InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > De leukste en bekendste kerstmarkten in Nederland

De leukste en bekendste kerstmarkten in Nederland

De leukste en bekendste kerstmarkten in Nederland Nederland kent een aardige traditie waar het de organisatie van sfeervolle kerstfair, winterfair of Christmas Fairs betreft. Deze kerstmarkten worden meestal in de buitenlucht, met een veelheid aan sfeervolle verlichte kramen, georganiseerd. Maar er zijn ook overdekte Kerstmarken en Christmas Fairs op bijzondere locaties, zoals in een kasteel of grot. Vanaf november tot eind december 2015 worden deze leukste fairs van het jaar georganiseerd. Waar vindt u de bekendste en leukste kerstfair van 2015? Een overzicht, inclusief datum en openingstijden.

De bekendste kerstmarkten, kerstfairs of winterfairs in Nederland voor 2015 op een rij

Christmas Fair Saints & Angels, Landgoed Foltz

Al jarenlang wordt er een bijzondere Christmas Fair of kerstmarkt georganiseerd op het prachtige landgoed Foltz in Groningen. Potentiële bezoekers hebben maar liefst drie lange weekenden ter beschikking om een bezoek aan deze sfeervolle winterfair te plannen. De boerderij wordt in deze periode omgetoverd naar een oude en doorleefde landelijke Franse kerstsfeer. In het kader van dat thema worden allerlei producten aangeboden variërend van engelen tot heiligenbeelden, van authentieke kroonluchters tot sfeervolle kandelaars, van glaswerk tot eeuwenoud kristal, buitenkleding en sieraden, jams, chutneys en taarten, woonaccessoires en houtsnijwerk. Tal van sfeermakers en bijzondere cadeauartikelen worden zo door de vele standhouders op een sfeervolle manier gepresenteerd. Natuurlijk zijn er ook (antieke) kerstdecoraties en er worden demonstraties verzorgd in het zelf maken van exclusieve kerstversieringen. Elke bezoeker ontvangt bij aankomst een warm welkom in de vorm van een glas kruidige appeldrank. Wie geïnteresseerd is in nog meer lekkernijen kan direct doorlopen naar de oude koestal en daar zijn of haar hart ophalen. De toegang voor de kerstfair is geheel gratis.

Speciaal feestarrangement Christmas Fair Saints & Angels

Op de vrijdagavonden wordt er een speciaal feestarrangement aangeboden. In dit arrangement zit een speciaal onthaal met welkomstgedicht en een drankje, een uitgebreide koffie met een taartproeverij en een Christmasbag met verrassingen en kortingsbonnen die te gebruiken zijn bij de aanwezige standhouders. Voor dit arrangement moet u zich wel vooraf aanmelden!

Datum en openingstijden Christmas Fair Saints & Angels op Landgoed Foltz

Deze sfeervolle kerstmarkt wordt georganiseerd in de volgende weekenden:
  • Vrijdag 27 november t/m zondag 29 november 2015
  • Vrijdag 4 december t/m zondag 6 december 2015
De openingstijd is voor alle dagen van 10:00 tot 17:00.

Country and Christmas Fair, Kasteel de Haar

Op Kasteel de Haar in Haarzuilens wordt alweer voor de 17e keer de jaarlijkse Country and Christmas Fair gehouden. Ook dit jaar weer een enorm aanbod aan producten, zoals zwarte truffels en andere exclusieve delicatessen, sieraden, woon- & kerstdecoraties, antiek en curiosa, (outdoor)kleding, lederwaren en cadeau artikelen. Meer dan 200 standhouders stallen hun spullen uit in de sfeervolle en verwarmde stands met op de achtergrond het prachtige Kasteel de Haar. Als de schemering valt dan wordt het pas echt spectaculair door de honderden met kaarsen verlichte vuurkorven en kerstbomen. Deze vormen met elkaar een kilometers lange feestverlichting en zorgen voor een onvergetelijk schouwspel. De bijzondere sfeer wordt nog eens extra verhoogd door de a capella koorzang in de open lucht.
Tijdens de fair geldt er voor de rondleidingen in het kasteel een gereduceerd tarief.

