InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Eerstvolgende SAIL Amsterdam in 2020

Eerstvolgende SAIL Amsterdam in 2020

Eerstvolgende SAIL Amsterdam in 2020 Sinds 1975 vindt om de vijf jaar het evenement SAIL Amsterdam plaats. In 2015 (de negende editie) stond Noord-Holland van woensdag 19 tot en met zondag 23 augustus in het teken van SAIL. Het evenement bood naast een indrukwekkend aanbod van Tall Ships uit de hele wereld ook een uitgebreid nautisch en cultureel programma voor jong en oud. De Sail Out (uittocht) werd in 2015 op zondag gehouden, dit betekende dat de Tall Ships iets korter in Amsterdam te zien waren. SAIL sloot iedere dag af met een vuurwerkshow boven het IJ. Het thema van Sail Amsterdam 2015: "Van gouden verleden naar gouden toekomst". In 2020, wordt SAIL Amsterdam opnieuw georganiseerd.

Inhoud artikel

Wanneer wordt SAIL Amsterdam weer georganiseerd?

De eerstvolgende keer dat SAIL Amsterdam georganiseerd zal worden is in 2020. Meer informatie volgt zo spoedig mogelijk, meestal beginnen de voorbereidingen een jaar van tevoren.

Wanneer was SAIL Amsterdam 2015 en wat was het thema?

SAIL Amsterdam 2015 (negende editie) werd gehouden van woensdag 19 augustus tot en met zondag 23 augustus 2015. Het thema van 2015 was: "Van gouden verleden naar gouden toekomst". Het indrukwekkende verleden wat betreft de scheepvaart, maar er wordt ook vooruit gekeken naar de toekomst.

Intocht 2015 / Bron: Foto infoteurIntocht 2015 / Bron: Foto infoteur

SAIL op televisie

  • AVROTROS bracht vanaf dinsdag 18 augustus tot en met zaterdag 22 augustus het programma SAIL Vandaag. Het programma op NPO 1 werd gepresenteerd door Art Rooijakkers en startte om 20.30 uur. Het was live vanaf Tall Ship De Götheborg. Verder werkten mee: Pieter Jan Hagens (gaat aan boord van Dar Mlodziezy), Frits Sissing (Nao Victoria), Jan Smit (De Gloria), Antoinette Hertsenberg (Wylde Swan).
  • Je kon de SAIL-In Parade volgen op NPO 1 op woensdag 19 augustus van 14.00 uur tot 17.10 uur. De schepen voeren in konvooi van IJmuiden naar Amsterdam.

Een app voor SAIL

Op 12 augustus2015 werd de officiële app voor SAIL Amsterdam uitgebracht. De informatie die je in de app kon vinden: plattegrond, ligplaats schepen, looproutes, vaarregels, informatie over de bereikbaarheid en het programma van SAIL Amsterdam 2015. Schakelde je bluetooth in dan kreeg je middels de app informatie van tien speciale schepen die je tijdens de SAIL-IN Parade kon zien. Via webcams en streams kon je op afstand meegenieten van alles wat er gebeurde in het SAIL-gebied. Kaarten voor de optredens bij SAIL Music Marina kon je ook verkrijgen via de app.

SAIL Amsterdam: een stukje geschiedenis

In 1975 werd het zevenhonderdjarig bestaan van Amsterdam gevierd, een van de vele evenementen was SAIL Amsterdam. SAIL Amsterdam 700 werd echter hét evenement van het jaar. Tot in China had SAIL Amsterdam de kranten gehaald. Nog voor de afloop van de eerste SAIL in Amsterdam riep wethouder Lammers op tot een vijfjaarlijkse herhaling. Nergens ter wereld worden de grote schepen door zo veel bootjes opgewacht als in Amsterdam. Het is een uniek evenement!

