InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Iron Maiden, GelreDome Arnhem, Final Frontier, 8 juni 2011

Iron Maiden, GelreDome Arnhem, Final Frontier, 8 juni 2011

Iron Maiden, GelreDome Arnhem, Final Frontier, 8 juni 2011 Iron Maiden, de Britse heavy metal band geeft op 8 juni 2011 een eenmalig concert in het GelreDome in Arnhem, in het kader van The Final Frontier World Tour, een tournee ter promotie van hun laatste, in augustus 2010 uitgekomen cd The Final Frontier. De band is al actief sinds de jaren 70 van de vorige eeuw en geldt als trendsetter voor metalgenres als thrash en death metal. Iron Maiden bestaat inmiddels 35 jaar en heeft wereldwijd zo'n 100 miljoen platen verkocht.

Iron Maiden in GelreDome in Arnhem

Op 18 november 2010 vond de aankondiging plaats van het concert. Iron Maiden staat op 8 juni 2011 in het GelreDome in Arnhem. Dit optreden maakt deel uit van de The Final Frontier World Tour, ter promotie van hun nieuwe cd The Final Frontier. Volgens de site van Iron Maiden start de ticketverkoop voor het concert op vrijdag 26 november 2010, de voorverkoop op woensdag 24 november 2010.

Aanvangstijd en voorprogramma concert Iron Maiden

De aanvang is 20.00 uur, het GelreDome is open vanaf 18.00 uur.
Voor zover bekend is er geen voorprogramma alvorens het concert van Iron Maiden begint.

From Fear To Eternity, nieuw verzamelalbum Iron Maiden

Op 6 juni 2011 verscheen op het platenlabel EMI van Iron Maiden From Fear To Eternity, The Best of 1990-2010, een dubbel-cd met het beste van de band van de afgelopen twintig jaar. Op de CD staat o.a. hun hit Bring Your Daughter... To The Slaughter en bonustracks: live-uitvoeringen van o.a. Fear Of The Dark, The Clansman, Sign Of The Cross en Man On The Edge.

Meer over Iron Maiden

Iron Maiden werd in Londen opgericht rond de kerstdagen in 1975 als metalband. De bandnaam verwijst naar een foltertuig, de IJzeren Maagd, een soort van kist met ijzeren pinnen aan de binnenzijde, die dicht kan klappen. Naar verloop van tijd werden ze een steeds invloedrijker voorbeeld voor het heavy metal genre: the new wave of British heavy metal.
De band heeft al die jaren een trouwe schare fans gehad, zonder echt populair te zijn onder een groot publiek en zonder echte hits. Hun bekendste cd's zijn The Number Of The Beast en Seven Son Of The Seventh Son. Het nummer Can I Play with Madness is hun meest bekende nummer.

Eddie The Head en Derek Riggs

Op de meeste hoezen en covers van de lp's en cd's van Iron Maiden staat Eddie The Head afgebeeld. Eddie, een soort van zombie is al dertig jaar de mascotte van de metalband en is een schepping van de Britse cartoonist Derek Riggs die hem typeerde als "de archetypische headbanger". Zoals altijd betreedt de mascotte voorafgaand aan een concert live, als een enorme opblaaspop het podium of figureert hij als videoprojectie erboven.

Huidige bezetting Iron Maiden

  • Bruce Dickinson - zang
  • Dave Murray - gitaar
  • Adrian Smith - gitaar
  • Janick Gers - gitaar
  • Steve Harris - basgitaar
  • Nicko McBrain - drums

Iron Maiden, nieuwe cd: The Final Frontier

Op 13 augustus 2010 verscheen van Iron Maiden het 15e studioalbum, getiteld The Final Frontier. Het telt tien nieuwe nummers. Al eerder was het nummer El Dorado gratis als MP3 te downloaden. Ter promotie van dit nieuwe materiaal startte de band op 9 juni 2010 haar wereldtournee met een optreden in de V.S. Het album werd opgenomen in de Compass Point Studios in Nassau, op de Bahamas, begin 2010 en geproduceerd door Kevin "Caveman" Shirley. De opnamen zijn vervolgens in Los Angeles afgerond en afgemixt. Iron Maiden nam ook Maiden Piece Of Mind('83), Powerslave ('84) en Somewhere In Time ('86) op in de studio op de Bahamas.

Tracklist
  • Satellite 15.....the Final Frontier
  • El Dorado
  • Mother Of Mercy
  • Coming Home
  • The Alchemist
  • Isle Of Avalon
  • Starblind
  • The Talisman
  • The Man Who Would Be King
  • When The Wild Wind Blows

Over het GelreDome

Het GelreDome is behalve een voetbalstadion en thuishaven van voetbalclub Vitesse ook een evenementencomplex. Het werd gebouwd tussen 1996 en 1998. Het stadion is in principe overdekt, maar wordt opengeschoven bij droog weer. De voetbalmat is weg te schuiven, zodat er op het middenterrein van het stadion een plaats ontstaat waar concerten en optredens gehouden kunnen worden. Evenementen die er afgelopen jaren plaatsvonden zoals de Symphonica In Rosso reeksen en optredens van Rammstein, Lady GaGa en Guns N' Roses maakten Het Grootste Theater van Nederland, zoals het Gelredome het zelf stelt, landelijk bekend in de uitgaanswereld.

Adres GelreDome: Batavierenweg 25, 6841 HN Arnhem

Lees verder

© 2010 - 2018 Kroezenier, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Heavy Metalbands - Iron MaidenIron Maiden rockt al ruim 30 jaar, de band werd opgericht in 1975 door de basgitarist van de band: Steve Harris. Iron Ma…
GelreDome Arnhem: adres, route en parkerenHet GelreDome is een multifunctionele evenementenhal en staat vooral bekend vanwege de voetbalwedstrijden van Vitesse en…
Bed & breakfast Arnhem, goedkope overnachting GelreDomeBed & breakfast Arnhem, goedkope overnachting GelreDomeBed & breakfast Arnhem GelreDome, goedkope overnachting nabij het GelreDome stadion te Arnhem. Wil je goedkoop overnacht…
Gemeente ArnhemArnhem is de tweede grootste stad van Gelderland. Deze Hoofdstad van Gelderland maakt deel uit van Stadsregio Arnhem-Nij…
Symphonica in Rosso 2012, Doe Maar in Gelredome ArnhemOp 13, 17,19 en 20 oktober 2012 vindt in het Gelredome, voor de zevende keer in successie de Symphonica in Rosso plaats,…
Bronnen en referenties
  • www.ironmaiden.com
  • www.nu.nl
  • www.bol.com
  • www.GelreDome.nl
  • De Gelderlander

Reageer op het artikel "Iron Maiden, GelreDome Arnhem, Final Frontier, 8 juni 2011"

Infoteur: Kroezenier
Laatste update: 05-06-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: GelreDome Evenementen
Schrijf mee!