InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Kampeer en caravanbeurs Caravana

Kampeer en caravanbeurs Caravana

Kampeer en caravanbeurs Caravana De Kampeer- en caravanbeurs Caravana wordt in 2010 gehouden van 21 tot en met 26 januari in de WTC Expo in Leeuwarden. Het evenement bestaat in 2010 bovendien een halve eeuw. Op de Kampeer- en Caravanbeurs Caravana zijn de nieuwste trends te zien. Bovendien is de Kampeer- en Caravanbeurs een bijzonder ontmoetingspunt voor velen.

Grote beurzen op het gebied van kamperen en caravans

Er waren jaren dat de liefhebber van kamperen en het vakantie houden met een eigen onderkomen terecht konden in Noord-Nederland bij 3 grote beurzen. Dit waren:
  1. De Zuidwester die werd gehouden in de Prins Bernhardhoeve in Zuidlaren
  2. Recreana in de Frieslandhal in Leeuwarden
  3. Bocate in IJsstadion Heerenveen

Zuidwester wordt Caravana

De Zuidwester uit Zuidlaren bleek uiteindelijk de sterkste speler en kreeg later de naam de naam Caravana. Toen de Prins Bernhardhoeve werd overgenomen door WTC Expo verhuisde het evenement wel naar Leeuwarden. Daar wordt de beurs in 2010 nu voor de vijfde keer gehouden.

Caravana in 2009

In 2009 bezochten bijna 45.000 bezoekers de kampeerbeurs.

Caravana 2010

In 2010 staan er 379 verschillende aanbieders van producten op de Caravana. Daarbij staat het goedkope kamperen al lang niet meer centraal. Vroeger gingen mensen met eenvoudige tenten naar campings waar alleen het hoognodige aanwezig was. Tegenwoordig willen veel mensen luxe tenten, caravans en campers en willen ze staan op campings waar werkelijk alles te krijgen en te doen is wat maar gevraagd kan worden.

Veel nieuwe kampeerbestemmingen op Caravana 2010

In de jaren zestig toen het kamperen helemaal opkwam gingen mensen vooral in eigen land kamperen. Tegenwoordig vinden mensen het heel normaal dat ze hun camper oppakken en zelfs tot Afrika rijden en daarvoor ettelijke ferry’s nemen.

Wat staat er allemaal op de Caravana?

Het is natuurlijk ondoenlijk om alle standhouders op de Caravana 2010 op te noemen.
  • Het aanbod varieert gemiddeld van campings in Nederland met rust en ruimte tot aanbieders van reizen naar verre landen als Gabon en Mali.
  • Ook zijn er reisorganisatoren die er voor zorgen dat caravan- en camperbezitters de Zijderoute rijden door Centraal-Azië met als eindpunt China.
  • Veel standhouders op de Caravana 2010 vertegenwoordiger overigens Duitsland ook. In totaal zijn er 42 standhouders uit dat land.
  • Maar er zijn ook standhouders uit landen rond de Middellandse Zee.

Aandacht voor het milieu op de Caravana 2010

Milieubewust kamperen kan ook, zo blijkt uit de kampeertrends die de Caravana op haar website presenteert. Zo is er een stand die kleine, compacte, maar comfortabele caravans aanbiedt die energiezuiniger zijn en waarvoor een minder grote auto nodig is.

Caravana steunt het Jane Goodall Instituut

Op de Caravana is tevens de mogelijkheid om het Jane Goodall Insituut te ondersteunen. Goodall zorgt er voor dat chimpansees en gorilla's in Afrika worden beschermd en behouden.
Op de Caravana kunnen bezoekers een chimpansee of boom adopteren.

Kamperen bij de Caravana

Mensen die al hun eerste kampeertripje willen maken tijdens de Caravana kunnen tijdens het evenement gaan staan op Stercamping De Kleine Wielen. Met de bus voor de deur kunnen mensen zo naar de WTC Expo rijden en vervolgens informatie inwinnen over allerlei zaken op de beurs.

