InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Kerstmarkten en kerstbeurzen in 2017 in Nederland

Kerstmarkten en kerstbeurzen in 2017 in Nederland

Kerstmarkten en kerstbeurzen in 2017 in Nederland De adventtijd staat garant voor veel gezelligheid. De donkere dagen voor kerst staan in vele steden dan ook in het teken van kerstmarkten. Voor deze kerstmarkten hoef je niet altijd ver te reizen of een bezoek te brengen aan Duitsland. Ook in Nederland worden er kerstmarkten georganiseerd. Zo heeft iedere provincie wel één of meerdere plaatsen met een kerstmarkt. In 2016 bezochten miljoenen mensen een kerstmarkt. Niet alleen standhouders, maar ook de bezoekers genieten jaarlijks van een kerstmarkt die in één van de twaalf provincies georganiseerd wordt. Zo kreeg de kerstmarkt in Leiden op 10 januari 2017 de Kerstmarkt Award 2016. De jury vond de drijvende kerstmarkt in Leiden de beste kerstmarkt van Europa.
Bron: Utekuehne, PixabayBron: Utekuehne, Pixabay

Kerstmarkten in Nederland

In Nederland is er een traditie dat in woonkernen een kerstmarkt wordt georganiseerd. In Nederland worden er ook kerstmarkten georganiseerd waar je het niet zou verwachten. De grootste kerstmarkt vindt je bijvoorbeeld niet in een stad als Amsterdam of Rotterdam, maar in Dordrecht. De ene kerstmarkt duurt een dag en andere kerstmarkten kunnen op meerdere dagen of in een weekend worden bezocht. Een kerstmarkt is er niet alleen voor de hapjes en de drankjes, maar ook (streek)producten en/of acties voor goede doelen zijn op de kerstmarkt te vinden. In Nederland zijn de kerstmarkten onder te verdelen in verschillende categorieën.

Actieve kerstmarkt

Amsterdam

Van donderdag 30 november 2017 tot en met zondag 21 januari 2018 wordt het Amsterdam Light Festival gehouden. De donkere wintermaanden zijn in Amsterdam voorbij. Lichtkunstenaars over de hele wereld komen in deze periode naar Amsterdam om van de stad een echte lichtstad te maken. Er zijn twee routes. De ene route is over het water en de andere route is een wandeling over de Amsterdamse grachten.

Den Bosch

In de periode 7 december tot en met 7 januari 2018 is er veel te beleven tijdens Bosch Winter ParadICE. Tijdens deze periode worden er activiteiten georganiseerd en is de Parade omgetoverd tot een waar ijsparadijs. Het Bosch Winter ParadICE is gratis te bezoeken en heeft een ijsbaan van 600 m2 en twee glijbanen van 40 meter lang.

Culturele kerstmarkten

Aartswoud

Het is in 2017 de 12e editie van de kerstmarkt in Aartswoud. Het West-Friese Aartswoud wordt op zaterdag 9 en zondag 10 december omgetoverd tot een inspirerend weekend met ongeveer 25 kramen. De themacombinatie van cultuur, kerst, kunst en muziek geven de kramen, de deelnemende boerderijen en woonhuizen een bijzondere kerstsfeer. De kerstmarkt van Aartswoud is gratis te bezoeken.

Apeldoorn

In de periode van zaterdag 16 december tot en met zaterdag 23 december wordt het Winterfeest Apeldoorn gehouden. Van 18 december tot en met 24 december is Serious Request, onder het motto 'breng ze weer samen', in Apeldoorn. De actieopbrengst van 3FM Serious Request zal in 2017 gaan naar de activiteiten voor jonge kinderen. Het geld van de actie in 2017 wordt besteed aan die kinderen die door een bepaalde oorzaak (bijvoorbeeld ramp of conflict hun gezinsleden als ouders, broers of zussen zijn kwijtgeraakt. Met de opbrengst van 3FM Serious Request gaan de Rode-Kruishulpverleners vermiste kinderen opsporen, herstellen ze het contact met hun familie en brengen de kinderen weer veilig thuis. Serious Request is in 2017 voor de eerste keer in Apeldoorn. In deze periode wordt ook de kerstmarkt in Apeldoorn gehouden. De kerstmarkt begint op 9 december 2017 met een kerstmarkt Malkenschoten. Deze kerstmarkt is ook op zondag 10 december en dinsdag 19 december geopend. De toegangsprijs is € 2.

Harkstede

In Harkstede staat op zaterdag 16 december 2017 tijdens de kerstfair de 'Sound of Music' centraal. Tijdens de kerstfair wordt in Harkstede de kinderkerstmusical opgevoerd. De kerst fair van Harkstede is bekend om zijn Horecaplein en entertainment. Zo zijn er exposities, kersttafereeltjes, muzikale optredens, open huis en workshops.

