InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Jonge kunstbeurzen geven het najaar kleur

Jonge kunstbeurzen geven het najaar kleur

Jonge kunstbeurzen geven het najaar kleur Een druilerige herfstdag krijgt kleur door een bezoek aan een laagdrempelige kunstbeurs met betaalbare kunst. Diverse prille kunstbeurzen die aan dat criterium voldoen passeren in dit artikel de revue. De Affordable Art Fair Amsterdam wordt in het najaar 2015 voor alweer de tiende maal georganiseerd. Ook Art The Hague, met in 2015 de derde editie, verleidt het publiek met bijzondere exposities. Nieuwkomers sinds 2012 zijn de Amsterdamse beurzen op fotografie- en tekengebied: Unseen en Amsterdam Drawing. Het succes van voorgaande jaren vormt veelal de opmaat voor een uitgebreider vervolg. Wie graag een kunstobject rechtstreeks van de kunstenaar betrekt, kan een bezoek aan de ADAF - Annual Dutch Art Fair, eveneens in Amsterdam - overwegen.

Affordable Art Fair Amsterdam 2015

AAF staat voor Affordable Art Fair, een kunstbeurs met betaalbare hedendaagse kunst die niet alleen in Amsterdam georganiseerd wordt. New York, Melbourne, Sydney, Brussel, Londen en Parijs: diverse wereldsteden hebben hun eigen AAF. Het concept is afkomstig van Will Ramsay, die in 1999 in Londen het plan voor een laagdrempelige kunstbeurs ontwikkelde.

Tijdens de editie van 2009 toonden 88 galerieën, waarvan 33 uit het buitenland. De connecties met de andere grote cultuursteden zijn er niet voor niets. Met het brede kunstaanbod, waarmee de beurs in de Westergasfabriek van start ging, werd niet alleen figuratieve en traditionele, maar ook abstracte en ultramoderne kunst getoond. Maar liefst 15.000 bezoekers haalden hun hart op aan het gebodene en kochten er voor 1,3 miljoen euro aan kunst. Tijdens de vierde editie trok de beurs zelfs 18.000 bezoekers en werd het werk van zo'n 500 kunstenaars getoond. Anno 2015 vindt in Amsterdam de tiende editie plaats.

Deze lustrumeditie van AAF Amsterdam pakt extra feestelijk uit in de Kromhouthal in Amsterdam-Noord van 29 oktober t/m 1 november 2015. Rond de zeventig nationale en internationale galeries bieden dan hedendaagse kunst te koop aan voor bedragen van 100 tot 6.000 euro en daarmee uitermate geschikt voor starters op de kunstmarkt. Behalve de prijs maakt ook het gevarieerde aanbod met voor elk wat wils deze kunstbeurs aantrekkelijk voor een groter publiek.

Bovendien kunnen bezoekers - jong en oud - een workshop volgen om vervolgens met een zelfgemaakt kunstwerk huiswaarts te keren. Het aanbod van AAF biedt meer: een crèche voor de jongste bezoekers en creatieve mogelijkheden voor hun iets oudere broers en zussen. Ook een hapje eten en iets drinken valt onder het beursaanbod.

AAF beperkt zich in Nederland niet alleen tot het opluisteren van het najaar. Een jongere loot is de voorjaarsversie met Maastricht als locatie.

Nieuwkomer sinds 2012: Unseen

Een kunstfotografiebeurs met betaalbaar werk van jonge kunstenaars, bestemd voor een groot publiek, kende ons land nog niet. Om bij een internationale trend op dit terrein aan te haken, wordt in Amsterdam op het terrein van de Westergasfabriek van 18 t/m 20 september 2015 voor de vierde maal Unseen georganiseerd. Vanuit dit festivalterrein waaiert Unseen uit naar veertig bekende en minder bekende locaties in Amsterdam. Nieuw werk van bekende fotografen en het werk van onbekende fotografen vinden dan hun weg naar het publiek. Ruim vijftig gerenommeerde galeries uit binnen- en buitenland presenteren zich aan het publiek.

