InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Traditionele uitstap begin november: de boekenbeurs!

Traditionele uitstap begin november: de boekenbeurs!

Traditionele uitstap begin november: de boekenbeurs! Geen idee waar naartoe tijdens de herfstvakantie en het daaropvolgende regenachtige weekend? Denk eens aan de Boekenbeurs in Antwerpen. Ieder jaar opnieuw vind je hier gedurende de twee eerste weken van november niet alleen een enorm aanbod aan literatuur maar ook kunstboeken, wetenschappelijke boeken, strips, reisgidsen, kookboeken, leerboeken, kinderboeken, etc. op niet minder dan 120 stands. Ook luisterboeken en multi-media komen ruim aan bod. Iedere dag zijn er ook voordrachten en signeersessies met verschillende auteurs. Kortom, voor elk wat wils!

De Boekenbeurs praktisch

Waar?

In Antwerpen, in Antwerp Expo (voorheen Bouwcentrum) op de Jan Van Rijswijcklaan, nummer 191. Bereikbaar met de auto en met bus of tram. Ruime parking even verderop en pendelbusjes die je van en naar de boekenbeurs brengen.

Wanneer?

De twee eerste weken van november, waarvan meestal een week of een paar dagen Belgische herfstvakantie. Nocturnes op één dinsdag en op één donderdag. Laatste dag van de Boekenbeurs is traditiegetrouw 11 november.

Wat?

Boeken, boeken en nog eens boeken verdeeld over 4 zalen. Ook strips en kranten komen aan bod. Hier en daar ook DVD's en computergames.

Prijs?

De normale toegangsprijs bedraagt rond de 10 . Kinderen tot en met 12 jaar mogen gratis binnen. Voor kinderen tussen 13 en 17 jaar bedraagt de prijs tijdens de Belgische herfstvakantie zo'n 5 mits ze vergezeld zijn van een betalende volwassene. Alle andere categorieën (65+, andersvaliden, studenten, groepen met meer dan 15 personen...) betalen zo'n 6 . Voor 20 heb je een abonnement en kan je zoveel je maar wil naar de Boekenbeurs gaan. Met de A-kaart van de Stad Antwerpen kan je tegen inruiling van 10 punten gratis naar de Boekenbeurs. Dit moet wel op voorhand worden gedaan in bijvoorbeeld een bibliotheek.

Kinderen

Spelletjes en zoekopdrachten

Kinderen worden steeds speciaal verwend op de Boekenbeurs. Er zijn vele spelletjes in de verschillende halls, zoekopdrachten en raadsels. Vaak worden er ook kleine cadeautjes uitgedeeld of leuk promomateriaal (petjes, het hoedje van Robbedoes, potloden, gratis magazines, kleurplaten, etc) .

Signeersessies en ontmoetingen met (strip)helden

In de Rode Zaal op de 2de verdieping zijn er diverse voorleessessies en workshops. Op de verschillende stands vind je animatie, spelletjes en kan je je held in levende lijve ontmoeten. Zo liepen eerdere jaren al Geronimo Stilton en zijn zus Thea Stilton rond op de Boekenbeurs, maar ook de Smurfen, Robbedoes, Nellie en Cesar of nog Suske en Wiske. Je kan van de gelegenheid gebruik maken om hen een handtekening te vragen of om met hen op de foto te gaan. Je kan een praatje maken met je favoriete auteur of je aankoop laten signeren.

Kinderboeken, strips en educatieve (digitale) spelletjes

Al de grote en minder grote uitgeverijen voor kinderboeken en strips zijn vertegenwoordigd. Je vindt er ook een stand van Studio 100. Verder zijn er ook een aantal stands waar je educatieve spelletjes kan kopen. Computerspelletjes natuurlijk, maar ook bordspelen om allerlei te leren: de verkeersregels, Frans, Nederlands, seksuele opvoeding, natuur, geschiedenis, aardrijkskunde, etc. Er is ook een nieuw concept, Fundels genaamd, waarbij kinderboeken digitaal worden omgezet en waarbij er spelletjes kunnen gespeeld worden i.v.m. het boek.