Datum en openingstijden Country and Christmas Fair bij Kasteel de Haar

  • Woensdag 25 november 2015 / 11:00 - 22:00
  • Donderdag 26 november 2015 / 11:00 - 22:00
  • Vrijdag 27 november 2015 / 11:00 - 22:00
  • Zaterdag 28 november 2015 / 11:00 - 22:00
  • Zondag 29 november 2015 / 10:00 - 18:00

Dickens Festijn / Kerstmarkt Deventer

Dickens Festijn Deventer

Deventer staat bekend om het zogenaamde Dickens festijn in de maand december. De stad Deventer verandert dan twee dagen lang in een 19e -eeuwse stad. Deze periode wordt tot leven gebracht door meer dan 750 personages uit de boeken van de Engelse schrijver Charles Dickens: Scrooge, Oliver Twist, Mr. Pickwick, weeskinderen, dronkaards, schoorsteenvegers, zwervers en zelfs de Christmas Carol Singers zingen aan de deur! Dit alles in een winters decor, waar overal ook winterse hapjes en drankjes te koop worden aangeboden. Het Dickens Festijn is een heel druk bezochte activiteit. Wie het Dickens Festijn mee wil maken, doet er goed aan om al heel vroeg in de ochtend richting Deventer te vertrekken. Nog beter is om een dag van te voren te gaan en in Deventer te overnachten. Maar ook met het boeken van een overnachting moet u heel vroeg zijn. De meeste hotels zijn voor het weekend van het Dickens Festijn al lang van te voren volgeboekt. Het Dickens Festijn is een gratis openlucht activiteit en vindt plaats op en rond de Keizerstraat.

Datum en openingstijden Dickens Festijn Deventer

  • Zaterdag 19 december 2015 / 11:00 - 17:00
  • Zondag 20 december 2015 / 11:00 - 17:00

Kerstmarkt Deventer

De kerstmarkt Deventer wordt georganiseerd in de Grote of Lebuïneskerk. Deze prachtige kerk wordt voor drie dagen omgetoverd in een gezellige kerstmarkt met 75 kramen. Meer dan voldoende om een dag lang te snuffelen tussen de vele kerstdecoraties, handgemaakte producten, winterse kleding, speelgoed en nog veel meer leuke artikelen. Op de achtergrond hoort u voortdurend bekende en soms minder bekende kerstliederen. Naast de sfeervolle kramen is er in de kerk ook een terras ingericht in winterse stijl, waar u terecht kunt voor een lekker hapje en/of drankje.

Datum en openingstijden Kerstmarkt Deventer

  • Donderdag 17 december 2015 / 14:00 - 21:00
  • Vrijdag 18 december 2015 / 10:00 - 21:00
  • Zaterdag 19 december 2015 / 10:00 - 17:00

Kerstfair Heerlijkheid Mariënwaerdt

Op het prachtige landgoed wordt een sfeervolle kerstfair georganiseerd. De stijlvolle kraampjes, vermomd als mooie huisjes met een trapgeveltje, staan als het ware in een grote kring opgesteld. Centraal op het plein staan picknick-tafels met in het midden een lekker knisperend en warm kampvuur. De meer dan honderd standhouders bieden een veelzijdig assortiment aan sfeervolle kerstcadeau- en seizoenartikelen. Naast de verkoop van artikelen worden er ook veel activiteiten georganiseerd. Denk daarbij aan modeshows, workshops, rondleidingen, muziek, koorzang en een 19e Eeuwes arrenslee-optocht.

Datum en openingstijden Kerstfair Heerlijkheid Mariënwaerdt

  • Donderdag 10 december 2015 / 11:00 - 18:00
  • Vrijdag 11 december 2015 / 11:00 - 21:00
  • Zaterdag 12 december 2015 / 11:00 - 21:00
  • Zondag 13 december 2015 / 11:00 - 18:00

Kerstfair / Funky Xmas Market / Scandinavische kerstmarkt / Wintermarkt Damrak Amsterdam

Kerstfair Amsterdam

De kerstfair Amsterdam is de sfeervolste van deze stad. Hij wordt georganiseerd in het Amsterdamse Bos. Hier wordt een sfeervolle en bijzondere kerstwereld ingericht, waar de bezoeker gedurende drie dagen alles kan vinden op het gebied van kerst- en cadeauartikelen. Het in Dickensstijl ingerichte centrale plein maakt de sfeer helemaal compleet. U vindt dit alles in het Amsterdamse bos, nabij het bezoekerscentrum (Amstelveenseweg ter hoogte van de Van Nijenrodeweg), Amsterdam.

Datum en openingstijden Kerstfair Amsterdam
  • Vrijdag 18 december 2015 t/m zondag 20 december 2015 (onder voorbehoud)

Funky Xmas Market Amsterdam

Naast de traditionele glühwein en warme chocolademelk biedt deze unieke Xmas Market een andere kijk op kerst met leuke producten en speciale kerstversiering, live muziek en workshops. Kortom alle ingrediënten voor een funky kerstsfeer zijn hier te vinden! De locatie voor de Funky Xmas Market is het Cultuurpark Westergasfabriek in Amsterdam.

Datum en openingstijden Funky Xmas Market Amsterdam
  • Vanaf 13 december 2015 van 12:00 tot 20:00

Scandinavische kerstmarkt Amsterdam

In de Nassaukerk aan De Wittenkade wordt al vroeg in november (!) de Scandinavische kerstmarkt georganiseerd. In een sfeervolle setting worden de bekende Scandinavische kerstproducten verkocht. Naast speciale kerstartikelen vindt u er ook algemene, Scandinavische, cadeauartikelen.

