InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Sage van de Biesenburcht

Sage van de Biesenburcht

Sage van de Biesenburcht Ieder jaar in mei organiseert vtbKultuur een leuk evenement in de Landcommanderij Alden Biesen in het Belgische Bilzen in de provincie Limburg. Voor een heel democratische prijs kan je een hele dag plezier maken, genieten van shows, deelnemen aan workshops en luisteren naar verhalen van jeugdauteurs. Met als uitsmijter een heus internationaal riddertoernooi. Een echte aanrader! Ieder jaar in mei wordt de Landcommanderij Alden Biesen voor één dag omgetoverd tot een middeleeuws dorp. Overal is er wel wat te beleven, vooral voor jonge kinderen, maar ook voor tieners. Trek dus je mooiste ridder- of prinsessenkleren aan (verkleedde kindjes hebben een streepje voor!) en wordt een volleerde schildknaap of jonkvrouw.

Start

Het begint al wanneer je binnen komt. Stoere ridders met lanzen en knappe jonkvrouwen komen je tegemoet om je te verwelkomen. Ze leren je een buiging in stijl maken of vechten een robbertje met je met een echt zwaard.

Middeleeuws kampement

Daarna kom je op het binnenplein van het kasteel. Hier bevind je je in een Middeleeuws kampement. Mensen in Middeleeuwse klederdracht lopen af en aan. Overal staan tentjes. Neem een kijkje in elk van hen en je ontdekt oude ambachten als mandenvlechten, touwvlechten, smeden van ijzeren wapens, en nog veel meer. Er zijn ook kraampjes met lekkere etenswaren: speciale peperkoek en lekkere kazen. Overal mag je van proeven. Verder vind je op het plein ook een paar proefjes voor de jongsten. Met een puntenkaart mogen ze deelnemen aan het page parcours: patat hakken, een steekspel, prinses redden, boogschieten en brood bakken. Kleine kinderen kunnen ook een ritje maken met een pony.

In de commanderij

In de prachtige zolderkamer van de commanderij worden op verschillende tijdstippen stukjes voorgelezen door beroemde jeugdauteurs uit hun nieuwste romans . Allemaal zeer ludiek en leuk en wie weet win je op het einde wel een gesigneerd boek!

Workshops

Je kan ook deelnemen aan verschillende leuke workshops. Elk jaar zijn deze verschillend, maar steeds heel actief en verrassend.
Mogelijke workshops zijn:
  • de prinsjes en prinsesjes-workshop: hier leer je hoe ridders en jonkvrouwen zich moeten gedragen en hoe ze hun dag doorbrengen. Voor oudere kinderen is er de prinsen en prinsessen- workshop. Ook hier scènes uit het dagelijkse leven van de Middeleeuwen.
  • De Kriebelwiebeltoverspiegel - workshop waar je leert dansen en toveren rond een grote toverpot.
  • In de Magische werkplaats van Merlijn maak je een beurs en een talisman.
  • In de Knutselhoek mag je zelf creatief aan de slag.
  • Workshop kalligrafie: hier leer je sierlijke, middeleeuwse letters schrijven
  • Schrijf een liefdesbrief: met een pluim ga je een mooie liefdesbrief schrijven
  • Maak een middeleeuws hoofddeksel voor jongens en voor meisjes

En verder...

Steekspel en Kampement Zwaardridders van Sint-Joris

Verschillende toernooien op verschillende tijdstippen op het grote veld achteraan. Steekspelen en duels op paarden. Op het einde van de dag een echt toernooi tussen Franse en Belgische ridders.

Wapenstand Satira Historia

Een stand met kleine en grote katapulten. Onder begeleiding kan je leren hoe je ze moet hanteren.

Riddershow: Koning Arthur op bezoek

Interactief toneel voor de hele familie met het nodige wapengekletter. Blijf even staan en geniet van het spektakel!

Schildknaepenschool

Hier kan je je eigen wapenschild maken. Op een stropop mag je oefenen hoe handig je met een zwaard bent. Verder mag je ook met pijl en boog schieten.

Circus

Op verschillende locaties kom je circusmensen tegen die je vol verbazing naar hun kunstjes zullen laten kijken. Oppassen voor de vuurspuwers!

Roofvogelshow

Maak kennis met een tiental verschillende roofvogels tijdens een demonstratie. Daarna kan je de vogels van dichtbij bekijken op het pleintje en met wat geluk mag er zelfs eentje op je arm komen zitten!

Eten en drinken

Verspreid over het hele domein zijn er verschillende kraampjes met lekkernijen uit de Middeleeuwen. Wat dacht je van Soete koek, oven-spekkebrood, middeleeuwse reuzengrill, ambachtelijke peperkoek en verschillende soorten kazen?

Praktisch

  • Elk jaar vindt het evenement plaats op een zondag in mei van 10 tot 18 uur.
  • De place to be is de Landcommanderij Alden Biesen, Kasteelstraat 6 te Rijkhoven (Bilzen). E313 Antwerpen- Luik, afrit 31. Daarna de wegwijzers Alden Biesen volgen.
  • Parking ter plaatse voor 1,50€
  • Prijs: In voorverkoop 5 euro, 4 euro voor leden vtbKultuur, kinderen t.e.m. 12 jaar gratis. Ter plaatse 7 euro, 6 euro voor vtbKultuur-leden, kinderen tussen 2 en 12 jaar 2,50 euro en kinderen onder de twee jaar gratis.

Een echte aanrader voor een dag vol plezier en vertier aan een schappelijke prijs.

Voor meer info en foto's van de voorbije jaren: www.sagebiesenburcht.be

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vulkaaneifel: de Hexen- und Magiermarkt te MayenVulkaaneifel: de Hexen- und Magiermarkt te MayenWie eind oktober in de Eifel vertoeft en al een voorsmaakje wil krijgen van Halloween, moet zeker eens naar de Hexen- un…
Leuke en bijzondere workshops in NederlandLeuke en bijzondere workshops in NederlandServies beschilderen, digeridoo spelen, wijn maken of graffiti spuiten; dit zijn slechts een aantal voorbeelden van ding…
Boekverslag: Koning Arthur en de ridders van de ronde tafelBoekverslag: Koning Arthur en de ridders van de ronde tafel‘Koning Arthur en de ridders van de ronde tafel’ is één van de bekendste ridderromans uit de Middeleeuwen. Wat maakt dez…
Zijn we van adel?Zijn we van adel?Iedere genealoog weet dat de vraag van de familie ooit komt. Hebben we een familiewapen? Hebben we een titel? Het laatst…
Ridders in de middeleeuwenRidders in de middeleeuwenRidder is sinds de elfde eeuw de benaming van een krijgsman. Het is daardoor oorspronkelijk de naam van een functie en n…
Bronnen en referenties
  • Foldertje vtbKultuur
  • www.sagebiesenburcht.be
  • Voorgaande bezoeken (2008 en 2009)

Reageer op het artikel "Sage van de Biesenburcht"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 20-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Tips voor trips in België
Schrijf mee!