Leerkrachten

Ieder jaar is er een speciale dag voor de leerkrachten kleuter-en lager onderwijs en een andere dag voor de leerkrachten van het secundair onderwijs. Zij krijgen boek- en methodepresentaties voorgeschoteld, maar er zijn ook lezingen en workshops.

Buiten deze twee dagen is er ook een schat aan informatie te sprokkelen. Alle toonaangevende uitgeverijen van educatief en schoolmateriaal zijn vertegenwoordigd. Leerboeken en leermethodes kunnen ingekeken worden. Catalogi mogen meegenomen worden, zodanig dat men thuis alles rustig kan nalezen, uitpluizen en bestellen.

Met de klas naar de Boekenbeurs

Vele scholen plannen een educatieve uitstap naar de Boekenbeurs. Het kan op deze dagen behoorlijk druk zijn!

Volwassenen

Themadagen

Doorheen de hele periode zijn er verschillende themadagen, waarrond dan vanalles georganiseerd wordt: de liefde, klassiekers, welzijn, geschiedenis en techniek. Op andere dagen is er dan weer aandacht voor poëzie, grootouders en kleinkinderen, literatuur voor specifieke vakgebieden. Er is ook een Knack-dag, er zijn literaire rendez-vous, de De Nachten talkshow en een dag van de polemiek.

Prijzen

Er worden enkele prijzen uitgereikt tijdens de Boekenbeurs: de Debuutprijs 2009, de Hercule Poirot-prijs, de ARGUS-prijs voor de Groenste Stand, de prijs voor het Verhaal der Lage Landen en de Prijs voor de Mooiste Stand.

Humanistische organisaties

Een aantal humanistische organisaties hebben ook een standje. Denken we hier aan Unicef, Pax Christi, 11.11.11 of Amnesty International. Hier kan je boeken, kaarten en steunartikels kopen, maar kan je ook informatie krijgen of lid worden.

Andere "speciale" standen

Natuurpunt heeft ook een grote en mooie stand, met folders, magazines en prachtige natuurboeken. De grote kranten staan er ook en je kan er gratis een krant meenemen (GVA, Het Laatste Nieuws, De Morgen, De Standaard). Radio 2 en VRT hebben ook een stand. Bij Radio 2 kan je boeken kopen, zoals op hun website. Grote boekhandels hebben er ook hun stek met een groot aanbod (Standaard Boekhandel, Club, ECI, Van In, etc.)

Signeersessies, lezingen, meet en greets met auteurs

Ook voor de volwassenen zijn er signeersessies van bepaalde auteurs. Op de tweede verdieping zijn er ook diverse lezingen, auteurs lezen voor uit hun nieuwste werk, geven uitleg, maken een praatje met hun fans.

Voor meer informatie en het volledige programma per dag, kan je terecht op www.boekenbeurs.be.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Antwerpen Koekenstad: proeven van gebak en chocoladeAntwerpen Koekenstad: proeven van gebak en chocoladeSinds 2014 biedt Antwerpen elk voorjaar het evenement Antwerpen Koekenstad aan. Tijdens dit project doet Antwerpen zijn…
Weetjes over de maand november: somber en donkerWeetjes over de maand november: somber en donkerNovember mag dan wel nog in de herfstperiode vallen, maar het voelt al vaak aan als winter. De bomen worden kaal, het is…
Antwerpen: Gouden Eeuw 1490-1530 eerste groeifaseDe ontwikkleing van de stad Antwerpen in de 16e Eeuw was grandioos. Na Parijs was Antwerpen de grootste stad ten noorden…
Bronnen en referenties
  • De boekenbeursbijlage van Gazet Van Antwerpen
  • Boekenbeursbijlage - Knack
  • Routefolder voor Kidz
  • Ons eigen jaarlijks bezoekje!
  • www.boekenbeurs.be

Reageer op het artikel "Traditionele uitstap begin november: de boekenbeurs!"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 25-10-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Antwerpen
Schrijf mee!