Datum en openingstijden Scandinavische kerstmarkt
  • Zaterdag 12 december 2015 / 11:00 - 18:00
  • Zondag 13 december 2015 / 13:00 - 18:00

Wintermarkt Damrak Amsterdam

Gedurende anderhalve maand is het Damrak en het Beursplein in Amsterdam gevuld met 85 houten chalets. In het sfeervolle hart van Amsterdam is het gezellig rondstruinen. Een veelheid aan kerst- en cadeauartikelen, attracties voor jong en oud en natuurlijk een (winters) hapje en drankje.

Datum en openingstijden Wintermarkt Damrak Amsterdam
In 2015 is er geen wintermarkt.

Kerstmarkt Dordrecht

De prachtige historische stad Dordrecht vormt drie dagen lang het decor voor de grootste kerstmarkt van Nederland. Met ruim 200 kramen en sfeervolle pagodetenten is deze markt een bezoek meer dan waard. Op de kerstmarkt vindt u tal van kerst- en cadeauartikelen. Daarnaast wordt de sfeer verhoogd door entertainment op verschillende muziekpodia, straattheater en zanggroepen die a-capella kerstliederen vertolken. Op het Statenplein is een prachtige schaatsbaan ingericht, inclusief een winterterras.

Data en openingstijden Kerstmarkt Dordrecht
  • Vrijdag 11 december 2015 / 10:00 - 21:00
  • Zaterdag 12 december 2015 / 10:00 - 21:00
  • Zondag 13 december 2015 / 11:00 - 18:00

Kerstmarkt Maastricht

De laatste maand van het jaar is het Vrijthof in Maastricht volledig omgetoverd. Het grote plein is gevuld met vele gezellige houten kramen, een reuzenrad, een reuze draaimolen, een kindertreintje én een ijsbaan. Een heerlijke plek om de typische sfeer van de kerstmarkt te beleven.

Datum en openingstijden Kerstmarkt Maastricht
  • Zaterdag 28 november t/m dinsdag 29 december 2015
  • Maandag - woensdag: 11:00 - 20:00
  • Donderdag - zaterdag: 10:00 - 22:00
  • Zondag: 12:00 - 18:00

Kerstmarkt Utrecht centrum/ Kinderkerstmarkt Utrecht

Kerstmarkt Utrecht centrum

De Kerstmarkt Utrecht wordt georganiseerd in het centrum en is een 3-daags festijn. Het Domplein, de Mariaplaats, het Stadhuiskwartier en de Neude worden omgetoverd in een sfeervolle en grote kerstmarkt. Op de Neude wordt een ijsbaan aangelegd en op de Mariaplaats vindt u een speciale streekmarkt. Het Domplein is de plaats waar verschillende Goede Doelen zich zullen presenteren. Het Stadhuiskwartier wordt gevuld met houten chalets vol speciale kerst- en andere cadeauartikelen.

Datum en openingstijden Kerstmarkt Utrecht centrum
  • Vrijdag 11 december 2015 / 16:00 - 23:00
  • Zaterdag 12 december 2015 / 11:00 - 23:00
  • Zondag 13 december 2015 / 11:00 - 20:00

Kinderkerstmarkt Utrecht

De Engelsmanplaat in Lunetten / Utrecht verandert al weer voor de 5e keer in een gezellige kinderkerstmarkt. Op het plein wordt rondom de verlichte kerstboom alles in een echte kerstsfeer gedompeld. De kinderen mogen er allerlei eigen spullen verkopen: speelgoed, boeken, maar bijvoorbeeld ook zelfgemaakte lekkernijen en knutsels. De sfeer wordt extra verhoogd door kerstmuziek, een kinderkoor, brandende houtkorven en een bezoek van de Kerstman. Voor de mooiste kraam is er ook een prijs te winnen!

Datum en openingstijden kinderkerstmarkt Utrecht
  • Zondag 20 december 2015 / 14:00 - 17:00

Kerstmarkt Valkenburg

Kerstmarkt Gemeentegrot Valkenburg

De Kerstmarkt in de Gemeentegrot Valkenburg is de grootste en oudste ondergrondse kerstmarkt van Europa. Onder de bekende Cauberg wordt in deze bijzondere ondergrondse omgeving een sfeervolle kerstmarkt georganiseerd. De grot heeft mooie ruime en lange gangen, die zich goed lenen voor een bijzondere kerstsfeer. U vindt er alle benodigde voorzieningen en u kunt er dan ook urenlang vertoeven. Volop kerst- en cadeauartikelen met op de achtergrond vrolijke kerstmuziek en dat alles in het prachtige decor van de Gemeentegrot.