Niet iedere bezoeker zal thuis zijn in het verzamelen van fotokunst. Maar ook de beginnende verzamelaar krijgt op de fotobeurs handvatten aangereikt om, voor niet meer dan duizend euro, een bijzonder kunstwerk aan te schaffen. Naast de verkoop van fotokunst biedt de beurs tevens tentoonstellingen en evenementen op fotografiegebied. Een kunstbeurs om niet ongezien voorbij te laten gaan.

Amsterdam Drawing

In 2012 was er nog een tweede nieuwkomer, namelijk Amsterdam Drawing. Zoals de naam al aangeeft, gaat het om een kunstbeurs waar tekeningen, werken op papier, centraal staan. Deze kleinschalige beurs, waar achttien Nederlandse galeries aan deelnamen, kreeg in september 2013 een vervolg met deelname van ruim veertig galeries plaats op de NSDM Werf in Amsterdam-Noord in een speciaal daarvoor neergezet - tijdelijk - onderkomen. De vierde editie van Amsterdam Drawing - an Art Fair for Original Works on Paper - staat gepland voor 2015 van 17 t/m 20 september op opnieuw een tijdelijk paviljoen op de NSDM-werf. Solopresentaties en een tentoonstelling met een selectie uit het getekende beursaanbod, samengesteld door kunstenaar Arno Kramer, maken deel uit van het programma.

De werken op papier van zowel de gevestigde namen als beginnende kunstenaars, die vertegenwoordigd worden door vijftig nationale en internationale galeries, zijn voordeliger dan werk op doek. Hierdoor is aanschaf ervan voor een groter publiek bereikbaar.

ART The Hague

Ook jong, met een eerste lustrum in 2010, is ART The Hague (voorheen ARTI), een Haagse beurs die kunst en design combineert. De derde editie in de vernieuwde opzet wordt gehouden in de Fokker Terminal van 7 t/m 11 oktober 2015. Zowel binnen- als buitenlandse galeries zullen acte de présence geven, waarbij het accent ligt op hetgeen Den Haag op kunstgebied te bieden heeft. De gerenommeerde kunstenaar Jeroen Henneman staat met een solopresentatie centraal.

ADAF

De ADAF - Annual Amsterdam Art Fair - wordt op 26 en 27 september 2015 voor de vijfde maal georganiseerd. Het evenement vindt plaats in het World Fashion Centre/Beursplaza in Amsterdam. Anders dan bij de eerder genoemde kunstbeurzen verloopt de kunstverkoop op deze beurs rechtstreeks via de makers. Tweehonderd kunstenaars, de meesten woonachtig in Nederland, bieden zeventienhonderd kunstwerken - zowel twee- als driedimensionaal - tegen een 'faire' prijs te koop aan. Naast het gevarieerde kunstaanbod in diverse disciplines van de beeldende kunst zijn er ook kunstboeken op de ADAF te koop.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
KunstRAI Amsterdam 2018De KunstRAI in Amsterdam is één van de grootste kunstbeurzen van Nederland. De KunstRAI richt zich geheel op Nederlandse…
Citymarketing: promoten van een stad door een sloganCitymarketing: promoten van een stad door een sloganJe stad promoten door middel van een pakkend motto in de hoop toeristen en bedrijven aan te trekken. Dat is citymarketin…
Amsterdam: eiland in de Indische OceaanAmsterdam is niet alleen de naam van onze hoofdstad, maar ook een eiland dat in de zuidelijke Indische Oceaan ligt. Het…
Amsterdam als naam voor 20 marineschepenDe D819 Hr.Ms. Amsterdam is gebouwd bij de Nederlandse Dok en Scheepsbouw Maatschappij. Op 26 maart 1953 is de kiel gele…
Bronnen en referenties
  • http://www.unseenamsterdam.com
  • http://www.affordableartfair.com
  • www.artthehague.nl
  • www.AmsterdamDrawing.nl
  • www.adaf.nl
  • Joke van der Wey: Mijn eerste kunstwerk; Uitkrant Amsterdam, oktober 2010, p.9.
  • Merel Bem: Opfrisser; De Volkskrant, 24 augustus 2012, p. V19.
  • Uitkrant van Amsterdams Uitburo, okt12, pp. 36-37.

Reageer op het artikel "Jonge kunstbeurzen geven het najaar kleur"

Infoteur: Sierkunst
Laatste update: 18-09-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!