InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > De leukste en bekendste kerstmarkten in België en Duitsland

De leukste en bekendste kerstmarkten in België en Duitsland

De leukste en bekendste kerstmarkten in België en Duitsland Traditiegetrouw worden er in de vele prachtige historische steden van België en Duitsland vanaf november tot eind december hele sfeervolle en leuke kerstmarkten/kerstfairs georganiseerd. Sommige van de bekendste markten zijn overdekt, maar de meesten vinden buiten plaats. Ze worden opgebouwd met de, inmiddels heel bekende houten kraampjes of chalets. Kerstartikelen, decemberlekkernijen, allerlei kunstnijverheid en de daarbij behorende bijzondere sfeer zorgen voor een gezellig dagje uit. De locaties en data van de kerstmarkten in 2017 zijn inmiddels bekend.

Datum en openingstijden bekende kerstmarkten 2017

Zowel in België als in Duitsland worden, aan het einde van het jaar, tal van sfeervolle kerstmarkten georganiseerd. De mooie oude steden van België en Duitsland vormen een prachtig decor voor de vele kraampjes en de prachtige sfeerverlichting. Hebt u zin in een dagje kerstshoppen, Glühwein drinken, lekkere hapjes proeven, bijzondere kunstnijverheid en nog vele andere verrassingen dan bieden de kerstmarkten in België en Duitsland daarvoor alle gelegenheid. U kunt genieten zolang u wilt, want de markten zijn vaak ook 's avonds nog geopend. Er worden veel dagtochten en meerdaagse reizen aangeboden. Zo kan iedereen kiezen wat bij hem/haar past. Lekker met eigen vervoer uw eigen plan trekken of kiezen voor het gemak van u laten rijden.

Bron: Skafa, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Bron: Skafa, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

De bekendste Kerstmarkten van België op een rij

Kerstmarkt Antwerpen

Het centrum van Antwerpen verandert de laatste weken van het jaar in een sfeervolle winterse stad. Op het Steenplein is vanaf zaterdag 9 december 2017 t/m zondag 7 januari 2018 een winterdorp en een ijspiste te vinden. De kerstmarkt is verspreid over het Steenplein, de Suikerrei, Grote Markt en de Handschoenmarkt.

Datum en openingstijden Kerstmarkt Antwerpen
  • Maandag: 12.00 - 21.00 uur
  • Dinsdag: 12.00 - 21.00 uur
  • Woensdag: 12.00 - 21.00 uur
  • Donderdag: 12.00 - 21.00 uur
  • Vrijdag: 12.00 - 23.00 uur
  • Zaterdag: 11.00 - 23.00 uur
  • Zondag: 11.00 - 21.00 uur

Op de feestdagen kunnen de openingstijden afwijken.

Kerstmarkt Brugge

Brugge is een prachtige stad, waar u zich terug waant in de tijd. In de aanloop naar de kerst, als de stad sfeervol verlicht is en ook nog eens gevuld met de prachtigste kerstkramen, wordt deze sfeer nog eens versterkt en is het een bezoek nog meer waard. Op de Grote Markt wordt een schaatsbaan ingericht. En het stationsplein is de plek waar een sneeuw- en ijssculpturenfestival plaats gaat vinden. Er wordt een werkelijk indrukwekkend ijsdorp gecreëerd meteen ijsglijbaan en een ijsbar.

Datum en openingstijden Kerstmarkt Brugge
Vanaf vrijdag 24 november 2017 t/m 1 januari 2018:
  • Maandag: 10.30 - 22.00 uur
  • Dinsdag: 10.30 - 22.00 uur
  • Woensdag: 10.30 - 22.00 uur
  • Donderdag: 10.30 - 22.00 uur
  • Vrijdag: 10.30 - 23.00 uur
  • Zaterdag: 10.30 - 23.00 uur
  • Zondag: 10.30 - 22.00 uur

Op 24 december sluit de kerstmarkt om 17.00 uur.