Beschermheer van Stichting SAIL Amsterdam

Toen Willem-Alexander koning werd, heeft hij zijn beschermheerschappen neergelegd, zo ook die van SAIL Amsterdam. Op 16 juli 2014 werd bekend gemaakt dat zijn neef, prins Maurits, het roer van hem overneemt. Prins Maurits heeft veel affiniteit met SAIL Amsterdam, verder vervulde hij zijn dienstplicht bij de marine en is nu nog reserve-officier.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

SAIL Amsterdam 2015: programma

De Stichting Sail Amsterdam werkte voor deze editie samen met het mediabedrijf van Ivo Niehe en het Havenbedrijf Amsterdam. Er waren vijf oceanen gemaakt met verschillende interessegebieden. De kern bleef hetzelfde als vorige edities, namelijk het bezoek van ongeveer 120 Tall Ships en circa 400 andere historische boten. De focus lag ook op duurzaamheid, de jeugd, er waren mogelijkheden voor zakelijke ontmoetingen en er waren theatervoorstellingen met 3D projecten op het water. Elke avond was er op een groot ponton op het IJ een muzikaal en cultureel programma, grote Nederlandse sterren stonden op het podium. Op de website van SAIL onder Programma kon je kiezen voor de datum, locatie, type bezoeker en soort event om te kijken wat er te doen was.

PreSAIL IJmond en het Havenfestival IJmuiden 2015

PreSAIL IJmond (zaterdag 15, zondag 16 augustus en dinsdag 18 augustus) werd in 2015 gekoppeld aan het Havenfestival IJmuiden. Er vond een vlootschouw plaats van oude vissersschepen en je kon er moderne bedrijfsschepen (van de Koninklijke Marine en de Kustwacht) bezichtigen. Klassieke schepen in de haven: onder andere Clipper Stad Amsterdam, de Eendracht, de Morgenster. In de loop van dinsdag 18 augustus kwamen onder andere de Kruzenshtern, de Europa en de Gulden Leeuw de haven binnenlopen. Verder viel er op cultureel gebied genoeg te beleven, klassieke muziek, soul, zeemanskoren die optreden, straatartiesten, kindertheater en nog veel meer.

SAIL-IN Parade en waar kon je kijken?

Op woensdag 19 augustus kon je langs het Noordzeekanaal van IJmuiden naar Amsterdam genieten van de SAIL-IN Parade, de intocht van hoge masten! Het was een indrukwekkend schouwspel (met Tall Ships, replica’s, marineschepen en moderne schepen) dat bezocht werd door honderdduizend bezoekers. De deelnemende schepen werden bij binnenkomst in de Sixhaven begroet met een saluut protocollair. Vanaf 10.00 uur begonnen de eerste schepen hun tocht, ze kwamen vanaf 13.00 uur aan in Amsterdam. De parade in 2015 was twee keer zo lang ten opzichte van de parade in 2010! De gemeente Velsen had een mooi overzicht gemaakt, waarop je snel kon zien waar je kunt kijken naar de SAIL-IN Parade en SAIL Out op plaatsen langs het Noordzeekanaal. Op de overzichtskaart vond je ook parkeerplaatsen etcetera. Je kon de kaart downloaden op velsen.nl.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Bereikbaarheid SAIL Amsterdam (Amsterdamse IJ)

SAIL 2015 (bezoeken Tall Ships) vond plaats op en rond het Amsterdamse IJ en was prima te bereiken vanaf het Centraal Station van Amsterdam. Het werd afgeraden om met de auto naar het evenement te gaan. Koos je toch voor de auto dan moest je rekening houden met drukte en volle parkeervoorzieningen.

Op de fiets

De provincie Noord-Holland wilde alle inwoners van deze provincie stimuleren om op de fiets te komen. Op vier locaties werden op woensdag 19 augustus verrassingspakketten uitgedeeld: op de sluizen van IJmuiden (Middensluisweg), Kanaalweg (nabij A9, bij toegang parkeerplaats voor SAIL-bezoekers), Zijkanaal C (bij pont Buitenhuizen), Hembrugterrein. Onderdeel van het verrassingspakket waren een verrekijker en een fietskaart. De pakketten werden uitgedeeld vanaf 10.00 uur en op was op.

SAIL Amsterdam Retour: korting NS

De Nederlandse Spoorwegen (NS) zette extra lange treinen in om alle bootliefhebbers naar Amsterdam te brengen. Het gebied van SAIL ligt vlakbij het Centraal Station in de hoofdstad. Op het station werden extra medewerkers ingezet om iedereen te voorzien van informatie, er was speciale bewegwijzering die de looproutes aangaf en op grote schermen kon je de parade van de boten volgen. Informatie over korting met de trein kon je vinden op ns.nl/sail. Je kreeg 20% korting ongeacht de afstand die je reist. Je stapte uit (of in) op loopafstand van de Oranje Oceaan, dit was het zogenaamde hart van SAIL. Je kon het kaartje alleen online kopen tot en met 23 augustus 2015. Je moest het ticket thuis uitprinten en een legetimatiebewijs meenemen.

