InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Opwekking 2019: programma pinksterconferentie Opwekking

Opwekking 2019: programma pinksterconferentie Opwekking

Opwekking 2019: programma pinksterconferentie Opwekking Pinksterconferentie Opwekking 2019, wat is het programma? Pinksterconferentie Opwekking wordt in 2019 gehouden in het weekend van vrijdag 7 t/m maandag 10 juni op het evenemententerrein van Walibi Holland in Biddinghuizen. Met dit jaar ook weer een speciaal programma voor mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking. Het is alweer de 48e editie van de conferentie die is voortgekomen uit de pinksterkerken. Tegenwoordig komen mensen van allerlei snit op het festival af: van katholiek tot protestant en van pinkster tot gereformeerd. Er is voor iedere leeftijdsgroep een programma, namelijk voor volwassen, jongeren, tieners, kinderen en verstandelijk gehandicapten. De programma’s zijn gratis toegankelijk, de enige kosten die een daggast heeft is zijn parkeerkaart.
Bron: Dream Perfection/Shutterstock.comBron: Dream Perfection/Shutterstock.com

Geschiedenis pinksterconferentie Opwekking in vogelvlucht

De Pinksterconferentie Opwekking is ontstaan in de boezem van de pinksterbeweging. In 1970 vindt de eerste conferentie plaats in Bennekom (Gelderland) als familiekamp-meeting. Het echtpaar Peter en Else Vlug en Ben Hoekendijk, de broer van Else Vlug, zijn de grondleggers van de conferentie. De meeting groeide allengs uit tot de Pinksterconferentie op de Paasheuvel in Vierhouten en in 1999 moesten ze vanwege aanhoudende groei uitwijken naar het terrein van Walibi World in Biddinghuizen.

Wat begon als een kleinschalige pinksterviering van pinksterchristenen is in de loop der jaren uitgegroeid tot een massaal bezocht interkerkelijk pinksterfestival. In 1999 droeg Peter Vlug sr. het leiderschap van de conferentie over aan Joop Gankema en Kees Goedhart. Goedhart is één van de vaste sprekers op het evenement. Hij schreef verscheidene christelijke boeken. Gankema is directeur van stichting Opwekking. Hij en zijn vrouw zijn lid van een evangelische gemeente in Ermelo. Soms gaat Gankema voor in de dienst.

Pinksterconferentie Opwekking

Opwekking organiseert van van vrijdag 7 t/m maandag 10 juni 2019 alweer voor de 49e keer haar jaarlijkse pinksterconferentie. Deze zal plaatsvinden op het evenemententerrein van Walibi World in Biddinghuizen. Door de jaren heen is deze gezinsconferentie voor christenen van allerlei pluimage aan deelnemen, uitgegroeid tot het grootste christelijke evenement in Nederland. Jaarlijks komen vele tienduizenden christenen samen om met elkaar het pinksterfeest te vieren en uit Gods Woord te leren en Hem te aanbidden. De 48e editie van Opwekking (18-21 2018 mei) trok over het gehele weekend een bezoekersaantal van 75.000 mensen. Het evenement biedt programma's voor alle leeftijden. Veel conferentiegangers hebben tijdens deze dagen een ontmoeting met God en gaan veranderd en opgebouwd terug naar huis.

Ieder jaar wordt het evenement van vrijdagavond tot en met maandagmiddag gehouden in het pinksterweekend. van oudsher komt Opwekking voort uit de pinksterbeweging, maar er komen bezoekers uit verschillende kerken en van verschillende signatuur. Mensen vinden elkaar op grond van hun geloof in Jezus de Messias.

Het festival biedt kampeerfaciliteiten, waardoor mensen het hele weekend kunnen blijven kamperen. Ook is het mogelijk om slechts één dag te komen. Het is een buitenconferentie met optredens in de open lucht en diensten in tenten. Voor veel bezoekers is de sing-in een hoogtepunt. Ieder jaar worden op de conferentie nieuwe Opwekkingsliederen gepresenteerd, die tegenwoordig ook in veel traditionele kerken worden gezongen. Op 28 februari 2011 kopte het Nederlands Dagblad: 'Steeds meer Opwekking in GKV-diensten'. De krant berichtte dat in ruim tweederde van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) Opwekkingsliederen worden gezongen.

