InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Oerol - Feest van de liefde en bijna niet van deze wereld

Oerol - Feest van de liefde en bijna niet van deze wereld

Elk jaar in juni wordt op Terschelling het Oerol festival gehouden. Cultuur, dans, zang, straattheater houden het eiland dan 10 dagen lang in de greep. Wat echter vooral een bindende factor is voor de meeste bezoekers is het gevoel van peace, love and understanding. Wat is Oerol? En waarom ga je naar Oerol? Hoewel het eiland wordt overspoeld door een bezoekersaantal van zo’n 40.000 mensen is er nooit een wanklank te horen en worden lange wachtrijen, uitpuilende kroegen en het niet bemachtigen van een kaartje met humor en veel mensenliefde tegemoet getreden. Zelfs bij de plaatselijke supermarkten, waar de mensenmassa’s vaak van voor tot achter in de rij staan, is het plezierig en worden leuke contacten gelegd.

Contact en veel liefde

Contact is sowieso een kernwoord op dit festival. Tijdens de 10 dagen Oerol worden heel veel liefdes geboren die uitmonden in vaste relaties, huwelijken, doodgewone slippertjes of liefdes voor een paar dagen. Kinderen die ontstaan in de periode worden vernoemd naar de grondlegger van het festijn Joop Mulder. Foto’s van een jongere Mulder tonen aan dat hij er in zijn jonge jaren ook echt uitzag als een hippie. Mogelijk dat daar dit ,,Woodstock-gevoel’’ ook vandaan komt.

Mulder startte zijn carrière als barkeeper in café De Stoep in Midsland, een plaatsje tussen west en oost Terschelling. In de wintermaanden zwierf hij rond de wereld en bezocht landen als India, Nepal, Guatemala en Maleisië. Op 25-jarige leeftijd werd hij eigenaar van De Stoep en begon hij direct met het organiseren van allerlei activiteiten. Op kerst 1978 draaide er in het café een film die Grazige Weiden heette en waarin het kerstverhaal werd gespeeld door louter gekleurde mensen. Er werden bands naar het eiland gehaald en op een gegeven moment werden er Full Moon weekenden georganiseerd voor de bezoekers van de kroeg.

Het eerste plan

In 1981 werd het plan opgevat om iets te organiseren in de trant van Festival of Fools. De toenmalige eigenaar van rederij Doeksen, Jan Doeksen, Peter Winter van de VVV en Piet (van wat toen discotheek Wyb was en die nu De Rustende Jager heeft) vonden het ook een goed idee, maar de rest van Terschelling zag dat niet zo zitten. Toch werd een soort sponsorronde ingezet. Mulder stapte samen met Piet in de auto en haalde 16.000 gulden op voor het eerste voorjaarsfeest dat de naam Oerol moest gaan dragen. Bij camping De Appelhof mochten de artiesten gratis gaan kamperen en op de Westend werd een kampeerboerderij afgehuurd. Dit was echter niet voldoende en op Westerkeyn (dit is tegenwoordig het festivalterrein) werd een hotel dat failliet was gegaan en kort en klein geslagen was opgeknapt . Daar kon de rest van de artiesten verblijven. Met weinig geld, maar des te meer inspiratie werd in 1982 een eerste festival neergezet. Het zou uitgroeien tot een festival dat niet alleen in Nederland, maar ook in veel andere landen een naam van betekenis heeft gekregen.

Bijzondere optredens, experimenteel theater, de combinatie van natuur en cultuur, kunstroutes en de sfeer hebben het gemaakt tot een heel bijzonder 10 daags evenement. Hoewel de sfeer bijzonder is en eigenlijk bijna niet aards, komen niet alle Oerolbezoekers voor de voorstellingen en optredens. Een deel van hen bezoekt nooit het festivalterrein of een schuurtjestheater, maar komt louter en alleen om de sfeer. Sommigen doen dat al 25 jaar of langer. Ze staan op een camping in een tent, slapen in een huisje of een appartement en zien vrienden terug van al die jaren dat Oerol al wordt bezocht. Er wordt gedronken en gedanst, gefietst en gezongen, gegeten en weer gedronken en de joints vinden gretig aftrek. In strandtent De Walvis op West, op het Groene Strand op West waar elke dag optredens zijn van bands en op festivalterrein Westerkeyn bij Midsland vermaken duizenden mensen zich prima met een drankje, een sigaretje, gewoon liggend in de zon op een oude trui of een kleedje. Jong en oud danst door elkaar heen en met elkaar, er wordt geproost en getoost, gegeten en gekookt en er ontstaan liefdes. Veel liefdes vooral.

Oerol vindt dit jaar plaats van 12 tot en met 21 juni. Meer informatie is te vinden op www.oerol.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • 20 jaar Oerol - Terschelling voor vogels

Reageer op het artikel "Oerol - Feest van de liefde en bijna niet van deze wereld"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 07-11-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Oerol
Schrijf mee!