Het bezoeken van de Tall Ships

De Tall Ships kon je dagelijks bezoeken in de Oranjehaven (IJhaven). De eerste grote schepen meerden op woensdag 19 augustus af om 15.00 uur. Van donderdag (20 augustus) tot en met zaterdag (22 augustus) kon je de schepen bezoeken tussen 10.00 uur en 23.00 uur (behalve enkele schepen waar na 17.00 uur arrangementen waren). Clipper Stad Amsterdam kon je bezoeken dagelijks tussen 10.00 uur en 12.00 uur. Op zondag waren de Tall Ships van 10.00 uur tot circa 15.00 uur te bezoeken.

Vuurwerk en SAIL Music Marina

SAIL sloot iedere dag af met een vuurwerkshow boven het IJ. Start om 22.30 uur na de optredens in SAIL Music Marina, dit is een groots openluchtpodium op het IJ. Optredens van Nick & Simon, Jan Smit, Martijn Fischer en K3. Kaarten kon je kopen via de website van SAIL en via de speciale app van SAIL.

Arrangementen SAIL Amsterdam 2015

Op 20 augustus 2014 was de verkoop gestart van arrangementen via de website sail.nl. Bij voorgaande edities was het al mogelijk om vijf uur durende middag- en avondprogramma's te boeken op diverse schepen onder de naam Classic arrangementen. Voor SAIL Amsterdam 2015 was een nieuw concept bedacht: het Dock arrangement. Je werd samen met je gasten verwelkomd in een apart gebouwde haven die de uitstraling had van een 'trendy seaport'. Vanaf deze locatie kon je activiteiten in de haven aanschouwen, er werd aandacht besteed aan cultuur, maar ook op culinair vlak ontbrak het aan niets (eten uit de verschillende wereldkeukens). Vervolgens werd er een korte vaartocht gemaakt naar de Oranje haven (IJhaven) om de Tall Ships te bewonderen.

SAIL Out of SAIL Thank You parade (zondag 23 augustus: 16.00 uur-19.00 uur)

De SAIL Thank You parade startte in de namiddag op zondag 23 augustus 2015. Voor de eerste keer in de geschiedenis van SAIL verlieten nagenoeg alle Tall Ships op zondag gezamenlijk de Oranjehaven (IJhaven).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sail Den Helder 2017: daar zijn de Tall Ships weer!Sail Den Helder 2017: daar zijn de Tall Ships weer!Wie gek is op Tall Ships en er van genoten heeft in Antwerpen in 2016, kan er weer naar gaan kijken in 2017, in Nederlan…
De Amerigo Vespucci, Italiaans tall ship met drie mastenDe Amerigo Vespucci, Italiaans tall ship met drie mastenDe Amerigo Vespucci is één van de mooiste en bekendste tall ships uit de A-class. Dit Italiaanse volschip had nog een zu…
De Pelican of London: Engels tall ship van de A-klasseDe Pelican of London: Engels tall ship van de A-klasseDe Pelican of London werd gebouwd in 1946 in Frankrijk. Oorspronkelijk was het een vissersboot die onder de naam Pelican…
De Alexander von Humboldt, Tall Ship op rustDe Alexander von Humboldt, Tall Ship op rustEen van de deelnemende schepen van de Tall Ships Races van 2010 in Antwerpen was de Alexander von Humboldt, het Duits vl…
De Cisne Branco: een Braziliaans opleidingsschipDe Cisne Branco: een Braziliaans opleidingsschipIn Antwerpen van 28 mei tot 2 juni 2013: de Cisne Branco of witte zwaan. Een Braziliaans opleidingsschip uit de Tall Shi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: CherylProWriter, Pixabay
  • Speciale Editie Elsevier Sail
  • Sail2010.nl
  • Sail2015.nl
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur
  • Afbeelding bron 2: Foto infoteur
  • Afbeelding bron 3: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Eerstvolgende SAIL Amsterdam in 2020"

Reacties

Marleen Knuivers, 23-08-2015 13:56 #7
Ik heb genoten deze dagen, ik vroeg me alleen af waarom de Amerigo Vespucci er niet bij was? Vr.Gr. Reactie infoteur, 23-08-2015
Dank voor uw bericht! De Amerigo Vespucci was niet aanwezig in verband met de benodigde onderhoudswerkzaamheden. Het schip was niet op tijd gereed voor SAIL 2015.

