InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > De Vlaggenparade

De Vlaggenparade

Geheel volgens traditie opent de Vierdaagse van Nijmegen officieel tijdens de Vlaggenparade. Dit evenement vindt ieder jaar plaats in het Goffert stadion van voetbalclub NEC. De Vlaggenparade opent ook de vierdaagse feesten en is gratis te bezoeken voor de deelnemers aan deze beroemde wandelmars. Tijdens de Vlaggenparade worden alle internationale vlaggen getoond van alle deelnemende landen. En natuurlijk gaat het een en ander gepaard met een officiële ceremonie.

De Openingsceremonie.

De Vierdaagse wandelmars wordt altijd officieel geopend door de marsleider van de Vierdaagse. Hieraan vooraf gaat de presentatie van de vlaggen van de deelnemende landen, de Vierdaagse vlag, de vlag van de stad Nijmegen en enkele andere deelnemende dorpen en groepen.

Parachutisten.

Het is ieder jaar weer spannend of de parachutisten zullen deelnemen aan de Vlaggenparade. Soms ligt dat aan de weersomstandigheden en soms ook aan andere omstandigheden. Zo konden de parachutisten niet deelnemen aan de vlaggenparade van 2008 omdat het vliegtuig technische mankementen had. Maar als de parachutisten wel mee doen dan is dat enorm indrukwekkend. Terwijl op een groot videoscherm in het stadion een film wordt afgespeeld van parachutisten die in de omgeving van Nijmegen werden gedropt tijdens de 2e wereldoorlog, vliegt steeds het vliegtuig van de parachutisten in cirkels laag boven het NEC stadion. Daarna springen de parachutisten een voor een en komen, meestal wel, op het voetbalveld terecht.

Zondagavond.

In het jaar 2008 is de Vlaggenparade voor het eerst gehouden op de zondagavond. Voorheen werd de Vlaggenparade altijd op de maandagavond, de avond voor de start van de Nijmeegse vierdaagse, gehouden. Maar toen bleven er veel stoelen leeg in het publiek omdat een wandelaar nu eenmaal goed uitgerust aan de start hoort te verschijnen.

De nationale vlag en ons volkslied.

Een indrukwekkend moment tijdens de Vlaggenparade is het hijsen van de Nederlandse vlag. Twaalfduizend toeschouwers geven een staande ovatie terwijl het Wilhelmus door iedereen luidkeels wordt meegezongen. De muzikale begeleiding tijdens deze plechtigheid ligt meestal in handen van een militair muziekkorps.

Presentatie.

De presentatie van de Vlaggenparade ligt in handen van een bekende Nederlander. Al een paar jaar achter elkaar is deze taak voor de beroemde programmamaker en tv presentator Jochem van Gelder. Hij is bekend geworden door het tv-programma 'praatjesmakers'.

Het show blok.

De Vlaggenparade wordt pas echt leuk met zang en dans van bekende artiesten. Het zogenaamde show blok is erg belangrijk tijdens dit evenement omdat het anders erg saai wordt door alle ceremonies en officiële toespraken. In de Vlaggenparade van 2008 werd het show blok regelmatig gesierd met het afsteken van vuurwerk. En ook de mensen die een echte vierdaagse t-shirt naar het publiek afschieten zijn een groot succes.

Militaire deelname.

De deelname van internationale groepen militaire lopers, geeft de Vlaggenparade een extra feestelijk tintje. De vriendschappen die onderling tussen deze groepen lopers ontstaat is vredevol en kenmerkend voor de vierdaagse. Ook de sfeer in het publiek tijdens de Vlaggenparade is het beste te omschrijven als een eenheid in vriendschap. Dat komt ook regelmatig naar voren wanneer het publiek samen een wave maakt.

Lees verder

© 2009 - 2019 Dorybos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De derde dag van de Nijmeegse VierdaagseDe derde dag van de Nijmeegse Vierdaagse brengt de wandelaars in vervoering langs de heuvels en dalen van het Groesbeeks…
De Nijmeegse VierdaagseDe Nijmeegse Vierdaagse is het wandel evenement van het jaar. Ieder jaar ontvangt Nijmegen honderdduizenden bezoekers di…

Reageer op het artikel "De Vlaggenparade"

Infoteur: Dorybos
Gepubliceerd: 31-03-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Vierdaagse
Schrijf mee!