Er wordt geen entreegeld geheven. Het pinksterfestival draaide in 2010 op ongeveer 1600 vrijwilligers. Bezoekers betalen hooguit parkeergeld en verblijfskosten voor de camping als ze daar gebruik van maken. Via collectes wordt geld binnengehaald om de kosten te kunnen betalen.

Het grote kruis en een deel van de samenkomsttent op het hoofdterrein van Opwekking (2013) / Bron: Evert100, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Het grote kruis en een deel van de samenkomsttent op het hoofdterrein van Opwekking (2013) / Bron: Evert100, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Pinksterconferentie Opwekking 2019

Van vrijdag 7 t/m maandag 10 juni 2019 vindt alweer de 49e editie plaats van de jaarlijkse Pinksterconferentie Opwekking. Het heeft als thema ‘Dieper met de Geest’. "Tijdens het pinksterweekend willen we mensen bemoedigen en aansporen om dieper te gaan – door en met de Heilige Geest. Alleen als we dieper gaan, zullen we meer ontdekken van Gods Koninkrijk en van het levensveranderende werk van de Heilige Geest. Dat besef geeft hoop, niet alleen voor de toekomst, maar ook voor ons leven nu," zegt Ruben Flach, directeur van Stichting Opwekking.

Hoofdprogramma vrijdag

Vrijdagavond van 19.30 - 21.30 spreekt Henk Stoorvogel over het thema 'DIEPER met de Geest'. Henk Stoorvogel is oprichter en internationaal leider van 4M, een mannenbeweging die bekend staat om haar karakterweekenden en Muskathlons. Zangleiding is in handen van Reyer van Drongelen.

Van 22.00 - 23.00 is een een concert van Joke Buis en band. Haar muziek kenmerkt zich door oude liedtradities in toegankelijke muziek en een modern jasje.

Hoofdprogramma zaterdag

De dag vangt aan met een ochtendbidstond om 07.30 uur in de Nazorgtent. 's Ochtends van 10.00 tot 11.45 uur spreekt Dorina Nauta over het thema 'Afgestemd op Gods missie'. Het is haar verlangen dat de kerk bekend mag staan als een plek van hoop, die relevant is voor de samenleving. En dat we als christenen in ons gewone leven mee mogen werken aan het grote herstelplan van God. In een wereld vol onrecht en lijden klinkt een roep naar Gods gerechtigheid. Zangleiding is in handen van Marcel Zimmer.

Van 14.15 tot 15.15 uur is er een aanbiddingsconcert onder leiding van Worship Central. Dit is een beweging van aanbidders met het verlangen dat de aanbidding van Jezus Christus de centrale plaats inneemt in onze gemeenschap, lokale kerk en wereld.

Willem Ouweneel (2006) / Bron: The original uploader was Apdency at Dutch Wikipedia., Wikimedia Commons (Publiek domein)Willem Ouweneel (2006) / Bron: The original uploader was Apdency at Dutch Wikipedia., Wikimedia Commons (Publiek domein)
Van 16.00 tot 17.30 geeft Peter Halldorf een seminar over het thema 'De Heilige Geest en het beeld van Christus in het leven van een discipel'. Van 19.30 tot 21.30 spreekt Gary Haugen over 'De ongewone passie van God' en de zangleiding is in handen van Reni en Elisa Krijgsman. 's Avonds om 10.00 uur zullen Willem Glashouwer en Willem Ouweneel het hebben over 'Hoop, of een hoop nepnieuws?'. Dit is een Late night seminar.

Hoofdprogramma zondag

De eerste dag van de week vangt aan met een ochtendbistond van 07.30 - 08.30 in de Nazorgtent. Van 10.00 - 11.45 spreekt Ruben Flach over het thema 'Brandt het vuur (nog) in je hart?' Zangleiding door Marcel Zimmer.

