Sage van de Biesenburcht : een kijk op de middeleeuwen

Sage van de Biesenburcht : een kijk op de middeleeuwen Ieder jaar organiseert vtbKultuur een leuk evenement in de Landcommanderij Alden Biesen in het Belgische Bilzen in de provincie Limburg. Voor een heel democratische prijs kan je een hele dag plezier maken, genieten van shows, deelnemen aan workshops en luisteren naar verhalen van jeugdauteurs. Met als uitsmijter een heus internationaal riddertoernooi. Een echte aanrader! Elk jaar eind mei - begin juni wordt de Landcommanderij Alden Biesen voor één dag omgetoverd tot een middeleeuws dorp. Overal op het domein is er wel wat te beleven, vooral voor jonge kinderen, maar ook voor tieners. Trek dus je mooiste ridder- of princessenkleren aan (verklede kindjes hebben een streepje voor!) en wordt een volleerde schildknaap of jonkvrouw. Leer heel wat bij over middeleeuwse gebruiken en gewoonten!

Start

Het begint al wanneer je binnen komt. Stoere ridders met lanzen en knappe jonkvrouwen komen je tegemoet om je te verwelkomen. Ze leren je een buiging in stijl maken of vechten een robbertje met je met een echt zwaard.

Middeleeuws kampement

Daarna kom je op het binnenplein van het kasteel. Hier bevind je je in een Middeleeuws kampement. Mensen in Middeleeuwse klederdracht lopen af en aan. Overal staan tentjes. Neem een kijkje in elk van hen en je ontdekt oude ambachten als mandenvlechten, touwvlechten, smeden van ijzeren wapens, en nog veel meer. Er zijn ook kraampjes met lekkere etenswaren: speciale peperkoek en lekkere kazen. Overal mag je van proeven. Verder vind je op het plein ook een paar proefjes voor de jongsten. Met een puntenkaart mogen ze deelnemen aan het page parcours: patat hakken, een steekspel, prinses redden, boogschieten en brood bakken. Kleine kinderen kunnen ook een ritje maken met een pony.

In de commanderij

In de prachtige zolderkamer van de commanderij worden op verschillende tijdstippen stukjes voorgelezen door beroemde jeugdauteurs uit hun nieuwste romans . Allemaal zeer ludiek en leuk en wie weet win je op het einde wel een gesigneerd boek!

Workshops

Je kan ook deelnemen aan verschillende leuke workshops. Elk jaar zijn deze verschillend, maar steeds heel actief en verrassend. Het gaat over leren schrijven met een pluim, middeleeuwse muziek maken met zelfgemaakte muziekinstrumenten, hoofddeksels maken, luisteren naar middeleeuwse verhalen voorgelezen door bekende auteurs, zelf verhaaltjes schrijven, een middeleeuwse strip tekenen, enzovoort.

En verder...

Steekspel en Kampement Zwaardridders van Sint-Joris

Verschillende toernooi's op verschillende tijdstippen op het grote veld achteraan. Steekspelen en duels op paarden. Op het einde van de dag een echt toernooi tussen Franse en Belgische ridders.

Wapenstand Satira Historia

Een stand met kleine en grote katapulten. Onder begeleiding kan je leren hoe je ze moet hanteren.

Schildknaepenschool

Hier kan je je eigen wapenschild maken. Op een stropop mag je oefenen hoe handig je met een zwaard bent. Verder mag je ook met pijl en boog schieten.

Circus

Op verschillende locaties kom je circusmensen tegen die je vol verbazing naar hun kunstjes zullen laten kijken. Oppassen voor de vuurspuwers!

Roofvogelshow

Maak kennis met een tiental verschillende roofvogels tijdens een demonstratie. Daarna kan je de vogels van dichtbij bekijken op het pleintje en met wat geluk mag er zelfs eentje op je arm komen zitten!

Eten en drinken

Verspreid over het hele domein zijn er verschillende kraampjes met lekkernijen uit de Middeleeuwen. Wat dacht je van Soete koek, oven-spekkebrood, middeleeuwse reuzengrill, ambachtelijke peperkoek en verschillende soorten kazen?

Praktisch

  • De place to be is de Landcommanderij Alden Biesen, Kasteelstraat 6 te Rijkhoven (Bilzen). E313 Antwerpen- Luik, afrit 31. Daarna de wegwijzers Alden Biesen volgen.
  • Parking ter plaatse voor 1,50€
  • Prijs: In voorverkoop 5 euro, 4 euro voor leden vtbKultuur. Dit kan telefonisch op 03.224.10.52 of per mail op info@vtbcultuur.be. Ter plaatse betaal je 7 euro, 6 euro voor vtbKultuur-leden, kinderen tot en met 12 jaar 2,50 euro.

Een echte aanrader voor een dag vol plezier en vertier aan een schappelijke prijs.

Voor meer info en foto's van de voorbije jaren en voor het juiste programma: www.sagebiesenburcht.be
Gerelateerde artikelen
Volksverhalen: mythe, legende, sage, saga, sprookje, fabelVolksverhalen: mythe, legende, sage, saga, sprookje, fabelVolksverhalen, de mythe, de legende, sage, het sprookje en de fabel, zijn ontstaan als mondelinge verhalen. Verhalen die…
Hollandse sagen: De zeemeermin van Westenschouwen (Zeeland)Hollandse sagen: De zeemeermin van Westenschouwen (Zeeland)Bij het vak ‘Wereldoriëntatie’, krijgt de middenbouw (groep 3, 4 en 5) van de basisschool les in geschiedenis en aardrij…
Zo blokkeer je Candy Crush Saga op FacebookAl die mensen die Candy Crush Saga op Facebook spelen sturen vaak ook (ongevraagd) uitnodigingen en verzoeken naar ander…
Willem van der Decken, de Nederlandse Davy JonesIn de films Pirate of the Carribbean is een grote rol weggelegd voor de enge Davy Jones, de man met de baard van tentake…

Opwekking 2020: programma pinksterconferentie OpwekkingOpwekking 2020: programma pinksterconferentie OpwekkingPinksterconferentie Opwekking valt in 2020 in het weekend van vrijdag 29 mei tot en met maandag 1 juni. Normaal gesproke…
Waregem Koerse: Hoogdag voor de paardenrennenWaregem Koerse staat in België bekend als een van de grootste paardenrennen van het land. Naast de paarden en bijhorende…
Bronnen en referenties
  • Programma voorjaar 2011 vtbKultuur
  • Eigen bezoekjes

Reageer op het artikel "Sage van de Biesenburcht : een kijk op de middeleeuwen"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 20-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!