InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Thaise activiteiten in Nederland

Thaise activiteiten in Nederland

Liefhebbers van Thailand kunnen ook in Nederland genieten van dit Aziatische land en haar gebruiken. Zo is er jaarlijks een Thais festival dat wordt georganiseerd door de Koninklijke Thaise Ambassade in Den Haag, het Thais Verkeersbureau en de Thaise gemeenschap. In 2009 vindt het Thaise festival plaats op 5 en 6 september in Amsterdam. Het 'Thailand Grand Festival' wordt gehouden op het Beursplein in Amsterdam.

Het Thailand Grand Festival

Het Thailand Grand Festival is Thailand in het klein met al haar gebruiken, eten en bewoners. Het thema van 2009 is Colourful Thai Weekend market. Bezoekers kunnen er net als op de (ook veel drijvende) markten in Thailand het vers bereide eten met haar bijzondere ingrediënten proeven, de geur van het land opsnuiven, muziek uit het Aziatische land horen en de bijbehorende dansen zien en van de typische sfeer genieten. Tevens wordt er informatie gegeven over het land door bijvoorbeeld het Thaise Verkeersbureau. Wie wel eens in Thailand is geweest weet dat veel nog met de hand wordt gemaakt. Ook dit is te zien op het Thailand Grand Festival.

Workshops over Thais koken

Liefhebbers van de Thaise keuken kunnen tijdens de markt veel kennis opdoen over Thais koken bij de diverse kookdemonstraties. Dit allemaal tegen de achtergrond van Thaise muziek en dans.

Thaise badplaats in de stad Amsterdam

Opvallend is verder dat er een Thaise badplaats wordt gemaakt tijdens het Festival waar bezoekers zich kunnen ontspannen en kunnen genieten van een echte Thaise massage. Er wordt overigens geen entree geheven voor het festival dat is geopend tussen 11.00 en 20.00 uur.

Wat Buddharama - Thaise Boeddhistische tempel in Waalwijk

Na een bezoek aan Thailand gefascineerd geraakt door de vele Boeddhistische tempels? Ook in Nederland staat een tempel die door veel Thai, Srilankanen en Indonesiërs wordt bezocht. De tempel representeert de orthodoxe Theravada stroming, die de oorspronkelijke leer zoveel mogelijk nastreeft. In de tempel in Waalrijk komen mensen uit de Thaise gemeenschap uit Nederland samen om uiting aan hun geloof te geven. Ook worden er ceremoniën voltrokken en kan er tijdens Thaise (en Boeddhistische) feestdagen samen worden gekookt en gegeten in de tempel. Daarbij is iedereen welkom. Tevens is goed te zien dat de Thai vaak hun gerechten offeren aan Boeddha en aan de monniken in de tempel. De Boeddhistische bezoekers nemen al deze zaken mee van huis en brengen ter plaatse de offeringen, net zoals dat in Thailand op straat gebeurt. Ook zijn er regelmatig workshops, lezingen en kunnen mensen er leren mediteren. De tempel is elke dag open van 08.00 tot 18.00 uur.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Thaise activiteiten in Nederland"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 30-08-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!