's Middags van 14.30 - 15.30 is er de befaamde sing-in. Dit keer o.l.v. Reni en Elisa Krijgsman een Nederlands echtpaar en muziekduo dat christelijke muziek maakt. En 's avonds van 19.30 - 22.00 spreekt Martin Koornstra over 'Ontmoet Jezus en leef!' Zangleiding door Elisa & Reni Krijgsman. Viering Heilig Avondmaal en gebed voor zieken.

Hoofdprogramma maandag

Na de ochtendbidstond in de Nazorgtent (duurt een uur en begint om 07.30 uur), spreekt om 10.00 uur Theo van den Heuvel over 'Maximaal meedoen'. Zangleiding door Reyer van Drongelen. Van 14.00 - 15.15 treedt Kees Kraayenoord en Mozaiek Worship op in een afsluitend concert.

Pinksterconferentie Opwekking 2018

Van vrijdag 18 t/m maandag 21 mei 2018 organiseert Opwekking voor de 48e keer haar jaarlijkse Pinksterconferentie op het evenemententerrein van Walibi Holland in Biddinghuizen. De 48e editie van de Pinksterconferentie staat in het teken van ‘ONE WAY’. We zijn geroepen om te leven als getuigen van Jezus, om door ons dagelijks leven zijn koninkrijk zichtbaar te maken.

De aftrap van de Pinksterconferentie wordt gedaan door Henk Stoorvogel, een Nederlandse voorganger en oprichter van de Nederlandse afdeling van de organisatie Athletes in Action. Hij gaat voor in de eerste samenkomst op vrijdagavond. De overige sprekers zijn Edgar Holder (Levende Steen Ministries), Danielle Strickland (spreekster uit Canada), Kees Goedhart (voormalig voorzitter Stichting Opwekking) en Martin Koornstra (Royal Mission). Ook David de Vos zal spreken tijdens Opwekking. David staat aan het hoofd van de missionaire organisatie Go and Tell.

Pinksterconferentie Opwekking 2017

De 47e editie van de Pinksterconferentie krijgt als thema mee: 'Gods Geest geeft LEV'. Dit Hebreeuwse woord betekent kracht, moed, durf en hart. Leven met lev betekent dat je moedig leeft, dat je authentiek bent, dat je het werk van Gods Geest in je hart weet om te zetten in de praktijk van je dagelijks leven. Deze sprekers zullen er bij leven en welzijn zijn:
  • Vrijdag 19.30 uur - Orlando Bottenbley;
  • Zaterdag 10.00 uur - Patrick Nullens;
  • Zaterdag 20.00 uur - Joseph Dimitrov;
  • Zondag 10.00 uur - Henk Stoorvogel;
  • Zondag 19.30 uur - Martin Koornstra;
  • Maandag 10.00 uur - Gor Khatchikyan.

De 47e editie van de Pinksterconferentie trok verdeeld over het hele weekend zo'n 65.000 bezoekers, onder wie ruim 20.500 kampeerders.

Pinksterconferentie Opwekking 2016

De 46e editie van de Pinksterconferentie krijgt als thema mee: 'Samen Jezus leven'. De Pinksterconferentie vindt ook dit jaar weer plaats op het evenemententerrein van Walibi Holland in de Flevopolder te Biddinghuizen, in het pinksterweekend: 13-16 mei 2016. De eerste samenkomst begint op vrijdagavond 13 mei en de conferentie wordt op maandagmiddag 16 mei afgesloten. Bezoekers die willen kamperen, dienen zich van tevoren daarvoor aan te melden; dat kan vanaf maandag 1 februari 2016, 12.00 uur. Dagbezoekers zijn zonder registratie welkom op het conferentieterrein.

Een van de sprekers dit jaar is Nicolas van Amerom, voorganger in de evangelische gemeente De Salvator in Leeuwarden. Hij is begonnen in 1990 als jeugdpredikant te Stadskanaal. Daar heeft hij zijn vrouw Angelique ontmoet en samen hebben ze vier kinderen.

