Dakar: ontstaan en evolutie

Dakar: ontstaan en evolutie De 33ste Dakar vond in januari 2011 plaats in Zuid-Amerika. Veel Parijs, Dakar en Afrika is er dus niet meer bij. De rallye krijgt ook veel tegenwind uit politieke en ecologische hoek. Een blik op deze sportieve aangelegenheid met een overzicht van de hoogtepunten, van het ontstaan van deze rallye in 1977 tot nu.

Hoe de rallye Paris-Dakar ontstaan is

We schrijven 1977. Tijdens de rallye Abidjan - Nice rijdt rijdt Thierry Sabine op de moto verloren in de Lybische woestijn. Hij wordt in extremis gered, maar is erg onder de indruk van de fantastische landschappen en het hele avontuur. Terug in Frankrijk wil hij zijn belevenis met zo veel mogelijk mensen delen. Hij organiseert de eerste Paris-Dakar en lanceert zijn moto: "Een uitdaging voor diegenen die vertrekken. Een droom voor zij die blijven". Sinsdien heeft de rallye ieder jaar plaats in december - januari.

1978 - 2008: hoogtepunten en speciale gebeurtenissen

1979

De eerste Paris - Dakar vertrok op de Place du Trocadéro in Parijs op 26 december 1978. Er waren 170 deelnemers. Eindpunt was de Lac Rose (Lac Retba) op 25 km van Dakar op 14 januari 1979. Daarom wordt er soms gesproken over 1978 en soms over 1979.

1980

Voor de eerste maal nemen er ook vrachtwagens deel aan de Paris - Dakar.

1986

De helicopter van Thierry Sabine en zijn vriend, de Franse zanger Daniël Balavoine, stort neer. Beiden zijn dood. De as van de stichter en organisator van de Paris-Dakar wordt uitgestrooid in de woestijn. De rallye wordt ondanks zijn dood verder gezet.

1995

De Dakar vertrekt in Granada.

1996

De Dakar vertrekt weer uit Granada.

1997

De Dakar komt zelfs niet in Europa dit jaar. Hij vertrekt in Dakar, gaat naar Agadez en komt terug aan in Dakar.

1999

De Dakar vertrekt voor de derde keer uit Granada.

2000

De Dakar vertrekt in Dakar en komt aan in Caïro. Door problemen in Niger moeten de deelnemers per vliegtuig worden overgebracht van Niamey naar Sebha in Libye. Dit zorgt voor 4 dagen oponthoud en kost handenvol extra geld.

2002

De rallye start in Arras en gaat via Madrid naar Dakar.

2003

Het eindpunt van de Dakar is ditmaal in Sharm-el-Sheikh.

2004

De Dakar vertrekt in Clermont-Ferrand en komt aan in Dakar.

2006

Vertrek in Lissabon.

2007

Vertrek in Lissabon.

2008

De rallye wordt geannuleerd omdat er aan het adres van de raid te veel terroristische dreigingen worden geuit door Al-Qaida. Enkele dagen voor de start worden vier Fransen vermoord in Aleg. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken geeft een negatief advies en de organisatie besluit het zekere voor het onzekere te nemen en het advies op te volgen. 2500 deelnemers stonden nochtans klaar aan de start in Lissabon (Portugal).

2009

Paris-Dakar verhuist naar Zuid-Amerika en verandert van naam. Hij gaat nu door het leven als "Dakar". De moeilijkheidsgraad blijft quasi identiek. 500 deelnemers staan klaar bij de start.

2010

De 32ste rallye vindt voor de tweede opeenvolgende maal plaats in Zuid-Amerika. Vertrek en aankomst liggen in Buenos Aires, hoofdstad van Argentinië. 184 moto's en quads, 138 auto's en 50 vrachtwagens moeten negenduizend kilometer pistes, wegen, woestijn en bergen doorheen Argentinië en Chili trotseren. Ongeveer de helft komt aan bij de finish. De winnaar incasseert niet minder dan 25.000.

2011

Ook dit jaar vindt de Dakar plaats in Zuid-Amerika. De aankomstplaats is weer Buenos Aires (Argentinië). Winnaars van de Dakar 2011 zijn: Nasser Al Attiyah (Volkswagen) uit Qatar, Giniel De Villiers uit Zuid-Afrika op de 2de plaats en Carlos Sainz 3de. Bij de moto's wint de Spanjaard Marc Coma (KTM). Bij de vrachtwagens zijn de Russen koning: Vladimir Chagin, Sergey Savostin en Ildar Shaysultanov.