Kerstmarkt Brussel

Een 3 kilometer lang kerst parcours, dat is de kerstmarkt van Brussel. De bezoekers worden geleid langs de meer dan 240 kraampjes in sfeervol verlichte straten van de Grote Markt naar de Vismarkt. Onderweg zorgen straatartiesten voor animatie en folkgroepen verzorgen speciale muziekoptredens. Het imposante middelpunt van de kerstmarkt in Brussel wordt gevormd door een enorme en prachtig verlichte kerstboom. Ook de historische panden in het statige centrum van Brussel worden deze laatste weken van het jaar schitterend verlicht. Alleen al een wandeling door de sfeervol verlichte stad is zeer de moeite waard. Maar de kerstmarkt is ook een bezoek meer dan waard. Met leuke kerstdecoraties, lekkere hapjes, warme glühwein en nog veel meer kunt u volop ideeën opdoen voor een sfeervolle kerstviering bij u thuis.

Op de Grote markt is weer volop vertier in de vorm van een ijsbaan te vinden. Schaatsen kunnen worden meegebracht, maar ook ter plaatste worden gehuurd. De echte blikvanger, al is het al alleen vanwege zijn enorme omvang, is natuurlijk het enorme reuzenrad. Een prachtige plek om vanuit de hoogte neer te kijken om Brussel in kerstsfeer. Het rad zelf is overigens versierd met 18.000 lampjes!

Datum en openingstijden Kerstmarkt Brussel
Vrijdag 24 november 2017 t/m zondag 31 december 2017:
  • Dagelijks van 12:00 tot 21:00 uur.
  • Op vrijdagen gaat de kerstmarkt door tot 22:00.
  • Op zaterdag en zondag zijn de openingstijden: 11:00 tot 22:00.

Kerstmarkt Gent
Met 50 kerstkramen behoort de Kerstmarkt van Gent tot de kleinere kerstmarkten. Maar dat neemt niet weg dat een bezoek aan Gent in de laatste dagen van het jaar meer dan de moeite waard is. De marktkramen staan opgesteld rondom de oude en prachtig verlichte St. Baafskathedraal. Wie op zoek is naar originele kerstcadeaus, kerstdecoraties en andere snuisterijen komt voldoende aan zijn trekken. En natuurlijk is er op diverse plaatsen Glühwein en Strudel te verkrijgen. De kerstmarkt vindt plaats op de Korenmarkt in het centrum van Gent.

Datum en openingstijden Kerstmarkt Gent
Vrijdag 8 december 2017 t/m zondag 7 januari 2018:
  • Maandag t/m vrijdag van 12:00 tot 23:00.
  • Zaterdag en zondag van 11:00 t/m 23:00.
  • Kerstavond (24 december) en Oudejaarsdag (31 december) van 12:00 tot17:00
  • Eerste Kerstdag (25 december) en Nieuwjaardag (1 januari): van 14:00 tot 23:00

Kerstmarkt Leuven

In Leuven vinden we een kerstmarkt die door Stedentripper is verkozen tot derde gezelligste Kerstmarkt van Europa. Hier vindt u de heerlijkste lekkernijen, de zaligste drankjes en origineelste cadeaus. Voor verliefde stellen is er de zogenaamde kusbrug met maretak, voor de allerkleinsten is er een heus sparrenbos en er zijn diverse ambachtslieden aan het werk te zien. In de vele kraampjes vindt u volop originele kerst- en cadeauartikelen. Kerstboomversieringen, kersttafeldecoratie, buitendecoratie, verzorgingsproducten, sprookjesjuwelen en authentieke Zweedse geschenken. Er is voor elk wat wils en voor iedere beurs een leuk idee.