Zaterdagochtend komt Evert-Jan Ouweneel een toespraak houden. Evert Jan Ouweneel is cultuurfilosoof met een jarenlange ervaring in het beschrijven van grote maatschappelijke ontwikkelingen. Zijn dagseminars over 5000 jaar wereldgeschiedenis, 5000 jaar spiritualiteit, China, Europa, menselijke waarden, wereldmachten en wereldkwesties hebben inmiddels een groot publiek bereikt. Evert Jan is één van de vier kinderen van de bekende theoloog Willem Ouweneel.

Op zaterdagavond spreekt Alan Platt die kerkleider is en in 1983 met zijn bediening aanving. In Zuid-Afrika richtte hij de kerkgemeenschap Doxa Deo op. Inmiddels zijn er wereldwijd 20 campussen uit voortgekomen. Doxa Deo bezit ook diverse onderwijsinstellingen. De kerkleider is getrouwd met Leana. Samen hebben ze twee kinderen.

Zondagochtend komt Henk Stoorvogel, oprichter van mannenbeweging de 4e Musketier en Athletes in Action (in Nederland), een en ander vertellen. Naast zijn werkzaamheden bij de 4e Musketier is Henk één van de voorgangers van de Vrije Evangelisatie Zwolle (VEZ), een dynamische gemeente in Zwolle. De diensten worden wekelijks door zo’n 3.000 mensen bezocht. Henk is getrouwd met Ruth en samen hebben ze drie kinderen.

Zondagavond spreekt Kees Goedhart de mensen toe. Hij was voorzitter van Stichting Opwekking en van de selectiecommissie die jaarlijks de nieuwe Opwekkingsliederen uitzoekt. Daarnaast is hij een Bijbelleraar in vele gemeenten in binnen- en buitenland. Kees en zijn vrouw Fieke hebben drie kinderen.

Maandagochtend komt Wim Hoddenbagh aan het woord. Wim Hoddenbagh is directeur van De 4e Musketier. Hij volgde Henk Stoorvogel op. Hoddenbagh is onder meer bestuurskundige en adviseerde raden van bestuur en gemeenten in de profit- en non-profitsector. Tegelijk is hij voorganger in een evangelische gemeente.

Directeur Ruben Flach van Stichting Opwekking maakte ook duidelijk dat het lied 'Oceans' van Hillsong United in de Opwekkingsbundel terechtkomt. De Nederlandse titel wordt 'Lopen op het water'. Begin maart 2016 wordt tijdens het Zangfestijn op De Kroeze Danne de nieuwe CD met Opwekkingsliederen opgenomen.

Pinksterconferentie Opwekking 2015

Van 22 t/m 25 mei 2015 organiseert Stichting Opwekking voor de 45e keer haar jaarlijkse Pinksterconferentie op het evenemententerrein van Walibi Holland in Biddinghuizen. Dit jaar is het thema ‘SAMEN - Gods Geest verbindt generaties’. Henk Stoorvogel en Wilkin van de Kamp zullen beide een dienst leiden. Stoorvogel is oprichter van de mannenbeweging: de 4e Muskerier en voorganger van de Vrije Evangelisatie Zwolle (VEZ). Wilkin van de Kamp is voorganger in Aalten en zal op 22 mei de conferentie openen. Ook Willem Ouweneel en Tiemen Westerduin zullen spreken op de conferentie.

Dit jaar bezochten 55.000 mensen de conferentie, onder wie 20.000 kampeerders. Net als tijdens eerdere Pinksterconferenties werden ook dit jaar de nieuwe Opwekkingsliederen bekendgemaakt, zowel voor jongeren als voor volwassenen. De liederen voor volwassenen zijn te vinden op cd/dvd 39. 'Forever Jesus' is de titel van de jongeren-cd. De cd's zijn te koop via de webwinkel van Stichting Opwekking en de (christelijke) boekhandel.

