InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Loenhout: ieder jaar een prachtige bloemencorso

Loenhout: ieder jaar een prachtige bloemencorso

Loenhout: ieder jaar een prachtige bloemencorso Ieder jaar op de tweede zondag van september gaat de bloemencorso van Loenhout uit. In 2011 zal het de 60ste keer zijn dat de mooiste en grootste bloemencorso van België plaatsvindt. Om dat te vieren heeft de gemeente Loenhout een wedstrijd uitgeschreven om een monument ter ere van de bloemencorso te ontwerpen.

Bloemencorso in Loenhout

De bloemencorso van Loenhout bestaat uit een stoet van sierlijke praalwagens opgebouwd uit duizenden kleurrijke dahlia's. Alle praalwagens worden gebouwd door inwoners van Loenhout. Vier ingrediënten zijn noodzakelijk om de bloemcorso tot een goed einde te brengen: creativiteit (ieder jaar nieuwe ontwerpen), festiviteit (naast de bloemencorso is er ook straatanimatie, drumbands, vendeliers, figuranten, clowns, acrobaten, dranktentjes en een kinderfoor), samenhorigheid (mensen uit 13 verschillende buurtschappen werken een hele zomer samen om tot deze prachtige creaties te komen) en competitie (de composities worden gekeurd door een jury en dit brengt wat spanning in het evenement). Het winnende buurtschap (d.i. een oude benaming voor een aantal huizen) mag zich een jaar lang Corsokampioen noemen.

Ontstaan en geschiedenis van de bloemencorso

Ontstaan

De Loenhoutse bloemencorso ontstond naar aanleiding van de feestelijke opening van de vernieuwde weg van Brecht naar Loenhout op 31 augustus 1952. De plaatselijke herbergiers besloten om de opening feestelijk in te zetten, met drank en vermaak. Op 31 augustus begaf de stoet zich, na het plechtig doorsnijden van het lint, op de nieuwe weg. Naast de burgemeester, de raadslieden en muziekkorpsen gingen ook 18 bloemenwagens mee. Een jury, afkomstig van het naburige Zundert, reikte de prijzen uit. De deelnemende kinderen kregen een bon voor snoep. De muzikanten van de plaatselijke fanfares en muziekverenigingen lieten de bevolking dansen. De Loenhoutse bloemencorso was geboren.

Geschiedenis en evolutie

In 1953 schreven zich al twee deelnemers meer in. Er waren nu 20 praalwagens. Het eerste programmaboekje van de bloemencorso werd gedrukt in 1956. In datzelfde jaar kregen de wagenmakers ook voor de eerste maal een thema opgelegd , namelijk "Eendracht maakt macht". In 1958 volgde dan de eerste affiche. In 1962 was er hoog bezoek. De Corso werd volledig opgedragen aan de wijding van Monseigneur Jansen, een Loenhoutenaar die Bisschop gewijd was van een Congolees bisdom. Monseigneur Jansen was aanwezig in vol ornaat en zegende de stoet. In 1965 werd de "Prijs van de Toeschouwers" ingericht. Stemformulieren werden op het parcours aan niet-Loenhoutenaren uitgedeeld en zij mochten mee beslissen over de uitslag van de wedstrijd. In 1976 werd de "Prijs van het Kind" ingevoerd. Op een soortgelijke manier werden nu formulieren uitgedeeld aan de kinderen jonger dan 12 van buiten Loenhout en ook zij mochten een stem uitbrengen. Twee jaar later, in 1978 dus, was er voor de eerste maal een verkiezing van Corso-prins en -prinses. Er werd een quiz over de Corso gehouden in de gemeentelijke en vrije lagere school van Loenhout. Zo werd de Corso-prins en -prinses gekozen. Zij werden uitgedost in feestelijke kleren en openden de stoet in een open koets. In 1982 wordt de eerste Corsokrant gedrukt en uitgegeven. Sinds 1983 wordt er rond de bloemencorso een echt kinderfeest georganiseerd, met een kinderfoor en ander kindervermaak. 's Maandags na de Corso wordt er in de scholen van Loenhout een kinderfeest georganiseerd. In 1985 werd een rommelmarkt aan de activiteiten toegevoegd. Omdat de bloemencorso zo groot werd, zijn er sinds 1986 drie categorieën: de corsowagens, de bloemenwagens en de snoepstoet. 1990 was dan weer het jubileumjaar van Koning Boudewijn. Om dat te vieren was het thema dat jaar de sprookjes geschreven door Koningin Fabiola. Door het stijgende succes kende de bloemenstoet nog een ander probleem: het aanleveren van bloemen! In 1992 werd dan het "bloemencomité" opgericht. Via nationale en internationale contacten met andere corso's in onder andere Nederland, Frankrijk, Duitsland en Luxemburg werd een succesvol uitwisselingsprogramma opgezet voor de aanvoer van bloemen. In 1996 was het centrale thema "strips" naar aanleiding van het Belgisch stripjaar. In 1998 volgde dan een samenwerking met de "Open Monumentendag". 2001 was een jubileumjaar. De bloemencorso reed voor de 50ste keer uit. Het hele parcours was versierd met levensgrote bloemstukken. Het was ook wel een pechjaar, want tijdens de corso brak een enorm onweer uit! In 2002 kreeg de bloemencorso officieel de titel "Koninklijke Loenhoutse bloemencorso". Het verkreeg die titel omdat het 50 jaar bestond en 50 jaar ieder jaar was uitgegaan, zonder onderbreking. In 2011 gaat de bloemencorso voor de 60ste maal uit en zouden de Loenhoutenaars graag een monument ter ere van de bloemencorso onthullen.