Datum en openingstijden Kerstmarkt Gemeentegrot Valkenburg
  • Vrijdag 13 november t/m woensdag 23 december 2015
  • Maandag - donderdag / 11:00 – 20:00
  • Vrijdag - zaterdag / 10:00 – 21:00
  • Zondag / 10:00 - 20:00
  • Woensdag 23 december / 11:00 – 18:00

Kerstmarkt Fluweelengrot / Valkenburg

U vindt in de laatste weken van het jaar meer dan 50 stands met kerst- en cadeauartikelen. Daarnaast zijn er ook demonstraties van oude ambachten en diverse horecagelegenheden. De Fluweelengrot is van zichzelf een bezoek al meer dan waard. Indrukwekkende wandschilderingen, sculpturen én een unieke 18e -eeuwse kapel maken een rondje door de fluweelengrot tot een bijzondere belevenis. De Kerstman heeft ook zijn onderkomen in de Fluweelengrot. Breng een bezoek aan zijn slaapkamer of de cadeaukamer. Ook zijn arreslee en de rendieren zijn te bewonderen. De vele nissen in de Fluweelengrot worden ingericht als winkeltjes en worden met sfeervolle verlichting met elkaar verbonden.

Datum en openingstijden Fluweelengrot Valkenburg
13 november t/m 23 december 2015
  • Zondag - donderdag / 10:00 – 19:00
  • Vrijdag - zaterdag / 10:00 – 21:00
  • Woensdag 23 december / 10:00 – 18:00

Kerstopenstelling Kasteel Middachten / WarmWinterLicht Kasteel Middachten

Kerstopenstelling Kasteel Middachten

Volgens een jarenlange traditie wordt Kasteel Middachten geheel in kerstsfeer gedompeld en opent het aan het einde van het jaar de deuren enkele dagen voor het publiek. De kerstviering en kerstversiering in het kasteel is gebaseerd op eeuwenoude Engelse tradities. Hierbij behoren de kerstversiering, de kerstcadeaus én het versturen van kerstkaarten. Maar ook het bekende en traditionele kerstdiner aan mooie en rijk gedekte tafels mag zeker niet ontbreken. In 2014 wordt voor de kinderen ook extra aandacht besteed aan het speelgoed zoals dat gebruikt werd in voorgaande generaties. In de bijgebouwen is een kerstmarkt
ingericht, waar u handgemaakte en originele cadeaus kunt vinden. Elke dag is er kerstmuziek en zondag komen de midwinterhoornblazers.

Datum en openingstijden Kerstopenstelling Kasteel Middachten
  • Donderdag 17 december 2015 - dinsdag 22 december 2015 / 12:00 - 20:00

WarmWinterLicht Kasteel Middachten

In de tuinen rondom het prachtige Kasteel Middachten wordt voor de tweede maal het bijzondere en unieke evenement WarmWinterLicht georganiseerd. Als de schemering invalt, kan er een sprookjesachtige winterwandeling gemaakt worden door de tuinen rondom het kasteel. Vanuit verschillende invalshoeken zijn verrassende projecties en lichtkunstwerken te zien, waar door verschillende kunstenaars medewerking aan is verleend. Een magische wereld in een sprookjesachtige omgeving met het prachtige Kasteel Middachten op de achtergrond.

Datum en openingstijden WarmWinterLicht kasteel Middachten

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Kerstmarkten in KeulenDe Kerstmarkten in KeulenIn Keulen zijn maar liefst zes verschillende kerstmarkten, leuk opgezet en aangekleed en een heerlijke sfeer. Maar in Ke…
Kerstmarkt in Keulen is een aanrader!Na elke zomer leven we naar het einde van het jaar toe. In december valt er immers ook weer genoeg te beleven met de ver…
4 sfeervolle kerstmarkten in Duitsland4 sfeervolle kerstmarkten in DuitslandDe “gemütliche” kerstmarkten in Duitsland zijn een echte belevenis. Duizenden kraampjes met typisch Duitse gerechtjes en…
Kerst evenementen 2013Tijdens kerst worden er ieder jaar opnieuw diverse kerst evenementen georganiseerd in Nederland. In dit artikel volgt ee…
De kerstmarkt in DüsseldorfHet is weer wintertijd, en dat betekent dat het weer tijd is om naar de kerstmarkt te gaan. Er staan in Duitsland tal va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ShenXin, Pixabay
  • www.tuingoedfoltz.nl
  • www.kasteeldehaar.nl
  • www.dickensfestijn.nl
  • www.marienwaerdt.nl
  • www.kerstmarkten.nl
  • www.kerstmarktdordrecht.nl

Reageer op het artikel "De leukste en bekendste kerstmarkten in Nederland"

Infoteur: Martina
Laatste update: 16-02-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Kerst
Schrijf mee!