Valkenburg

De provincie Limburg staat bekend om zijn gezelligheid en gastvrijheid en dat is ook te merken tijdens de kerstmarkten die in Limburg worden georganiseerd. Twee kerstmarkten met bezoekers uit heel Nederland worden jaarlijks gehouden in Valkenburg en Maastricht. Daarnaast wordt ieder jaar de Christmas Parade georganiseerd. De Christmas Parade is de moeite waard om eens te bezoeken. Deze parade is op woensdag en zaterdag. Op vrijdag 22 december is er een extra parade en op donderdag 28 december is er een parade in de straten van Sibbe.

Internationale kerstmarkten

Valkenburg

In 2017 zullen de kerstmarkten van Valkenburg gehouden worden van 17 november t/m 23 december 2017. De markten en Valkenburg kerststad hebben veel internationale bekendheid. De markt wordt dan ook dagelijks druk bezocht. Vooral in de weekenden worden er duizenden bezoekers per dag verwacht. Een bezoek in het weekend wordt dan ook aangeraden. Wel wordt er een entreeprijs gevraagd van € 7.

Bron: Anaterate, PixabayBron: Anaterate, Pixabay

Kerstevenementen

Beekbergen

De meest bijzondere kerstmarkt van Nederland is te vinden op zaterdag 9 december in Beekbergen. De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) in Beekbergen tovert het Stoomdepot om tot een Veluwsche Kerstmarkt. Bezoekers kunnen meereizen met de stoomtrein en betalen voor de kerstmarkt en de rit met de stoomtrein vijf euro.

Dickensfestijn Deventer

Op zaterdag 16 december en zondag 17 december 2017 zal de Hanzestad Deventer weer omgetoverd worden tot de 19e-eeuwse Engelse stad van Charles Dickens. Ongeveer 900 personages uit de boeken van Charles Dickens, waaronder Scrooge en Oliver Twist zullen tot leven komen tijdens het Dickens Festijn in Deventer. Het Dickens Festijn is zowel op zaterdag als zondag van 11.00 tot 17.00 uur geopend. Het festijn is gratis toegankelijk, maar het Dickens Festijn kan alleen worden bezocht via de Keizerstraat. Om het festijn voor iedereen leuk te houden, worden er maar een bepaald aantal bezoekers per uur toegelaten. Hierdoor kan de wachttijd tot het Dickens Festijn oplopen tot anderhalf uur.

Kerstcreaties, de meest inspirerende kerstbeurs van Nederland is in Den Bosch

Van 17 tot en met 23 november 2017 zullen de Brabanthallen van Den Bosch volledig in het teken staan van de kerstdagen, feestdagen en wintermaanden. Tijdens de 17e editie van de gezellige kerstbeurs en winterfair Margriet Winter Fair kan de bezoeker alvast in stemming komen. Deze gezellige beurs is een leuk uitstapje voor jong en oud. Tijdens de beurs worden er tal van workshops georganiseerd en ook aan de kinderen wordt gedacht. Daarnaast zorgen de standhouders voor veel kerstinspiratie en worden er tal van activiteiten georganiseerd.

Duiven

Er zijn meer dan 28.000 artikelen op een oppervlakte van 7500 m2 te bewonderen bij Intratuin Duiven. Bij Intratuin Duiven is ook het grootste kerstbomen bos met meer dan 150 soorten kunstbomen te bezoeken. Sinds 1989 organiseert Intratuin Duiven deze gratis te bezoeken kerstmarkt van maandag 9 oktober 2017 tot maandag 1 januari 2018.

Haarzuilens

Van dinsdag 21 november t/m zondag 26 november 2017 zal in Kasteel de Haar de Country en Christmas Fair worden gehouden. Kasteel de Haar ligt nabij Utrecht en is het grootste en meest luxueuze kasteel van Nederland. De Country en Christmas Fair die jaarlijks wordt gehouden in Kasteel de Haar is dan ook voor velen een begrip. Veel standhouders met de meest originele en uitlopende artikelen zullen hun waren tonen. De Country en Christmas Fair is de grootste kerstbeleving in de Benelux.

Leiden

De meest bijzondere kerstmarkt is te vinden in Leiden. In 2017 ontving de kerstmarkt 2016 van Leiden op 10 januari 2017 de Kerstmarkt Award 2016. Met deze Award werd bevestigd dat de kerstmarkt van Leiden de beste kerstmarkt van Europa is. Het bijzondere van de kerstmarkt in Leiden is dat het een drijvende kerstmarkt is op de Nieuwe Rijn. In 2016 bezochten 150.000 bezoekers deze drijvende kerstmarkt. In 2017 wordt de drijvende kerstmarkt gehouden van vrijdag 15 december tot en met woensdag 27 december 2017.

Sliedrecht

Op zoek naar een overdekte kerstshow, ga dan naar Sliedrecht. Van 1 oktober tot en met 23 december 2017 kan in Sliedrecht op drie verdiepingen inspiratie worden opgedaan. De getoonde kerstcollectie is zeer divers en komt uit verschillende landen. De toegang is gratis en de organisatie wijst erop dat er geen lift aanwezig is.

