InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Rôggefeest op Ameland

Rôggefeest op Ameland

Rôggefeest op Ameland Het Rôggefeest vindt elk jaar in augustus op Ameland plaats. Het Rôggefeest omvat straattheater, muziek, acts, grappige confrontaties en sfeervolle muziek. De ANWB heeft het festival eerder al uitgeroepen tot één van de beste van Nederland. Alles over het Rôggefeest.

Opening met verrassingsact

Het Rôggefeest wordt om 12.45 uur voor geopend verklaard doordat er een verrassingsact wordt gespeeld op het veldje voor de HUBO. Een kwartier lang is er in de driehoek bij de Jan Jacobsweg en de Van der Stratenweg feest en daarna is er in alle twintig locaties in het dorp Nes van alles en nog wat te doen. Het aanbod is groter dan vorig jaar en meer verspreid over het dorp, zodat er voor elck wat wils is.

Sta-doos

Uniek is dit jaar ook de sta-doos die de stichting heeft bedacht. Dit is een stevige doos waar mensen op kunnen staan zodat zij ook kunnen genieten van de verrichtingen van de artiesten. De dozen zijn tegen betaling van 5 euro statiegeld verkrijgbaar in de Infostand die zich tegenover de toren van Nes bevindt.

Aanbod activiteiten Rôggefeest in 2009

Het Rôggefeest biedt een uitgebreid aanbod aan voorstellingen. Acrobatische shows, vuurspuwende draken, veel percussie, circustheater, Spheric Emotion die in grote luchtbellen door de straten rolt en zottigheden van Mannekino en Zita maken daar deel van uit.

Optredens in de Kerk

Tevens wordt in de Doopsgezinde kerk aan het Vermaningspad gespeeld door het Amelander ensemble Vocalis. Als zij niet spelen op deze bijzondere plek worden er voorstellingen gespeeld door Theater Draad in de kerk. Draad speelt Terugspeeltheater, improvisatietheater dat gebruik maakt van verhalen uit het publiek.

Slagerij van Kampen

Slagwerkgroep Slagerij van Kampen treedt tevens op tijdens de editie van 2009. Deze slagwerkgroep met eigenzinnige, swingende en spectaculaire arrangementen zal de slotact vormen. Het gezelschap speelt om 22.00 uur op het veldje waar het Rôggefeest eerder die dag is begonnen. Bezoekers kunnen daarna nog volop feesten in de diverse kroegen en restaurants. In de horecagelegenheden wordt door uiteenlopende musici gespeeld en opgetreden. Ook worden diverse muzieksoorten gespeeld.

Amelander bands en muzikanten

Ameland haalt niet alleen artiesten van de vaste wal, maar treedt ook zelf op. Lokale helden als Total Los, Wanhoop Niet, Magic Wopke, Vocalis, Canite Tuba, Hollumer Gromkes, Pinheadz, Van Geeft ‘M, The Islanders, The Four Amigo’s, Juttersvrouwen, Shantykoor, High Voltage, Tegare en de Accordeonparade treden op tijdens het feest. De traditionele Rôggeparade, die tussen 19.30 en 21.30 uur door het dorp gaat, kent naast artiesten van buiten ook veel talent van het eiland zelf.

Toegang: 2,50 voor een hele dag

Het centrum van het dorp Nes is tijdens het Roggefeest afgezet met dranghekken. Voor 2,50 euro kunnen mensen echter een hele dag feesten. Zij krijgen daarvoor in ruil een polsbandje waarmee ze de hele dag toegang hebben tot het feestdorp. Kinderen tot 6 jaar hebben gratis toegang. Voor festivalgangers die hun bed niet zien de hele nacht, maar soms toch even moeten bijkomen is er bij de pier een Cooling Down Tent. Mensen die de volgende ochtend zoweer op de boot springen van 06.30 uur kunnen daar in hun eigen slaapzak slapen en iets (non-alcoholisch) drinken en eten.

Artiesten Roggefeest

De exacte programmering is alleen te vinden in het programmaboekje, maar tijdens het feest zullen optreden:
  • Harry Sacksioni
  • Katina
  • Mannekino
  • Zig Zag
  • Blaas Of Glory
  • Spheric Emotion
  • Circus Theater Vladimir: Apetrots
  • Schylger Stout
  • Zita
  • Drunken MastEr/Sway Pole
  • Vermakelaar
  • Mini Halfweg
  • Ottfried
  • u'Mtata
  • Freestyle
  • Flits & Lampie
  • AACHT VUR ELLUF
  • Abacus Theater (2)
  • Slagerij van Kampen
  • Toi et Moi
  • Theater Grrr
  • Zotte Zusjes
  • Theater Draad
  • Vocaal Ensemble Vocalis
  • Kaal & Haar
  • Wanhoop Niet
  • Total Los
  • The Islanders
  • Magic Wopke
  • Hollumer Gromkes
  • The Four Amigo’s
  • Amelander Juttersvrouwen
  • Het Amelander Shantykoor
  • Canite Tuba
  • Jarno di Parno
  • Dokter Brown
  • Accordeon Parade
  • Oost Fluor
  • Jankobus Seunnenga
  • Marc Heijnen
  • Van Geeft 'M
  • Six Sense
  • DJ Mark van Dale
  • Royal Scum

Naar Ameland reizen

  • Ameland is per boot bereikbaar.
  • Reizigers stappen dan op in Holwerd
  • De vaartijd naar het eiland bedraagt 45 minuten
  • OP vrijdag vertrekt er elk uur een boot naar het eiland. De eerste al om 7.30 uur. Vervolgens gaat er elk uur later weer een boot. Ook zijn er bij grote drukte extra afvaarten.
  • Een retourtje voor een volwassene kost in de zomer 12,30 euro
  • Kinderen van 4 tot 11 jaar betalen 6,65 euro en kinderen tot 3 jaar mogen gratis mee
  • Vooraf kaartjes reserveren is niet mogelijk.
Gerelateerde artikelen
Rôggefeest Ameland - straatfestival in NesRôggefeest Ameland - straatfestival in Nes“Topvermaak voor jong en oud,” zeggen de organisatoren van het Rôggefeest. En dát is het. Sinds 1987 barst op een zomerd…
Het Roggefeest op AmelandHet Roggefeest op AmelandIeder jaar wordt op het waddeneiland Ameland het Roggefeest gehouden. Het Roggefeest vind plaats op de eerste vrijdag va…
Ameland in 2011 - Jaar van de lustrums en jubilearecensieAmeland in 2011 - Jaar van de lustrums en jubileaDe uitgeverij op Ameland, Ameland Pers uitgeverij, geeft sinds 2009 jaarboeken van Ameland uit. De vierde in die serie i…
Ameland in 2008 - Jaar van het TrotseerloodjerecensieAmeland in 2008 - Jaar van het TrotseerloodjeAmeland in 2008 is het eerste jaarboek over het eiland, waartoe Ameland Pers uitgeverij het initiatief nam. ‘Ameland in…
Trekharmonica op Waddeneiland AmelandTrekharmonica op Waddeneiland AmelandDe trekharmonica is een muziekinstrument dat van oudsher op de Waddeneilanden en ook op Ameland wordt bespeeld. De speel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto Rabe, Pixabay
  • Leeuwarder Courant
  • Friesch Dagblad
  • Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Rôggefeest op Ameland"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 23-04-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!