Pinksterconferentie Opwekking 2014

Van vrijdag 6 t/m maandag 9 juni 2014 organiseert Opwekking voor de 44e keer haar jaarlijkse pinksterconferentie op het evenemententerrein van Walibi Holland in Biddinghuizen. Het thema van dit jaar staat in het teken van Woord en Geest. De website van Opwekking vermeldt: "God heeft ons zowel zijn Woord als zijn Geest gegeven, en als die met elkaar in balans zijn, schept dat duidelijkheid, veiligheid en rust. Vanaf de eerste bladzijden van de Bijbel waar God orde schiep in de chaos door zijn Woord, zien we die balans tussen Woord en Geest. Als christen hebben we Gods Woord nodig dat ons openbaart wie Hij is en hoe Hij door de eeuwen heen zijn volk Israël en een ieder die Hem volgt, geleid heeft. Tegelijkertijd kunnen we niet zonder zijn Geest die ons richting geeft, ons denken vernieuwt en zijn Woord tot leven brengt."

Pinksterconferentie Opwekking 2013

Van vrijdag 17 t/m maandag 20 mei organiseert Opwekking voor de 43e keer haar jaarlijkse pinksterconferentie op het evenemententerrein van Walibi Holland in Biddinghuizen.

Het thema voor Opwekking 2013 is: 'Jezus leven'. Daarmee wordt voortgebouwd op het thema van afgelopen jaar ‘Jezus zichtbaar – door jou’. ‘Leven’ is een werkwoord en roept ons op het voorbeeld dat Jezus gaf ook in deze tijd zichtbaar te laten worden – door zijn navolgers heen. Zijn leven en daden zijn een bron van inspiratie voor iedereen die Hem volgt. En als christenen dat voorbeeld in hun eigen leven uitleven, maakt dat een wereld van verschil. Voor henzelf en voor de mensen om hen heen.

In samenwerking met Profila Zorg wordt er dit jaar weer een speciaal programma aangeboden voor mensen met een verstandelijke beperking of ontwikkelingsstoornis. Het jongerenprogramma wordt in samenwerking met YouthAlive georganiseerd. Ook is er een speciaal programma voor kinderen.

Pinksterconferentie Opwekking 2012

Van 25 t/m 28 mei 2012 organiseert Opwekking voor de 42e keer haar jaarlijkse pinksterconferentie op het evenemententerrein van Walibi Holland in Biddinghuizen.

Het thema voor Opwekking 2012 is: 'Jezus zichtbaar - door jou.' Christenen hebben de opdracht om niet alleen met hun woorden, maar ook met hun daden Christus zichtbaar te maken in deze wereld. Door de hele Bijbel heen zien we dat God mensen oproept om liefde te betonen aan hen die zwak en arm zijn, en om zorg te dragen voor de weduwen en wezen. In het verlengde van het thema zal Richard Stearns, directeur van World Vision Amerika, tijdens de conferentie spreken.

In 2012 kwamen meer dan 55.000 mensen naar de polder, waaronder een recordaantal kampeerders namelijk ruim 20.000 mensen.

Pinksterconferentie Opwekking 2011

Het thema voor Opwekking 2011 is: 'Eén Weg, één Waarheid: Jezus!' Met dit thema wordt duidelijk gemaakt waar in geloofd wordt: we geloven dat er buiten Jezus om geen weg tot redding en herstel is.

Er wordt tijdens de conferentie stilgestaan bij de betekenis van Pinksteren, de uitstorting van de Ruach HaKodesh (Heilige Geest) en wat een leven als navolger van Jezus Christus inhoudt. Er worden 's morgens, 's middags en 's avonds samenkomsten gehouden. Onder meer de evangelische presentator, spreker en kunstenaar Otto de Bruijne en Ron van der Spoel, predikant van de Amersfoortse protestantse samenwerkingsgemeente Kruispunt, zullen acte de présence geven.

Zaterdags zijn er allerlei seminars en op zondagmiddag is er van oudsher een sing-in die in de open lucht plaatsvindt. Tijdens de conferentie zullen traditiegetrouw nieuwe Opwekkingsliederen worden geïntroduceerd.