Datum en openingstijden Kerstmarkt Leuven
Donderdag 7 december 2017 t/m woensdag 20 december 2017:
  • Donderdag 7 en vrijdag 8 december van 12:00 tot 23:00
  • Zaterdag 9 december van 11:00 tot 23:00
  • Zondag 10 december van 11:00 tot 22:00
  • Maandag 11, dinsdag 12 en woensdag 13 december van 12:00 - 22:00
  • Donderdag 14 en vrijdag 15 december: van 12:00 - 23:00
  • Zaterdag 16 december van 11:00 tot 23:00
  • Zondag 17 december van 11:00 tot 22:00
  • Maandag 18 en dinsdag 19 december van 12:00 tot 22:00
  • Woensdag 20 december van 12:00 tot 20:00

Kerstmarkt Luik

In Luik is het ooit begonnen met een eenvoudige kerstmarkt, maar inmiddels wordt het centrum van Luik aan het einde van het jaar veranderd in een heus kerstdorp. Dit kerstdorp bestaat uit 200 houten chalets, neergezet in de vorm van kronkelige straatjes met een eigen burgemeester, dorpsraad en eigen bewoners. In dit tijdelijke kerstdorp vindt u ook een postkantoor met speciale kerstkaarten en eigen postzegels van het kerstdorp. Maar natuurlijk vindt u in de vele kraampjes vooral volop cadeauartikelen in de vorm van kerstversieringen, sieraden, kleding en natuurlijk ook lekkere hapjes en drankjes. Er wordt zelfs speciaal kerstbier verkocht in dit bijzondere kerstdorp.

Datum en openingstijden Kerstmarkt Luik
Vanaf vrijdag 24 november 2017 t/m donderdag 30 december 2017, dagelijks van 11:00 tot 22:00. Op vrijdag en zaterdag blijven de chalets waar drank en spijzen worden verkocht geopend tot 24:00 uur.

Bron: Anna & Michal, Flickr (CC BY-SA-2.0)Bron: Anna & Michal, Flickr (CC BY-SA-2.0)

De bekendste kerstmarkten van Duitsland op een rij

Kerstmarkt Aken (Aachen)

Het centrum van Aken of Aachen is aan het einde van het jaar gevuld met tientallen sfeervolle kraampjes vol met kerstversieringen, cadeauartikelen, hapjes en drankjes. Wie de Nederlandse kerstmarkten al vaak bezocht heeft, kan eens even over de grens kijken. Aken of Aachen is vanuit Nederland gemakkelijk te bereiken met de auto of het openbaar vervoer. Deze kerstmarkt is dus best dichtbij huis, maar gelijk geheel anders van sfeer! Aken of Aachen is maar klein, maar juist dat maakt de kerstmarkt heel sfeervol. U kunt er heerlijk slenteren door de kleine gezellige straatjes, die uitkomen op de bekende Marktplatz. Hier worden traditioneel de heerlijke kruidkoekjes gebakken.

Datum en openingstijden Kerstmarkt Aken (Aachen)
Vanaf vrijdag 24 november 2017 t/m zaterdag 23 december 2017. Dagelijks geopend vanaf 11:00 tot 21:00 uur.

Kerstmarkt Berlijn

Berlijn is een besliste topper. Het is op zichzelf al een prachtige stad om te bezoeken, maar daarnaast worden er aan het einde van het jaar op diverse locaties kerstmarkten en kerstevenementen georganiseerd. Gezien de afstand vanaf Nederland én het aantal markten is dit meer iets voor een meerdaagse reis. De stad is in de laatste maanden van het jaar één zee van lichtjes. Veruit de bekendste kerstmarkt is die bij het Berlijnse Sony Center op de Potsdammer Platz. Het dak van dit futuristische gebouw is prachtig verlicht en doet denken aan een fonkelende sterrenhemel. Behalve kerstkraampjes is er ook een skihelling waar met een rubberband vanaf gegleden kan worden. Een traditionele en chique kerstmarkt is te vinden bij de Gedachtniskirche en de grootste kerstmarkt wordt georganiseerd bij de Gendarmenmarkt. Op de Alexander Platz wordt een kerstmarkt georganiseerd die meer weg heeft van een kermis, en deze is zeker met kinderen heel leuk om te bezoeken.

