbos en Ganzeheuvel Op de markt: De Paashaas

Paasmarkt Scheveningen

Op het Palaceplein in Scheveningen wordt op Tweede Paasdag de jaarlijkse Paasmarkt, die elk jaar weer vele bezoekers trekt. Georganiseerd. De markt is prima te combineren met een lange strandwandeling. Langs de boulevard Scheveningen bevinden zich ook veel horecagelegenheden en de toeristentrein. Sinds de zomer van 2004 kan er in Scheveningen van april tot aan oktober, in de weekeinden, rondritten worden gemaakt met de Toeristentrein. Ook in de vakanties is de toeristentrein dagelijks te vinden op de Boulevard van Scheveningen.

Paasmarkt Panningen

In het Limburgse Panningen, staat Tweede Paasdag, al jarenlang in het teken van de grote Paasmarkt. In het centrum van Panningen staan ruim 400 marktkraampjes opgesteld. De Paasmarkt van Panningen mag zich de grootste Paasmarkt van Nederland noemen en is drie kilometer lang en trekt jaarlijks meer dan 30.000 bezoekers.

Paasmarkt en opening watersportseizoen Terherne

Traditioneel wordt er op Tweede Paasdag in Terherne de opening van het watersportseizoen gevierd. In Terherne zijn er tal van activiteiten, waaronder een Paasmarkt en gezellige kinderactiviteiten bij De Blije Papegaai. Bij De Blije Papegaai kunnen kinderen onder anderen een bootje timmeren of flessenpost maken. Ook is het mogelijk om je te laten schminken.

Leuke uittips voor een dagje uit met kinderen tijdens Pasen 2016

De Paashaas komt op de Keukenhof

Speciaal voor de kinderen (maar ook voor de volwassenen) brengt de Paashaas, zowel op eerste Paasdag als op tweede Paasdag, een bezoek aan Keukenhof in Lisse. Ook worden er tijdens de Paasdagen diverse roofvogeldemonstraties gehouden met vijftien verschillende roofvogels.

Historisch festival Raalte

In Raalte wordt tweede Paasdag altijd groots gevierd. Op Tweede Paasdag wordt het jaarlijkse Historisch festival georganiseerd. Dit festival is dankzij de aanwezige muziek, knuffelhoek voor de aller jongsten onder ons en een super leuk springkussen dat garant staat voor uren lang springplezier, de moeite van het bezoeken waard. Kom naar Raalte op tweede Paasdag en herbeleef de middeleeuwen met ridders en zwaardvechten!

Paasfeest in Schateiland

SchatEiland Zeumeren in Voorthuizen weet ieder jaar van de Paasdagen één groot feest te maken. Tijdens het paasweekend worden er zowel op 1e Paasdag als 2e Paasdag tussen 11.00 en 18.00 uur veel verschillende gezellige paasactiviteiten georganiseerd voor het gehele gezin.

Attractieparken

Net als voorgaande jaren, openen de Nederlandse de pret- en attractieparken vanaf Pasen 2016 weer hun deuren. Vele attractieparken hebben de wintermaanden gebruikt om nieuwe attracties aan hun park toe te voegen. Hierdoor is het extra leuk om bij de eerste pretparkbezoekers van 2016 te horen!

Oost Nederland

Ieder jaar trekt in Oost Nederland tijdens Pasen de Paasvuren veel bezoekers. In Oost Nederland geldt het paasvuur als lentevuur. Het lentevuur moet de zon aanmoedigen en moet ook de vruchtbaarheid van de velden bevorderen. De al oude gedachte is: "dat waar de rook en de vuurgloed de landerijen bestrijkt, het goed moet gaan. De meest bekende zijn:
  • IJzerlo
  • Denekamp
  • Espelo

Paasfestivals

Traditie getrouw worden er in Nederland weer verschillende festivals georganiseerd. De meest bekende paasfestivals zijn:
  • Paaspop Schijndel
  • Paaspop Den Hout
  • Paaspop Zieuwent
  • POB Parade
  • Poas Bloas Festival

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wanneer is het Pasen 2014?Wanneer is het Pasen 2014?Nederland kent in 2014 de volgende officiële feestdagen: Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, Pasen, Koninginnedag, Bevrijdings…
Christelijke Feestdagen - PasenChristelijke Feestdagen - PasenPasen is een christelijk feest, echter de manier waarop de meeste mensen Pasen vieren (met eieren en de Paashaas) is ech…
Schoolvakanties in BelgiëIn België vallen de schoolvakanties op andere data dan in Nederland. Er zijn een aantal vaste vakanties: de herfstvakant…
Kinderliedjes: PalmpasenKinderliedjes: PalmpasenBinnen de Katholieke-, Orthodoxe- en Protestantse Kerk wordt de zondag voorafgaande aan Pasen, Palmzondag genoemd. Veel…
Pasen staat weer voor de deur; hier de leukste paasideeën!Nog even dan is het weer Pasen. Veel mensen vinden het leuk hun huis (en soms zelfs de tuin) paasklaar te maken. In de w…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Uittips Pasen 2016: Leuke tips voor een gezellig dagje uit"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 06-03-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Pasen
Schrijf mee!