Grootste bierfeest van Engeland Robin Hood Beer Festival

In Engeland vindt elk jaar het grootste bierfestival van de wereld plaats. Het zogeheten Robin Hood Beer Festival schenkt ieder jaar meer dan 600 verschillende soorten bier. In 2009 vindt het grootste bierfeest plaats van donderdag 8 tot en met zondag 11 oktober in de plaats Nottingham. Nottingham ligt in de Engelse regio East Midlands. Het Robin Hood Beer Fstival trekt bezoekers van heinde en verre.

Robin Hood Beer Festival met honderden soorten bier

Het Robin Hood Beer Festival duurt 4 dagen en wordt gehouden bij het van oudsher bekende Nottingham Castle. Bierliefhebbers van over de hele wereld komen naar de plaats om daar zich alle soorten bier te laten voorzetten, dat rechtstreeks uit biertonnen wordt getapt. De keuze is daarbij enorm. Meer dan 600 verschillende soorten, variërend van golden ales of pilsener, stouts of donkere bieren en fruitbieren. Voor bezoekers die niet van bier houden is er overigens ook genoeg te proeven. Zij kunnen genieten van kruidenbitters, traditionele ciders en Engelse landwijnen. Naast het aanbod drank is er ook veel muziek en stand up comedy met de welbekende Britse humor.

Entree en leeftijdsgrens

Wie het festival wil bezoeken moet 11,50 euro entree betalen. Alle feestelijkheden op het terrein zitten bij die prijs in, plus de toegang tot het kasteelmuseum. Ook krijgt de betalende bezoeker een herinneringsbierpul en twee pinten bier of cider. Een biertje of een glas wijn of cider kost daarna 1,50 euro per glas. Het grootste bierfeest van de wereld is niet toegankelijk voor personen die jonger zijn dan 18 jaar, de controle is scherp en bezoekers moeten zich kunnen legitimeren.

Nottingham

Wie genoeg bier of cider geproefd heeft kan ook genieten van wat Nottingham verder nog te bieden heeft. De stad heeft een uitgebreid uitgaansleven met restaurants, bars, clubs en theaters. Ook kunnen meer dan duizend winkels bezocht worden. Nottingham staat in de top 5 van de beste shopsteden van Engeland, omdat de stad een zeer uiteenlopend aanbod heeft. In Nottingham vindt de shopaholic bijvoorbeeld de Top Shop, Paul Smith en Vivienne Westwood. Daarnaast zijn er veel bijzondere winkeltjes, designerboetieks en andere groten merken te vinden in de stad. In de stad zelf, maar ook daarbuiten zijn bovendien veel overnachtingsmogelijkheden te vinden, die variërend van eenvoudige Bed & Breakfasts tot super de luxe landhuizen en hotels.

Nottingham Castle

Nottingham Castle staat op een hoge rots. Daardoor biedt het een majestueus uitzicht over de hele stad. Het kasteel is door de eeuwen heen het strijdtoneel geweest van belegeringen, moorden en intriges. De burgeroorlog zorgde ervoor dat er van het kasteel helemaal niets meer over bleef. De ruïnes werden in 1674 weer opgebouwd, maar dan in de vorm van een Ducal kasteel. In 1875 is het kasteel veranderd in gemeentemuseum en kunstgalerij. Overigens is het kasteel ook nog steeds te bezichtigen, waarbij ook de doorgangen en tunnels onder het gebouw niet vergeten worden. Het museum, dat in 2009 is gerestaureerd bevat een spectaculair mooie en decoratieve kunstverzamelingen. Ook is er alles te vinden over de geschiedenis van Nottingham. Bovendien is er een Middeleeuwse speelplaats bij Nottingham Castle.

Reizen naar Nottingham

Vliegen naar het Robin Hood Beer Festival kan met BMI Baby.
Per schip kan natuurlijk ook. Vanuit Rotterdam vaart P&O Ferries elke avond naar het Britse Hull.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Toerisme East Midlands

Reageer op het artikel "Grootste bierfeest van Engeland Robin Hood Beer Festival"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 02-11-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!