Over de Zuidwester in Zuidlaren

De kampeer- en caravanbeurs Caravana heette in de eerste 20 jaar de Zuidwester. Dit kwam omdat het naast kampeermiddelen ook over boten ging. De Zuidwester werd voor het eerst in 1960 gehouden in de Prins Bernhardhoeve in Zuidlaren. Omdat mensen in die tijd alleen in de zomer op vakantie gingen, werd de beurs laat in het jaar gehouden namelijk eind maart. (Meestal rond het paasweekend). In 1964 was de toegangsprijs bovendien maar 1,5 gulden.

Recreana in de Frieslandhal in Leeuwarden

Omdat de Zuidwester in Zuidlaren zoveel succes had, wilden de Friezen ook zo’n evenement opzetten. Zij startten in 1966 de Recreana in de Frieslandhal. Op een gegeven moment werd de beurs verplaatst van het voorjaar naar het najaar. Dit was voor andere initiatiefnemers reden om nog een derde beurs op te zetten in Heerenveen, de Bocate.

Bocate in Heerenveen

In april 1978 werd de eerste Bocate gehouden. Hier waren standhouders te vinden met aanbod aan boten, caravans en tenten. Er kwamen dat eerste jaar al direct 20.000 bezoekers naar het evenement. Bocate bestond overigens maar 3 jaar.

Recreana werd Boot Holland

De Recreana vond de herfst toch niet het beste tijdstip om een beurs te organiseren en deed dat dus weer in het voorjaar. Later bleek dat watersport veel meer mogelijkheden had en werd de Recreana iets heel anders namelijk Boot Holland. In het noorden van het land nog steeds een groot en druk bezocht evenement op het gebied van de watersport.

De Zuidwester wordt Caravana

De Recrena daarentegen ontdeed zich van alle boten en richtte zich alleen nog maar op kamperen en caravans. Daarmee werd het de grootste en belangrijkste kampeer- en campingbeurs van het noorden van Nederland. In 2006 was de beurs niet langer in Zuidlaren te vinden maar in Leeuwarden.

Informatie over Caravana 2010

Toegangsprijzen

Volwassenen: € 9,50
Kinderen 6/11 jaar: € 5,50
Gezinskaart: € 24,00 ((2 volwassenen en 2 kinderen)
Parkeren: Dagkaart € 3,00

Openingstijden

Donderdag 21 januari van 10:00 - 18:00 uur
Vrijdag 22 januari van 10:00 - 22:00 uur
Zaterdag 23 januari van 10:00 - 18:00 uur
Zondag 24 januari van 10:00 - 18:00 uur
Maandag 25 januari van 10:00 - 18:00 uur
Dinsdag 26 januari van 10:00 - 17:00 uur

Meer informatie is te vinden op: Caravana

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Inspiratie opdoen op vakantiebeurzenInspiratie opdoen op vakantiebeurzenSommige mensen weten al ver van te voren wat voor soort vakantie ze willen boeken. Voor andere mensen kan het juist een…
Space Expo, leer alles over ruimtevaartSpace Expo, leer alles over ruimtevaartRuimtevaart, wie heeft er geen interesse in? Space Expo in Noordwijk is het eerste permanente ruimte expositie in Europa…
Bezoek ook eens Space ExpoBezoek ook eens Space ExpoDe Nederlands-Amerikaanse voormalig NASA astronaut Lodewijk van den Berg was op 10 november 2011 te gast bij Space Expo.…
Wrakvissen in nederlandWrakvissen is een erg populaire vorm van bootvissen in Nederland. Je huurt bijvoorbeeld een boot af en deze boot brengt…
Goedkoop reizen per ferry met Stena LineGoedkoop reizen per ferry met Stena LineReizen kan met het vliegtuig, maar dit is vaak niet al te goedkoop. Goedkoper kan het voor sommige bestemmingen met de b…
Bronnen en referenties
  • Minske & Mear
  • Website Caravana

Reageer op het artikel "Kampeer en caravanbeurs Caravana"

Reactie

Harmen Westra, 23-01-2010 11:44 #1
Een heel complete beurs met een goed overzicht.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 03-11-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Caravans en campers
Reacties: 1
Schrijf mee!