Datum en openingstijden Kerstmarkt Berlijn
De data van de verschillende kerstmarkten kunnen wat verschillen van elkaar, maar de meesten zijn open in de periode vanaf maandag 27 november t/m zaterdag 23 december 2017, dagelijks van 11:00 tot 22:00.

Kerstmarkt Düsseldorf

De kerstmarkt in Dusseldorf behoort tot één van de grootste kerstmarkten van Duitsland. Het centrum verandert de laatste weken van het jaar in één grote kerstmarkt met vele gezellige houten kraampjes. Er is veel aandacht voor oude ambachten, maar uiteraard zijn er ook volop leuke en originele (kerst-)cadeaus te vinden. Ook de inwendige mens komt niets te kort, overal zijn kraampjes met lekkere versnaperingen en glühwein.

Datum en openingstijden Kerstmarkt Dusseldorf
  • Donderdag 23 november t/m zaterdag 23 december 2017.
  • Maandag t/m donderdag en zondag van 11:00 t/m 20:00 uur.
  • Vrijdag en Zaterdag van 11:00 t/m 21:00 uur.

Kerstmarkt Keulen (Köln)

De kerstmarkt van Keulen wordt groots opgezet. Een groot deel van het centrum wordt ingericht met leuke kraampjes, waardoor het leuk slenteren wordt door de straatjes en over de pleinen. De sfeer wordt extra verhoogd door de imposante DOM van Keulen, de grootste van Duitsland.

Datum en openingstijden Kerstmarkt Keulen (Köln)
Vanaf maandag 27 november 2017 t/m zaterdag 23 december 2017

Bron: Suburbi, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Suburbi, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Kerstmarkt Oberhausen
Oberhausen ligt net over de grens bij Arnhem. De kerstmarkt is hier maar klein, maar wordt opgebouwd naast het grote winkelcentrum Centro. Zo is een bezoek aan de intieme en gezellige kerstmarkt mooi te combineren met kerstshoppen in het grote ernaast gelegen winkelcentrum.

Datum en openingstijden Kerstmarkt Oberhausen
Vanaf donderdag 16 november t/m zaterdag 23 december 2017 van 11:00 tot 22:00 uur.

Kerstmarkt Trier

De kerstmarkt in het prachtige plaatsje Trier is relatief klein. Maar toch treft u er nog ongeveer 100 speciale kerstkraampjes aan. Vooral de stad zelf en haar prachtige Romaanse gebouwen geven deze kerstmarkt een nostalgische en authentieke sfeer.

Datum en openingstijden Kerstmarkt Trier
Vanaf maandag 27 november t/m vrijdag 22 december 2017 van 10:30 tot 20:30 uur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kerstmarkt Dortmund 2017, één van de grootste van DuitslandKerstmarkt Dortmund 2017, één van de grootste van DuitslandHet is een jaarlijkse traditie in vele steden om een kerstmarkt te hebben. Mooie kerstmarkten zijn bijvoorbeeld te vinde…
4 sfeervolle kerstmarkten in Duitsland4 sfeervolle kerstmarkten in DuitslandDe “gemütliche” kerstmarkten in Duitsland zijn een echte belevenis. Duizenden kraampjes met typisch Duitse gerechtjes en…
Kerstmarkten (2017) over de grens: Noordrijn-WestfalenKerstmarkten (2017) over de grens: Noordrijn-WestfalenEen goede traditie bij onze oosterburen: de kerstmarkt. Vele stadscentra veranderen in de adventstijd in kleine of grote…
Kerstmarkt in Keulen is een aanrader!Na elke zomer leven we naar het einde van het jaar toe. In december valt er immers ook weer genoeg te beleven met de ver…
Kerstmarkt in DordrechtKerstmarkt in DordrechtOok zo dol op de heerlijke, sfeervolle weken voor Kerst? Dan bezoek je graag een van de vele kerstmarkten die er in ons…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De leukste en bekendste kerstmarkten in België en Duitsland"

Infoteur: Martina
Laatste update: 11-09-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Kerst
Schrijf mee!