Kinderen en tieners hebben hun eigen programma. Voor de vele kinderen in de leeftijd van 3 t/m 12 jaar zijn er maar liefst 6 verschillende programma's die speciaal zijn afgestemd op de diverse leeftijden. Tieners tot 17 jaar kunnen terecht op een eigen terrein, waar ze een programma krijgen voorgeschoteld die goed bij hen aansluit. Van radicale prediking tot vette muziek en spannende buitenactiviteiten.

Ook jongelui van 17 t/m 25 jaar komen aan hun trekken met een spetterend en creatief programma.

Nieuw is in 2011 een speciaal programma voor mensen met een beperking, die in samenwerking met de Profila Zorggroep is ontwikkeld. Dagelijks zijn er twee bijeenkomsten die specifiek gericht zijn op deze doelgroep. 'Geen toespraken, wel verhalen en natuurlijk samen zingen,' aldus de website van Opwekking.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat vieren we met Pinksteren?Met Pinksteren wordt de uitstorting van de Heilige Geest herdacht. Hiermee wordt dan ook het begin van de christelijke k…
Zonnepanelen: salderingsregeling en postcoderoosregelingZonnepanelen: salderingsregeling en postcoderoosregelingEen grootschalige energietransitie lijkt inmiddels noodzakelijk, zonnepanelen, zonne-energie en windenergie kunnen daar…
Zorgtoeslag 2019 omhoogZorgtoeslag 2019 omhoogU krijgt in 2019 waarschijnlijk meer zorgtoeslag dan in 2018. Dit kan oplopen tot 92 euro extra per jaar voor een alleen…
Geen uitbetaling AOW ontvangenGeen uitbetaling AOW ontvangenHebt u nog geen AOW ontvangen deze maand, ook al is de uitbetalingsdatum vandaag en zou de AOW vandaag worden gestort? S…
Verplichte vrije dagen 2018 en 2019 en schoolvakantiesVerplichte vrije dagen 2018 en 2019 en schoolvakantiesWat zijn in 2017, 2018 en 2019 de verplichte vrije dagen en schoolvakanties, wat de data? Wie werkt heeft bovenop deze v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/B-C-Designs
  • http://www.christelijknieuws.nl
  • http://www.christipedia.nl
  • http://www.cip.nl
  • http://www.nd.nl
  • http://www.opwekking.nl
  • http://nl.wikipedia.org/wiki
  • Afbeelding bron 1: Dream Perfection/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Evert100, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: The original uploader was Apdency at Dutch Wikipedia., Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Opwekking 2019: programma pinksterconferentie Opwekking"

Reactie

Franet (infoteur), 28-02-2011 19:13 #1
Ja, het is nog steeds genade-tijd, dus iedere ziel die voor het evangelie gewonnen wordt, is winst. En er is blijdschap in de hemel over iedere ziel die zich tot God bekeert. Wat mijzelf betreft: Ik ben in 1988 tot levend geloof gekomen en gezien de tekenen der tijden kijk ik echt uit naar het moment dat de Gemeente zal worden opgenomen, en dat zeven jaar later het Vrede-rijk van Yeshua Masjiach gaat beginnen. Ik denk echt dat de tijd er rijp voor is! Beste Tartuffel, ik wens u Gods rijke zegen toe. Shalom. Reactie infoteur, 01-03-2011
Ja, de tekenen zijn er. "Jullie zullen berichten horen over oorlogen en oorlogsdreiging. Laat dat je dan niet verontrusten, die dingen moeten namelijk gebeuren, al is daarmee het einde nog niet gekomen. Het ene volk zal tegen het andere ten strijde trekken en het ene koninkrijk tegen het andere, en overal zullen er hongersnoden uitbreken en zal de aarde beven: dat alles is het begin van de weeën." (Matteüs 24:6-8) Ik hoop en bid dat er nog velen tot geloof zullen komen. U ook een hartelijk shalom gewenst.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 09-06-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Reacties: 1
Schrijf mee!