InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Høken in Hummelo; 35 jaar Normaal

Høken in Hummelo; 35 jaar Normaal

Naar aanleiding van het 35-jarig bestaan van de Achterhoekse rockband Normaal zal op 26 september 2010 een jubileumsconcert gegeven worden in Hummelo. Normaal zal er optreden in zowel de oorspronkelijke als de nieuwe bezetting en verder zullen Miss Montreal, Ilse De Lange en Jovink optreden. Meer informatie leest u in dit artikel.

Aanleiding; 35 jaar Normaal

De directe aanleiding voor het festival is het 35-jarig bestaan van de Achterhoekse band Normaal. De band ontstond op initiatief van Ben Jolink en Jan Manschot, die dagelijks samen naar Enschede gingen voor hun opleiding. Beiden waren weinig te spreken over de destijds populaire glitterrock en besloten een band op te richten. Het eerste optreden werd gehouden op het Lochem Popfestival in 1975 en daar bleek vooral de Achterhoekse muziek aan te slaan bij het publiek. Besloten werd daarmee verder te gaan en twee jaar later zou de hit Oerend Hard volgen, waarmee de band landelijk bekend werd. Vele top-40 hits zouden volgen, maar een nummer 1 hit zou er nooit komen. Ben Jolink verweet dit meerdere malen aan het systeem waarbij zijn 'boerenrock' bewust niet hoog zou mogen scoren. Geen band scoorde ooit zoveel top-40 hits zonder een nummer 1 hit te scoren.

Een bekende kreet van Normaal en zijn fans is het Høken, Brekken en Angoan, wat in het Algemeen beschaafd Nederlands iets inhoudt van drank, dames, feestvieren en uit je dak gaan. De fans staan bekend om hun ontstuimige gedrag, waarbij veel bier wordt gedronken en gegooid. Het gooien van bier wordt de laatste jaren echter de kop in gedrukt op voorspraak vann de band zelf. De teksten van de band gaan ook veel over de eerder genoemde thema's en over motercrossen en moteren, een hobby die bij de leden van Normaal veel beoefend wordt

Sinds het ontstaan van de groep zijn Bennie Jolink en Willem Terhorst (Wimken van Diene) de enige leden van de groep die de gehele periode bij Normaal zijn gebleven. Normaal zal zelf optreden in de oude en nieuwe bezetting, te weten:
  • Oude bezetting: Bennie Jolink, Jan Manschot, Ferdy Jolij en Willem Terhorst
  • Huidige bezetting: Bennie Jolink, Willem Terhorst, Ferdi Jolij, Fokke de Jong, Roel Spanjers, Jan de Ligt en Jan Wilm Tolkamp

Programma

  • 13:00 Feestterrein open
  • 14:00 Opening
  • 14:15 Normaal (oude bezetting)
  • 15:45 Miss Montreal
  • 17:15 Jovink & The Voederbietels
  • 18:45 Ilse DeLange
  • 20:15 Normaal (nieuwe bezetting)
  • 22:00 Slot met vuurwerk

Locatie

Het festival zal gehouden worden op een bijzondere locatie, te weten op het landgoed Enghuizen, gelegen aan de Kasteellaan 1 in Hummelo. Normaal roept zijn gasten dan ook op respectvol om te gaan met de natuur op en in de omgeving van het festivalterrein.

Kaartverkoop

Kaarten zijn onder meer verkrijgbaar op internet, via de site van Normaal en de site van Feestfabriek Alles Komt Goed bv. Kaarten zijn verder verkrijgbaar bij:
  • Spar Jansen te Hummelo
  • Café La Touche te Lochem
  • Café Walk Inn te Lichtenvoorde
  • Taveerne Tinima te Groenlo
  • Café Braakhekke te Bathmen
  • Café Heeze te Steenderen

Ook bij alle vestigingen van Primera en Free Record zijn kaarten verkrijgbaar, kinderen onder de 1.40 meter hebben gratis entree.

Alle 7.500 kaarten voor het feest zijn inmiddels uitverkocht

Overige informatie

  • Munten/Bekers: Consumpties zullen worden betaald met munten, waarvan de kosten nog niet reeds bekend zijn. Bij teruggaaf van 15 lege bekers krijgt u één munt retour.
  • Toiletten: Het gebruik van spoeltoiletten kost eenmalig €0,50, waarna de volgende keren gebruik gratis is. Overige plasgelegenheden zijn gratis te gebruiken.
  • Parkeren: Parkeren is gratis en kan in de nabijheid van het festivalterrein. Voor de parkeerplaats dient u de locatie Torenallee 1 aan te houden.
  • Kamperen: Er zijn geen mogelijkheden tot overnachting in de directe nabijheid van het terrein, hiervoor zult u een camping of hotel in de omgeving moeten zoeken.

Ziekte en ziekenhuisopname Bennie Jolink

Twee weken voor aanvang van het jubileumsconcert werd bekend dat zanger en icoon van Normaal Bennie Jolink was opgenomen in het ziekenhuis. Hij had wederom ademhalingsklachten, waar hij al jaren last van heeft, en moest een tijd lang in het ziekenhuis verblijven. Enkele optredens moesten worden gecanceld, maar al snel volgde de mededelingen dat overige concerten van Normaal hoe dan ook door zou gaan, al dan niet met zanger Jolink in de gelederen. Jolink gaf zelf al snel in een interview aan hoe dan ook aanwezig te willen zijn en in de week vooraafgaand aan het gebeuren maakte Normaal dan ook bekend dat Jolink 'gewoon' zal optreden. Naar eigen zeggen kent Jolink maar één versnelling; vol gas. Het ziet er dan ook naar uit dat hij gewoon het volledige programma zal afwerken.
Gerelateerde artikelen
Normaal, van boerenrock tot gevoelige jazzNormaal, van boerenrock tot gevoelige jazzNormaal is een Achterhoekse band, die bekend is van hits als Oerend Hard, Alie, Mama woar is mien pils en Heidi. Een van…
Informatie en line-up Lowlands 2014Informatie en line-up Lowlands 2014Sinds 1993 wordt elk jaar in Biddinghuizen het muziekfestival 'A camping flight to Lowlands Paradise' gehouden. Hier heb…
Concert at Sea: 28 - 30 juni 2018Concert at Sea: 28 - 30 juni 2018Een van de grootste muziekfestivals in Nederland is Concert at Sea. In de mooie provincie Zeeland op de Brouwersdam word…
Informatie LowlandsIeder jaar zijn er weer duizenden mensen die uitkijken naar één van de grootste en populairste festivals in Nederland: L…
Evenementenorganisator Mojo ConcertsEvenementenorganisator Mojo ConcertsNederland is het festivalland bij uitstek. In de zomermaanden kun je elk weekend wel naar een nieuw festival. Er zijn ze…

Reageer op het artikel "Høken in Hummelo; 35 jaar Normaal"

Infoteur: Appelflap
Laatste update: 24-09-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!