Programma voor 2010

Zaterdag 11 september 2010

De bloemen worden op de praalwagens gestoken. De tenten waarin dit gebeurt zijn vrij toegankelijk voor het publiek.

Zondag 12 september 2010

  • van 8 tot 18 uur is er een rommelmarkt in de Tienpondstraat en straatanimatie in de ganse gemeente
  • om 14 uur start van de 59ste bloemencorso. Hij komt eerst voorbij de jury, legt dan het parcours af en komt dan nogmaals voorbij de jury.
  • om 17 uur komt de stoet aan bij de jury en worden de prijzen uitgereikt.

Maandag 13 september 2010

  • kinderfeest in de Loenhoutse scholen
  • 10 tot 18 uur: tentoonstelling van de praalwagens aan het sportpark "De Dorens". De ingang kost 2 euro.
  • 19 uur: groot Corsobal voor alle buurtschappen. Vrije toegang.

Plaats en prijzen voor 2010

Loenhout bevindt zich in de provincie Antwerpen, aan de grens met Nederland. Op de E19 Antwerpen - Breda, afslag 2 (Loenhout - Hoogstraten), daarna de pijlen "bloemencorso" volgen. Er zijn parkings voorzien. De hele binnenstad is autovrij.
Een plaatsje op het parcours kost 7 euro, 5 euro in voorverkoop. Voor kinderen onder de 12 jaar is het evenement gratis.

Uitslag 2010

De eerste prijs ging naar Buurtschap Noordhoek met hun praalwagen Octopus. Zij wonnen tevens de prijs van het kind.

2011: 60ste editie

Volgend jaar zal het de 60ste editie zijn en daarom wil Loenhout een monument ter ere van de bloemencorso. Nu reeds is een wedstrijd uitgeschreven. Voorwaarden: het monument moet van ijzer zijn en ongeveer 2 m². Het mag niet hoger zijn dan drie meter. Tekeningen of maquettes moeten binnen zijn op 31 december 2010. In januari 2011 wordt het winnende ontwerp gekozen. Het monument zal onthuld worden op 28 augustus 2011, enkele weken voor de bloemencorso.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bloemencorso Bollenstreek 2011 in teken van musicalsOp zaterdag 16 april presenteerde de Bollenstreek een kleurrijke musicalparade. Twintig praalwagens met op elk een ander…
Bloemencorso ZundertBloemencorso ZundertHet bloemencorso in Zundert staat bekend als het grootste bloemencorso ter wereld. Twintig buurtschappen strijden om de…
Dichter des Larielands; Andy MarcelissenWaar veel dichters jaarlijks hopen op de uiverkiezing 'Dichter des Vaderlands', heeft Andy Marcelissen zichzelf opgewerk…
Zomer en wintertijd wereldwijdZomer en wintertijd wereldwijdVandaag de dag hanteren ongeveer 70 landen ter wereld zomer en wintertijd. Het enige industriele land dat geen zomer en…
Speelschema Eredivisie 2012-2013, programma en uitslagenHet seizoen 2011-2012 zit er weer bijna op, de kampioen is bekend, de play-offs zullen moeten beslissen welke teams prom…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ernohannink / Flickr
  • www.bloemencorsoloenhout.be
  • www.gva.be
  • www.de nieuwe gazet.be

Reageer op het artikel "Loenhout: ieder jaar een prachtige bloemencorso"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 02-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Tips voor trips in België
Schrijf mee!