Maria, 22-08-2015 18:09 #6
Afgelopen woensdag keurig op de fiets naar Sail, Kanaalweg, fietsen gestald bij parallel weg Zeedijk 1, alle honderden mensen die daar langs het kanaal zaten hebben echt geen verrassing gehad (weet niet eens wat het was) de verrassing waren de imposante schepen! Reactie infoteur, 23-08-2015
Een verrekijker en een fietskaart waren onderdeel van het verrassingspakket. Op de site van de provincie Noord-Holland staan vier locaties vermeld waar de pakketten op 19 augustus werden uitgedeeld: op de sluizen van IJmuiden, Kanaalweg nabij A9 (bij toegang parkeerplaats voor SAIL-bezoekers), Zijkanaal C bij pont Buitenhuizen en Hembrugterrein (Hemkade Zaandam). Vanaf 10.00 uur werden de pakketten uitgedeeld en op was op. Gelukkig heeft u genoten van de schepen!

Janneke, 22-08-2015 00:05 #5
Zijn er ook invalidenparkeerplekken langs de noordkant van het Noordzeekanaal, wij willen de Sail-Out zo graag zien maar kunnen dat alleen per auto doen. Wij zijn in het bezit van een invalidenparkeerkaart. Reactie infoteur, 22-08-2015
Op de volgende website vindt u een kaart (bereikbaarheid Noordzeekanaalgebied) waarop ook staat aangegeven waar parkeerplaatsen voor invaliden zijn: http://www.noord-holland.nl/web/Actueel/Dossiers/Dossier/SAIL-2015-1.htm. In de tekst boven de kaart staat dat houders van een invalidenkaart doorgang krijgen naar plaatsen op beide oevers die voor invaliden zijn aangewezen. Ik hoop dat het lukt om de SAIL Thank You Parade (SAIL Out) in het echt te aanschouwen! Met vriendelijke groet,

Carla, 19-08-2015 19:41 #4
Wanneer varen de schepen weer richting IJmuiden en dan het zeegat uit… Reactie infoteur, 20-08-2015
SAIL Out of SAIL Thank You parade (zondag 23 augustus: 16.00 uur-19.00 uur). De SAIL Thank You parade start in de namiddag op zondag 23 augustus 2015. Voor de eerste keer in de geschiedenis van SAIL zullen nagenoeg alle Tall Ships op zondag gezamenlijk de Oranjehaven (IJhaven) verlaten. Veel plezier!

Elle, 17-08-2015 10:31 #3
Vanaf waar is het ongeveer een half uur fietsen zodat we daar onze auto kunnen parkeren?
Welk dorp/stad is de beste optie vanuit het zuiden van Nederland? Reactie infoteur, 18-08-2015
Een goed overzicht vindt u op de website van de gemeente Velsen: https://www.velsen.nl/Artikel/Kijken-naar-de-Sail-In-en-Sail-Out-op-andere-plaatsen-langs-het-Noordzeekanaal.htm Veel plezier!

Jack, 09-08-2015 19:58 #2
Op welk tijdstip varen de schepen tijdens de sail out naar Ijmuiden, wat is de beste locatie om dit te aanschouwen. Wij willen ergens een overnachting nemen en dan met de fiets hier naar toe gaan. Wat zou de beste optie zijn in welk dorp of stad? Reactie infoteur, 10-08-2015
Ik adviseer u om uw vragen te mailen naar info@sail.nl
Heel veel plezier alvast bij de Sail Out!
Met vriendelijke groet,

De Klerk, 23-07-2015 14:37 #1
Zijn de tall-shops op do. 20-8 ook te bezichtigen vanaf de kades en zijn er ook die event. te bezoeken op donderdag?
Dank voor uw reactie,
J.de Klerk Reactie infoteur, 23-07-2015
Actuele informatie kunt u vinden op www.sail.nl. Bezoekuren van de Tall Ships: donderdag tot en met zaterdag van 10.00 uur tot 23.00 uur. Met uitzondering van enkele schepen waar na 17.00 uur (hospitality) arrangementen zijn. Op zondag zijn de Tall Ships van 10.00 uur tot circa 15.00 uur te bezichtigen. De Clipper Stad Amsterdam is dagelijks te bezichtigen tussen 10.00 uur en 12.00 uur. Veel plezier!

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 05-01-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Reacties: 7
Schrijf mee!