Overdekte kerstmarkten

Utrecht

Albert Heijn brengt het spoorwegmuseum in sprookjesachtige sfeer. In 2017 wordt op vrijdag 8, zaterdag 9 en zondag 10 december de derde Allerhande Kerstfestival georganiseerd. Bekende culinaire experts zijn aanwezig om de bezoekers tijdens workshops en kookdemonstraties te inspireren voor een recept van het eigen kerstmenu. De entree van de Allerhande Kerstfestival is voor volwassenen € 15.

Kerstmarkt grotten Valkenburg

Valkenburg wordt wel de kerststad van Nederland genoemd. Deze titel heeft Valkenburg vooral te danken aan de kerstmarkten die gehouden worden in de Fluweelgrot en de Gemeentegrot, maar voor de gezelligheid hoef je niet altijd een bezoek aan één van de grotten te brengen. Ook boven de grond worden er kerstactiviteiten georganiseerd. Een greep uit de activiteiten zijn: de Christmas Parade, de zingende kerstboom en de culinaire wandeling Route d'Amuse langs de beste restaurants van Valkenburg.

Straatkerstmarkten

Beerta

Het Groningse Oldambster dorp Beerta is ieder jaar in december op een dag geheel in de magische greep van Charles Dickens. Ieder jaar op de laatste zondag voor de kerstdagen, in 2017 is de achtste editie op zondag 17 december, staat Beerta volledig in het teken van 'Dickens Day'. De standhouders, waaronder oude ambachten, van de ruim honderd kramen mogen zich ieder jaar weer verheugen op vele belangstellenden en ruim honderd acteurs, figuranten en muzikanten in Dickensstijl. In 2017 wordt er tevens voor de tweede keer tijdens de Dickens Day een hobbymarkt gehouden. Dickens Day wordt in Beerta traditiegetrouw afgesloten met een fakkeloptocht.

Bron: Prawny, PixabayBron: Prawny, Pixabay
Deventer
Op zaterdag 16 december 2017 zal naast het Dickens Festijn ook een grootse kerstmarkt in het centrum van Deventer worden gehouden. Tevens is het Kerstkoopzondag op 17 december in de binnenstad. De kerstmarkt is op donderdag 14, vrijdag 15 en zaterdag 16 december 2017.

Dordrecht

Tien jaar geleden begon men in Dordrecht met de organisatie van een kerstmarkt. In tien jaar is de kerstmarkt in Dordrecht uitgegroeid tot de grootste kerstmarkt in Nederland. De kramen staan opgesteld in het mooie centrum van Dordrecht en rond de Grote Kerk geven ambachtslieden inzicht in oude ambachten en ambachtelijk gemaakte producten. De kerstmarkt in Dordrecht is op vrijdag 15, zaterdag 16 en zondag 17 december 2017.

Havelte

Met ruim 80 kerstkramen wordt een sfeervolle en authentieke kerstmarkt opgebouwd zoals een echte kerstmarkt behoort te zijn. De kerstmarkt in Dickensstijl (Dickens Brinkfestijn) is de grootste en sfeervolste van het noorden. De aankomst van de schaapskudde met ruim 300 schapen maakt het nostalgische plaatje op zaterdag 16 december 2017 compleet.

Kerstmarkt Maastricht

Maastricht is één van de leukste winkelsteden van Nederland. Vooral tijdens de donkere dagen voor kerst is een bezoekje aan Maastricht echt de moeite waard. De historische binnenstad van de Limburgse hoofdstad zal ook in 2017 geheel in het teken van de sfeervolle kerstdagen. De stad zal prachtig worden verlicht en de stad zal worden opgesierd met een grote ijsbaan, een romantische carrousel, een reuzenrad en een gezellige kerstmarkt. Deze unieke kerstmarkt op het Vrijthof in Maastricht zal plaatsvinden van vrijdag 1 december 2017 t/m 1 januari 2018.

Utrecht

In Utrecht wordt op zaterdag 16 en zondag 17 december 2017, tijdens het jaarlijkse kerstfestijn, op de Mariaplaats ook de Zelfgemaakte Kerst Markt georganiseerd. Op deze markt worden onder andere zelfgemaakte kunst en sieraden aangeboden.

Lees verder

© 2017 Tekstschrijvert, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Kerstmarkten in KeulenDe Kerstmarkten in KeulenIn Keulen zijn maar liefst zes verschillende kerstmarkten, leuk opgezet en aangekleed en een heerlijke sfeer. Maar in Ke…
Kerstmarkt in Keulen is een aanrader!Na elke zomer leven we naar het einde van het jaar toe. In december valt er immers ook weer genoeg te beleven met de ver…
4 sfeervolle kerstmarkten in Duitsland4 sfeervolle kerstmarkten in DuitslandDe “gemütliche” kerstmarkten in Duitsland zijn een echte belevenis. Duizenden kraampjes met typisch Duitse gerechtjes en…
Kerstmarkt in OberhausenHet is een gezellige tijd. December. De kerstboom wordt van zolder afgehaald het huis wordt versierd, en we gaan gezelli…
De kerstmarkt in DüsseldorfHet is weer wintertijd, en dat betekent dat het weer tijd is om naar de kerstmarkt te gaan. Er staan in Duitsland tal va…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kerstmarkten en kerstbeurzen in 2017 in Nederland"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 13-11-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!