Voor-en nadelen van de rallye

Nadelen

De rallye kent vele tegenstanders. Eerst en vooral omdat deze organisatie een bom geld kost en vaak tegen de borst stoot van de vele arme landen en gebieden waar hij doorheen komt. Op ecologisch vlak heeft de rallye ook zijn nadelen. Lokale begroeing wordt vernield, ongerepte natuur wordt vuil en smerig achtergelaten, hoewel dit eigenlijk niet mag volgens de reglementen. De Dakar is niet zonder gevaar. Niet alleen piloten verliezen er het leven, ook de lokale bevolking deelt al wel eens in de klappen. Kinderen die plots oversteken, worden onverbiddellijk van de weg gemaaid door de voorbijrazende auto's en moto's. Daarnaast zijn er ook nog eens de piloten die de controle over het stuur verliezen en op de menigte inrijden. De dodentol is reeds zwaar. Er is zelfs een internationale organisatie, CAVAD (collectif pour les victimes anonymes du Dakar) die de volledige afschaffing van de Dakar vraagt. Deelnemende landen zijn Frankrijk, Portugal, Spanje, Marokko, Mali, Guinée Conakry en Senegal. De organisatie werd opgericht in 2006, na de dood van 2 kindjes.

Voordelen

Soms vaart de lokale bevolking wel bij al die aandacht. Dorpen wedijveren om de doortocht van de Dakar. De organisatie van de Dakar steunt ook lokale projecten. In samenwerking met de organisatie Un techo para mi pais (een dak voor mijn land) werden er in Chili en in Argentinië telkens 40 huizen gebouwd voor noodopvang. Meer info hierover kan u vinden op www.untechoparamipais.org (site in het Spaans en in het Engels). Ondanks het feit dat de rallye niet meer in Afrika plaatsvindt, wordt dit continent ook niet vergeten. Onder andere SOS Sahel wordt actief ondersteund door de Dakar. Waterpompen worden er gebouwd en onderhouden. In de buurt van Lac Rose werd de bouw van een kraamkliniek gefinancierd door de Dakar.

Enkele beroemde Belgen die aan de Dakar hebben deelgenomen

  • De formule 1 piloot, Jacky Ickx, die het zelfs tot winnaar schopte in de categorie autopiloot in 1983.
  • De zanger Koen Wauters
  • Conferencier Geert Hoste
  • Judoka Gella Vandecaveye
Gerelateerde artikelen
De jaarlijkse Dakar RallyJaarlijks hoor je wel wat nieuwsberichten op de tv over de Dakar Rally, maar wat is dit nu precies en waar wordt deze ge…
Dodelijke ongelukken tijdens de Dakar Rally 1978 - 2020Dodelijke ongelukken tijdens de Dakar Rally 1978 - 2020De Dakar Rally is een woestijnrally voor auto's, vrachtwagens, quads en motoren. De rally die ook bekend is onder de naa…
Senegal, poort tot West-AfrikaSenegal, poort tot West-AfrikaSenegal, gelegen op het meest westelijke punt van het Afrikaanse vasteland. Een geheel andere wereld, rijk aan cultuur.
Eerste hulp bij mannen: ValentijnscadeauEerste hulp bij mannen: ValentijnscadeauBinnenkort is het weer Valentijnsdag. Dit jaar wil je eens echt origineel voor de dag komen. Je wil voor je Valentijn ee…

EO-Jongerendag 2019 programma (Evangelische Omroep)EO-Jongerendag 2019 programma (Evangelische Omroep)Programma EO-Jongerendag 2019. De Evangelische Omroep (EO) organiseert al vanaf 1975 de EO-Jongerendag. Het begon kleins…
Mardi gras: carnaval in New OrleansMardi gras: carnaval in New OrleansZowat overal ter wereld wordt carnaval gevierd in februari. De belangrijkste carnaval na Rio de Janeiro is toch wel die…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sebadelval, Pixabay
  • Télépro 2913 en 2968
  • Wikipedia Frans en Nederlands
  • www.untechoparamipais.org

Reageer op het artikel "Dakar: ontstaan en evolutie"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 02-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!